A Formula-1-es világbajnokság Ausztrál Nagydíjának első időmérő edzésén Rubens Barrichello volt a leggyorsabb Kimi Räikkönen és Jacques Villeneuve előtt, így ő indulhat utolsóként a holnapi, rajtsorrendet eldöntő időmérőn. Elsőként a pénteki utolsó, az újonc Justin Wilson kvalifikálhatja magát a futamra.
Rubens Barrichello kezdheti utolsónak a holnapi kvalifikációt
Rubens Barrichello kezdheti utolsónak a holnapi kvalifikációt
Ma hajnalban megkezdődött a 2003-as Formula-1-es idény, elkezdhettünk tehát ismerkedni az új szabályokkal, amelyekkel a Nemzetközi Autómobil-szövetség (FIA) izgalmasabbá kívánja tenni a versenyeket. Elsőként itt van az új időmérő edzés rendszere, amelyen a pilóták egyesével futnak ki a pályára, eképp eldöntve a rajtsorrendet. A ma hajnalban lebonyolított tréningen ugyan csupán az dőlt el, hogy a holnapi, második időmérőre milyen sorrendben gördülhetnek ki az aszfaltra a pilóták, mégis volt látnivaló: a csapatoknak ugyanis a gyorsaságon kívül nem kell mással foglalkozniuk, így az erőviszonyok jobban feltérképezhetőek. A rajtsorrendet eldöntő, szombati edzésen viszont kemény taktikai harc várható, hiszen a pilóták annyi üzemanyaggal állhatnak rajthoz vasárnap, amennyivel a kvalifikációt befejezték. Ne szaladjunk azonban ennyire előre, lássuk, mi történt Melbourne-ben ma hajnalban! A szabadedzés után - amelyet Kimi Räikkönen nyert meg – meleg, kissé felhős időben következhetett az első időmérő, amelyet a tavalyi világbajnoki sorrendnek megfelelően Michael Schumacher kezdett. Az ötszörös világbajnok a tavalyi F2002-essel 1:27.103 perces időt állított fel, ám amint ezt megtette, csapattársa Rubens Barrichello már a célegyenes felé tartott, hogy megkezdje gyors körét. A brazil pilóta pedig 1:26.372-t repesztett, átvéve a képzeletbeli pole pozíciót. Montoya következett, aki 1:27.450-nes idejével nem lehetett teljesen elégedett, pontosabban inkább a Williams FW25-öt hibáztathatja. Azonban még így is sokkal jobb helyzetben van Ralf Schumachernél, aki már a gyors köre elején látványosat hibázott, és 1:28.266 perces ideje a leglassabb volt az addig futók közül. Ezután Coulthard érkezett a harmadik helyre, a két Ferrari mögé, majd szünet következett a televíziós hirdetésekkel összhangban. A pauza után a délelőtti első, Kimi Räikkönen vette birtokba a pályát. A finn nagyon szépen autózott, az ívek adta lehetőségeket tökéletesen kihasználva két tizeddel Barrichello mögött, a második helyen végzett. Räikkönen után a szabadedzésen motorproblémákkal küszködő BAR csapat következett Jenson Buttonnal a volánnál. Az istállónak délelőtt összesen tizennégy kört sikerült megtennie, ám hamar kiderült, hogy az új Hondáknak csupán a megbízhatósággal van bajuk, az erejükkel kevésbé: hatalmas meglepetésre előbb Button futott egy negyedik legjobb időt, majd néhány pilótát követően a ’97-es világbajnok neve mellett villant fel a hármas szám!
Amikor ment, szárnyalt a BAR-Honda Villeneuve-vel
A Formula-1-be visszatérő Fernando Alonso bemutatkozása is ígéretesre sikerült, és akár nagyobb szenzációt is okozhatott volna a Renault-val, ha nem nézi el a hármas kanyart. Még így is sikerült azonban a hetedik legjobb időt produkálnia, és megelőznie jóval tapasztaltabb csapattársát Jarno Trullit. Röviden a többiekről: a Sauber félelmetesen nehezen kezelhetőnek tűnt. Nick Heidfeld és Heinz-Harald Frentzen alaposan megszenvedtek az ideges autóval. Giancarlo Fisichella a szabadedzés óta küszködött a Jordan-Ford problémáival, a hazai pályán versenyző Mark Webber pedig – aki a szabadedzésen az előkelő ötödik helyen végzett - túlzott akarásának esett áldozatul és kis híján már az első kanyarban eldobta a Jaguart a csapat legnagyobb megrökönyödésére. És akkor az újoncokról: A legnagyobb benyomást a CART bajnok, Cristiano da Matta tette a szakemberekre annak ellenére, hogy csak a tizenegyedik helyen zárt. A brazil ugyanis az utolsó szektor előtt még csupán bő egy tized hátránya volt Barrichellótól, azonban egy ütemtelen fékezés miatt végül további egy másodpercet kapott. Ralph Firman el is hagyta a pályát a Jordannel, míg Justin Wilson egyszerűen csak lassú volt. Minardis csapattársánál, Jos Verstappennél négy tizeddel volt gyengébb. Az edzés legharmatosabb produkcióját mindenesetre Antonio Pizzoniától láthattuk, aki talán túl óvatosan vezette a Jaguart, amellyel kapcsolatban alulkormányozottságra panaszkodott, de a Webbertől kapott több, mint két másodpercre nincs magyarázat. Összességében az új egykörös formula érdekesnek és izgalmasnak bizonyult. Az eredmények kiegyenlítettebbek, mint korábban hiszen az első tizenöt pilóta között kevesebb, mint másfél másodperc a különbség. A versenyzőkön nagy a teher, és nincs lehetőség a hibázásra, ezzel pedig nem mindenki tudott megbirkózni. Mindenesetre a hibázók nyugodtabbak lehetnek amiatt, hogy semmi sem dőlt még el, hiszen a rajtsorrend szombaton alakul ki. Ez nem vonatkozik ugyanakkor a Williamsre: a mutatott produkció láttán a mérnököknek semmi okuk a nyugodtságra. A pozitív meglepetés kategóriájában feltétlenül meg kell említeni a BAR csapatot, valamint Fernando Alonsót és Cristiano Da Mattát. Kíváncsian várjuk a holnapi folytatást: magyar idő szerint hajnali négy órakor fordított sorrendben, azaz Justin Wilsonnal megkezdődik a rajtrácsot eldöntő időmérő.