Lesz-e hatodszor is világbajnok-avatás?

Vágólapra másolva!
2010.11.04. 15:17
null
Az Autodromo José Carlos Pace pályarajza
Címkék
Megérkezett a Formula–1-es mezőny Brazíliába, ahol az elmúlt öt évben világbajnokot avatott a gyorsasági autósport királykategóriája. Összeállításunkban felidézzük a viadal múltját, bemutatjuk a pályát és az esélyekre, valamint a várható időjárásra is kitérünk.

A jelenlegi mezőnyben szereplő világbajnokok közül Michael Schumacher az egyetlen, akinek nem Interlagosban történt a megkoronázása, Fernando Alonso kétszer, Lewis Hamilton és Jenson Button egyszer-egyszer biztosította be vb-elsőségét a Sao Paulo külvárosában fekvő pályán (2007-ben Kimi Räikkönen is itt lett világbajnok, de ő már nem tagja az F1 mezőnyének).

A bajnokavatókból három (a 2006-os, a 2007-es és az utolsó kanyarig kiélezett 2008-as) is az idény záró versenyeként maradt emlékezetes, míg Alonso 2005-ben két, Button tavaly egy futammal a szezon vége előtt örülhetett. Az idén ismét az utolsó előtti viadal az interlagosi, és előfordulhat, hogy az egyéni trófeáról ezen a hétvégén döntenek, méghozzá a harmadik vb-címére vágyó Alonso javára. (Jövőre ismét az utolsó futamnak ad otthont a Brazil GP.)

A 2003-AS BRAZIL NAGYDÍJ ÖSSZEFOGLALÓJA
 

 

LEHETŐSÉGEK A VILÁGBAJNOK-AVATÁSRA
Alonso világbajnok lesz vasárnap, ha…
…nyer, Webber pedig nem kerül a négy közé
…második, Webber nincs az első nyolcban, Hamilton nem dobogós, Vettel pedig legfeljebb harmadik
…harmadik, Webber nem szerez pontot, Hamilton legfeljebb ötödik, Vettel pedig nem dobogós
Ha Alonso lemarad a dobogós helyezésekről, a többiek eredményétől függetlenül nyílt marad a vb az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjon.

A Ferrari versenyzője mellett szól, hogy amióta Felipe Massa a Scuderiánál versenyez, és a brazil pilóta el is indult a Brazil Nagydíjon (a tavalyit sérülés miatt kihagyta), az olasz gárda nyert Interlagosban. 2006-ban és 2008-ban Massa, 2007-ben Räikkönen, de a finn is csapattársa hathatós segítségével. A brazil versenyző annak ellenére a hétvége egyik fő esélyese, hogy az idén nemigen ment neki – számíthatunk rá, hogy Interlagosban megtáltosodik, és akár segíteni tud Alonsónak.

A VB ÉLCSOPORTJA
PILÓTÁK
1. Alonso  231
2. Webber  220
3. Hamilton  210
4. Vettel  206
5. Button  189
6. Massa  143
   
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull 426
2. McLaren 399
3. Ferrari  374

A Red Bull tavaly Mark Webber révén nyerni tudott a Brazil GP-n, meg amúgy is minden pályán számolni kell az osztrák istállóval, hiszen az időmérőn nehéz lesz legyőzni pilótáit. A csapat titka az állítható felfüggesztés, amelynek köszönhetően az autó szinte üres üzemanyagtartállyal is ugyanolyan alacsonyan helyezkedik el, mint a rajtnál teletankolva, 170 kilogramm plusz súllyal. Amikor századmásodpercek döntenek az időmérőn, ez a néhány milliméter is kulcsfontosságú lehet, és az eredmények azt mutatják, számít is.

Az elmúlt 10 idényben csupán egyetlen világbajnoki címet szerző McLaren Brazíliában sem remekelt ebben az évtizedben, csupán két győzelmet aratott: 2001-ben David Coulthard, 2005-ben Juan Pablo Montoya révén (2003-ban Kimi Räikkönennek adták a győztesnek járó trófeát, de utóbb kiderült, a versenybíróság elszámolta magát az idő előtt leintett viadalon, és igazából a finnt még időben megelőző Giancarlo Fisichella a győztes).

Ami a pályát illeti, a két tó közötti mocsaras területre (innen ered az Interlagos kifejezés) eredetileg lakóparkot akartak felhúzni, de az emeletes épületeket nem bírta el a talaj, ezért lett az 1940-ben átadott versenypálya a végső megoldás. Az eredeti aszfaltcsík ugyanekkora alapterületen feküdt, mint a mai pálya, de majdnem kétszer olyan hosszú, nyolc kilométeres volt. Ám a túl gyors kanyarok és hosszú egyenesek túlságosan veszélyesnek bizonyultak, a hetvenes évek után elvették a versenyt Interlagostól, és az F1 a másik nagyvárosba, Rio de Janeiróba látogatott el.

Az  eredeti, '70-es évekbeli pálya
Az eredeti, '70-es évekbeli pálya

Az átépített pályán az eredeti vonalvezetés több kanyarját is megtartották, de az igazán veszélyes részektől „megszabadultak". A dimbes-dombos terület adottságait még mindig lehet érezni, főleg a célegyenes érdekes, hiszen lejtősen indul, majd a végén emelkedőbe megy át.

Brazíliáról sokaknak elsősorban az esős versenyek ugranak be, feltehetően azért, mert ezek voltak a legemlékezetesebbek. Pedig az elmúlt tíz évben csak 2001-ben, 2003-ban és 2008-ban esett eső a verseny alatt, és az azt megelőző tíz futamon is csak háromszor szólt bele a Brazil Nagydíj alakulásába a csapadék.

Erre a vasárnapra is száraz időt jósolnak, de a péntek és a szombat egyelőre bizonytalan. Abban az összes időjós egyetért, hogy esni fog, de arról még vitáznak, hogy mikor. Egyes jóslatok szerint péntek délután érkezik meg az eső, mások úgy számolnak a felhők mozgásából, hogy péntekről szombatra virradóra esik rengeteg csapadék, míg olyan meteorológusok is akadnak, akik szerint a szombati napot úgy, ahogy Japánban, elmoshatja az eső.

A DRÁMAI 2008-AS VIADAL
 

 

A Brazil Nagydíjra a Bridgestone a közepesen kemény és a szuperlágy gumikat szállította. A sportfelügyelő testületben az egykori pilóták közül a háromszoros futamgyőztes Johnny Herbert kap szerepet.

INTERLAGOS A SZÁMOK NYELVÉN 
Az első GP: 1973. 02. 11.
Összes GP: 27
A leggyorsabb versenykör: Rubens Barrichello (Ferrari, 2004), 1:11.473 perc
A pálya hossza: 3309 méter
A versenytáv: 71 kör, 305.909 km
Az időmérő kezdési ideje: 2010. 11. 06., 17 óra
A futam kezdési ideje: 2010. 11. 07., 17 óra
A 2009-es győztes: Mark Webber (Red Bull-Renault) 1:32:23.081 óra
A 2009-es rajtelső: Rubens Barrichello (Brawn-Mercedes) 1:19.576 perc
A 2009-es leggyorsabb versenykör: Webber 1:13.733 perc
Legtöbb győzelem: Michael Schumacher (4)
Legtöbb rajtelsőség: Ayrton Senna, Mika Häkkinen, Felipe Massa, Rubens Barrichello (3-3)

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik