Sebastian Vettel győzelemre tudta váltani pole pozícióját a Japán Nagydíjon, amivel 25 pontot faragott a hátrányából az összetett pontversenyben Fernando Alonsóval szemben. A Ferrari spanyol pilótája a rajt után Kimi Raikkönennel koccant, defektet kapott, és kiesett.
Vettel ráadásul egy pillanatig sem engedte ki a kezéből a vezető pozíciót és a leggyorsabb kört is ő futotta, amivel a tavalyi Indiai Nagydíj után élete második Grand Slamjét érte el. Győzelme egy pillanatig sem forgott veszélyben, a szezon talán legsimább versenyét nyerte meg.
A dobogóra Felipe Massa és Kobajasi Kamui állhatott még fel, a Ferrari brazilja a 2010-es Német GP óta nem végzett ennyire elöl, míg a hazaiak kedvence, Kobajasi pályafutása legjobb eredményét érte el. Ez az eredmény vélhetően mindkettőjük 2013-as szerződés hosszabbítását segíteni fogja.
A McLaren párosa lemaradt a dobogóról, akárcsak Kimi Raikkönen, aki megőrizte 3. helyét az összetettben.
A 2. helyről induló Mark Webber is a rajt áldozata lett, őt Romain Grosjean pörgette meg az első kanyarból kijövet. Az ausztrál végül a 9. helyre zárkózott fel a leintésre.
ELŐZMÉNYEK
Szuzukában szombatról vasárnapra virradó éjszaka esett az eső, ez valamelyest megváltoztatja a pálya tapadását, ami nem segít a gumikkal eddig is sokat küszködő csapatoknak. Bár sokan bíztak benne, hogy két boxkiállással teljesíteni lehet majd a versenyt, valószínűbb, hogy háromszor is kereket kell majd cserélni az 53 körös futamon.
A pálya adatai: A tavalyi eredmény: |
Az idő teljesen kitisztult, a Red Bull számára ez mindenképpen jó hír, hiszen eggyel kevesebb a bizonytalansági tényező, amely veszélybe sodorná a győzelmét.Vettel és Webber legyőzését így a riválisoknak kell megoldaniuk.
A szakértők közben azt rebesgetik, hogy a Red Bull lekörözte a Lotust, és sikeresen vetette be dupla DRS-ét Szuzukában. A végsebesség növelését a DRS használatakor segítő eszközt a Német Nagydíj óta tesztelő Lotus közben jelezte: várhatóan még a Dél-koreai Nagydíjon sem lehet bevetni a saját fejlesztésű alkatrészét.
A Sky Sportzs megkérdezte Adrian Neweyt arról, hogy valóban használják-e a dupla DRS-t, amire a válasz sokat mondó „No comment” volt.
A Mercedesnél nagyon aggódnak a gumik miatt, és tudja ezt a 18. helyről rajtoló Timo Glock is, aki elhatározta, hogy a büntetése miatt a 23. helyről induló Michael Schumacher előtt fejezi be a futamot.
A FUTAM
ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL.
A rajt előtt a levegő 23, az aszfalt 32 fokos. Bár pénteken és szombaton is melegebb volt, ezúttal szikrázó napsütés van, az aszfalt várhatóan melegszik a verseny során. A felvezető kör gond nélkül sikerült.
A mezőnyből csak Schumacher, Vergne és Pic rajtol a kemény gumikon, a többiek lágyon vannak.
A rajtnál Vettel simán eljött, Kobajasi megelőzte Webbert, aki kicsúszott, akárcsak Alonso és Rosberg. A vb-éllovas és a német kiesett, a biztonsági autó a pályára hajtott.
Az élen Vettel, Kobajasi, Button, Massa, Räikkönen, Pérez, Hamilton, Hülkenberg, Maldonado, Ricciardo sorrend alakult ki. Grosjean és Webber orrkúpot cserélt – a Lotus franciája is benne volt a rajtkarambolban.
Flavio Briatore a Twitteren csak ennyit írt: Sz*r.
A 3. kör elején újraindult a verseny, Pérez próbálta megelőzni Räikkönent, de az első kanyarban a külsőre került, kisodródott, és visszaesett Hamilton mögé.
Az ismétlésekből kiderült, hogy Alonsót Räikkönen, Webbert Grosjean lökte ki a rajtnál. A francia ellen vizsgálatot indítottak a sportfelügyelők. Alonso és Räikkönen eseténél egyik pilótát sem lehet egyértelműen hibáztatni, versenybaleset történt.
Vettel két kör alatt 2.7 másodperccel meglógott Kobajasitól, akire tapadt Button és Massa. Räikkönen első légterelőjéből hiányzik egy darab, de a csapat szerint nem befolyásolja a finn teljesítményét.
Pérez a 6. körben remek manőverrel megelőzte Hamiltont – akinek a helyét 2013-ban átveszi a McLarennél.
Grosjean 10 másodperces stop-and-go büntetést kapott Webber kilökéséért. Schumacher autójának telemetriája közben elveszett, a csapat csak rádión tud értekezni a pilótával, de az autó adatait nem látja.
Grosjean a 7. kör végén letöltötte a büntetését a boxutcában, majd a mezőny végén folytatta a száguldást. Vettel körönként 5-6 tizedet adott Kobajasinak, aki mögött lemaradt Button.
Közben a boxutcában Rosberg Grosjeant szidja, míg Alonso csak annyit mondott, majd a leintés után nyilatkozik. Rosberg véleménye azért furcsa, mert közben Sennát vizsgálják az ütközésük miatt.
Button a 13. kör végén kereket cserélt, a kemény keveréket kapta meg. Räikkönen és Hülkenberg is érkezett a boxba. Egy körrel később Kobajasi szervizelt, Button elé jött vissza. Ő is kemény keverékű abroncsokat kapott.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
A következő körben Pérez érkezett. Kobajasi Ricciardo mögé ragadt, Button közel került a japánhoz. Massa közben Vettel mögött még kint volt a pályán. Kobajasi a hajtűkanyarban a 17. körben megelőzte az ausztrált.
Vettel és Massa a 17. kör végén állt ki, a brazil Kobajasi és Button előtt folytatta. Az angol a váltójára panaszkodott, de a McLaren nem látott semmiféle hibát.
Az első boxkiállások után, a 18. körben Vettel, Massa, Kobajasi, Button, Räikkönen, Hamilton, Pérez, Hülkenberg, Maldonado, Webber sorrend alakult ki. Pérez a hajtűkanyarban próbálta külső íven megelőzni Hamiltont, de kisodródott, és kiesett.
Webber már a 9. helyen száguldott, Ricciardo üldözte a 10. helyen. Bruno Senna Rosberg kilökéséért áthajtásos büntetést kapott.
Massa gyorsabb volt Vettelnél, öt kör alatt 11 másodpercről 9-re csökkentette a hátrányát. Vettel erre a 22. körben a verseny legjobb körével válaszolt. A Ferrarinál mindenesetre Massa tempóját látva erősödött az Alonso kiesése miatt érzett fájdalom.
Hamilton jelezte, hogy elkoptak a gumijai, Hülkenberg utolérte. Ám előzni nem tudott, a McLaren mögött az ő gumijai is elkoptak.
Webber kereket cserélt, Schumacher Di Restát megelőzve feljött a 10. helyre. Elöl a 27. körben, a verseny felénél Vettel vezetett, Massa (10.6 mp hátrány), Kobajasi (16.7), Button (19.9), Räikkönen (26.7), Hamilton (29.3), Hülkenberg (30.9) és Maldonado (36.3) előtt. Vettel sokkal gyorsabb volt az üldözőinél.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
Räikkönen a 30., Kobajasi, Hamilton és Hülkenberg a 31. körben kapott új kemény keverékű gumikat. Hamilton a boxból kijövet megelőzte Räikkönent. nagy csata volt az első kanyarban, a finn a külső íven tehetetlen volt az agresszív mclarenessel szemben.
Vettel már körönként egy másodpercet adott Massának.
Button a 35. kör végén jött a boxba új kemény gumikért. Massa egy körrel később érkezett, simán visszajött Kobajasi elé, ráadásul frissebb gumikon is volt. Schumacher közben hátrébb a kemény keveréken történt rajtja után másodszor is lágyakat kapott.
A második boxkiállások után Vettel, Massa, Kobajasi, Button, Hamilton, Räikkönen, Hülkenberg, Maldonado, Webber, Ricciard, Schumacher sorrend alakult ki.
A 14.-15. helyen egymásra talált a korábban megbüntetett Grosjean és Senna, a brazil a lágy gumikon gond nélkül megelőzte a franciát.
Alonso közben elhagyta Szuzukát, a verseny után sem nagyon fog nyilatkozni… Annyit azért elmondott, hogy szerinte Räikkönennek lassítania kellett volna, és hogy a világbajnoki helyzet ezzel sem sokat változik.
A verseny utolsó szakasza kezdett unalmassá válni, miközben Jean Alesi korábbi F1-es pilóta – akinek japán modell a felesége – készülődött, hogy a dobogón interjút készítsen az első hárommal.
Schumacher a végén utolérte Ricciardót, és ráhajtott a 10. helyre. Button is közel volt Kobajasihoz, de a japán magabiztosan őrizte élete legjobb F1-es helyezését.
Vettel megnyerte a Japán Nagydíjat, és az idei szezon első duplázásával 4 pontra csökkentette a hátrányát Alonsóval szemben. Massa a 2010-es Német Nagydíj óta legjobb eredményét érte el, s Kobajasi volt a verseny hőse a 3. helyen.
Maldonado a 8. helyen először szerzett pontot a Spanyol Nagydíj megnyerése óta.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:28:56.242 |
2. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 20.639 mp h. |
3. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 24.538 mp h. |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 25.098 mp h. |
5. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 46.490 mp h. |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 50.424 mp h. |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 51.159 mp h. |
8. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 52.364 mp h. |
9. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 54.675 mp h. |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:06.919 p h. |
11. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:07.769 p h. |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:23.400 p h. |
13. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.600 p h. |
14. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:28.700 p h. |
15. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
16. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
17. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1 kör h. |
19. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 2 kör h. |
FELADTA | ||||
Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 37 megtett kör | |
Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 32 | |
Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 18 | |
Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 0 | |
Nico Rosberg | német | Mercedes | 0 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (52. kör) 1:35.774 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 8 | 13 | 194 |
2. | Sebastian Vettel | 3 | 6 | 12 | 190 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 14 | 157 |
4. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 11 | 152 |
5. | Mark Webber | 2 | 2 | 12 | 134 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 10 | 131 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 7 | 82 |
9. | Felipe Massa | – | 1 | 9 | 69 |
10. | Sergio Perez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 7 | 50 |
12. | Paul di Resta | – | – | 8 | 44 |
13. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 7 | 37 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 3 | 33 |
16. | Bruno Senna | – | – | 7 | 25 |
17. | Jean-Eric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 4 | 7 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 324 |
2. | McLaren-Mercedes | 283 |
3. | Ferrari | 263 |
4. | Lotus-Renault | 239 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 116 |
7. | Force India-Mercedes | 81 |
8. | Williams-Renault | 58 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 15 |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
3. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
8. | Jenson Button* | brit | McLaren-Mercedes |
9. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
10. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
13. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
15. | Nico Hülkenberg* | német | Force India-Mercedes |
16. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
18. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
19. | Jean-Éric Vergne*** | francia | Toro Rosso-Ferrari |
20. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
22. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
23. | Michael Schumacher** | német | Mercedes |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés | |||
**szingapúri baleset okozásáért 10 rajthelyes büntetés | |||
***feltartás miatt 3 rajthelyes büntetés |