Senki sem tudta megfékezni Sebastian Vettelt (Fotó: Action Images) |
Sebastian Vettel Indiában sem ingott meg, zsinórban negyedik futamgyőzelmét aratva 13 pontra növelte előnyét a világbajnoki pontversenyben. Azért csak ennyivel, mert a spanyol újabb szenzációs teljesítményt nyújtva az 5. rajtkockából indulva a második helyen ért célba, bravúros előzésekkel maga mögé utasítva a McLaren párosát és a KERS-gondokkal küszködő Mark Webbert.
A végén még az első hely reménye is felcsillant néhány pillanatra, amikor Vettel autójának padlólemeze az aszfalthoz érve szikrázni kezdett, de a probléma nem volt tartós,a német magabiztosan nyert.
Webbert a hajrában Lewis Hamilton is támadta, de az angol a legnagyobb lehetőségét az utolsó előtti körben elszúrta, amikor a leghosszabb egyenesben lévő DRS-zónát megelőző kanyarban elfékezte magát, és lemaradt az ausztráltól.
ELŐZMÉNYEK
Vettel az F1-ben tavaly bemutatkozó Indiai Nagydíjon még egyetlen edzésen sem szorult ki az első kettőből, ez igazán neki való vidék.
A vasárnap délelőtt fő sztorija, hogy a ma 82 éves Bernie Ecclestone közölte: a Francia Nagydíj visszatérésével a New Jersey-i GP kiesése ellenére 20 versenyes lehet a 2013-as idény.
A FUTAM
A felvezető körre tisztán elment a mezőny, amelyből Grosjean, Schumacher, Kobajasi és Ricciardo indul csak kemény keverékű gumikon.
A VERSENY ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!
A rajtnál a két Red Bull magabiztosan megőrizte az első két helyet, mögöttük Alonso számításai jöttek be félig-meddig, a spanyol a 4-es kanyar előtti egyenesben megelőzte a McLareneket, de Button a féktávon visszajött elé. Hamilton visszaesett az 5. helyre.
Schumacher jobb hátsó defekt miatt a kört végén a boxba hajtott, akárcsak Vergne. A Toro Rosso franciája a célegyenes végén koccant neki hátulról a Mercedes veteránjának – ők ketten már Szingapúrban is ütköztek.
Az első tíz helyen Vettel, Webber, Button, Alonso, Hamilton, Massa, Räikkönen, Pérez, Hülkenberg, Rosberg sorrend alakult ki. A két Red Bull meglógott az üldözőktől, akik hiába reménykedtek abban, hogy a verseny elején is jó lesz a tempójuk.
Alonso a 4. körben a második egyenesben a DRS-zónában megelőzte Buttont, és Webber után eredt. A 6. körben Hamilton is megelőzte Buttont ugyanott. Az angol néhány körrel később már Massa támadta, a brazil mögött ott volt Räikkönen.
A pálya adatai:
Tavalyi verseny: |
A 11. körben Vettel vezetett, Webber 3.4, Alonso 7.9, Hamilton 12.4, Button 14.3, Massa 15, Räikkönen 15.9, Pérez 19.7, Hülkenberg 20.5, Rosberg 25.3 másodperccel volt mögötte.
Hülkenberg Pérezt támadta, a 14. körben meg is előzte a gumijaival küszködő mexikóit, aki ment is a boxba. Hátrébb Grosjean megelőzte Maldonadót, akinek megingását Bruno Senna is kihasználta.
Elöl a Red Bullok továbbra is gyorsabbak voltak Alonsónál, aki lassan elszakadt tőle. Hamilton mindhármuknál lassabb volt, s Button is csapattársához hasonló időket futott, meglógott Massától.
Pérez jobb hátsó, friss kereke defektes lett, miután Ricciardo nekikoccant. Vissza is esett a mezőny végére. Újabb kerékcserét követően végül feladta a versenyt.
Alonso a 21. körben fél másodperccel gyorsabb volt a Red Bull pilótáinál. Vettel tudott reagálni (7 tizedet vert Alonsóra a 22.-ben), Webber viszont tovább lassult a kopó gumikon, újabb másodpercet vesztett Alonsóval szemben. A spanyol 2.3 másodpercre megközelítette.
Grosjean megelőzte Rosberget, és már a 9. helyen haladt a kemény keverékű gumikon.
Webber a 25. körben villantott, gyorsabb volt Alonsónál, aki két másodpercre volt tőle.
A 25. kör végén Button jött ki a boxba új gumikért. Vettel elképesztő tempót diktált, 10 másodpercre volt már Webbertől. A 27. körben Räikkönen kapott kemény keverékű gumikat. Közeledett a 30. kör, azaz a féltáv, a Pirelli egy kiállásra vonatkozó számításai beigazolódtak.
Massa reagált Räikkönen kiállására, a 28. körben kiállt, elé jött vissza, de Räikkönen támadta, a 3. kanyar előtti DRS érzékelési pontnál Massa nagyot fékezve maga elé engedte, így ő nyithatta ki a légterelőjét, és a hosszú egyenesben nyitott hátsó légterelővel visszaelőzhette a finnt.
A 29. körben Alonso, a 30.-ban Webber ment a boxba új gumikért. Hátul Kobajasi a 11. helyért csatázva nekiment Maldonadónak, akinek Williamse defektes lett. Vettel kis híján nekiment a pályára visszakecmergő venezuelainak.
Alonso utolérte Webbert, és a 32. körben már támadta.
Hamilton a 32. körben kemény gumikat és új kormányt kapott – ettől nem tartott több ideig a szervizelése. Miután az üldözők letudták kiállásaikat, a 33. körben Vettel is a boxba hajtott. 12 másodperccel Webber előtt folytatta, Alonso továbbra is támadta az ausztrált.
Button megpróbálta megelőzni a rajt óta a kemény gumikon száguldó Grosjeant, de nem járt sikerrel, a francia agresszívan, de tisztán védekezett. Webber a verseny addigi leggyorsabb körével (1:30.417) lerázta Alonsót.
Grosjean is új gumikat kapott, a lágy keverékű abroncsokon eredt Hülkenberg nyomába. A kiállások után a 38. körben Vettel, Webber (11.8 másodperc hátrány), Alonso (13), Hamilton (20), Button (30.5), Massa (36.7), Räikkönen (37.5), Hülkenberg (44.7), Grosjean (48.1), Rosberg (64.9) volt a sorrend a pontszerző helyeken.
Hamilton az új kormánnyal és a kemény keverékű gumikkal felgyorsult, de ez csak ahhoz volt elég, hogy ne nőjön a hátránya Alonsóhoz képest. Webber is tartotta a másfél másodperces előnyét és Vettellel szembeni 11 másodperces hátrányát.
Elsőkét a két McLaren ment be 1:30 perc alá egy körön belül. Alonsónak és Massának is szóltak, hogy spórolniuk kell az üzemanyaggal. A spanyol le is maradt Webbertől, akinek közben tönkrement a KERS az autójában.
De la Rosa HRT-jében a fék ment tönkre, aminek egyértelmű jele volt a veterán spanyol kicsúszása a hosszú egyenes végén, a 4-es kanyarban.
Alonso ismét felzárkózott Webberre, és a 48. körben megelőzte a KERS nélkül védtelen ausztrált. Feljött a második helyre, vb-hátránya így csak 13 pontra nő Vettelhez képest a verseny végén.
Közben Schumacher megdöntötte Rubens Barrichello 16631 versenykörös örökrekordját. A német körhátrányban a 20. helyen haladt.
Hamilton is gyorsan közeledett Webberhez – tudhatta, ha megelőzi, először áll együtt a dobogón Vettellel és Alonsóval. A hátránya 4 másodperc volt az ausztrállal szemben.
Alonso 1:29.236-tal a verseny leggyorsabb körével közeledett Vettelhez, de a német még mindig 11 másodpercre volt tőle, és szintén gyorsan haladt.
Webber viszont lassult, Hamilton körönként több tizedet faragott Webberrel szembeni hátrányából, 9 körrel a vége előtt 2.6 másodperc volt köztük.
Vettel padlólemeze megsérült, leért az aszfaltra és szikrázott, miközben az autó leszorítóereje is csökkent. Alonso 10 másodpercre megközelítette, de nem volt annyival gyorsabb, hogy a hátralévőhét körben megelőzze. A jelenség akkor jelentkezett Vettel autóján, amikor a DRS.-t használta.
Webber közben összeszedte magát, a második szektorban jobb részidőt futott, mint Hamilton. Alonso csúszkálni kezdett, Vettel ismét növelte az előnyét.
Webber közeledett Alonsóhoz, Hamilton közeledett Webberhez. Két körrel a vége előtt 3.8 másodpercen belül voltak ők hárman. Hamilton az utolsó előtti körben elrontotta a 3-as kanyart, emiatt nem tudott előzni a DRS-zónában. Még egy köre maradt. A DRS-zónában akkor sem tudott előzni.
Vettel zsinórban negyedik győzelmét aratta, s Indiában tavaly után az idén is nyerni tudott. Alonso a 2. helyezést csípte meg, szorosan tartotta a vb-pontversenyt. Webber visszaverte Hamiltont támadásait, és megtartotta a harmadik helyet.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:31:10.744 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 9.437 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 13.217 mp h. |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 13.909 mp h. |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 26.266 mp h. |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 44.674 mp h. |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 45.227 mp h. |
8. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 54.998 mp h. |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 56.103 mp h. |
10. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:14.975 p h. |
11. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:21.694 p h. |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:22.815 p h. |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.064 p h. |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:26.495 p h. |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1 kör h. |
17. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
19. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
21. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
22. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 5 kör h.* |
*Nem ért célba | ||||
FELADTA | ||||
Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 42 megtett kör | |
Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 20 | |
Leggyorsabb kör: Button (60. kör) 1:28.203 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 8 | 14 | 240 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 10 | 15 | 227 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 16 | 173 |
4. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
5. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 13 | 165 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 11 | 141 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 9 | 90 |
9. | Felipe Massa | – | 1 | 11 | 89 |
10. | Sergio Perez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 7 | 50 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 49 |
13. | Paul di Resta | – | – | 8 | 44 |
14. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 3 | 33 |
16. | Bruno Senna | – | – | 8 | 26 |
17. | Jean-Eric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | 9 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 407 |
2. | Ferrari | 316 |
3. | McLaren-Mercedes | 306 |
4. | Lotus-Renault | 263 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 116 |
7. | Force India-Mercedes | 93 |
8. | Williams-Renault | 59 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 21 |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.283 | átlag: 216.338 km/ó |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:25.327 | 0.044 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:25.544 | 0.261 |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:25.659 | 0.376 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:25.773 | 0.490 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:25.857 | 0.574 |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:26.236 | 0.953 |
8. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:26.360 | 1.077 |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:26.713 | 1.430 |
10. | Nico Rosberg | német | Mercedes | idő nélkül | |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:26.136 | |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:26.241 | |
13. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:26.331 | |
14. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:26.574 | |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.777 | |
16. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:26.989 | |
17. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:27.219 | |
18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.525 | |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:28.756 | |
20. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:29.500 | |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:29.613 | |
22. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:30.592 | |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:30.593 | |
24. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:30.662 |