Sebastian Vettel kiváló versenyzésének köszönhetően megnyerte a Monacói Nagydíjat – a vb-címvédő az idei 6. futamon az 5. győzelmét aratta. Bár Vettel jól rajtolt, a riválisánál egy körrel korábban végrehajtott boxkiállásával Jenson Button a német elé ugrott.
Ám amíg Button újra szuperlágy gumikat kapott, Vettel a 16. körben lágyakra váltott, amelyekkel a verseny hátralévő részét teljesíteni akarta. Maga mögött is tartotta Fernando Alonsót és Buttont a hajráig – a három autó szorosan egymás nyomában körözött a szűk utcákon, s hiába voltak gyorsabbak a hátulról érkezők, előzniük nem sikerült.
Vettel győzelme akkor vált biztossá, amikor Vitalij Petrov és Jaime Alguersuari balesete miatt hat körrel a leintés előtt félbeszakították a futamot. Itt mindenki új gumikat kapott, és a hajrában Vettel nem adott esélyt Alonsóéknak.
A baleset után Petrovot a pálya orvosi ügyeletére vitte a mentőautó, az orosz könnyebb lábsérüléssel megúszta.
A negyedik helyen a rosszul rajtoló, majd első boxkiállása előtt Vettel kerékcseréje miatt sokáig a boxban várakozó Mark Webber végzett. Az ötödik az élete legjobb eredményét elérő Kobajasi Kamui lett. Lewis Hamilton a 6. helyen ért célba, de a Felipe Massával történt ütközése miatt megbüntetett McLaren-pilótát vizsgálják a sportfelügyelők, mert a hajrában Pastor Maldonadót is a falnak lökte.
Időbüntetésével megtarthatja 6. helyezését, mert a 7. Adrian Sutil egy kör hátrányban ért célba.
Rubens Barrichello megszerezte a Williams idei első pontjait, ami azért furcsa, mert ez venezuelai csapattársa napja lehetett volna: Maldonado az egész versenyt a 6-7. helyezés környékén töltötte.
ELŐZMÉNYEK
Sebastian Vettel két éve a szalagkorlátnak ütközve, tavaly a második helyen fejezte be a Monacói Nagydíjat, amelyen az idén a pole pozícióból rajtolva a győzelemre tört. Mögötte a futam négy korábbi győztese (Jenson Button, Mark Webber, Fernando Alonso és Michael Schumacher) várt a vb-éllovas legapróbb hibájára, hogy lecsapjon, és elhappolja a győzelmet a Red Bull német pilótájától.
Az edzéseken kifejezetten tartósnak tűnő gumik miatt a két boxkiállás tűnt a legvalószínűbbnek, de elképzelhető volt, hogy valaki eggyel is megpróbálkozik, és bízik benne, hogy a verseny végén kopott gumijain is maga mögött tudja majd tartani a mögötte felsorakozó riválisokat.
Az időmérőn balesetet szenvedő Sergio Pérez, bár már jól van, nem indulhatott el a versenyen (hétfőig kell bent maradnia a Grace Kellyről elnevezett monacói kórházban), ezért csak 23 versenyző sorakozott fel a rajtrácson. A Hispania pilótái annak ellenére kaptak rajtengedélyt, hogy az időmérőn ki sem jöttek a boxból – a szombat délelőtti szabadedzésen elég jó kört futottak ahhoz, hogy ott legyenek a rajtrácson.
A szerelők és az újságírók között a rajtrácson több híresség is megjelent: a korábbi pilóták közül Alain Prost, Mika Häkkinen, Jacky Ickx is a hercegségben van, továbbá eljött Flavio Briatore és Geri Halliwell énekesnő is.
Az időmérő vesztese Pérez mellett Lewis Hamilton volt, az angol a McLaren-istálló taktikai húzása és a mexikói balesete miatt nem tudott jó időben gyors kört futni, a végén pedig levágta a medence utáni sikánt, ami miatt elvették 7. rajtkockáját, és csak a 9. helyről rajtolhat. Viszont lágy gumit használ, nem szuperlágyat, mint az előtte rajtolók.
A rajt előtt a levegő 23, az aszfalt 42 fokos volt.
A FUTAM KRÓNIKÁJA
A rajtnál a Vettel mögé bevágó Button mögött Webber lassan rajtolt, az ausztrál mellett el tudott menni Alonso, aki feljött a 3. helyre. A rajt nagy vesztese a beragadó Michael Schumacher volt, aki a 10. helyre esett vissza, de az első kör végére meg tudta előzni a lágy gumikon szenvedő Hamiltont. (A rajtnál a német elé kerülő Hamiltonnak Schumi hátulról picit megbontotta a hátsó légterelőjét.)
Vettel az első körökben elhúzott a nehéz kormányzásra panaszkodó Buttontól, akire tapadt Alonso. Az 5. Rosberget Massa támadta, a 8. Petrovra Schumacher és Hamilton tapadt, Maldonado a 7. helyen zavartalanul körözött.
A legnagyobb küzdelem Schumacher és Hamilton között alakult ki, de utóbbinak néhány körig nem volt esélye előzni. Pedig az angol vélhetően azzal számolt, hogy a lágy gumikon tovább kint marad a pályán, mint az előle rajtolók, és az élre tud állni a boxkiállásaik után – egy kerékcserével a győzelemért is bejelentkezhetett volna, de már 8 kör után túl messzire volt Vetteltől.
Hamilton a 10. kör elején a célegyenes végén (a DRS-zónában) azonban megelőzte Schumachert, és Petrov nyomába eredhetett.
Elöl Vettel és Button között beállt a 4-5 másodperces különbség.
A 12. körben Barrichello megelőzte Schumachert, és feljött a 10. helyre. A Mercedes veteránja ezután a boxba hajtott, ahol új kerekek mellett új orrkúpot is kapott.
Csapattársa, Rosberg közben feltartotta a Massa, Maldonado, Petrov, Hamilton négyest. Massa a 14. körben ment el Rosberg mellett, s Maldonado is elhúzott a lendületet veszítő, nagyon lassú Mercedes mellett.
A 15. körben Button hajtott a boxba, az egyes kanyarban sárga zászlót lengettek, mert a Rosberggel csatázó Massa autójának első légterelőjéről leszakadt egy kis darab. Rosberg is szervizelt.
A Red Bull, amely erre a versenyre megváltoztatta pilótái boxba hívásának módszerét, a 16. körben egyszerre hívta be Vettelt és Webbert, az ausztrálnak sokat kellett várnia csapattársa mögött.
Az egy körrel korábban kiálló Button átvette a vezetést, hihetetlen köröket futott a szuperlágy gumikon. Alonso a 17. körben cserélt kereket, s ugyanúgy lágy abroncsokat kapott, mint a Red Bull pilótái.
A 18. körben Button 6.2 másodperccel állt Vettel előtt, a 19. körre a fórja 7.5 másodpercre nőtt. Massa 16.3 másodpercre volt Buttontól, és még egyszer sem volt a boxban. A Ferrari braziljától 5.5 másodpercre lemaradva lemaradva Maldonado, Petrov és Hamilton alkotott egy bolyt.
A 22. kör végén 10.6 másodperc volt Button előnye Vettelhez képest, Alonso viszont gyorsult, és 3.4 másodpercre volt a némettől. Hamilton kereket cserélt, a kiállása 9.7 másodpercig tartott. Szuperlágy gumikat kapott. Webber után eredhetett, gumijain körönként 3 másodperccel volt gyorsabb, tíz másodperc volt közöttük.
A 25. körben Maldonado állt ki a boxba, Hamilton mögé jött vissza. Button előnye 15 másodperc volt.
Massa a 26. körben volt pit-stopon, Webber és Hamilton közé jött vissza a lágy gumijain. Vettel és Alonso a 27. körben már gyorsabb volt, mint Button, akinek koptak a szuperlágy abroncsai.
Petrov a 28. körben szervizelt a 4. helyről, Maldonado mögé jött vissza. A Webber, Massa, Hamilton trió a 8. helyen haladó, első boxkiállása előtt álló Buemi mögé ragadt. Előttük Barrichello (ő több mint egy percre volt Buttontól a 4. helyen), Kobajasi, Sutil és Heidfeld még nem volt a boxban.
A 32. körben Petrov és Maldonado kört kapott, Button Hamilton mögött haladt, de behajtott a boxba, méghozzá újabb készlet szuperlágy gumiért.
Hamilton a Loews-kanyarban megpróbálta megelőzni Massát, a két autó összeért, de a brazil elöl maradt – egészen az alagútig, ahol Hamilton már megelőzte a brazilt, aki a poros oldalra kerülve a falnak csúszott. Az idén először a pályára küldték a biztonsági autót.
Schumacher a boxutca bejáratánál autója meghibásodása miatt megállt, a veterán is kiesett. A lágy gumikért a boxba hajtó Alonso és a mögötte érkező Button alig tudta kikerülni.
A biztonsági autó mögött Vettel, Button, Alonso, Sutil, Kobajasi, Webber, Hamilton, Maldonado, Petrov, Heidfeld volt az első tíz sorrendje. Button és Alonso kétszer, a többiek egyszer voltak a boxban – Button, Alonso, Sutil és Kobajasi friss gumikon.
A verseny a 38. körben indult újra, Vettel és Button között két lekörözött pilóta volt. A Red Bull és a McLaren pilótájának mindenképpen a boxba kellett hajtania – úgy tűnt, ha Alonso autója kibír 42 kört a lágy gumin, a spanyol nyerhet.
Button a szuperlágy gumikon gyorsan utolérte Vettelt, míg Webber és Hamilton a Sutil, Kobajasi duó mögé ragadt be, máris 21 másodpercre Vetteltől.
Hamilton boxutcai áthajtásos büntetést kapott Massa meglökése miatt, visszaesett Petrov és Maldonado mögé a 9. helyre – a többiek már kört kaptak.
A 46. körben Buttonnal közölte a mérnöke, hogy meg kell előznie Vettelt, ha nyerni akar.
Button a 48. körben kiállt kereket cserélni, lágy gumikat kapott. Kényelmesen Sutil elé jött vissza, új lágy gumijaival gyors köröket kellett futnia, ha a később kiálló Vettel elé akart kerülni.
Az angol a 49. kör végén 20 másodpercre volt Vetteltől, és gyorsabb volt nála. Hamilton is kiállt lágy gumikért.
Button az 50. körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét, és másfél másodpercet hozott a 16. kör óta ugyanazokon a gumikon száguldó Vettelen. A kérdés az volt, hogy vajon a német megpróbál-e végigmenni még egy kiállás nélkül. Mindenesetre nagy nyomásra számíthatott a hajrában.
Az 55. körben Alonso 2.1, Button 9.4 másodpercre volt Vetteltől.
Webber az 56. körben kiállt a boxba, előtte Maldonado is így tett, a 8. helyen haladó venezuelait Hamilton üldözte. Sutil és Kobajasi fellélegezhetett a 4. és az 5. helyen.
Az 57. körben Alonso utolérte Vettelt, Button 6 másodpercre volt tőlük. Alonsónak vigyáznia kellett, mert ha közvetlen közelről üldözte Vettelt, gyorsabban koptak nem éppen friss gumijai. Ugyanakkor előznie kellett a győzelemért.
A 62. körben Button megérkezett Vettelre és Alonsóra. Három világbajnok háromféle autóval volt egymás nyakán, elöl a legkopottabb, hátul a legfrissebb gumikon száguldó. Klasszikus verseny, amely überelheti az 1992-es Ayrton Senna–Nigel Mansell csatát.
Kobajasi és Petrov űzte Sutilt a 4. helyért, 55 másodpercre Vetteltől – az elmúlt 15 év bármelyik versenyén főszereplők lehettek volna, most esélyük sem volt rá, hogy a képernyőre kerüljenek… Aztán egy koccanás után Kobajasi elment a német mellett a Mirabeu-ban, amit azért megmutattak.
Elöl Vettel továbbra is maga mögött tartotta Alonsót és Buttont, miközben Sutilt és Petrovot megelőzte Webber, aki feljött az 5. helyre.
Az élen álló hármas utolért egy hat-hét autóból álló bolyt, a nagy forgalomban Alguersuari és Petrov az uszodánál a falnak ütközött (a Toro Rosso első légterelője, amely Hamiltonnal való koccanáskor sérült meg, a kerékvető kőre futva letörött, az autó ráment, és irányíthatatlanul a szalagkorlátnak ütközött – a közvetlenül mögötte haladó Petrov nem tudta kikerülni), bejött a biztonsági autó.
A safety car mögött Vettel, Alonso, Button, Kobajasi, Webber, Maldonado, Hamilton sorrend alakult ki, aztán körhátránnyal Sutil, Heidfeld, Barrichello egészítette ki az első tízet.
A baleset helyszínére mentőautó érkezett, a versenyt piros zászlóval leállították. Az orvosok Petrovot látták el.
A versenyigazgatóság közölte, hogy a futamot újraindítják, de időpontot elsőre nem közöltek. A procedúra szerint egy kört megy a mezőny a biztonsági autó mögött, majd újraindul a verseny. Petrovot kiemelték az autóból, amelyet elvontattak a pályáról. A pilóták közben új gumikat kaptak, ami nagyon jó hír volt Vettelnek.
A közönségnek szombat után vasárnap délután is aggódva kellett végignéznie, ahogy a pálya utolsó szakaszán mentőautó robog végig. Szerencsére Petrovnak nem esett nagyobb baja, csak a lába beszorult az autóba, ezért nehezen tudott kiszállni – Éric Boullier csapatfőnök szerint az orosz lábhúzódással megúszta a balesetet.
A versenyigazgató közlése szerint 16.04-kor indul újra a futam. Hamilton autóján az FIA ellenőrének felügyelete alatt kicserélték a sérült hátsó légterelőt.
Vettel és Alonso is szuperlágy gumikat kapott.
Az újraindulás után Hamilton és Maldonado összeütközött az egyes kanyarban, de elég gyorsan eltakarították a Williams roncsait ahhoz, hogy a biztonsági autó pályára küldése nélkül folytatódjon a verseny. Hamiltont vizsgálták a sportfelügyelők.
Vettel magabiztosan vezetett Alonso és Button előtt, a 4. Kobajasit Webber és Hamilton üldözte közvetlen közelről.
A 77. körben Webber a sikánnál megelőzte Kobajasit.
Az utolsó körben nem változott az állás, Vettel Alonso és Button előtt megnyerte a Monacói Nagydíjat.
Webber, Kobajasi, Hamilton (aki büntetésre számíthat), Sutil, Heidfeld, Barrichello és Buemi egészítette ki a pontszerzők sorát.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 2:09:38.373 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1.138 mp h. |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2.378 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 23.101 mp h. |
5. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 26.916 mp h. |
6. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 47.210 mp h.* |
7. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
8. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1 kör h. |
9. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
10. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
11. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 2 kör h. |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 2 kör h. |
13. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 2 kör h. |
14. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 2 kör h. |
15. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 3 kör h. |
16. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 3 kör h. |
17. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 4 kör h. |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 5 kör h.** |
*20 másodperces időbüntetést kapott. **nem ért célba | ||||
FELADTÁK | megtett körök | |||
Vitalij Petrov | orosz | Renault | 67 | |
Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 66 | |
Michael Schumacher | német | Mercedes | 32 | |
Felipe Massa | brazil | Ferrari | 32 | |
Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 30 | |
NEM INDULT | ||||
Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | ||
Leggyorsabb kör: Webber (78. kör) 1:16.234 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 6 | 6 | 143 |
2. | Lewis Hamilton | 1 | 3 | 6 | 85 |
3. | Mark Webber | – | 2 | 6 | 79 |
4. | Jenson Button | – | 3 | 6 | 76 |
5. | Fernando Alonso | – | 2 | 6 | 69 |
6. | Nick Heidfeld | – | 1 | 4 | 29 |
7. | Nico Rosberg | – | – | 3 | 26 |
8. | Felipe Massa | – | – | 3 | 24 |
9. | Vitalij Petrov | – | 1 | 3 | 21 |
10. | Kobajasi Kamui | – | – | 5 | 19 |
11. | Michael Schumacher | – | – | 3 | 14 |
12. | Adrian Sutil | – | – | 2 | 8 |
13. | Sébastien Buemi | – | – | 3 | 7 |
14. | Rubens Barrichello | – | – | 1 | 2 |
14. | Sergio Pérez | – | – | 1 | 2 |
16. | Paul di Resta | – | – | 2 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 222 |
2. | McLaren-Mercedes | 161 |
3. | Ferrari | 93 |
4. | Renault | 50 |
5. | Mercedes | 40 |
6. | Sauber-Ferrari | 21 |
7. | Force India-Mercedes | 10 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 7 |
9. | Williams-Cosworth | 2 |