A húsvéti öröm ellenére szomorú hangulatban zajlott a Formula-1-es San Marinói-Nagydíj, mert vasárnap reggel elhunyt a Schumacher testvérek édesanyja, Elisabeth Schumacher. A két testvér, azonban ilyen lelkiállapotban is vállalta a versenyt és mindketten hatalmas emberi tartásról tettek tanúbizonyságot, miután Michael megnyerte a futamot, Ralf pedig nagy csatában a negyedik helyen végzett.
Michael és Ralf vezeti a mezőnyt a rajt után
Michael és Ralf vezeti a mezőnyt a rajt után
A hangulathoz az időjárás is csatlakozott, hiszen néhol szürke fellegek gyülekeztek az imolai pálya felett, ám az eső ezúttal elmaradt . A piros lámpák kialvására az élre álló Ralf Schumacher reagált a legjobban, a két Jaguar pedig a legrosszabbul: Pizzonia el sem tudott indulni (később a boxból eredt a mezőny után), Mark Webber pedig az ötödikről a tizenegyedik helyre esett vissza. A rajt után Ralfot, Michael Schumacher, Barrichello, és Montoya követte. Az élen álló négyes öldöklő iramot diktált, az idősebb Schumacher pár kísérletet tett ugyan öccse megelőzésére, ám tökéletes alkalom nem kínálkozott a manőverre, így nem kockáztatott feleslegesen. A vezető négyessel lélegzetvételnyi távolságra bár, de csak Kimi Räikkönen és Fernando Alonso tudta tartani a ritmust, őket kissé már leszakadva követte Panis és Coulthard. A mezőny ebben a sorrendben kígyózott egészen a 16. körig, amikor Ralf Schumacher először állt ki szervízelésre. A kerékcsere zavartalan lett volna, ha az újraindulásnál nem torpan meg egy pillanatra a Williams-BMW. Bátyja, kihasználva a szabad pályát, azonnal megfutotta a verseny addigi leggyorsabb körét, miközben csapattársa, Barrichello és Juan-Pablo Montoya is a boxba hajtott. A Williams szerelői a kolumbiainak is nehéz pillanatokat szereztek: a jobb első kerék rögzítése nem sikerült zökkenőmentesen. A 18. körben Michael Schumacher is meglátogatta szerelőit, majd öccse és Barrichello előtt, ám a két McLaren mögött csatlakozott a versenybe. A futam első áldozata Jacques Villeneuve lett, akinek a BAR-Hondája valószínűleg a hidraulika meghibásodása miatt a célegyenesben megadta magát. Mark Webber dolga pedig tovább nehezedett, amikor a boxutca sebességhatárának átlépése miatt "áthaladásos büntetésben” részesült.
San Marinó-i Nagydíj, Imola, 62 kör Végeredmény 1. M. Schumacher (német, Ferrari, Bridgestone) 1:28:12.058 2. K. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, Michelin) +1.800 mp hátrány 3. R. Barrichello (brazil, Ferrari, B) +2.200 mp h. 4. R. Schumacher (német, Williams-BMW, M) +8.800 mp h. 5. D. Coulthard (brit, McLaren-Mercedes, M) +9.400 mp h. 6. F. Alonso (spanyol, Renault, M) +47.600 mp h. 7. J.P. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW, M) +49.600 mp h. 8. J. Button (brit, BAR.-Honda, B) 1 kör hátrány 9. O. Panis (francia, Toyota, M) 1 kör h. 10. N. Heidfeld (német, Sauber-Petronas, B) 1 kör h. 11. H.-H. Frentzen (német, Sauber-Petronas, B) 1 kör h. 12. C. da Matta (brazil, Toyota, M) 1 kör h. 13. J. Trulli (olasz, Renault, M) 1 kör h. 14. A. Pizzonia (brazil, Jaguar, M) 2 kör h. 15. G. Fisichella (olasz, Jordan-Ford, B) 5 kör h. Nem ért célba: M. Webber (ausztrá, Jaguar, M) 54, R. Firman (brit, Jordan-Ford, B) 51, J. Verstappen (holland, Minardi-Cosworth, B) 38, J. Wilson (brit, Minardi-Cosworth, B) 23, J. Villeneuve (kanadai, BAR-Honda, B) 19 megtett kör után
A 21. körben az ezüstnyilak is megkezdték a boxkiállást, előbb DC, majd Räikkönen hajtott be kereket cserélni és tankolni. Ekkor már sejthető volt, hogy ők a Ferraritól eltérő taktikát választottak, és eggyel kevesebbszer állnak majd ki. Miután minden élen álló átesett első tervezett kerékcseréjén Schumacher vezette a mezőnyt, hat másodperccel Ralf előtt, majd Barrichello, Räikkönen, Montoya és Coulthard következett. A 30. körben az autó alulkormányzottságára panaszkodó Montoyát láthattuk a boxutcában, aki tankolni szeretett volna, ám az üzemanyagtöltő berendezéssel probléma adódott, ezért a kolumbiai két körrel később ismét kiállt, és bár ezúttal sikerült a művelet, ezzel elveszítette esélyét a dobogóra kerülésre. Közben csapattársa is a boxban járt, a kis Schuminál ezúttal minden rendben működött. Az utolsó kerékcserék előtt továbbra is Michael Schumacher vezetett, ám Kimi Räikkönen két másodpercre megközelítette. Néhány másodperc hátránnyal mögöttük Barrichello támadta Ralf Schumachert a harmadik helyért, őket Coulthard figyelte az ötödikről. Az első nyolcat Montoya, Alonso és Button egészítette ki. A 44. körben Kimi Räikkönen adott munkát másodszor szerelőinek, akik ellátván feladatukat hirtelen a szívükhöz kaptak, mikor a finn autója nem indult, és csak pár másodperc késéssel lőtt ki. Talán enyhítette izgalmukat, hogy eközben az élen álló Schumacher kissé elnézte a Piratella kanyart, két kerékkel a fűre hajtott, ő is veszítve néhány másodpercet. Később kiderült, kettejük közül a mclarenes járt rosszabbul, kiállása után ugyanis egy adag lekörözendő versenyző közé szorult. A 48-49. körben aztán Ralf Schumacher és a két Ferrari is abszolválta utolsó kerékcseréjét. Ezúttal Rubens Barrichellónak "jutott ki a jóból”, szerelői ugyanis csupán üggyel-bajjal tudták rögzíteni a bal első kereket, ezért Rubinho Ralf mögé érkezett vissza a negyedik helyre. A brazil azonban nem hagyta veszni dobogós reményeit, és rendületlenül támadta a németet, aki a Variante Bassa kanyarban hibázott, és a célegyenesre fordító lassító belső ívét így megszerző ferraris erőből elment mellette. Az állás ezután már nem változott, azaz Michael Schumacher egy számára rendkívül nehéz versenyen megszerezte idei első győzelmét, csattanós választ adva az őt már leírni készülőknek. Räikkönen második helyével tovább növelte előnyét az összetettben Coulthard előtt, aki az ötödik helyen ért célba. Alonso lett a hatodik, az ismét problémás versenyt teljesítő Montoya a hetedik, míg Jenson Button a BAR-ral a nyolcadik. A máskor szokásos győzelmi ünneplés helyett ezúttal torokszorító pillanatokat hozott az eredményhirdetés. Michael Schumacher könnyeivel küszködve állt fel a dobogó legfelső fokára, amely mind emberi, mind sportszakmai szempontból is járt neki.