Nyári módi II.: kifutón az Európa-bajnokság mezei - osztályozzon!

Vágólapra másolva!
2012.05.03. 14:50
null
A Nike különös hangsúlyt fektet az újrahasznosításra, ezzel hívja fel a figyelmet a környezetvédelemre
Címkék
Bár még több mint egy hónap hátra van a labdarúgó Európa-bajnokság kezdetéig, a lengyel-ukrán közös rendezésű kontinenstorna felvezetése részeként a 16 válogatott által használt felszereléseket vesszük górcső alá. A 16 válogatottat összesen négy gyártó látja el mezzel. Az Adidas viszi a prímet hat válogatottal, eggyel megelőzve az öt csapatnak szállító Nike-ot. Az Umbro három, a Puma két együttes ruházatát biztosítja. A második részben az amerikai Nike és a cégcsoportjához tartozó brit Umbro mezeit mutatjuk be.

AZ ADIDAS ÉS A PUMA MEZEIT BEMUTATÓ CIKKÜNKET IDE KATTINTVA TALÁLJA MEG!

A Nike jegyezte új felszerelés szinte teljes egészében pillepalackok újbóli felhasználásával készült (a nadrág 100, a felső 96 százalékban újrafelhasznált poliészter), és 23 százalékkal könnyebb, mégis 20 százalékkal erősebb, mint a 2008-as Európa-bajnokságon hordott viselet. Az amerikai sportszergyártó cég célja a mérgező anyagok szintjének minél nagyobb mértékű csökkentése volt, az egyes felszereléseket 13 darab újrahasznosított műanyag palackból állították elő.

A mezeken lézerrel kivágott szellőzőnyílásokkal igyekeztek megoldani, hogy ne fülledjenek be és a játékosok szervezete ne melegedjen túl.

Az amerikai vállalat az Európa-bajnokságon öt ország, Hollandia, Portugália, Franciaország, Lengyelország és Horvátország csapatát látja el felszereléssel.

A Nike mellett az Umbro mezeiről írunk kétrészes összeállításunk eme fejezetében – amióta a Nike 2007-ben 285 millió fontért felvásárolta az angol vállalatot, tulajdonképpen ugyanarról a cégről beszélünk. Az angol, az ír és a svéd válogatott mezén mégsem a pipa feszül majd, hanem az 1934-ben elsőként a Manchester Citynek mezt szállító vállalaté.

A cikk alján olvasóink osztályozhatják a nyolc csapat mezét.

HOLLANDIA

A világbajnoki ezüstérmes az Európa-bajnokságon is természetesen narancs mezben játszik alap esetben, de ezúttal a mezek szerelmesei talán jobban várják majd azt a meccset, amelyben a váltómez kerül fel az oranje tagjaira. Az első számú dresszen is van mintázat, bal felső és a jobb alsó sarok sötétebb az alapszínnél.

A hollandoknak 1996 óta mezt szállító cég igazán ütős megoldása viszont a fekete váltómez: a jobb vállon függőleges narancs csík húzódik, benne a gyártó logójával. A Nike a nyakrészre hímzett Új Mesterek felirattal a holland művészet 17. századbeli aranykorára, Vermeer és Rembrandt idejére utal vissza, egyben jelzi, az új aranykort a labdarúgók hozhatják el…

Szubjektív. Annyit variáltak a narancs mezen, ami még nem ártalmas. A váltómez viszont telitalálat, a feketét látva nem lepődnénk meg, ha a jelenlegi, 2018-ig érvényes szerződést új megállapodás követné a holland szövetség és a Nike között.

PORTUGÁLIA

A portugálok az 1996-os Európa-bajnokságon még hazai sportszergyártójuk, az Olympia mezeit viselték, majd kétévnyi adidasos kitérőt követően, a 2000-es Eb-től kezdve a Nike egyik zászlóvivőjévé váltak. A hazai mez a szokásos bordó, méghozzá ezúttal mindenféle mintázatot nélkülözve.

Az új váltószerelés viszont valóban szimbolikus, a bordó-zöld csíkok a nemzet történelmi fontosságú hajóinak zászlajára mintázott keresztekre emlékeztetnek, ezzel emlékezve arra, hogy Portugália 500 éve tengeri nagyhatalomnak számított.

Szubjektív. A bordó felsővel nincs mit variálni, nem hiányzik belőle a lengyel mez megoldásához hasonló zöld sáv, amelyet tavaly használt a csapat. A fehér a két színű kereszttel szokatlan, mondhatni váratlan megoldás, de tetszik.

FRANCIAORSZÁG

A Nike tavaly váltotta fel a francia válogatottnak 1972 óta mezt szállító Adidast, a francia szövetség (FFF) pusztán anyagi megfontolásból döntött az amerikai cég mellett: a Nike évi 46 millió eurót fizet az FFF-nek. „Nem vagyunk abban a helyzetben, hogy morális alapon hozzunk döntést” – mondta az üzlet bejelentésekor Jean-Pierre Escalettes, a szövetség elnöke, aki rámutatott, a szövetség így négy és félszer annyi pénzhez jut, mint az Adidasszal kötött szerződésekor.

A Nike azonnal bizonyítani akarja, hogy érdemes volt szerződést kötni a franciákkal, az idei mezcsalád talán legelegánsabb megoldása a franciák meze. Az első számú dressz a szokásoknak megfelelően kék, mégis nagyban eltér a korábbiaktól: a sötétkék csíkozás és az arany mintázat mellett a gombos nyak rész tesz hozzá az eleganciájához.

A galléros, hófehér dressz a két ujjvégződésében kapott csíkozást, egyébként olyan hatása van, mint a rögbimeznek. A nyakrészben itt sem maradt el a felirat, a 2010-es világbajnokság csúfos kudarcára és a csapaton belüli vitákra is visszautal: „Egységünk a különbségeinken alapszik.”

Szubjektív. Mindkét mez szép munka, a kék tekintélyt parancsoló, a fehér pedig annyira elegáns, hogy az ellenfelek részéről már-már illetlenség lenne rángatni. Találkoztunk olyan véleménnyel is, amely szerint eredetileg golfozóknak gyártották a felsőket.

LENGYELORSZÁG

Az Európa-bajnokság helyszínének kijelölését követően a Nike és az Adidas azonnal akcióba lépett: miközben a német vállalat az addig a Lotto mezeit viselő ukránokkal kötött szerződést, az amerikaiak a lengyeleket a Pumától csábították el, hogy szintén az elsők között „harcolják ki az Eb-szereplést”.

Az első mezeken 2009-ben még nem szerepelt a lengyelek szimbóluma, a sas, ami óriási felháborodást váltott ki országszerte. Aztán miután tavaly a lengyel szövetség (PZPN) megváltoztatta az emblémáját, és abból is kikerült a nemzeti címerállat, a Nike köztes megoldást talált ki: a mezre felrakta a szövetség új, szalagos logóját és a nemzeti címert is.

Így viszont egy teljes sort elfoglal a sportszergyártó, a nemzet, illetve a PZPN logója, a mezszámokat pedig új sorba kellett tenni. Minderre vízszintes csíkot alkotott a gyártó, s amíg a hazai, fehér mezben lévő piros sáv a logóhármas alatt, a szám hátteréül szolgál, a piros váltómezen az emblémák mögé illesztették be a fehér sávot.

Szubjektív. A Nike eljátszadozott a lengyel nemzeti színekkel, a vízszintes csíkok a lobogót idézik. A fehér mez túlságosan is a Stuttgart hazai dresszére emlékeztet – szponzorfelirat nélkül.

A NIKE MEZEI

HORVÁTORSZÁG

A horvátok 1990 óta a Miroslav Sutej által megtervezett piros-fehér kockás mezt viselik, s amikor a Nike a szövetség hivatalos szponzora és beszállítója lett, természetesen megtartotta az ország avantgárd művészének nemzeti jelképpé vált mintázatát. Nagyon nem is lehet vele variálni, bár a Nike ezúttal minden megtett: a piros négyzeteken belül a szín sötétebb és világosabb árnyalataiban 16 kisebb négyzetet helyezett el.

Variálási lehetőség mindig is a váltómezzel volt, a Nike az Európa-bajnoki mezt úgy oldotta meg, hogy a kék alapszín mögül a bal felső sarokban, a váll rész alatt „kibukkan” az eredeti, kockás mintázat, amelybe a szövetségi logót is belehelyezték.

Szubjektív. A horvátok kockás mezét lehet szeretni vagy utálni, de a váltómez megoldásának ötletességében elismerés jár a tervezőknek, kihozták a maximumot lehetőségeikből.

ANGLIA

Az angol válogatott már 1952-ben is az Umbro mezeiben játszott, jelenlegi szerződése 2018-ig szól a manchesteri gyártóval, amely először gyártott olyan válogatott dresszt, amelyből hiányzik a kék szín, s a fehér mellett csak a piros jelenik meg rajta.Talán az olimpia előtt különösen fontosnak tartotta az Umbro, hogy kiemelje az angol nemzet két színét…

Így is kisebb felháborodás követte az angolok új fehér mezének bemutatását, a világbajnokság után kiadott, a selejtezők során használt fehér felső ugyanis csak nyolc mérkőzést élt meg, és a futballrajongó szülők nehezen viselik, hogy ilyen sűrűn új dresszt kell venniük futballőrült gyerekeiknek – az Umbro szerint ahogy nőnek a gyerekek, így is, úgy is új pólókra van szükségük…

A váltómez ugyanakkor sötétkék, ezt a színt a csapat hagyományos felszerelésében a fehér felső alatt nadrágként szokták használni az angolok. A játékos neve és mezszáma a gallér világoskék színével kerül a pamut-poliészter felsőre.

Szubjektív. Az Umbro a kék nadrág elhagyásával az elegáns utat választotta, s a váltómezre sem lehet panasz, szebb, mint a korábbi piros.

AZ ANGOLOK UMBRO-MEZE

ÍRORSZÁG

Az angol Umbro vállalat 1994-ben vette át a csapat ellátását az Adidastól, s a 2009-ben kötött szerződéshosszabbítás értelmében 2020-ig még mindenképpen a paralelogrammás mezeket viselik a válogatott játékosai. A felső bemutatásakor a szövetség, a FAI fő szponzora, a „3” telekommunikációs cég logója ott virított a mezeken, de a hivatalos mérkőzéseken a FIFA-szabályzat értelmében el kell tüntetni a ruházatról, amelyen csak a gyártó és a szövetség logója, a mezszám és a labdarúgó neve szerepelhet.

Az első számú mezen a zöld két árnyalatát vegyítették, míg a fehéren a bal oldalt függőlegesen fut le a zöld csík több árnyalatban.

Szubjektív. A németek zöld váltómeze jobban sikerült, mint az írek első számú felsője. A fehér viszont kifejezetten szép lett a csíkkal, és szerencsére az a csúnya hármas is eltűnik majd a meccseken a mezről.

SVÉDORSZÁG

A svéd válogatottat 2003 óta látja el mezzel az Umbro, de a megállapodás szerint az idei Európa-bajnokság az utolsó nagy torna a svédek számára a brit gyártó felszerelésében. A skandináv ország nemzeti színei hálás feladattal látják el a mezek gyártóit, és a britek ezúttal sem lőttek mellé.

A függőleges vékony csíkokkal a sárga dresszt nem bonyolították túl, míg a sötétkék váltómezt a jobb válltól keresztben lefelé húzódó citromsárga csík dobja fel, benne az Umbro emblémájával – Argentínában furcsán nézhetnek a felsőre, hiszen a Boca Juniors színeiben a nagy rivális River Plate-re jellemző csík fut végig a mezen.

Szubjektív. A svédek sárga felsőjét nehéz lenne elrontani, most sem mondhatjuk, hogy balul sikerült volna. A váltómez pedig maga a tökély, aki kedveli a citromsárga színt, annak a kedvencévé válik a dressz.

SZAVAZÁS

Osztályozza az Európa-bajnokság mezeit!

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik