A Fradi 268 milliót is kasszírozhatna szurkolói bevételből

Vágólapra másolva!
2012.03.01. 12:41
null
A Fradi akár 268 milliót is kasszírozhatna szurkolói bevételből (Fotó: Németh Ferenc, archív)
Címkék
A labdarúgás átigazolási időszaka mindig kérdőjelekben gazdag periódus. Ám nem csupán a rekordösszegű klubváltások és az esélylatolgatások szurkolói szívet melengető hírei miatt. Töprengésre késztető a játékosállomány gyakran erőn felüli megerősítése: vajon önmagában a sportteljesítmény garanciát jelent-e az üzleti lehetőségek kialakításához és kiaknázásához? Befektetésként kezeli-e a klub ezeket az összegeket, milyen időtávra gondolkodik, és milyen piaci teljesítményből – például nézőkből, szurkolókból, szponzorokból – tervezi megtermelni ezeket a pénzeket? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ elemzésünkben.

 

Az igaz, hogy az európai labdarúgás a szigetországbeli kezdetek óta a lokálpatriotizmus kifejezője, a klub elsősorban ennek az önazonosság-tudatnak a hordozója (volt). Ám már a városi csapatok létrehozása és egykori működtetése is tartalmazott üzleti elemeket, a bajnoki mérkőzések rendszeres tévéközvetítése pedig egyértelműen felerősítette az üzleti folyamatokat. A labdarúgás a helyszíni nézőket kiszolgáló játékból a szurkolók elkötelezettségéért, szabadidejéért és pénztárcájáért versengő szórakoztatóipari szereplő lett – a mintának tekintett fejlett labdarúgópiacokon.

Magyarországon ez a fejlődési folyamat többször megszakadt, torzult, elmaradtak a nézők, és megkopott a közösség életébe való integrálódás. A klubok közelmúlt és jelenbéli anyagi, szervezeti erőfeszítései a már a nézőszám bővülésében is mérhető felzárkózást célozzák. Jelen írás az elméletileg elérhető hazai nézőszámokat kísérli meghatározni egy referenciaként választott bajnokság adatait is felhasználva. Az írás második része (amelyet pénteken olvashatnak az NSO-n) a sportág hazai beágyazottságát tükröző piaci adatokat elemzi, és reflektál az összehasonlításul választott nézőszámokra.

A LABDARÚGÓ NB I KÖZVETLEN NÉZŐI BEVÉTELEI TELJES KAPACITÁSKIHASZNÁLTSÁG MELLETT

Alapvető állítás, hogy a néző nélkülözhetetlen a sportszórakoztatás, így a labdarúgás üzleti alapú működtetéséhez. Hogy az elkötelezett, aktív szurkolóktól származó helyszíni bevételek milyen nagyságrendben gyarapítanák a klubok kasszáját – a klubok az alaptevékenységükre támaszkodva milyen összegből gazdálkodhatnának –, arra a telt házas stadionok generálta bevételszámítás ad választ. A 2011–2012-es NB I-es bajnoki szezon tizenhat klub honlapján megtalálható stadionkapacitási adatokkal, összesen 15 hazai mérkőzéssel, valamint átlagosan 1500 forintos jegyárakkal számolva például a 4950 férőhelyes Paks

– bruttó 111.4 millió forintnyi jegybevétellel gazdálkodhatna, továbbá

– ha minden szurkoló egyetlen szendvicset (250 Ft) és egy üdítőt fogyasztana (250 Ft) mérkőzésenként, akkor bruttó 37.2 millió forinttal gazdagodna a klub kasszája,

– és ha az elkötelezett szurkolótábor tagjai szezononként legalább egyszer egy ereklyét (3000 Ft) is vásárolnak a klub kínálatából, bruttó 14.9 millió forinttal növekednének a klub közvetlen szurkolói bevételei

Az így keletkező bruttó 163.5 millió szurkolói bevétel önmagában sem elhanyagolható összeg, amelyet a központi értékesítésű tévéjogdíj-bevétel, valamint a központi és helyi szponzori bevételek jelentősen megnövelhetnek.

Ugyanilyen tételek számbavételével a legnagyobb bevételek a Ferencvárosnál (597 millió forint) és a Győrnél (528 millió forint) keletkeznének. A bajnokság szintjén telt házas mérkőzések esetén a szurkolóktól származó összesített bruttó bevétel 5.3 milliárd forintot jelentene. Persze az összeg erősen elméletinek tekintendő, valamennyi csapat valamennyi mérkőzésének teljes kapacitáskihasználtsága esetében mutatja azt a nagyságrendet, ami az említett peremfeltételek mellett generálható (részletek a cikk végén található táblázatban).


AZ ÖSSZEHASONLÍTÁSHOZ KIVÁLASZTOTT LIGA

De milyen kapacitáskihasználtsággal érdemes számolni egy jól „megdolgozott”, az adott város labdarúgását elfogadó, szerető és támogató helyi közösség esetében? Noha egy valamennyi elemében azonos adottságú referenciabajnokságot nem lehet megnevezni, a tökéletlenség ellenére érdemes egy csaknem hasonló játékerejű, stadionkapacitású és városi lakosságú ligát támpontként használni, ha nézőszámadatai teljes körűen rendelkezésre állnak. Az angol és a skót bajnoki rendszerekről érhetők el teljes körű stadionkapacitási és kihasználtsági adatok. A skót Premier League stadionjai méreteiben jelentősen eltérnek a hazai adottságoktól (10 673 fős stadiontól a Celtic 60832 fős stadionjáig bezárólag). A Division One 10 csapatának a stadionkihasználtsághoz kapcsolódó teljesítménye (26.8%) pedig nem jelenthet üzleti motivációt a megcélzandó hazai nézőszám szintjének meghatározásához.

Az angol labdarúgó bajnokságok rendszere igen tagolt, kezdve az általánosan irigyelt sport- és üzleti teljesítményű Premier League-től a Championshipen, a League One és League Two bajnokságain keresztül az alsóbb osztályú bajnokságokkal bezárólag. A Premier League átlagos stadionkapacitása 37 734 fő, az átlagos kihasználtsága pedig 89.6%. A legalacsonyabb kihasználtság 70%, a legmagasabb pedig a telt ház előtti mérkőzésrendezés. A Championshipben 26 375 fős átlagos stadionkapacitás mellett 63.35%-os a kihasználtság – és a bajnokság színvonala még mindig érzékelhetően magasabb a magyarországinál. Míg a League One csapatai átlagosan 15 445 főt tudnának mérkőzésenként kiszolgálni 45.3%-os átlagos stadionkihasználtság mellett, addig a League 2 csapatai 9914 fős átlagos méretű stadionban 45%-os kihasználtsági mutatót teljesítettek december közepéig a 2011–12-es bajnokság őszi szezonjában.

A Bristol Rovers stadionja
A Bristol Rovers stadionja

A League One-ban és Two-ban szereplő csapatok játékerő tekintetében nem haladják meg a magyar bajnokság színvonalát, ebből a szempontból nem túlértékelt az összevetés. A ligák klubjai a mélységében erősen tagolt angol versenyrendszerben elfoglalt ligapozíció mellett is üzleti motivációval működnek. Ezért hasonló kiinduló feltételek esetén támpontot nyújthatnak a hazai célkitűzések reális szintjének megjelöléséhez. A két azonos átlagos kapacitás kihasználtságú liga közül a League Two stadionjainak mérete áll közelebb a magyar adottságokhoz.

AZ ANGOL LEAGUE TWO CSAPATAI ÉS STADIONKAPACITÁSUK, KIHASZNÁLTSÁGUK
Csapat Stadionkapacitás Átlagos nézőszám (fő) Stadionkihasználtság Lakosok száma Stadionkapacitás / lakosok száma
AFC Wimbledon 4 700 4 379 93.10% 58 045 8.10%
Crawley Town 4 996 3 099 62.00% 100 000 5.00%
Burton 5 000 2 991 59.80% 64 449 7.80%
Oxford United 12 573 7 441 59.10% 165 000 7.60%
Northampton Town 7 653 4 331 56.50% 197 199 3.90%
Shrewsbury Town 10 000 5 496 54.90% 70 000 14.30%
Bristol Rovers 11 976 6 042 50.40% 887 500 1.30%
Swindon Town 15 728 7 918 50.30% 155 432 10.10%
Southend United 12 392 5 828 47.00% 160 000 7.70%
Gillingham 11 582 5 236 45.20% 101 187 11.40%
Rotherham United 8 300 3 660 44.00% 117 262 7.10%
Cheltenham Town 7 407 3 172 42.80% 110 013 6.70%
Barnet 5 550 2 278 41.00% 331 522 1.70%
Torquay United 6 283 2 560 40.70% 63 998 9.80%
Bradford City 25 136 10 174 40.40% 293 717 8.60%
Aldershot Town 7 500 2 961 39.40% 33 840 22.20%
Crewe Alexandra 10 118 3 899 38.50% 67 683 14.90%
Morecambe 6 400 2 416 37.70% 51 644 12.40%
Dagenham & Redbridge 6 000 2 076 34.60% 108 368 5.50%
Accrington Stanley 5 057 1 619 32.00% 35 318 14.30%
Plymouth Argyle 19 500 6 079 31.10% 256 700 7.60%
Macclesfield Town 6 335 1 959 30.90% 70 000 9.10%
Port Vale 18 900 5 063 26.70% 240 643 7.90%
Hereford United 8 843 2 031 22.90% 55 800 15.80%
Forrás: www.football365.com, letöltés 2011. december 15., Business Group gyűjtés


A legjobb kihasználtságot mutató AFC Wimbledon 4700 fős stadionjában az átlagos nézőszám 4 379 (93,1%), a névadó kerület ötvennyolcezer lakos otthona. A városrész lakosságának 8.1%-a látogatja rendszeresen a klub mérkőzéseit. A hasonló befogadóképességű Crawley Town (4996 fő) 62%-os látogatottság mellett a százezer fős város 5%-ának kínál rendszeres szórakozást.

A hatvannégyezer lakosú Burton on Trent városka adatai is összevethetők az 5000 fős stadionnal, valamint az 59.8%-os átlagos kihasználtsággal. A magyar NB I-ben a húszezer lélekszámú Paks, valamint a 32 ezer lakosú Pápa esetében azonnal felvetőd(het) a kérdés, vajon a városok gazdasági és kulturális vonzáskörzete lehetővé teszik-e egy kiterjedtebb vonzáskörzetű helyi labdarúgó piac felépítését.

A League Two-ban is egymástól jelentősen eltérő lélekszámú városokat képviselnek a csapatok, hasonlóan a magyar klubok mögött álló bázisokhoz. A harminc-hetvenezer lakosú városok (10) mellett jelentős számban vannak százezer főt meghaladó lélekszámú települések (8), valamint kétszázezer fő felettiek (5) is.

 

AZ NB I KLUBJAINAK STADIONKAPACITÁSA,

A BEFOGADÓ VÁROS(RÉSZ) LAKOSSÁGA

Alapítás éve Klub Stadionkapacitás Város(rész) lakossága Stadion/város lakossága
1885 Újpest FC 13 501 100274** 13%
1899 FTC 18 100 60323** 30%
1902 DVSC-Teva 9 640 207 270 5%
1904 Győri ETO 16 000 130 478 12%
1909 Budapest Honvéd 10 000 62 572 16%
1910 DVTK 11 444 170 234 7%
1911 Kecskeméti TE 6 300 113 275 6%
1911 Vasas 9 000 108 815 8%
1919 Haladás 9 500 79 300 12%
1920 ZTE FC 9 300 61 717 15%
1921 Siófok 12 000 24 031 50%
1923 Kaposvári Rákóczi 7 000 67 464 10%
1941 Videoton 14 300 101 755 14%
1950 Pécsi MFC 7 000 156 664 4%
1952 Paks 4 950 20 426 24%
1996 Lombard FC 5 500 32 617 17%

Forrás: http://www.magyarfutball.hu/stadionok/nb1-nb2, illetve Business Group gyűjtés
**A két országos szurkolótáború klub esetében erősen elméletinek tekintendő adat, még abban az esetben is, hogy hivatalosan publikált kutatási adat a két tábor méretére, területi megoszlására, szurkolói összetételére nem elérhető.

 

A League Two átlagos stadionkihasználtságát (45%) alapul véve a hazai bajnokság szurkolói jegy-, szendvics- és üdítő-, valamint merchandisingbevétele elérné a bruttó 2.4 milliárd forintot. A legalacsonyabb, közvetlenül a szurkolóktól származó bevétel bruttó 73 millió forintra rúgna, a legmagasabb pedig 268 millió forintot tenne ki. Három klubot kivéve a többi 13 csapat szurkolói bevétele meghaladná a 100 millió forintot.

 

Magyar NB I-es csapatok kalkulált közvetlen szurkolói bevétele 45%-os kapacitáskihasználtságon (15 hazai mérkőzésre jegy-, szendvics- és üdítőbevétel, a szezonban 1 ereklye vásárlása), forrás: Business Group
Magyar NB I-es csapatok kalkulált közvetlen szurkolói bevétele 45%-os kapacitáskihasználtságon (15 hazai mérkőzésre jegy-, szendvics- és üdítőbevétel, a szezonban 1 ereklye vásárlása), forrás: Business Group

 

Ezek a számok azt feltételezik, hogy az egyes csapatok olyan mélyen beágyazottak az általuk képviselt város közösségébe, hogy a szurkolótáborok számára egy középcsapat is elismert, szerethető, sőt rajongással szerethető formáció. Akiket nemcsak az esetleges sikerek pillanatában, de a hullámvölgyekben is támogat a tábor. Ez a szurkolói, közösségi támogatás persze feszültségeket is hordoz magában, mert a tulajdonosi elképzelések és sportszakmai, illetve üzletvezetés nem feltétlenül egyezik a tábor elképzeléseivel. Ez a kódolt feszültség mindaddig létezik, míg a klub működését közép- és hosszú távon is alapvetően a tulajdonos finanszírozza, ám ennek az eltökélt működtetésnek az eredményével sem a pályán sem azon kívül nincs jelentős szurkolói és közösségi visszhangja.

Az írás 2. része éppen a hazai labdarúgás közösségi beágyazottságát elemzi

KASSAY LILI (sportmarketing-tanácsadó)

A LABDARÚGÓ NB I KALKULÁLT KÖZVETLEN NÉZŐI BEVÉTELEI TELJES KAPACITÁSKIHASZNÁLTSÁG MELLETT
Alapítás éve Klub Stadionkapacitás (fő) 1 hazai mérkőzés bruttó jegyárbevétele 1.500 forintos átlagos jegyárral számolva (eFt) 1 hazai mérkőzés bruttó vendéglátási bevétele 1 szendviccsel és 1 üdítővel 250-250 forintos fogyasztói árral számolva (eFt) 15 hazai mérkőzés bruttó jegy- és vendéglátási bevétele (eFt) A bajnoki szezonban vásárolt ereklye, bruttó 3.000 forintos fogyasztói árral számolva (eFt) Szurkolói közvetlen bruttó bevétel (eFt)
1885 Újpest FC 13 501 20 251 Ft 6 750 Ft 405 030 Ft 40 503 Ft 445 533 Ft
1899 FTC 18 100 27 150 Ft 9 050 Ft 543 000 Ft 54 300 Ft 597 300 Ft
1902 DVSC-Teva 9 640 14 460 Ft 4 820 Ft 289 200 Ft 28 920 Ft 318 120 Ft
1904 Győri ETO 16 000 24 000 Ft 8 000 Ft 480 000 Ft 48 000 Ft 528 000 Ft
1909 Budapest Honvéd 10 000 15 000 Ft 5 000 Ft 300 000 Ft 30 000 Ft 330 000 Ft
1910 DVTK 11 444 17 166 Ft 5 722 Ft 343 320 Ft 34 332 Ft 377 652 Ft
1911 Kecskeméti TE 6 300 9 450 Ft 3 150 Ft 189 000 Ft 18 900 Ft 207 900 Ft
1911 Vasas 6 000 9 000 Ft 3 000 Ft 180 000 Ft 18 000 Ft 198 000 Ft
1919 Haladás 9 500 14 250 Ft 4 750 Ft 285 000 Ft 28 500 Ft 313 500 Ft
1920 ZTE FC 9 300* 13 950 Ft 4 650 Ft 279 000 Ft 27 900 Ft 306 900 Ft
1921 Siófok 12 000 18 000 Ft 6 000 Ft 360 000 Ft 36 000 Ft 396 000 Ft
1923 Kaposvári Rákóczi 7 000 10 500 Ft 3 500 Ft 210 000 Ft 21 000 Ft 231 000 Ft
1941 Videoton 14 300 21 450 Ft 7 150 Ft 429 000 Ft 42 900 Ft 471 900 Ft
1950 Pécsi MFC 7000* 10 500 Ft 3 500 Ft 210 000 Ft 21 000 Ft 231 000 Ft
1952 Paks 4 950 7 425 Ft 2 475 Ft 148 500 Ft 14 850 Ft 163 350 Ft
1996 Lombard FC 5500* 8 250 Ft 2 750 Ft 165 000 Ft 16 500 Ft 181 500 Ft
160 535 240 802 Ft 80 266 Ft 4 816 050 Ft 481 605 Ft 5 297 655 Ft
Forrás: Klubok honlapja, letöltés 2011. december 14., Business Group gyűjtés és kalkuláció
* http://magyarfutball.hu/stadionk/nb1-nb2
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik