A Török Nagydíj után sokan mondták, hogy Mark Webber az egyetlen, akinek esélye lehet Sebastian Vettel legyőzésére, mert csak ő ül olyan autóban, amellyel versenyre lehet kelni a címvédővel. A mezőny előtt ráadásul két olyan verseny állt, amelyen tavaly Webber a pole-ból nyert, és az ausztrál Barcelonában fel is nőtt a feladathoz: az időmérő edzésen – az idén először – le is győzte csapattársát.
Vettel autójával már szombat délelőtt is gondok voltak, az időmérőn sem volt minden rendben a címvédő gépével, a KERS-t nem tudta használni, míg Webber nyugodtan száguldhatott, és 1:20.981 perces időeredményével az idén először az élen zárt szombaton.
A riválisoknak nem volt esélyük a Red Bull-pilóták ellen, a 3. rajtkockáért vívott csatában Lewis Hamilton 3 ezredmásodperccel legyőzte Fernando Alonsót, aki úgy örült annak, hogy az idén először nem az 5. rajtkockából indul, mintha a pole-t szerezte volna meg. Főleg a Ferrari új hátsó légterelőjének betiltása után…
A gumikkal való spórolás miatt meglehetősen eseménytelen harmadik szakaszban Alonso mögött Jenson Button, Vitalij Petrov, Nico Rosberg, Felipe Massa sorrend alakult ki. A 9. rajtkockát a pályafutása eddigi legjobbját elérő Pastor Maldonado szerezte meg, a 10. a harmadik szakaszban csak egy kemény gumi próbakört futó Michael Schumacher lett.
A 15. rajthelyet megszerző Heikki Kovalainen a 2. szakaszban a lágy gumikon megverte a kemény keveréken száguldó Force India-pilótákat, és megkaparintotta a 15. rajtkockát. Ez a tavaly visszatérő Lotus legjobb edzéseredménye száraz pályán, igaz, a Force India taktikázása is kellett hozzá.
No meg két másik pilótabalszerencséje: Nick Heidfeld délelőtt leégő Renault-ját nem tudták időben megszerelni, míg Rubens Barrichello váltóhiba miatt ragadt be az első körben.
ELŐZMÉNYEK
Sebastian Vettel a szombat délelőtti edzésen autója elektronikai hibája és hosszadalmas huzalcsere miatt csak egy mért kört tudott megtenni,de ez is elég volt neki, hogy megelőzze a pénteki edzéseket az élen záró Mark Webbert. A két Red Bull-Renault mögött Michael Schumacher következett 1.3 másodperces lemaradással, a világbajnoki címvédő istálló riválisainak nem sok esélyük van arra, hogy az első sorba juttassák autóikat.
A harmadik rajtkockáért viszont hatalmas csata lehet, a hosszú célegyenesben vasárnap a rajtnál meg lehet verni a Red Bullokat, és aki erre képes lesz, akár a futamgyőzelemre is gondolhat. Ugyanakkor érdemes lesz spórolni a gumikkal, mert minden új készlet abroncs jelentős másodperceket érhet a vasárnapi futamon.
Szintén nagy kérdés, hogy mit tesz a Hispania, amely óvással fenyegetőzik azután, hogy az FIA jelezte: nem feltétlenül szabályosak a spanyol gárdát és a Virgint leszámítva mindenki által használt, úgynevezett trükkös kipufogók. A spanyol kiscsapat már az időmérő után óvhat, ha valamelyik vagy mindkét pilótája nem teljesíti a 107 százalékos limitidőt.
Az élcsapatok azonban úgy vélik, az FIA hibásan hivatkozik a diffúzorra irányított kipufogók használatát korlátozó szabályra, ez az ügy még sokáig elhúzódhat.
Az időmérő előtt még nagy a kapkodás a Renault-istálló garázsában, ahol Nick Heidfeld délelőtt leégett Renault-ját igyekeznek megszerelni. Ha nem sikerül, a tavalyi újonc csapatok hat pilótája mellett a Renault-s lehet a hetedik kieső az első szakaszban.
Ám mivel a Pirelli új kemény keverékű gumija sokkal lassabb a korábbi típusnál, a Lotus megveréséhez néhány középcsapatnak mindenképpen kell lágyat használnia – Felipe Massa Törökországban szintén lággyal ment tovább az első szakaszból, ám akkor ott indokolatlan volt a Ferrari lépése.
1. SZAKASZ
Az edzés megkezdésekor a levegő 24, az aszfalt 35 fokos volt. Elsőként a Hispania pilótái hagyták el a boxutcát.
Narain Karthikeyan és a virgines Jérome d'Ambrosio a délelőtti edzésen nem került a 107 százalékos limitidőn belülre, de akkor lágy keverékű gumit használtak a Red Bull pilótái, akik az időmérő első szakaszában várhatóan nem kényszerülnek erre, azaz lassabbak lesznek.
Liuzzi 1:28.8-cal kezdett, akárcsak Vitalij Petrov a Renault-val. Az orosz ezután 1:26.1-re javított. A csapatok a kemény keverékű gumikkal 3-4 gyors körrel számolnak, és ha nem érnek el elég jó időt, visszamennek a boxba lágyabb gumikért.
Jenson Button 1:24.7-tel mutatkozott be, Mark Webber 1:23.9-cel állt az élre. Ennél délelőtt lágy gumikon csak hatan futottak jobb időt.
Heidfeld autóján a 10. percben még nem volt padlólemez, a Renault kezdett kifutni az időből. Webber mögé feljött Alguersuari a 2. helyre, de lágy gumikon tette ezt.
Buemi is megközelítette Webbert, Vettel a kemény keverékű gumikon nem tudott gyorsabb lenni a Toro Rossóknál. Ez vonatkozott a McLaren pilótáira és értelemszerűen a többiekre is.
Kovalainen a Lotusszal a 11. időt futotta, a mögötte állóknak (köztük Massának is) össze kellett szedniük magukat. A Sauber pilótái lágyon kezdtek, Kobajasi 4 századdal kapott ki Webbertől.
A szakasz hajrájára Petrov és Schumacher is lágy gumikat kapott, pedig mindketten Kovalainen előtt voltak (Trulli a másik Lotusszal ki sem jött a boxból), az orosz az élre is állt.
Két és fél perccel a vége előtt Massa a 15. helyen állt, Sutil, Di Resta és a boxban maradó Barrichello mögötte volt.
Miközben a Red Bull és a McLaren pilótái a boxból figyelték az eseményeket, Schumacher az élre repült a lágy gumikon, és Massa is pazar kört kezdett meg, az 5. helyre jött fel.
A Williams váltójával küszködő Barrichello és Heidfeld kiesése miatt egy Lotus továbbjutott, Kovalainent Trulli taszíthatta volna le a 17. helyről, de egyetlen mért körében 3 tizeddel kikapott a finntől.
Heidfeldnek megmaradt 3-3 készlet vadonatúj lágy és kemény keverékű gumija a versenyre, a német várhatóan a boxból fog rajtolni. Barrichello egy készlet kemény keverékű abroncsot használt, ebből a szempontból ő is jól áll.
A Hispania örülhet, hogy mindkét pilótája megverte D'Ambrosiót, aki két tizeddel futott jobb időt a 107 százalékos határnál (1:28.767).
2. SZAKASZ
Bár a Lotusnak nem sok esélye volt a többiekkel szemben, Mike Gascoyne technikai igazgató a lágy gumikon tervezte Kovalainen pályára küldését, hátha valaki taktikázik, és a finn előrébb kerülhet a 17. rajtkockánál. A nagy csapatoktól egyetlen lágy gumis gyors körre lehetett számítani.
A Red Bull pilótái nyitották meg a szakaszt – lágy abroncsokon.
A csapat elmondása szerint az első szakaszban probléma volt Vettel fedélzeti kamerájával, ezért biztosra akartak menni a másodikban. Vettel 1:21.5-tel nyitott, Webber 1:21.7-tel követte.
Button, Hamilton és Alonso 1:23 percen belülre került, biztonságban érezhette magát, akárcsak Massa az 1:23.0-val.
A Mercedes pilótái az utolsó percekre hagyták saját menetüket, Petrovval együtt hagyták el a boxutcát. Rosberg az 5. helyre, a Ferrarik elé jött be. Petrov Alonso és Massa közé ékelte be magát, Schumacher közvetlenül csapattársa mögé, Alonso elé érkezett.
Buemi állt Massa mögött a 10. helyen, Maldonado lágy gumikon próbálkozott, és a Petrov, Massa duó elé, a 8. helyre jött be, ő „foglalta el Heidfeld helyét" az első 10-ben.
Kovalainen a lágy gumikon megverte a kemény keveréken száguldó Force India-pilótákat, és megkaparintotta a 15. rajtkockát. Ez a tavaly visszatérő Lotus legjobb edzéseredménye száraz pályán, igaz, két rivális műszaki hibája és a Force India taktikázása is kellett hozzá, a finn ráadásul két készlet lágy gumit megkezdett – de most ez a legkisebb baja az istállónak.
A Force India spórolása pedig könnyen azt jelentheti, hogy pilótái előrébb végeznek a versenyen, mint Maldonado, aki már két készlet lágy gumival is kint volt a pályán.
3. SZAKASZ
A záró szakasz elején a McLaren és a Red Bull pilótái lágy gumikon hajtottak ki a pályára. Vettel és Webber a pole-ért, Hamilton és Button a 3. rajtkockáért mérkőzött meg egymással.
A bal első kerekét csúnyán elfékező Hamilton 1:21.961-es köre 35 ezreddel volt jobb Button idejénél, Vettel 1:21.181 percét viszont 1:20.981-gyel megverte Webber!
A négyes visszatért a boxba, 3 perccel a vége előtt a többiek ki sem mentek még a pályára. Aztán Maldonado, Alonso és a Mercedes pilótái elszánták magukat. Schumacher kemény keverékű abroncson ment ki, a többiek – Petrov és Massa is – lágyon.
Vettel közben kiszállt az autóból, és megadta magát Webbernek.
Schumacher mért kör nélkül visszament a boxba, elfogadta a 10. rajtkockát.
A többiek közül Alonso megverte Buttont (a spanyol 3 ezreddel kapott ki Hamiltontól), Petrov a 6., Rosberg a 7., Massa a 8., Maldonado pedig a 9. rajthelyre jött be.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:20.981 | átlag: 206.937 km/ó |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:21.181 | 0.200 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:21.961 | 0.980 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:21.964 | 0.983 |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:21.996 | 1.015 |
6. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:22.471 | 1.490 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:22.599 | 1.618 |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:22.888 | 1.907 |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:22.952 | 1.971 |
10. | Michael Schumacher | német | Mercedes | idő nélkül | |
11. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.231 | 1.691 |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:23.367 | 1.827 |
13. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.694 | 2.154 |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:23.702 | 2.162 |
15. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:25.403 | 3.863 |
16. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:26.126 | 4.586 |
17. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:26.571 | 5.031 |
18. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:26.521 | 3.561 |
19. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:26.910 | 3.950 |
20. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:27.315 | 4.355 |
21. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:27.809 | 4.849 |
22. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 1:27.908 | 4.948 |
23. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:28.556 | 5.596 |
24. | Nick Heidfeld | német | Renault | idő nélkül |