Az igaz, hogy az európai labdarúgás a szigetországbeli kezdetek óta a lokálpatriotizmus kifejezője, a klub elsősorban ennek az önazonosság-tudatnak a hordozója (volt). Ám már a városi csapatok létrehozása és egykori működtetése is tartalmazott üzleti elemeket, a bajnoki mérkőzések rendszeres tévéközvetítése pedig egyértelműen felerősítette az üzleti folyamatokat. A labdarúgás a helyszíni nézőket kiszolgáló játékból a szurkolók elkötelezettségéért, szabadidejéért és pénztárcájáért versengő szórakoztatóipari szereplő lett – a mintának tekintett fejlett labdarúgópiacokon.
Magyarországon ez a fejlődési folyamat többször megszakadt, torzult, elmaradtak a nézők, és megkopott a közösség életébe való integrálódás. A klubok közelmúlt és jelenbéli anyagi, szervezeti erőfeszítései a már a nézőszám bővülésében is mérhető felzárkózást célozzák. Jelen írás az elméletileg elérhető hazai nézőszámokat kísérli meghatározni egy referenciaként választott bajnokság adatait is felhasználva. Az írás második része (amelyet pénteken olvashatnak az NSO-n) a sportág hazai beágyazottságát tükröző piaci adatokat elemzi, és reflektál az összehasonlításul választott nézőszámokra.
A LABDARÚGÓ NB I KÖZVETLEN NÉZŐI BEVÉTELEI TELJES KAPACITÁSKIHASZNÁLTSÁG MELLETT
Alapvető állítás, hogy a néző nélkülözhetetlen a sportszórakoztatás, így a labdarúgás üzleti alapú működtetéséhez. Hogy az elkötelezett, aktív szurkolóktól származó helyszíni bevételek milyen nagyságrendben gyarapítanák a klubok kasszáját – a klubok az alaptevékenységükre támaszkodva milyen összegből gazdálkodhatnának –, arra a telt házas stadionok generálta bevételszámítás ad választ. A 2011–2012-es NB I-es bajnoki szezon tizenhat klub honlapján megtalálható stadionkapacitási adatokkal, összesen 15 hazai mérkőzéssel, valamint átlagosan 1500 forintos jegyárakkal számolva például a 4950 férőhelyes Paks
– bruttó 111.4 millió forintnyi jegybevétellel gazdálkodhatna, továbbá
– ha minden szurkoló egyetlen szendvicset (250 Ft) és egy üdítőt fogyasztana (250 Ft) mérkőzésenként, akkor bruttó 37.2 millió forinttal gazdagodna a klub kasszája,
– és ha az elkötelezett szurkolótábor tagjai szezononként legalább egyszer egy ereklyét (3000 Ft) is vásárolnak a klub kínálatából, bruttó 14.9 millió forinttal növekednének a klub közvetlen szurkolói bevételei
Az így keletkező bruttó 163.5 millió szurkolói bevétel önmagában sem elhanyagolható összeg, amelyet a központi értékesítésű tévéjogdíj-bevétel, valamint a központi és helyi szponzori bevételek jelentősen megnövelhetnek.
Ugyanilyen tételek számbavételével a legnagyobb bevételek a Ferencvárosnál (597 millió forint) és a Győrnél (528 millió forint) keletkeznének. A bajnokság szintjén telt házas mérkőzések esetén a szurkolóktól származó összesített bruttó bevétel 5.3 milliárd forintot jelentene. Persze az összeg erősen elméletinek tekintendő, valamennyi csapat valamennyi mérkőzésének teljes kapacitáskihasználtsága esetében mutatja azt a nagyságrendet, ami az említett peremfeltételek mellett generálható (részletek a cikk végén található táblázatban).
AZ ÖSSZEHASONLÍTÁSHOZ KIVÁLASZTOTT LIGA
De milyen kapacitáskihasználtsággal érdemes számolni egy jól „megdolgozott”, az adott város labdarúgását elfogadó, szerető és támogató helyi közösség esetében? Noha egy valamennyi elemében azonos adottságú referenciabajnokságot nem lehet megnevezni, a tökéletlenség ellenére érdemes egy csaknem hasonló játékerejű, stadionkapacitású és városi lakosságú ligát támpontként használni, ha nézőszámadatai teljes körűen rendelkezésre állnak. Az angol és a skót bajnoki rendszerekről érhetők el teljes körű stadionkapacitási és kihasználtsági adatok. A skót Premier League stadionjai méreteiben jelentősen eltérnek a hazai adottságoktól (10 673 fős stadiontól a Celtic 60832 fős stadionjáig bezárólag). A Division One 10 csapatának a stadionkihasználtsághoz kapcsolódó teljesítménye (26.8%) pedig nem jelenthet üzleti motivációt a megcélzandó hazai nézőszám szintjének meghatározásához.
Az angol labdarúgó bajnokságok rendszere igen tagolt, kezdve az általánosan irigyelt sport- és üzleti teljesítményű Premier League-től a Championshipen, a League One és League Two bajnokságain keresztül az alsóbb osztályú bajnokságokkal bezárólag. A Premier League átlagos stadionkapacitása 37 734 fő, az átlagos kihasználtsága pedig 89.6%. A legalacsonyabb kihasználtság 70%, a legmagasabb pedig a telt ház előtti mérkőzésrendezés. A Championshipben 26 375 fős átlagos stadionkapacitás mellett 63.35%-os a kihasználtság – és a bajnokság színvonala még mindig érzékelhetően magasabb a magyarországinál. Míg a League One csapatai átlagosan 15 445 főt tudnának mérkőzésenként kiszolgálni 45.3%-os átlagos stadionkihasználtság mellett, addig a League 2 csapatai 9914 fős átlagos méretű stadionban 45%-os kihasználtsági mutatót teljesítettek december közepéig a 2011–12-es bajnokság őszi szezonjában.
A League One-ban és Two-ban szereplő csapatok játékerő tekintetében nem haladják meg a magyar bajnokság színvonalát, ebből a szempontból nem túlértékelt az összevetés. A ligák klubjai a mélységében erősen tagolt angol versenyrendszerben elfoglalt ligapozíció mellett is üzleti motivációval működnek. Ezért hasonló kiinduló feltételek esetén támpontot nyújthatnak a hazai célkitűzések reális szintjének megjelöléséhez. A két azonos átlagos kapacitás kihasználtságú liga közül a League Two stadionjainak mérete áll közelebb a magyar adottságokhoz.
Csapat | Stadionkapacitás | Átlagos nézőszám (fő) | Stadionkihasználtság | Lakosok száma | Stadionkapacitás / lakosok száma |
AFC Wimbledon | 4 700 | 4 379 | 93.10% | 58 045 | 8.10% |
Crawley Town | 4 996 | 3 099 | 62.00% | 100 000 | 5.00% |
Burton | 5 000 | 2 991 | 59.80% | 64 449 | 7.80% |
Oxford United | 12 573 | 7 441 | 59.10% | 165 000 | 7.60% |
Northampton Town | 7 653 | 4 331 | 56.50% | 197 199 | 3.90% |
Shrewsbury Town | 10 000 | 5 496 | 54.90% | 70 000 | 14.30% |
Bristol Rovers | 11 976 | 6 042 | 50.40% | 887 500 | 1.30% |
Swindon Town | 15 728 | 7 918 | 50.30% | 155 432 | 10.10% |
Southend United | 12 392 | 5 828 | 47.00% | 160 000 | 7.70% |
Gillingham | 11 582 | 5 236 | 45.20% | 101 187 | 11.40% |
Rotherham United | 8 300 | 3 660 | 44.00% | 117 262 | 7.10% |
Cheltenham Town | 7 407 | 3 172 | 42.80% | 110 013 | 6.70% |
Barnet | 5 550 | 2 278 | 41.00% | 331 522 | 1.70% |
Torquay United | 6 283 | 2 560 | 40.70% | 63 998 | 9.80% |
Bradford City | 25 136 | 10 174 | 40.40% | 293 717 | 8.60% |
Aldershot Town | 7 500 | 2 961 | 39.40% | 33 840 | 22.20% |
Crewe Alexandra | 10 118 | 3 899 | 38.50% | 67 683 | 14.90% |
Morecambe | 6 400 | 2 416 | 37.70% | 51 644 | 12.40% |
Dagenham & Redbridge | 6 000 | 2 076 | 34.60% | 108 368 | 5.50% |
Accrington Stanley | 5 057 | 1 619 | 32.00% | 35 318 | 14.30% |
Plymouth Argyle | 19 500 | 6 079 | 31.10% | 256 700 | 7.60% |
Macclesfield Town | 6 335 | 1 959 | 30.90% | 70 000 | 9.10% |
Port Vale | 18 900 | 5 063 | 26.70% | 240 643 | 7.90% |
Hereford United | 8 843 | 2 031 | 22.90% | 55 800 | 15.80% |
Forrás: www.football365.com, letöltés 2011. december 15., Business Group gyűjtés |
A legjobb kihasználtságot mutató AFC Wimbledon 4700 fős stadionjában az átlagos nézőszám 4 379 (93,1%), a névadó kerület ötvennyolcezer lakos otthona. A városrész lakosságának 8.1%-a látogatja rendszeresen a klub mérkőzéseit. A hasonló befogadóképességű Crawley Town (4996 fő) 62%-os látogatottság mellett a százezer fős város 5%-ának kínál rendszeres szórakozást.
A hatvannégyezer lakosú Burton on Trent városka adatai is összevethetők az 5000 fős stadionnal, valamint az 59.8%-os átlagos kihasználtsággal. A magyar NB I-ben a húszezer lélekszámú Paks, valamint a 32 ezer lakosú Pápa esetében azonnal felvetőd(het) a kérdés, vajon a városok gazdasági és kulturális vonzáskörzete lehetővé teszik-e egy kiterjedtebb vonzáskörzetű helyi labdarúgó piac felépítését.
A League Two-ban is egymástól jelentősen eltérő lélekszámú városokat képviselnek a csapatok, hasonlóan a magyar klubok mögött álló bázisokhoz. A harminc-hetvenezer lakosú városok (10) mellett jelentős számban vannak százezer főt meghaladó lélekszámú települések (8), valamint kétszázezer fő felettiek (5) is.
Alapítás éve | Klub | Stadionkapacitás | Város(rész) lakossága | Stadion/város lakossága |
1885 | Újpest FC | 13 501 | 100274** | 13% |
1899 | FTC | 18 100 | 60323** | 30% |
1902 | DVSC-Teva | 9 640 | 207 270 | 5% |
1904 | Győri ETO | 16 000 | 130 478 | 12% |
1909 | Budapest Honvéd | 10 000 | 62 572 | 16% |
1910 | DVTK | 11 444 | 170 234 | 7% |
1911 | Kecskeméti TE | 6 300 | 113 275 | 6% |
1911 | Vasas | 9 000 | 108 815 | 8% |
1919 | Haladás | 9 500 | 79 300 | 12% |
1920 | ZTE FC | 9 300 | 61 717 | 15% |
1921 | Siófok | 12 000 | 24 031 | 50% |
1923 | Kaposvári Rákóczi | 7 000 | 67 464 | 10% |
1941 | Videoton | 14 300 | 101 755 | 14% |
1950 | Pécsi MFC | 7 000 | 156 664 | 4% |
1952 | Paks | 4 950 | 20 426 | 24% |
1996 | Lombard FC | 5 500 | 32 617 | 17% |
Forrás: http://www.magyarfutball.hu/stadionok/nb1-nb2, illetve Business Group gyűjtés |
A League Two átlagos stadionkihasználtságát (45%) alapul véve a hazai bajnokság szurkolói jegy-, szendvics- és üdítő-, valamint merchandisingbevétele elérné a bruttó 2.4 milliárd forintot. A legalacsonyabb, közvetlenül a szurkolóktól származó bevétel bruttó 73 millió forintra rúgna, a legmagasabb pedig 268 millió forintot tenne ki. Három klubot kivéve a többi 13 csapat szurkolói bevétele meghaladná a 100 millió forintot.
Ezek a számok azt feltételezik, hogy az egyes csapatok olyan mélyen beágyazottak az általuk képviselt város közösségébe, hogy a szurkolótáborok számára egy középcsapat is elismert, szerethető, sőt rajongással szerethető formáció. Akiket nemcsak az esetleges sikerek pillanatában, de a hullámvölgyekben is támogat a tábor. Ez a szurkolói, közösségi támogatás persze feszültségeket is hordoz magában, mert a tulajdonosi elképzelések és sportszakmai, illetve üzletvezetés nem feltétlenül egyezik a tábor elképzeléseivel. Ez a kódolt feszültség mindaddig létezik, míg a klub működését közép- és hosszú távon is alapvetően a tulajdonos finanszírozza, ám ennek az eltökélt működtetésnek az eredményével sem a pályán sem azon kívül nincs jelentős szurkolói és közösségi visszhangja.
Az írás 2. része éppen a hazai labdarúgás közösségi beágyazottságát elemzi
KASSAY LILI (sportmarketing-tanácsadó)
Alapítás éve | Klub | Stadionkapacitás (fő) | 1 hazai mérkőzés bruttó jegyárbevétele 1.500 forintos átlagos jegyárral számolva (eFt) | 1 hazai mérkőzés bruttó vendéglátási bevétele 1 szendviccsel és 1 üdítővel 250-250 forintos fogyasztói árral számolva (eFt) | 15 hazai mérkőzés bruttó jegy- és vendéglátási bevétele (eFt) | A bajnoki szezonban vásárolt ereklye, bruttó 3.000 forintos fogyasztói árral számolva (eFt) | Szurkolói közvetlen bruttó bevétel (eFt) |
1885 | Újpest FC | 13 501 | 20 251 Ft | 6 750 Ft | 405 030 Ft | 40 503 Ft | 445 533 Ft |
1899 | FTC | 18 100 | 27 150 Ft | 9 050 Ft | 543 000 Ft | 54 300 Ft | 597 300 Ft |
1902 | DVSC-Teva | 9 640 | 14 460 Ft | 4 820 Ft | 289 200 Ft | 28 920 Ft | 318 120 Ft |
1904 | Győri ETO | 16 000 | 24 000 Ft | 8 000 Ft | 480 000 Ft | 48 000 Ft | 528 000 Ft |
1909 | Budapest Honvéd | 10 000 | 15 000 Ft | 5 000 Ft | 300 000 Ft | 30 000 Ft | 330 000 Ft |
1910 | DVTK | 11 444 | 17 166 Ft | 5 722 Ft | 343 320 Ft | 34 332 Ft | 377 652 Ft |
1911 | Kecskeméti TE | 6 300 | 9 450 Ft | 3 150 Ft | 189 000 Ft | 18 900 Ft | 207 900 Ft |
1911 | Vasas | 6 000 | 9 000 Ft | 3 000 Ft | 180 000 Ft | 18 000 Ft | 198 000 Ft |
1919 | Haladás | 9 500 | 14 250 Ft | 4 750 Ft | 285 000 Ft | 28 500 Ft | 313 500 Ft |
1920 | ZTE FC | 9 300* | 13 950 Ft | 4 650 Ft | 279 000 Ft | 27 900 Ft | 306 900 Ft |
1921 | Siófok | 12 000 | 18 000 Ft | 6 000 Ft | 360 000 Ft | 36 000 Ft | 396 000 Ft |
1923 | Kaposvári Rákóczi | 7 000 | 10 500 Ft | 3 500 Ft | 210 000 Ft | 21 000 Ft | 231 000 Ft |
1941 | Videoton | 14 300 | 21 450 Ft | 7 150 Ft | 429 000 Ft | 42 900 Ft | 471 900 Ft |
1950 | Pécsi MFC | 7000* | 10 500 Ft | 3 500 Ft | 210 000 Ft | 21 000 Ft | 231 000 Ft |
1952 | Paks | 4 950 | 7 425 Ft | 2 475 Ft | 148 500 Ft | 14 850 Ft | 163 350 Ft |
1996 | Lombard FC | 5500* | 8 250 Ft | 2 750 Ft | 165 000 Ft | 16 500 Ft | 181 500 Ft |
160 535 | 240 802 Ft | 80 266 Ft | 4 816 050 Ft | 481 605 Ft | 5 297 655 Ft | ||
Forrás: Klubok honlapja, letöltés 2011. december 14., Business Group gyűjtés és kalkuláció * http://magyarfutball.hu/stadionk/nb1-nb2 | |||||||