Sebastian Vettel pazar kört futott a Monacói Nagydíj időmérő edzésén, és legyőzte riválisait a pole pozícióért vívott csatában. A világbajnoki éllovashoz Jenson Button tudott a legközelebb kerülni a McLaren-Mercedesszel, a második és harmadik szabadedzésen legjobb időeredményt elérő Fernando Alonsónak viszont meg kellett elégednie a 4. rajtkockával.
Innen egy hete Barcelonában a rajt után az élre ugrott, ám Monacóban ezt a mutatványt szinte lehetetlen megismételni. A tavalyi győztes Mark Webber bejött a spanyol elé, mögüle viszont Michael Schumacher rajtolhat – a veterán nem indult még ennél jobb helyről a visszatérése óta, és innen is csak egyszer: a tavalyi Török GP-n.
Schumi mögül Felipe Massa, Lewis Hamilton és Nico Rosberg rajtolhat, az utóbbi Mercedesét sikerült megjavítani a délelőtti tréningen elszenvedett balesete után. Hamilton későre hagyta saját gyors körét, de nem járt sikerrel, mert Sergio Pérez balesete miatt félbe kellett szakítani az edzést.
A mexikói ott csúszott meg Sauberjével, ahol délelőtt Rosberg, de nem volt szerencsés, és autója oldalával telibe kapta a sikán utáni védőkorlát végződését.
A mentők a baleset helyszínére érkeztek. A gumifal itt igen vastag, több rétegű, de óriási erővel csapódott be a négykerekű . A tűzoltók sorfalat álltak a helyszínnél, hogy a kamerák se láthassák az elsősegélynyújtást. Később leplet húztak az orvosok fölé, hogy eltakarják az ellátást.
A mentővel egy helyi kórházba szállították a pilótát, s a pályán elhaladó jármű nyomában felállva tapsolt a Pérezért aggódó közönség. A vörös autót a Sauber-Ferrari roncsát szállító teherautó követte.
Az orvosok jelentése szerint a pilóta magánál volt a mentésnél, és beszélgetett az őt ellátó szakemberekkel.
Miközben a csapatok a közösségi oldalakon jobbulást kívántak Péreznek, a pályamunkások újabb elemekkel erősítették meg a gumifalat.
Liuzzi csütörtöki, valamint Rosberg és Pérez szombati balesete is mutatja, jogos volt a pilóták aggodalma a nyitható légterelő alagútbéli használatát illetően – ennek betiltása ellenére is súlyos balesetek vannak a pálya ezen szakaszán.
ELŐZMÉNYEK
A délelőtti szabadedzés után, ha csak az időeredményeket nézzük, Fernando Alonso a legesélyesebb a pole pozíció megszerzésére, de a Red Bull tréningje a kicsúszások miatt nem volt tökéletes, a gyorsabb szuperlágy keveréken Sebastian Vettel és Mark Webber sem mutathatta meg, mit tud.
Az időjárás, akár az egész hétvégén, nyaralásra és autóvezetésre is tökéletes: szikrázó napsütés, enyhe szellő a tenger felől. Az aszfalt hőmérséklete az edzés elején 45 fokos.
A pályabírók Rosberg balesete után eltávolították a sikán bukóterében lévő „fekvőrendőröket", amelyekkel eredetileg a kanyar levágását akarták megakadályozni, de a Monacóban felnőtt Mercedes-pilóta baleseténél túlságosan is megdobták az autót.
1. SZAKASZ
Jérome d'Ambrosio hagyta el elsőként a boxutcát. A délelőtti szabadedzés elején nagyon aktív Michael Schumacher is a pályára hajtott, miközben társa teljes készültségben várta, hogy a szerelők az utolsó simításokat is elvégezzék autóján.
Az első kör a Virgin belga pilótájáé volt, 1:23.192-jét 1:18.112-vel javította meg a renault-s Vitalij Petrov. Schumi 64 ezreddel kapott ki tőle. A pilóták többsége lágy gumikon ment ki a pályára, bíztak benne, hogy a tavalyi újoncokat ezekkel is meg tudják verni.
A 6. percben a két McLaren állt az élre, Hamilton 1:16.321-gyel vette át a vezetést, utána Button 1:15.969-cel javított. Rosberg beült az autójába, de még a boxban volt.
Vettel első mért köre 3 tizeddel maradt el Buttonétól. Bár a német utána előzött, Button azonnal visszavágott. Kilenc perccel a szakasz vége előtt Rosberg elhagyta a boxutcát.
Hamilton állt az élre, a Toro Rossók a Lotusok mögött álltak, nekik használniuk kellett a szuperlágy gumit. Ugyanez vonatkozott a Force India párosára is.
Rosberg 1:15.8-cal a negyedik helyre jött fel, autóját jól összerakták.
Adrian Sutil a szuperlágy gumin a 8. helyre jött fel, 4 és fél perccel a vége előtt Sergio Pérez Paul di Resta és a két Toro Rosso még veszélyben volt.
A Hispania autói még ekkor sem hagyták el a boxutcát. Liuzzi bizonyára délelőtti balesete miatt nem volt kint, Karthikeyan autóján pedig a hátsókerék-felfüggesztés ment tönkre.
Pérez, Buemi és Di Resta továbbjutott, Alguersuari Kovalainen és Trulli mögött maradt a 20. helyen, és kiesett. A Lotus ezúttal nem jutott tovább, a mezőnyből ugyanis sokan elhasználtak egy készlet szuperlágy gumit. Csak a Red Bull, a McLaren és a Ferrari pilótái nem.
A Hispania esetében életbe léphet a 107 százalékos szabály alóli felmentés, az 1:20.4-es határidőnél a délelőtti szabadedzésen Liuzzi és Karthikeyan is tudott jobbat menni. A két pilóta sorsa a sportfelügyelő testület kezébe került.
2. SZAKASZ
A negyedórás részt Buemi kezdte meg, többen is a nyomába eredtek. Schumacher máris a szuperlágyakon száguldott. 1:15.85-nel állt az élre, Webber szintén szuperlágyon 1:14.996-tal állt az élre.
A két McLaren-Mercedes jobb volt az ausztrálnál, Hamilton 1:14.275 perces ideje már a hétvége legjobbja volt. Alonso és Vettel is csak a mclarenes mögé érkezett.
A McLaren és a Red Bull pilótái mellett Alonso tudott 1:15 percen belülre érni, mögöttük Rosberg, Schumacher, Massa, Barrichello, Maldonado volt a sorrend. Az edzés fele még hátravolt.
Hamilton bement a boxba, Vettel azonban tovább próbálkozott a szuperlágy gumikon, s két ezredre megközelítette az éllovast. Alonso is próbálkozott még, szintén sikertelenül.
Schumacher és Rosberg új szuperlágy gumikon jött vissza a pályára, Massa ugyanazon a készleten, amelyen az előbb kint volt. Az első öt nem jött már ki. Petrov a szuperlágy gumin megelőzte Maldonadót, és feljött a 10. helyre.
A Ferrari brazilja bejött 1:15 alá, és megelőzte Webbert. Pérez bejött Schumacher elé a 8. helyre. Maldonado megelőzte Barrichellót, ő volt a 10., de még volt idő.
Schumi javított, Rosberg is: a fiatalabbik német a 6., a veterán a 8. helyen jutott tovább, a Renault pilótái kiestek, Pérez és Maldonado bejutott.
A 11. és a 17. hely között Petrov, Barrichello, Kobajasi, Di Resta, Sutuil, Heidfeld, Buemi sorrend alakult ki a vasárnapi versenyre.
3. SZAKASZ
A Ferrari, a Red Bull és a McLaren pilótái 2-2 készlet szuperlágy gumit megspóroltak az első tíz rajtkockáról döntő tízperces szakaszra.
Az első percben a Ferrari és a Mercedes párosa, valamint Button hajtott ki a pályára. Aztán Webber is követte őket. Vettel, Hamilton, Maldonado és Pérez a boxban maradt, ők egy menetre készültek.
Schumacher 1:15.0-val nyitott, Alonso 1:18.6-tal. Massa 1:14.889-ére Button 1:13.997-tel reagált.
Webber 22 ezreddel elmaradt a mclarenestől. Vettel azonban kiváló kört futott, 1:13.556-tal az élre állt. Hamilton is kijött a pályára egyetlen menetére.
Első két köre nem sikerült valami jól, a 8. helyen állt, amikor Sergio Pérez balesete miatt 2:26 perccel a vége előtt félbeszakították az edzést.
Charlie Whiting versenyigazgató a baleset helyszínére érkezett, hogy a saját szemével győződjön meg róla: biztonságos a további száguldás. A Sauber is megerősítette, hogy Pérez magánál van, az FIA pedig jelezte: 15.35-kor újraindul az időmérő.
A pilóták közül Hamiltonnak volt a legnagyobb szüksége a hátralévő két és fél percre, a mclarenesnek a 8. helyről kellett előreugrania.
A sorrend az újraindítás előtt Vettel, Button, Webber, Alonso, Schumacher, Massa, Rosberg, Hamilton, Maldonado, Pérez volt a sorrend.
A boxutca végén Hamilton mögött álltak sorba a pilóták, mindannyian a pályára hajtottak. 2:26 perc állt rendelkezésükre, ami fejenként egy gyors kört jelentett.
Az angol azonban a sikánnál levágta a pályát, és csak egy helyezést javított.
Vettelé lett a pole pozíció, a német tökéletes helyről indulhat harcba első monacói győzelméért.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:13.556 | átlag: 163.467 km/ó |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:13.997 | 0.441 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:14.019 | 0.463 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:14.483 | 0.927 |
5. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:14.682 | 1.126 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:14.877 | 1.321 |
7. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:15.280 | 1.724 |
8. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:15.766 | 2.210 |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:16.528 | 2.972 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | idő nélkül | |
11. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:15.815 | 1.540 |
12. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:15.826 | 1.551 |
13. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:15.973 | 1.698 |
14. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:16.118 | 1.843 |
15. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:16.121 | 1.846 |
16. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:16.214 | 1.939 |
17. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:16.300 | 2.025 |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:17.343 | 2.136 |
19. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:17.381 | 2.174 |
20. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:17.820 | 2.613 |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:17.914 | 2.707 |
22. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:18.736 | 3.529 |
23. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | idő nélkül | |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | idő nélkül |