Alonso kiesett, Vettel nyert, 4 pont van köztük

Vágólapra másolva!
2012.10.07. 07:47
null
A világbajnokságon is sorsdöntő lehet ez a pillanat: Alonso kiesik, Vettel pedig az élen robog (Fotók: Reuters)
Címkék
Sebastian Vettel rajt–cél győzelmet aratott a Formula–1-es Japán Nagydíjon, s mivel a rajtnál kiesett a világbajnoki éllovas Fernando Alonso, a német hátránya 29 pontról négyre csökkent öt versennyel a világbajnokság zárása előtt. Vettel mögött a 2010-es Dél-koreai Nagydíj óta először dobogós Felipe Massa és a pályafutása legjobb eredményét hazai pályán elérő Kobajasi Kamui ért célba.

Sebastian Vettel győzelemre tudta váltani pole pozícióját a Japán Nagydíjon, amivel 25 pontot faragott a hátrányából az összetett pontversenyben Fernando Alonsóval szemben. A Ferrari spanyol pilótája a rajt után Kimi Raikkönennel koccant, defektet kapott, és kiesett.

Vettel ráadásul egy pillanatig sem engedte ki a kezéből a vezető pozíciót és a leggyorsabb kört is ő futotta, amivel a tavalyi Indiai Nagydíj után élete második Grand Slamjét érte el. Győzelme egy pillanatig sem forgott veszélyben, a szezon talán legsimább versenyét nyerte meg.

A dobogóra Felipe Massa és Kobajasi Kamui állhatott még fel, a Ferrari brazilja a 2010-es Német GP óta nem végzett ennyire elöl, míg a hazaiak kedvence, Kobajasi pályafutása legjobb eredményét érte el. Ez az eredmény vélhetően mindkettőjük 2013-as szerződés hosszabbítását segíteni fogja.

A McLaren párosa lemaradt a dobogóról, akárcsak Kimi Raikkönen, aki megőrizte 3. helyét az összetettben.

A 2. helyről induló Mark Webber is a rajt áldozata lett, őt Romain Grosjean pörgette meg az első kanyarból kijövet. Az ausztrál végül a 9. helyre zárkózott fel a leintésre.

ELŐZMÉNYEK

Szuzukában szombatról vasárnapra virradó éjszaka esett az eső, ez valamelyest megváltoztatja a pálya tapadását, ami nem segít a gumikkal eddig is sokat küszködő csapatoknak. Bár sokan bíztak benne, hogy két boxkiállással teljesíteni lehet majd a versenyt, valószínűbb, hogy háromszor is kereket kell majd cserélni az 53 körös futamon.

SUZUKA INTERNATIONAL RACING COURSE

A pálya adatai:
Hosszúság: 5.807 km
Teljes versenytáv: 53 kör (307.573 km)
Pályacsúcs: 1:31.540 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2005)
Időmérőrekord: 1:28.954 (Michael Schumacher, Ferrari, 2006)

A tavalyi eredmény:
Győztes: Jenson Button (McLaren; 1:30:53.427)
Pole pozíció: Sebastian Vettel (Red Bull; 1:30.466)
Leggyorsabb kör: Jenson Button (McLaren; 1:36.568)

Az idő teljesen kitisztult, a Red Bull számára ez mindenképpen jó hír, hiszen eggyel kevesebb a bizonytalansági tényező, amely veszélybe sodorná a győzelmét.Vettel és Webber legyőzését így a riválisoknak kell megoldaniuk.

A szakértők közben azt rebesgetik, hogy a Red Bull lekörözte a Lotust, és sikeresen vetette be dupla DRS-ét Szuzukában. A végsebesség növelését a DRS használatakor segítő eszközt a Német Nagydíj óta tesztelő Lotus közben jelezte: várhatóan még a Dél-koreai Nagydíjon sem lehet bevetni a saját fejlesztésű alkatrészét.

A Sky Sportzs megkérdezte Adrian Neweyt arról, hogy valóban használják-e a dupla DRS-t, amire a válasz sokat mondó „No comment” volt.

A Mercedesnél nagyon aggódnak a gumik miatt, és tudja ezt a 18. helyről rajtoló Timo Glock is, aki elhatározta, hogy a büntetése miatt a 23. helyről induló Michael Schumacher előtt fejezi be a futamot.

A FUTAM

ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL.

A rajt előtt a levegő 23, az aszfalt 32 fokos. Bár pénteken és szombaton is melegebb volt, ezúttal szikrázó napsütés van, az aszfalt várhatóan melegszik a verseny során. A felvezető kör gond nélkül sikerült.

A mezőnyből csak Schumacher, Vergne és Pic rajtol a kemény gumikon, a többiek lágyon vannak.

A rajtnál Vettel simán eljött, Kobajasi megelőzte Webbert, aki kicsúszott, akárcsak Alonso és Rosberg. A vb-éllovas és a német kiesett, a biztonsági autó a pályára hajtott.

Baleset a rajtnál
Alonso Räikkönennel koccant, ekkor lett defektes a bal hátsó kereke
Alonso Räikkönennel koccant, ekkor lett defektes a bal hátsó kereke

Az élen Vettel, Kobajasi, Button, Massa, Räikkönen, Pérez, Hamilton, Hülkenberg, Maldonado, Ricciardo sorrend alakult ki. Grosjean és Webber orrkúpot cserélt – a Lotus franciája is benne volt a rajtkarambolban.

Flavio Briatore a Twitteren csak ennyit írt: Sz*r.

A 3. kör elején újraindult a verseny, Pérez próbálta megelőzni Räikkönent, de az első kanyarban a külsőre került, kisodródott, és visszaesett Hamilton mögé.

Az ismétlésekből kiderült, hogy Alonsót Räikkönen, Webbert Grosjean lökte ki a rajtnál. A francia ellen vizsgálatot indítottak a sportfelügyelők. Alonso és Räikkönen eseténél egyik pilótát sem lehet egyértelműen hibáztatni, versenybaleset történt.

Vettel két kör alatt 2.7 másodperccel meglógott Kobajasitól, akire tapadt Button és Massa. Räikkönen első légterelőjéből hiányzik egy darab, de a csapat szerint nem befolyásolja a finn teljesítményét.

Pérez a 6. körben remek manőverrel megelőzte Hamiltont – akinek a helyét 2013-ban átveszi a McLarennél.

Grosjean 10 másodperces stop-and-go büntetést kapott Webber kilökéséért. Schumacher autójának telemetriája közben elveszett, a csapat csak rádión tud értekezni a pilótával, de az autó adatait nem látja.

Grosjean a 7. kör végén letöltötte a büntetését a boxutcában, majd a mezőny végén folytatta a száguldást. Vettel körönként 5-6 tizedet adott Kobajasinak, aki mögött lemaradt Button.

Közben a boxutcában Rosberg Grosjeant szidja, míg Alonso csak annyit mondott, majd a leintés után nyilatkozik. Rosberg véleménye azért furcsa, mert közben Sennát vizsgálják az ütközésük miatt.

Button a 13. kör végén kereket cserélt, a kemény keveréket kapta meg. Räikkönen és Hülkenberg is érkezett a boxba. Egy körrel később Kobajasi szervizelt, Button elé jött vissza. Ő is kemény keverékű abroncsokat kapott.

SZAVAZÁS

Kinek a mclarenes karrierjét fogja idézni Sergio Pérezé?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

A következő körben Pérez érkezett. Kobajasi Ricciardo mögé ragadt, Button közel került a japánhoz. Massa közben Vettel mögött még kint volt a pályán. Kobajasi a hajtűkanyarban a 17. körben megelőzte az ausztrált.

Vettel és Massa a 17. kör végén állt ki, a brazil Kobajasi és Button előtt folytatta. Az angol a váltójára panaszkodott, de a McLaren nem látott semmiféle hibát.

Az első boxkiállások után, a 18. körben Vettel, Massa, Kobajasi, Button, Räikkönen, Hamilton, Pérez, Hülkenberg, Maldonado, Webber sorrend alakult ki. Pérez a hajtűkanyarban próbálta külső íven megelőzni Hamiltont, de kisodródott, és kiesett.

Webber már a 9. helyen száguldott, Ricciardo üldözte a 10. helyen. Bruno Senna Rosberg kilökéséért áthajtásos büntetést kapott.

Massa gyorsabb volt Vettelnél, öt kör alatt 11 másodpercről 9-re csökkentette a hátrányát. Vettel erre a 22. körben a verseny legjobb körével válaszolt. A Ferrarinál mindenesetre Massa tempóját látva erősödött az Alonso kiesése miatt érzett fájdalom.

Hamilton jelezte, hogy elkoptak a gumijai, Hülkenberg utolérte. Ám előzni nem tudott, a McLaren mögött az ő gumijai is elkoptak.

Webber kereket cserélt, Schumacher Di Restát megelőzve feljött a 10. helyre. Elöl a 27. körben, a verseny felénél Vettel vezetett, Massa (10.6 mp hátrány), Kobajasi (16.7), Button (19.9), Räikkönen (26.7), Hamilton (29.3), Hülkenberg (30.9) és Maldonado (36.3) előtt. Vettel sokkal gyorsabb volt az üldözőinél.

SZAVAZÁS

Mit tartogat Lewis Hamilton jövője a Mercedesnél?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

Räikkönen a 30., Kobajasi, Hamilton és Hülkenberg a 31. körben kapott új kemény keverékű gumikat. Hamilton a boxból kijövet megelőzte Räikkönent. nagy csata volt az első kanyarban, a finn a külső íven tehetetlen volt az agresszív mclarenessel szemben.

Vettel már körönként egy másodpercet adott Massának.

Button a 35. kör végén jött a boxba új kemény gumikért. Massa egy körrel később érkezett, simán visszajött Kobajasi elé, ráadásul frissebb gumikon is volt. Schumacher közben hátrébb a kemény keveréken történt rajtja után másodszor is lágyakat kapott.

A második boxkiállások után Vettel, Massa, Kobajasi, Button, Hamilton, Räikkönen, Hülkenberg, Maldonado, Webber, Ricciard, Schumacher sorrend alakult ki.

A 14.-15. helyen egymásra talált a korábban megbüntetett Grosjean és Senna, a brazil a lágy gumikon gond nélkül megelőzte a franciát.

Alonso közben elhagyta Szuzukát, a verseny után sem nagyon fog nyilatkozni… Annyit azért elmondott, hogy szerinte Räikkönennek lassítania kellett volna, és hogy a világbajnoki helyzet ezzel sem sokat változik.

A verseny utolsó szakasza kezdett unalmassá válni, miközben Jean Alesi korábbi F1-es pilóta – akinek japán modell a felesége – készülődött, hogy a dobogón interjút készítsen az első hárommal.

Schumacher a végén utolérte Ricciardót, és ráhajtott a 10. helyre. Button is közel volt Kobajasihoz, de a japán magabiztosan őrizte élete legjobb F1-es helyezését.

Vettel megnyerte a Japán Nagydíjat, és az idei szezon első duplázásával 4 pontra csökkentette a hátrányát Alonsóval szemben. Massa a 2010-es Német Nagydíj óta legjobb eredményét érte el, s Kobajasi volt a verseny hőse a 3. helyen.

Maldonado a 8. helyen először szerzett pontot a Spanyol Nagydíj megnyerése óta.

JAPÁN NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:28:56.242
2. Felipe Massa brazil Ferrari
20.639 mp h.
3. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 24.538 mp h.
4. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 25.098 mp h.
5. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 46.490 mp h.
6. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 50.424 mp h.
7. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 51.159 mp h.
8. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 52.364 mp h.
9. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 54.675 mp h.
10. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:06.919 p h.
11. Michael Schumacher német Mercedes 1:07.769 p h.
12. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:23.400 p h.
13. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:28.600 p h.
14. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:28.700 p h.
15. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1 kör h.
16. Timo Glock német Marussia-Cosworth
1 kör h.
17. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1 kör h.
18. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1 kör h.
19. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 2 kör h.
FELADTA
Charles Pic francia Marussia-Cosworth 37 megtett kör
Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 32
Sergio Perez mexikói Sauber-Ferrari 18
Fernando Alonso spanyol Ferrari 0
Nico Rosberg német Mercedes 0
Leggyorsabb kör: Vettel (52. kör) 1:35.774
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Fernando Alonso 3 8 13 194
2. Sebastian Vettel 3 6 12 190
3. Kimi Räikkönen 6 14 157
4. Lewis Hamilton 3 6 11 152
5. Mark Webber 2 2 12 134
6. Jenson Button 2 5 10 131
7. Nico Rosberg 1 2 10 93
8. Romain Grosjean 3 7 82
9. Felipe Massa 1 9 69
10. Sergio Perez 3 7 66
11. Kobajasi Kamui 1 7 50
12. Paul di Resta 8 44
13. Michael Schumacher 1 7 43
14. Nico Hülkenberg 7 37
15. Pastor Maldonado 1 1 3 33
16. Bruno Senna 7 25
17. Jean-Eric Vergne 2 8
18. Daniel Ricciardo 4 7
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 324
2. McLaren-Mercedes 283
3. Ferrari 263
4. Lotus-Renault 239
5. Mercedes 136
6. Sauber-Ferrari 116
7. Force India-Mercedes 81
8. Williams-Renault 58
9. Toro Rosso-Ferrari 15
A RAJTSORREND
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
3. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari
4. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
5. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari
6. Fernando Alonso spanyol Ferrari
7. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
8. Jenson Button* brit McLaren-Mercedes
9. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes
10. Felipe Massa brazil Ferrari
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
12. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
13. Nico Rosberg német Mercedes
14. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
15. Nico Hülkenberg* német Force India-Mercedes
16. Bruno Senna brazil Williams-Renault
17. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault
18. Timo Glock német Marussia-Cosworth
19. Jean-Éric Vergne*** francia Toro Rosso-Ferrari
20. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth
21. Charles Pic francia Marussia-Cosworth
22. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault
23. Michael Schumacher** német Mercedes
24. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés
**szingapúri baleset okozásáért 10 rajthelyes büntetés
***feltartás miatt 3 rajthelyes büntetés

A DRS-zóna a célegyenesben húsz méterrel rövidebb a tavalyinál
A DRS-zóna a célegyenesben húsz méterrel rövidebb a tavalyinál
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik