Tíz nap múlva rendezik meg a 18. Marlboro Magyar Nagydíjat, a Formula1-es világbajnokság idei 13. versenyét. A viadal a pálya átépítése miatt nagyobb izgalmakat, elsősorban több előzést tartogat, mint valaha. Ám nemcsak a célegyenes meghosszabbítása, az első és a 12. kanyar megváltoztatása miatt lesz érdekes a Hungaroringen rendezendő, 70 körös viadal, hanem azért is, mert a világbajnoki csatározások rég nem tapasztalt izgalmakkal bűvölik el az autósport szerelmeseit. Az eddig is érdekfeszítő versenyeket hozó sorozatban az első három helyezettet mindössze kilenc pont választja el egymástól, így amint közeledik a pontvadászat vége, úgy csúcsosodik ki a harc Michael Schumacher, Juan Pablo Montoya és Kimi Räikkönen között és még nem mondott le a vb-cím megszerzéséről Ralf Schumacher sem. Az idei Magyar GP meghatározó lehet a vb végkimenetelét illetően, a verseny felvezetésében foglalkozzunk azzal, hogy az eddigi mogyoródi futamoknak milyen szerepük volt a világbajnokságban!
Nelson Piquet nyerte meg az elsô két Magyar GP-t, 1987-ben a vb-n is diadalmaskodott
Nelson Piquet nyerte meg az elsô két Magyar GP-t, 1987-ben a vb-n is diadalmaskodott
1. Magyar Nagydíj 1986. augusztus 10., a 16 futamos világbajnokság 11. versenye (az F1 történetének 431. viadala)
Kétszázezer ember előtt tartották meg az első Formula–1-es viadalt a vasfüggöny mögött. Az új pályára Nigel Mansell (brit, Williams-Honda) 51, Alain Prost (francia, McLaren-TAG Porsche) 44, Ayrton Senna (brazil, Lotus-Renault) 42, Nelson Piquet (brazil, Williams-Honda) 38 ponttal érkezett, a rajtrácson is ők négyen foglalták el az első két sort: a pole pozíciós Senna mellől honfitársa, mögülük Mansell és Prost rajtolhatott. A rajt után Mansell megelőzte Piquet-t, aki rövidesen visszavette második helyét. Prost hátul a lolás Patrick Tambayjel csatázott, és sikerült megtartania negyedik helyét. A 11. körben Prost megelőzte Mansellt, egy fordulóval később pedig Piquet elment Senna mellett. Prostnak műszaki hiba miatt fel kellett adnia a versenyt, így visszacsúszott a vb 4. helyére. Senna hiába üldözte lelkesen Piquet-t, a williamses az élen maradt. Mansell harmadik lett, és bár a vb-pontverseny élén maradt, Senna és Piquet (aki akkor még kilenc pontot kapott a győzelemért) feljött rá. A negyedik helyezett Prostnak mindössze 11 pont volt a hátránya, a máig legszorosabb világbajnoki küzdelemből végül is ő került ki győztesként. A végsőkig kiélezett versenyfutás csak az idényzáró Ausztrál Nagydíjon dőlt el, Mansell, Piquet és Prost is esélyes volt a vb-címre, és végül a francia diadalmaskodott, a végelszámolásnál két egységgel előzte meg az angolt, aki a 82 körös verseny 63. körében, az első helyen haladva defektet kapott.
2. Magyar Nagydíj 1987. augusztus 9., a 16 futamos világbajnokság 9. versenye (445.)
A világbajnokság második fele kezdődött el a Magyar Nagydíjjal, amely előtt Piquet 39, Senna (immáron Lotus-Honda) 35, Mansell 30, Prost 24 világbajnoki ponttal állt, tehát még teljesen nyílt volt a küzdelem. Mansell Hockenheimbe Piquet-vel azonos pontszámmal érkezett, de motorhiba miatt feladta a versenyt, és bár a Hungaroringen a pole pozícióból rajtolhatott, itt sem termett több babér a számára. A 76 körös versenyen mindössze hat forduló volt hátra, amikor a Piquet előtt kényelmesen vezető Mansell autójáról leesett a jobb hátsó kerék rögzítő csavarja. Mansell kiesett, csakúgy, mint néhány körrel korábban a hirtelen feljavult Ferrarik, és így Piquet-é lett a diadal. A brazil két versenyen 18 pontot vert Mansellre. Az angol ezután hiába nyert háromszor is, Piquet rendszeresen pontszerző volt, és nyolcpontos előnnyel megszerezte harmadik világbajnoki címét. A Hungaroringen tartott viadal egyébként a pályán kívül is érdekes volt, hiszen a vb féltávjánál jelentették be, hogy a következő idényben Senna lesz Prost csapattársa a McLarennél, és hogy Piquet megy honfitársa helyére a Lotushoz.
3. Magyar Nagydíj 1988. augusztus 7., a 16 futamos világbajnokság 10. versenye (462.)
Az előző idények kiegyenlített küzdelmeiben több csapat is pályázott a futamgyőzelmekre, ám 1988-ban csak egy team volt a pályán: a McLaren. A Honda elhagyta a Williamst a wokingiak kedvéért, a grove-iak Judd-erőforrással vigasztalódtak. A bivalyerős Honda-turbómotorok ellen a kanyargós Hungaroringen lehetett esélye a többieknek, Mansell a Williams-Juddjával egy tizeddel maradt el Senna pole-idejétől. Prost csak a hetedik rajtkockát szerezte meg, de a verseny folyamán remek előzéseinek és a többiek balszerencséjének következtében feljött a második helyre. Agresszívan támadta Sennát, és a futam kétharmadánál a célegyenes utáni kanyarban meg is előzte a brazilt, ám kisodródott, és Senna vissza tudta venni az első helyet. Ez a futam volt a legizgalmasabb a duó 1988-as csatározásai közül, a párharc pedig egészen az utolsó viadalig tartott. Prostnak végül 105, Sennának pedig 94 pontja lett (a McLaren 2 ponttal szerzett kevesebb egységet, mint a többi csapat összesen), de a brazil lett a világbajnok, mert akkoriban még csak a legjobban sikerült 11 futam eredményét vették figyelembe a végelszámoláskor.
4. Magyar Nagydíj 1989. augusztus 13., a 16 futamos világbajnokság 10. versenye (478.)
A turbókorszak végeztével még mindig a McLaren-csapat uralkodott, Senna és Prost csatázott a világbajnoki címért. A franciának 53, a brazilnak 36 pontja volt a mogyoródi futam előtt, és miután Senna a második, Prost pedig csak az ötödik helyről rajtolhatott, a brazilnak esélye nyílt a felzárkózásra. Az olasz Riccardo Patrese indult az élről a Williams-Renault-val, és az élen is maradt, mígnem autójának hűtője kilyukadt, és emiatt lelassult. Senna került az élre, de nem tudta megőrizni pozícióját, a 12. helyről rajtoló, hihetetlenül jól versenyző Mansell ugyanis Stefan Johansson (svéd, Onyx-Cosworth) lekörözése közben megelőzte őt, és meg is nyerte a versenyt (remek példa ez Ralf Schumacher előtt, a német is várhatóan hasonló pozícióból rajtol majd a hockenheimi baleset okozásáért kiszabott büntetés miatt). Senna a második, Prost a negyedik helyen végzett, a brazil csak három pontot hozott a Professzoron. Prost meg is nyerte a világbajnokságot, az emlékezetes szuzukai ütközés után biztosította be győzelmét.