„A Belga Nagydíj sportfelügyelői szerint a rajtnál történt incidens súlyos szabálytalanság következménye, és a baleset során fennállt a veszélye annak, hogy valaki megsérül. Ráadásul a világbajnoki címért küzdő pilóták is kiestek a karambol következtében. A Lotus-istálló tudtunkra adta, hogy elismeri a versenyzője hibáját és elfogadja az egyversenyes eltiltást" – szólt a Nemzetközi Automobil-szövetség vasárnapi közleménye.
Ausztrál GP: A harmadik rajtkockából indulva visszacsúszott a hatodik helyre, ahol pechére összeakadt a másik nagy balhéssal, Pastor Maldonadóval. A nagy izmozásban természetesen összeütköztek, így a kavicságyban fejezte be a versenyt. |
Malajziai GP: Jó rajt után az első kanyarban már a harmadik helyért harcolt Michael Schumacherrel, azonban egyikük sem akart engedni, így végül a két autó összeért. Grosjean folytatni tudta, később azonban kicsúszott. |
Spanyol GP: A harmadik helyről indulva újfent koccant riválisaival, így az egész első etapot sérült első szárnnyal kellett teljesítenie. Végül a kerékcsere során a csapat megoldotta a problémát, de a futam elején emiatt sokat veszített az élen haladókhoz képest. |
Monacói GP: A rajt után jobbról és balról is riválisok fogták közre, ám rosszul mérte fel a különbséget, elkezdett balra húzódni, Michael Schumachernek pedig már nem maradt elég helye. Grosjean megpördült, a helyszínre érkező Kobajasi Kamui a Lotusra futva a levegőbe emelkedett. |
Brit GP: Az első kanyarban Lewis Hamiltonnal küzdött, leszorult a pályáról, majd Paul di Restáéval ért össze az autója, és eltört az első légterelője, amelynek cseréjére a boxba kellett hajtania. |
Német GP: Csupán a 19. helyről vághatott neki a futamnak, s a középmezőny sűrűjében koccant Felipe Massával, letört autójának első szárnya, és defektet is kapott. A kaotikus versenyt végül a 18. helyen fejezte be. |
Romain Grosjean a rajt után a célegyenes végén lévő La Source-kanyar előtt úgy helyezkedett, hogy a belső ívre kerüljön, de eközben a mellőle induló Lewis Hamiltont leszorította az útról. A McLaren a pályát szegélyező betonfal miatt nem tudott jobban kitérni, a két autó összeért, majd Grosjean Lotusa az előtte fékező Sergio Pérez Sauberére futva a levegőbe emelkedett, és Fernando Alonso Ferrariján landolt. Rajta kívül mindhárom autó, amelynek nekiment, kiesett.
„Hibáztam, amikor rosszul mértem fel a Lewistól való távolságot. Száz százalékig biztos voltam benne, hogy már előtte vagyok. Tehát egy kis hiba okozott hatalmas balesetet. De nem változtattam meg az ívemet, nem vágtam be elé, tehát nem akartam én senkit sem a falhoz préselni. Természetesen nagyon-nagyon sajnálom a történteket, de örülök, hogy senki sem sérült meg" – mondta Grosjean, akinek korábbi balesetei miatt Sir Jackie Stewart már felajánlotta, szívesen elbeszélget vele, mert előbb-utóbb bajba kerül.
Grosjean akkor nem kért a segítségből, de eljött a pillanat, amikor el kell gondolkoznia a történteken.
„Reméljük, használni fog a büntetés, amelynek, mint minden büntetésnek, az a célja, hogy tanuljon belőle, aki hibázott – mondta Eric Boullier, a Lotus csapatfőnöke, aki korábbi balesetei miatt megvédte pilótáját. – Hét balesete volt az idén, ami nem azt jelenti, hogy hét balesetet okozott. Persze nem jó mindig rossz helyen lenni, de az ez, amiről beszélnünk kell vele."
A főnök reméli, Grosjean az eltiltása ellenére elutazik a csapattal a hét végi monzai Olasz Nagydíjra. A pilóta erről nem beszélt, de leszögezte, hajlandó az eddigi esetek elemzésére.
„Igen, túl sok balesetbe keveredtem az idén. Már egynél több is soknak számít, elismerem – fogalmazott a pilóta, aki az idény futamai során hétszer (!) keveredett ütközésbe az első körben. – Azonban érdemes megjegyezni, hogy nem mindegyik incidens volt ilyen. Nem arról van szó, hogy mindig túl agresszív vagyok, és kétszáz méterrel később fékezek a kanyarokban, egyszerűen csak néha rosszul mérem fel a rendelkezésemre álló teret. Azt hiszem, át kell értékelnem magamban ezt. Elhihetik, én haragszom magamra a legjobban, amiért rosszul mértem fel a helyzetet. Nem akarok több balesetet a szezonban, ezért alaposan elemzem a történteket."
Bár Grosjean 2009-ben már versenyzett az F1-ben, két idényt távol töltött az tőle, így sokan újoncként tekintenek rá. A Ferrarinál úgy vélik, a fiatal pilótákra jellemző, hogy nehezen mérik fel az ilyen kényes szituációkat, ezért az alacsonyabb kategóriákban különös figyelmet kellene fordítani arra, hogy ezen a téren is képezzék a versenyzőket.
Grosjean helyettese biztosan olyan versenyző lesz, aki már indult F1-es futamon. A Lotus tartaléksorában van a belga Jérome d'Ambriosio, aki egy idényt eltöltött a Marussia (akkor még Virgin) versenyzőjeként, ő az első számú esélyes Grosjean pótlására.
Természetesen nem ez az első eset, hogy valakit eltiltanak Formula–1-es futamtól. Az 1978-as Olasz Nagydíj rajtjánál történt egy tömegkarambol, amely során Ronnie Peterson halálos sérüléseket szenvedett. A versenyzőtársak Riccardo Patresét tartották felelősnek a történtekért, és a James Huntból, Niki Laudából, Mario Andrettiből és Jody Scheckterből álló pilótatanács úgy döntött, hogy az akkor még ifjú olasz a következő versenyen nem állhat rajthoz. |
Az 1989-es Portugál Nagydíjon Nigel Mansell tolatott a boxutcában, amiért kizárták, valamint eltiltották az azt követő futamról is. |
A legtöbb kizárás a modern érában az 1994-es idényben történt, a szezonnyitó Brazil Nagydíjon tömegbalesetet okozó Eddie Irvine-t három versenyről tiltották el, a Német GP rajtjánál figyelmetlen Mika Häkkinennek egy futamot, a Magyar GP-t kellett kihagynia. A Brit Nagydíj felvezető körében előző Michael Schumachert Silverstone-ban ki akarták zárni, de figyelmen kívül hagyta a fekete zászlót, amiért kétversenyes eltiltást kapott – felfüggesztve. A büntetés azután lépett hatályba, hogy Schumit kizárták a Belga Nagydíjról túl vékony padlólemeze miatt. Ez volt máig az utolsó hivatalos eltiltás pilóta számára. |
Persze azóta is történtek hasonló esetek: Felipe Massa a Sauber pilótájaként a 2002-es Olasz Nagydíjon balesetet okozott, amiért tíz rajthelyes büntetéssel sújtották az indianapolisi futamra. Peter Sauber úgy kerülte meg a büntetést, hogy a brazil helyett Heinz-Harald Frentzent indította az Amerikai Nagydíjon. |
A BAR-csapatot tiltott üzemanyagtartálya miatt 2005-ben két versenyről eltiltották, ezalatt értelemszerűen pilótái sem versenyeztek. A legutóbbi eltiltás a 2009-es Magyar Nagydíjon történt, a Renault-istálló rosszul rögzítette Fernando Alonso kerekét a pit-stopnál, de a spanyol kiment a pályára, és azután is folytatta a versenyzést, hogy elhagyta a kerekét. Veszély okozásáért a spanyolt egy versenyről eltiltották, de a Renault sikeres fellebbezése után felfüggesztették a büntetést. |
A Formula–1-ben, mint ahogy azt Mansell és Schumacher (még, ha utóbbi nem is vett róla tudomást) példája is mutatta, verseny közben is zártak ki pilótákat veszélyes versenyzésért vagy más szabálytalanságért, sőt egyszer az is előfordult, hogy valakit a verseny alatt azért „tiltottak el” a folytatástól, mert túl lassú volt. Al Pease az 1969-es Kanadai Nagydíjon a roppant gyenge Eagle-Climaxszal állt rajthoz, de olyan lassú volt, hogy minden lekörözés életveszélyesnek bizonyult, és miután kis híján ütközött Jackie Stewarttal, a Tyrrell-istálló bepanaszolta, és kiintették. |