Most már tényleg irány Afrika!

TÓTH ANITA jelenti ValenciábólTÓTH ANITA jelenti Valenciából
Vágólapra másolva!
2003.01.03. 21:40
Címkék
Még európai a helyszín, de már homokos a talaj.A negyedszázados jubileumát ünneplő Dakar-rali indulói már péntek délelőtt mély homokkal találták szembe magukat, pedig csak este szálltak fel az Afrikába induló hajóra. Az utolsó európai szelektív szakaszt ugyanis a castellóni tengerparton jelölték ki a szervezők. Persze, az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez a nyolc kilométer semmi sem volt ahhoz képest, ami Tunéziában, Líbiában és Egyiptomban vár a mezőnyre.A Dakar ugyanis  és ezzel mindenki egyetért  a Szaharában kezdődik.Ennek ellenére a tengerparti száguldásnak is volt tétje, méghozzá nem más, mint az afrikai rajtpozíciók.
Kis Sándor remek autózással elérte célját: nagyszerû összetettbeli helyezésének köszönhetôen jó pozícióból rajtolhat Afrikában (Fotó: Afp)
Kis Sándor remek autózással elérte célját: nagyszerû összetettbeli helyezésének köszönhetôen jó pozícióból rajtolhat Afrikában (Fotó: Afp)
Kis Sándor remek autózással elérte célját: nagyszerû összetettbeli helyezésének köszönhetôen jó pozícióból rajtolhat Afrikában (Fotó: Afp)
Kis Sándor remek autózással elérte célját: nagyszerû összetettbeli helyezésének köszönhetôen jó pozícióból rajtolhat Afrikában (Fotó: Afp)
Kis Sándor remek autózással elérte célját: nagyszerû összetettbeli helyezésének köszönhetôen jó pozícióból rajtolhat Afrikában (Fotó: Afp)
Kis Sándor remek autózással elérte célját: nagyszerû összetettbeli helyezésének köszönhetôen jó pozícióból rajtolhat Afrikában (Fotó: Afp)
Az idei motoros Világkupa győztese, Richard Sainct például kifejezetten arra törekedett, hogy Tunéziában ne kelljen elsőként rajtolnia. Amúgy nagyon tetszett neki az első, homokos pálya – annyira, hogy az egyik ugrató után majdnem közelebbi ismeretséget is kötött vele. Végül azonban megúszta esés nélkül, de az incidens óvatosságra intette. A vállsérüléséből mostanra teljesen felépülő Cyril Despres ellenben egyáltalán nem volt óvatos, tiszta erőből húzta a gázt, és két másodperccel nyert a holland Verhoef előtt.
A közönségkedvenc azonban ennek ellenére nem ő volt, hanem a hazai "nagymenő”, Joan Roma, aki ugyan "csak” kilencedik lett, viszont néhány perc leforgása alatt legalább öttucat autogramot kiosztott.
A magyar Szilvási Péter egyelőre nem szokta meg az új méterszámlálóját, ezen kívül semmi gondja sem volt. Nem is csoda! Annyi kabala (kismackó, a pápa által megáldott medál, szerencsehozó kengurumatrica) védelmében, mint amennyi neki van, nem is érheti baj.
Az autósoknál Maszuoka Hirosi megszerezte az idei első szakaszgyőzelmét, a Dakar-címvédő sofőr csapattársát, a francia Stéphane Peterhanselt előzte meg öt másodperccel, aki viszont még így is vezet az összetettben. Mindketten azt mondják, hogy az autó nagyon gyors, és egyelőre úgy tűnik, hogy megbízható is. A nap kellemes meglepetését Stéphane Henrard szolgáltatta, aki az eddig technikai gondokkal küszködő Volkswagent behozta a harmadik helyre.
Az autós mezőnyben induló hat párosunk közül mindegyik teljesítette a szakaszt, igaz, kisebb-nagyobb gondok azért előfordultak.

Kisék az első 30-ban

De először a jó hírek: Kis Sándor és Czeglédi Péter folytatta szárnyalását, az előző napi 31. hely után pénteken a 26. legjobb időeredményt autózta a páros. S hogy ez milyen jó eredmény, azt az jelzi a legjobban, hogy a nissanos kettős előtt közvetlenül a Világkupa-futamgyőzelmet is jegyző, arab emírségekbeli el-Mutajvej végzett.
Kis elmondta, amennyire lehetett, kímélte a kocsit (a nagyobb ugratók előtt elvette a gázt), de azért az is fontos volt számára, hogy lehetőleg minél előrébb rajtoljon Afrikában. Ez egyrészt azért lényeges, hogy még világosban célba tudjon érni, másrészt pedig azért, hogy ne kelljen a többiek által fellazított homokban közlekedni.
Nos, úgy tűnik, legalábbis egyelőre, hogy sikerül megvalósítani a tervet, bár Kis azt is hozzátette: most kell nagyon észnél lenni, nehogy a jó eredmények hatására túl sokat kockáztasson és esetleg hibázzon.
A pénteken második legjobb magyarként érkező Szalay Balázs, Laklóth Aladár duó nem kockáztatott, mégis hibákkal küszködött. Az már csütörtökön kiderült, hogy valamiért forr a hűtővíz, de akkor úgy tűnt, nyolcórányi szervizeléssel sikerült megoldani a problémát.
Utóbb azonban kiderült, hogy sajnos a gond állandósult, ezért a pénteki szakaszon újból hengerfejtömítést cserélt a szervizcsapat, és próbálta üzemképes állapotba hozni a Chevroletet.
Az autónak pénteken már nem kellett sokat mennie, és a hajón is lehet még egy kicsit bütykölni, nagy baj van viszont, ha a hengerfej is megsérült, nemcsak a tömítés, mert a csapatnak nincs tartalékja ebből az alkatrészből. Ugyancsak rossz hír, hogy időbüntetést is kaptak a szervizelés miatti késésért (másfél órát), csakúgy mint Liszi László és Rack György (három és fél órát), akiknek a napja szintén szereléssel telt.
Az autójuk jobb eleje még a csütörtöki szakaszon kiszakadt, és bár átmenetileg "összefércelte” a csapat, az igazi munkát pénteken végezték el rajta. Ezért aztán Liszi úgy nyomta a gázt a tengerparton, mintha egy tojás lett volna a lába alatt. Az autó öt centivel alacsonyabb volt a szokásosnál, állandóan "felhasalt” a homokra, úgyhogy a sofőr "a halál nyolc kilométerének” titulálta a szelektív szakaszt. A legfontosabb céljukat azonban elérték: feljutottak a Tunéziába induló hajóra.
Feljutott a kompra Jakab Tamás és Fenesi József is, bár az ő napjuk sem volt éppen felhőtlen. Már a szelektív szakasz második kilométerénél jobb első defektet kaptak az egyik ugrató után (nem működött jól a műszer, és túlságosan leengedték a kerekeket a rajt előtt).
Pedig abszolút jól kezdődött számukra a szakasz, hiszen nagyon hamar utolérték az előttük haladó autót, és éppen megelőzték, amikor kilyukadt a gumi. Szerencsére azonban ennél nagyobb baja nem lett az autónak.
Kis Sándorékon kívül volt még két olyan páros, amely gond nélkül teljesítette a napot. Az egyik a Palik László és Darázsi Gábor alkotta team, a másik a Benyó Miklós, Maurer Péter duó.

Palikék simán vették az akadályokat

Palik elmondta, már a rajt előtt sejtette, hogy nem lesz könnyű a szakasz, mert eredetileg nem akartak róla itinert adni, utóbb azonban mégiscsak felírták a pályát a rendezők. Méghozzá két felkiáltójeles ugratókkal (a felkiáltójel veszélyt jelöl).
Ezért aztán az ismert tévékommentátor szép csöndesen "végiggurult” a nyolc kilométeren – ő sem előzött és őt sem előzték meg –, hálából viszont a technika ördöge megkímélte. Persze, ennek ára volt, méghozzá az, hogy Palik három napon keresztül egyfolytában azt mondogatta magának: lassabban, lassabban. De bírta idegekkel, türelemmel, és meglett az eredménye – tökéletes állapotban lévő kocsit visz Tunéziába.
Ahogyan a Benyó Miklós, Maurer Péter kettős is. A kétszeres terepralibajnok pilótának nagyon tetszett a pálya, bár azt hamar belátta, hogy a szériamotorral felszerelt Terracannal itt nem lehet csodát művelni.
Benyó egyébként bevallotta: a saját elvárásainál sokkal jobban szerepel, és továbbra is a tisztes helytállás a célja. Ezzel eddig nincs baj, hiszen a hyundai-os páros a második legjobb magyar az összetettben.
Folytatás vasárnap – már Afrikában!
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik