Tudtuk, hogy a harmadik hét lesz a legkeményebb az idei Girón, ennek megfelelően a hétfői szünnap után máris a verseny egyik legnehezebb etapjával kezdte meg a mezőny az utolsó hat napot. A Salo és Aprica közötti 202 kilométeres penzum három első kategóriás hegyet is tartalmazott, közte a felénél hírhedt Mortirolóval. A harmadik csúcsra, a Santa Cristinára 195 km leküzdése után kellett felcaplatniuk a versenyzőknek…
Az elején többen is próbálkoztak akciózni, köztük Valter Attila is, végül ki más, mint Mathieu van der Poel vezetésével alakult ki egy hatfős szökevénycsoport, társai között Thomas De Gendt és némi meglepetésre Mark Cavendish is ott volt. Az első hegyen megfogták őket, a tetején Giulio Ciccone elvitte a 40 pontot a hegyi pontversenyben riválisa, a kék trikós Koen Bouwman előtt, majd nyolc bringás tudott ellépni, köztük Bouwman, Wout Poels, Lennard Kämna és az utolsó Giróját futó Alejandro Valverde is – a kőkemény emelkedők tehát megtették hatásukat, kellően szétszaggatták a mezőnyt.
A 7.7 százalékos átlagmeredekségű Mortirolo még jobban megrostálta a bolyt, ide viszont már Bouwman ért fel a leghamarabb, míg a másik nagy visszavonuló, Vincenzo Nibali a lejtmenetben indított látványos szólóakciót az üldözők közül.
Húsz kilométerrel a cél előtt jöhetett a feketeleves, a 13 km-en át átlagosan 8.1 százalékot emelkedő Santa Cristina, itt Kämna indított, 50 másodpercre is eltávolodott, végül az elöl lévők közül Thymen Arensman tudott utána menni. Eközben az összetett éllovas Richard Carapazt ineosos társai hozták az élboly mögött, a korábbi rózsaszín trikós Juan Pedro López kezdett teljesen leszakadni – ahogy várható volt, közel öt és fél órányi szenvedés után, ezen a záró hegyen atomjaira hullott mezőny.
E ponton Peák Barnabás wantys csapattársa, Jan Hirt is megiramodott Kämna és Arensman után, miközben Mikel Landa bahreines honfitársát, Pello Bilbaót borította fel az út szélén, s hagyta aztán ott…
Kämna az idei Girón már nyert egy ikonikus szakaszt, még az első héten a negyedik etap befutóját az Etnán, ám ezúttal nem bírta ki a végéig. 8.6 kilométerrel a vége előtt fogyott el, ekkor érte be Arensman és Hirt, ők faképénél is hagyták, majd amikor már csak ketten voltak, a DSM hollandja próbálkozott egyből egy támadással – sikertelenül. Amíg az összetett menők közül Carapaz és Jai Hindley egymással voltak elfoglalva, Hirt az élen visszatámadott, és 7 kilométerrel a vége előtt ő már sikerrel is járt: a cseh versenyzőnek jobb lábai maradtak a végére, mint Arensmannak, nagy nehezen kibírta a célig, így több mint 200 kilométer, 5:40 óra és 5250 méternyi szint letekerése után nagy győzelmet aratott a Giro egyik legdurvább etapján.
A BEFUTÓ
Carapaz és Hindley különcsatáját a 2019-es győztes ecuadori előtt a harmadik helyen megérkező 2020-as második ausztrál nyerte időjóváírással, Hindley hátránya az összetettben így három másodpercre csökkent a rózsaszín trikós Carapazzal szemben.
KERÉKPÁR
GIRO D'ITALIA
16. szakasz, Saló–Aprica, 202 km (nehéz hegyi szakasz)
1. Jan Hirt (cseh, Intermarché-Wanty-Gobert) 5:40:04 óra
2. Thymen Arensman (holland, Team DSM) + 7 másodperc hátrány
3. Jai Hindley (ausztrál, Bora-Hansgrohe) +1:24 perc hátrány
…
64. Valter Attila (Groupama-FDJ) +33:32 p. h.
…
92. Fetter Erik (EOLO-Kometa) +44:29 p. h.
…
128. Peák Barnabás (Intermarché-Wanty-Gobert) + 48:14
Összetett
1. Richard Carapaz (ecuadori, INEOS-Grenadiers) 68:49:06 óra
2. Jai Hindley (ausztrál, Bora-Hansgrohe) +3 mp. h.
3. Joao Almeida (portugál, UAE Emirates) +44 mp. h.
…
51. Valter Attila +1:59:35 óra hátrány
…
81. Fetter Erik +2:50:18 ó. h.
…
121. Peák Barnabás +3:54:58 ó. h.