A CART, mint a Formula-1 előszobája?

REICH BALÁZSREICH BALÁZS
Vágólapra másolva!
2002.08.28. 13:08
Címkék
Több forrásból is értesülhettünk arról, hogy a CART bajnokságban jelenleg vezető Cristiano da Matta a Formula-1-be, pontosabban a Panasonic Toyota csapathoz készül. A brazil sofőr azonban véget vetett a találgatásoknak, miután bejelentette, hogy a jövő évre szerződés köti jelenlegi csapatához, a Newman/Haas-hoz, amelyet nagyon nehéz lenne felbontani. Chris Pook, a CART elnöke azonban reméli, hogy a Montrealban idei hatodik pole-ját szerző, a versenyen pedig a második helyen befutó da Matta, jövőre már az autósport elitkategóriájában, azaz a Formula-1-ben fog szerepelni.
Cristiano da Matta vezeti a mezőnyt Montrealban
Cristiano da Matta vezeti a mezőnyt Montrealban
Cristiano da Matta vezeti a mezőnyt Montrealban
Cristiano da Matta vezeti a mezőnyt Montrealban
Cristiano da Matta vezeti a mezőnyt Montrealban
Cristiano da Matta vezeti a mezőnyt Montrealban
Igen, az autósport elitkategóriájában, ugyanis amíg a rajongók előszeretettel hasonlítják össze a két sorozatot - főleg most, amikor a CART az F1-esek által is használt pályára, Montrealba érkezett - Pook teljesen más oldalról közelíti meg a kérdést. Az ő elképzelése szerint a CART-nak, a Formula-3000-hez hasonlóan inkább a Formula-1 előszobájaként kellene működnie, mint annak közvetlen vetélytársaként. Jacques Villeneuve, Michael Andretti, Alex Zanardi, és Juan Pablo Montoya személyében korábban már volt példa arra, hogy az Amerikában sikeres versenyzők átigazoltak az európai szériába, és a következő Cristiano da Matta lehet. Igaz, hogy a felsorolt versenyzők közül sem Andretti, sem Zanardi nem ért el sikereket, sőt bukásuk igen szembetűnő és fájdalmas volt.
- Szerintem da Matta borzalmasan jó, és ha továbbra is ilyen kimagasló teljesítményre lesz képes, az F1-es csapatfőnököknek nehéz lesz őt nem észrevenni – nyilatkozta Pook egy montreali újságnak. Szeretném elérni, hogy a CART a Formula-1 előszobájává váljon. Az elődeim mind azon dolgoztak, hogy versenytársa legyünk a száguldó cirkusznak, de én ebben nem hiszek. Épp ellenkezően gondolkodom. Az F1 egy külön szintet és versenykategóriát képvisel, nekünk valahol alattuk van a helyünk. Nagyszerű lenne, ha F1 szintű versenyzőket tudnánk kinevelni – mondta ki a végső célt a CART-vezér.
Ez a kijelentés azonban mindenképpen érdekes, ha figyelembe vesszük, hogy a Formula-3000 jelenleg milyen szinten áll – mind technikailag, mind gazdasági szempontból - az F1-hez képest. Az F3000-es autók teljesítménye ugyanis kb. feleakkora, mint akár az F1, de még a CART versenygépeié, a sorozat nézettsége, pedig a "nagy testvér” elenyésző töredéke. Ráadásul az F3000 fogyasztói rétege nagyrészt a Formula-1-éből kerül ki, tulajdonképpen előbbi nézőinek egy kis része kíséri figyelemmel azt a sorozatot, míg a CART-nak saját fogyasztói bázisa van, amely nagyobbrészt az amerikai földrészről kerül ki, és nagyságrendekkel nagyobb reklámértékkel bír, mint az F3000. Ezek alapján Pook céljai akár visszalépésnek is minősíthetőek, ha tényleg ezt gondolja. De valóban így gondolja? Vagy csupán elterelő hadműveletről lenne szó? Hiszen a CART piaca Amerikában telítettnek tűnik, a NASCAR illetve az Indy Racing League lefölözi az autóversenyzésből származó haszon nagy részét, így marad Európa, ahol pedig a Formula-1 uralkodik. Pook talán trójai falóként akarja meg- vagy elhódítani ezt a piacot? Miközben azt próbálja elhitetni Ecclestone-ékkal, hogy nem kell félni tőlük, hiszen a CART az F1 közelébe sem érhet, mindeközben pedig a versenyek izgalmasságával, változatosságával, a sorozat nyíltságával, észrevétlenül belopják magukat az európaiak szívébe és pénztárcájába. Ez kissé talán túlzó feltételezés, mindenesetre az biztos, hogy a sorozat nem a technikai háttér elmaradottsága miatt küszködik. Erre a pontversenyben vezető da Matta csak annyit mondott: - Az, hogy csupán öt másodperccel lassabban köröztünk az F1-eseknél a montreali pályán, az ő költségvetésük tizedéből, az a mi szerelőgárdánkra nézve igencsak hízelgő.
Tény az is, hogy megmozdult valami az eddigi állóvízben, ugyanis a jövő évtől minden induló csapatnak autónként 850 000 dollár támogatást nyújtanak majd, hogy a drasztikus létszámcsökkenést megállítsák, és minimum 20 autó rajtolhasson el minden versenyen. Az életben maradáshoz, viszont nem a Formula-3000 szintjét kellene megcélozni, és nem csupán azért nem, mert olyan már létezik.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik