Kezdjük a legfontosabbal: Baumgartner Zsolt ma délelőtt aláírja a Paul Stoddart által ajánlott szerződést, és 2004-ben a Formula1-es Minardi-istálló versenyzője lesz.
Gyurcsány Ferenc sportminiszter és Baumgartner Zsolt kézfogással pecsételte meg a megállapodást (Fotó: Czagány Balázs)
Gyurcsány Ferenc sportminiszter és Baumgartner Zsolt kézfogással pecsételte meg a megállapodást (Fotó: Czagány Balázs)
Pedig még egy-két nappal ezelőtt is szinte reménytelennek tűnt a megállapodás. Hiába ajánlott ugyanis szerződést a magyar fiúnak a Minardi csapatfőnöke, hiányzott még egy jókora összeg a szponzorpénzből, amit be kell fizetni a faenzai kiscsapat kasszájába. Úgy tűnt, nincs kiút, talán már maga a pilóta is feladta a reményt, hogy jövőre a száguldó cirkusz tagja lesz, amikor a kormány úgy döntött: kész arra, hogy támogassa a versenyzését. Ezt hétfőn délelőtt sajtótájékoztató keretében jelentette be Gyurcsány Ferenc gyermek-, ifjúsági és sportminiszter. "Azért döntöttünk így, mert Magyarország sikerre vágyik, ez pedig a magyar emberek sikeréből táplálkozik" – mondta Gyurcsány. Persze, ezt nem úgy kell érteni, hogy a kormány finanszírozza Baumgartner versenyzésének egy részét. Befektetésről van szó: olyan társaságot hoznak létre, amely birtokolja a pilóta versenyzésével összefüggő jogokat. A kormány a társaságban négymillió dollárral (843 millió forint) van jelen, és ez a társaság értékesíti a versenyautón lévő szabad felület ötven százalékát (a másik ötven százaléknyi felületen a főtámogatók, a Mol, az Uniqa Biztosító, a CIB Lízing, az Alukönig és a Standox jelenik meg). "Jó lenne, ha annyi pénzt tudnánk összegyűjteni, hogy jövőre a kormánynak már ne kelljen támogatnia Zsolt Formula–1-es szereplését – adott hangot reményének Gyurcsány. – Gondolom, lesznek, akik ezzel a döntéssel nem értenek majd egyet, és bevallom, mi is sokáig vacilláltunk, hiszen ez őrült sok pénz. De Zsolt nagyon tehetséges, és itt többről van szó mint egy szimpla sportesemény." A miniszter hozzátette: a szerződést a január 7-ei ülésen hagyja jóvá a kormány – Medgyessy Péter miniszterelnökkel és László Csaba pénzügyminiszterrel már korábban egyeztetett –, amely a tervek szerint a jövő évi általános tartalék terhére vállal majd garanciát. A minisztérium nem jelenik meg az autón, Gyurcsány szerint ennek nincs helye egy versenygépen, Zsoltnak inkább Magyarországot kell képviselnie, népszerűsítenie a nagyvilágban. A társaságnak egyébként a kormányon kívül Frank Tamás és Baumgartner Zsolt lesz a tulajdonosa. Üzleti titok, hogy összesen mennyibe kerül a 23 éves magyar pilóta szerződtetése, de Frank azt azért elárulta, hogy ez az ajánlat lényegesen kedvezőbb volt, mint az, amelyet a Jordan-istállótól kapott. Egyrészt nagyobb felületet kapnak az autón, másrészt pedig sokkal több lehetőséget. Paul Stoddart csapatfőnök hajlik arra, hogy idehozzanak egy kétüléses Formula–1-es autót, és azzal körözhessen Baumgartner a Hungaroringen, másrészt egy promóautót is Magyarországra szállítanának, amely egész évben itt maradna. Zsolt csapattársa a Minardinál Gianmaria Bruni lesz, akivel jól ismerik egymást, hiszen 1999-ben a Formula–Renault kategóriában együtt versenyeztek: akkor az Európa-bajnokságot Bruni nyerte meg, Antonio Pizzonia lett a második Baumgartner pedig a harmadik, de többször előfordult, hogy a magyar az olasz előtt végzett. Azt mondja, szerinte jól tudnak majd együtt dolgozni, hiszen mind a ketten fiatalok, elszántak, ráadásul jól ismerik egymást. "Mindenkinek el kell kezdenie valahol – mondta Baumgartner. – Ha Alonsónak, Wilsonnak és Webbernek jó volt nevelőcsapatnak a Minardi, akkor nekem is jó lesz. Az istálló autói már az idén is megbízhatóak voltak – a versenyek körülbelül hetven százalékán célba értek –, ráadásul ha minden igaz, jövőre az összes Cosworth-erőforrást használó csapat egyforma motort kap, ez pedig javulást ígér. Ehhez jön még, hogy a Minardi felvásárolta az Arrows felszereléseit, úgyhogy ezzel is gyorsulhatunk. Persze, a fő célom az, hogy a lehető legtöbb versenyen célba érjek, hogy minél több tapasztalatot szerezzek és ha lehet, begyűjtsek egy-két pontot. Azt már sikerként könyvelném el, ha rendszeresen a csapattársam előtt tudnék végezni, ugyanis a Formula–1-ben mindig a saját csapattársához kell hasonlítania magát az embernek. Az elkövetkezendő hetek a felkészülés jegyében telnek majd, folytatom azt a programot, amelyet novemberben az öttusázókkal alapoztam meg, hiszen fontos, hogy a legjobb formámban legyek január közepén, amikor elkezdődnek a tesztek."
Úgy kezdôdött, hogy a Hungaroringen beugrott Firman helyére (Fotó: Czagány Balázs)
Baumgartner élete a szerződéssel csak bizonyos szempontból változik meg: jóval többet utazik majd, de továbbra is Magyarországon él, és megpróbál ugyanaz a fiatalember maradni, aki korábban volt. A szerződést ugyan csak ma írják alá, de Paul Stoddart felhatalmazta Frankot, hogy bejelentse a megállapodás tényét, utóbb pedig az egyik internetes lapnak is nyilatkozott: "Igazából az győzött meg, ahogy a Magyar Nagydíjon kialakult helyzetet kezelte, amikor az óriási nyomás alatt is hibátlanul helyettesítette a sérült Ralph Firmant. Az egész csapat türelmetlenül várja, hogy elkezdjük a közös munkát Zsolttal a 2004-es idényben." Nos, ezzel nincs egyedül, Stoddart úr.
A kezdetekről…
Ôk hárman egy-két év eltéréssel kezdtek el gokartozni, s azóta mindhárman sikeresek lettek. Benik Balázs éppen az idén lett abszolút magyar ralibajnok, Rácz Istvánnak már egy "csokorra való" bajnoki címe van a gyorsasági autós szakágban, Baumgartner Zsolt pedig Formula–1-es pilóta lett. Előbbi két versenyzőt arról kérdeztük, gondolták-e akkor, amikor egymást üldözték a gokartokkal, hogy ez lesz belőle, hogy Zsolt tényleg a világ elitjének tagja lesz. Benik Balázs: – Zsolti mögött már gokartos korában is a gyárival majdnem azonos színvonalú technikai háttér állt. Az édesapja is nagyon elszánt volt, úgyhogy nem volt kétség afelől, hogy tovább fog lépni a gokartból. Persze, a Formula–1-re akkor még nem gondolt senki, de a nagyobb formulaautós kategóriákra igen. Nagyon örülök, és büszke vagyok rá, hogy egy magyar fiú, akivel annak idején együtt kezdtem, bekerül a Formula–1-be. Rácz István: – Gokartosként Zsoltival csapattársak voltunk, és azt láttam, hogy nagyon szisztematikusan építették fel a pályafutását. Az anyagi háttér adva volt, ezért remek versenyzőiskolákba járt, színvonalas sorozatokban indult, amelyekben rengeteget tanult. Örülök, hogy sikerült eddig eljutnia, bár talán jobb lett volna, ha a jordanes szerződés jön össze. A Minardi ugyanis köztudottan a leggyengébb istálló, nem biztos, hogy Zsolt ezzel az autóval meg tudja mutatni, mire képes.