A szezon első futama, a vasárnapi Bahreini Nagydíj előtt alig másfél héttel, szerda este jelentette be a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA), hogy végleges a 2010-es mezőny, és 12 csapat 24 autója lesz ott a szahíri rajtrácson.
A régiek mellett három újonc csapat kapott rajtengedélyt, és ha azt vesszük, hogy már 2009 júniusában is három új istálló neve szerepelt az előzetes nevezési listán, akkor ez nem nagy meglepetés – de tavaly nyár óta a Campos, Manor, USF1 trió Hispania, Virgin, Lotus hármassá alakult át...
Virgin Racing
Az istálló eredetileg Manor GP-ként indult volna a világbajnokságon, de miután Richard Branson, a Virgin vállalatcsoport vezetője megvásárolta a csapat tulajdonjogának 80 százalékát, az istálló megváltoztatta a nevét Virgin Racingre.
A Virgin az újoncok közül egyedüliként csupán az első, valenciai tesztet hagyta ki, igaz, a jerezi bemutatkozás nem sikerült a legfényesebbre: az autó első légterelője levált menet közben, így alig néhány kört tudtak vele megtenni, mivel nem állt rendelkezésre a javításhoz szükséges összes pótalkatrész.
A John Booth csapatfőnök irányította istálló egy tapasztalt és egy újonc pilótának szavazott bizalmat: a német Timo Glock és a brazil Lucas di Grassi vezeti majd az autókat.
Lotus F1 Racing
A Lotus eredetileg nem kapott rajtengedélyt, de a BMW nyári kivonulásának köszönhetően ott lehet a mezőnyben. A három újonc közül valószínűleg a malajziai istálló szereplését követik majd a legtöbben figyelemmel, hiszen egy legenda tér vissza a száguldó cirkuszba.
A Lotus név megosztja a közvéleményt, vannak, akik szerint a csapatnak szinte semmi köze sincs az igazi Lotushoz, azonban a Nemzeti Sport a legendás istálló utódjának tekinti a csapatot, így ha az újonc futamot nyerne, az istálló történetének nyolcvanadik diadalaként könyvelnénk el.
A Lotus az újoncok közül másodikként mutatta be versenyautóját, és részt vett az utolsó két kollektív teszten is. Az istálló az olasz Jarno Trulli és a finn Heikki Kovalainen személyében rutinos pilótákkal vág neki a szezonnak. Ami a célokat illeti, Mike Gascoyne technikai igazgató úgy fogalmazott, nem szeretnének kilógni a mezőnyből.
Sokáig úgy tűnt, hogy a USF1 lesz az egyik újonc a mezőnyben, azonban a rajtengedéllyel rendelkező amerikai csapat másfél héttel a szezon első futama előtt leállította a munkát, és úgy döntött, hogy a 2011-es indulásra koncentrál. A roppant hangzatos ígéretekkel és tervekkel színre lépő USF1 mindössze egy pilótát szerződtetett (de azóta az argentin José María López is felbontotta kontraktusát), a versenyautójáról pedig nemhogy képek, de még hírek sem nagyon érkeztek. Korábban arról is szó volt, hogy a csapat kihagyná a szezon első négy versenyét, végül eldőlt, hogy egyáltalán nem áll rajthoz. Az amerikaiak helyén a szerb üzletember, Zoran Sztefanovics istállója szeretett volna indulni, de az FIA úgy döntött, hogy másfél héttel az első futam előtt már nem ad új csapatnak rajtengedélyt. Pedig a Stefan GP szándékai komolynak tűntek: Nakadzsima Kazuki mellett az 1997-ben világbajnoki címet szerzett Jacques Villeneuve-öt szerződtette volna pilótának, a Toyotától átvett autói pedig gyakorlatilag rajtra készen álltak. |
Hispania Racing F1 Team
A nevét az utolsó pillanatban Camposról Hispaniára változtató újonc a Formula-1 történetének második spanyol csapata a megbukott Bravo F1 után – és ha a szezon előtt tapasztalt nehézségeket vesszük alapul, az is elképzelhető, hogy elődje sorsára jut.
Pedig sokáig az eredetileg a korábbi Formula-1-es pilóta, Adrián Campos által alapított istálló tűnt a „mintaújoncnak": elsőként szerződtetett pilótát, elsőként teljesítette a töréstesztet, de aztán az anyagi gondok újabb és újabb nehézségeket okoztak. Végül február végén az istálló korábbi részvényese, José Ramón Carabante lett az új főtulajdonos, és jelenleg úgy tűnik, érkezésével a csapat helyzete is megszilárdult.
Carabante kinevezte csapatfőnöknek Colin Kollest, Bruno Senna mellé szerződtette Karun Chandokot, és az istálló március 4-én, alig több mint egy héttel az első futam előtt bemutatta versenyautóját is. A Hispania a szezon előtt egyetlen teszten sem vett részt, így kérdéses, mire lehet képes az első futamokon.
Ami a pilótákat illeti, rengeteg változás történt az előző szezonhoz képest. A mezőnyben egyedüliként a Red Bull tartotta meg tavalyi pilótapárosát (illetve a Toro Rosso, de ők 2009-ben év közben cseréltek), és továbbra is a Sebastian Vettel, Mark Webber kettősnek szavaz bizalmat. Ami a többi versenyzőt illeti: kilencen csapatot váltottak, öten távoztak a Formula–1-ből, ketten visszatértek a száguldó cirkuszba, és öt újonc pilótát is köszönthetünk az idén – a továbbiakban velük foglalkozunk.
Bruno Senna (brazil, 26 éves, Hispania)
Az újoncok közül a 26 éves brazil szereplését övezi a legnagyobb várakozás, hiszen vele visszatér a Senna név a száguldó cirkuszba. Bruno, a háromszoros világbajnok legenda, Ayrton unokaöccse korábban a Formula-3-ban és a GP2-ben versenyzett, míg tavaly a Le Mans-sorozatban is kipróbálta magát – egyik kategóriában sem szerzett bajnoki címet, igaz, kudarcot sem vallott.
Ennél jobb ajánlólevél aligha kell a Formula–1-be.
Karun Chandhok (indiai, 26 éves, Hispania)
A 26 éves Chandhok a második indiai F1-es pilóta – Narain Karthikeyan 2005-ben 19 futamon indult a Jordan pilótájaként, öt pontot szerzett, majd 2006-ban és 2007-ben a Williams tesztpilótájaként tevékenykedett. Amikor a tavalyi szezonban Giancarlo Fisichella a Force Indiától a Ferrarihoz távozott, lehetett arról hallani, hogy Chandhok pótolja majd az olaszt, de végül Vitantonio Liuzzi versenyezhetett a Force Indiával (az istálló tulajdonosa, Vijay Mallya egyébként baráti kapcsolatot ápol Chandhok családjával).
Vitalij Petrov (orosz, 25 éves, Renault)
Petrov korábban éveken keresztül versenyzett a GP2-ben, és neki köszönhető, hogy a Lada lett a Renault-istálló főszponzora, így az orosz gyár neve idén felkerül a sárga-fekete autókra. „Vitalij Petrov versenyzői szerződése egy nagyszabású együttműködés első lépcsőfoka – mondta Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök. – Most még csak szponzorként csatlakozunk a Formula–1-es csapathoz, de előfordulhat, hogy a jövőben nagyobb összeget fektetünk az istállóba."
Itt érdemes megjegyezni, maga Petrov úgy fogalmazott, hogy nem állnak mögötte jelentős orosz szponzorok – mindössze édesapja és néhány barát...
A 25 éves fiatalember korábbi nagy riválisa, Timo Glock csapattársa lesz a Virgin-istállónál – 2007-ben a német nyerte meg a GP2 bajnoki címét, di Grassi pedig a második helyen zárt a pontversenyben.
Ezt követően még két évig maradt a sorozatban (mindkétszer a harmadik helyen zárt), 2008-tól pedig a Renault tesztpilótájaként dolgozott (érdekesség, hogy Heikki Kovalainen és Nelsinho Piquet után ő lett a harmadik GP2-ezüstérmes, akivel szerződést kötött a francia istálló).
Nico Hülkenberg (német, 22 éves, Williams)
Nico Hülkenberg az öt újonc közül a legfiatalabb és a legeredményesebb: a 22 éves fiatalember 2009-ben a GP2-t, egy évvel korábban pedig a F3-as Euroszériát nyerte meg. A fiatal német pilóta eredményei mellett az is figyelemreméltó, hogy pályafutását Willi Webber egyengeti, aki hosszú éveken keresztül Michael Schumacher menedzsereként dolgozott.
Hülkenberg a negyedik GP2-bajnok a száguldó cirkuszban: korábban Nico Rosberg, Lewis Hamilton és Timo Glock köszönhette a sorozatban nyújtott jó teljesítményének az F1-es szerződést.
A legnagyobb veszteség egyértelműen Kimi Räikkönen távolmaradása: a 2007-es világbajnok úgy döntött, hogy egy évig szünetet tart, és a Formula–1 helyett a raliban próbálja ki magát (igaz, ebben az is közrejátszott, hogy nem maradt számára hely egyik topcsapatnál sem). A finn pilóta remélhetőleg 2011-ben visszatér – ezt támasztja alá az, hogy egyelőre nem szerepel túl eredményesen a rali-világbajnokságon.
Räikkönenen kívül Giancarlo Fisichella is a Ferraritól távozik, igaz a veterán olasz csak a rajtrácsról tűnik el, tesztpilótaként továbbra is segíti a maranellói istálló munkáját. (Fisichella egyébként az előző szezonban igazolt a Ferrarihoz a Force Indiától, hogy a Magyar Nagydíjon balesetet szenvedett Felipe Massát helyettesítse.)
A korábbi BMW-pilóta, Nick Heidfeld a Mercedes tesztpilótájaként folytatja pályafutását, a japán Nakadzsima Kazuki a végül rajtengedély nélkül maradó Stefan GP-hez igazolt, a francia Romain Grosjean szerződését pedig nem hosszabbította meg a Renault. |
McLaren | Jenson Button | Lewis Hamilton |
Mercedes | Nico Rosberg | Michael Schumacher |
Ferrari | Felipe Massa | Fernando Alonso |
Red Bull | Sebastian Vettel | Mark Webber |
Williams | Rubens Barrichello | Nico Hülkenberg |
Renault | Robert Kubica | Vitalij Petrov |
Sauber | Pedro de la Rosa | Kobajasi Kamui |
Force India | Adrian Sutil | Vitantonio Liuzzi |
Toro Rosso | Sébastien Buemi | Jaime Alguersuari |
Lotus | Jarno Trulli | Heikki Kovalainen |
Hispania | Bruno Senna | Karun Chandok |
Virgin | Timo Glock | Lucas Di Grassi |
Ferrari | képgaléria |
McLaren | képgaléria |
Renault | képgaléria |
Sauber | képgaléria |
Mercedes | képgaléria |
Toro Rosso | képgaléria |
Virgin | képgaléria |
Force India | képgaléria |
Red Bull | képgaléria |
Lotus | képgaléria |
Hispania | képgaléria |
A Williams nem tartott hivatalos autóbemutatót. |