Újrafogalmazzák a száguldó cirkusz szabálykönyvét

IZSÁNYI SZABOLCS, TÓTH ANITAIZSÁNYI SZABOLCS, TÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2004.04.23. 22:59
Címkék
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) azt tervezi, hogy a 2008-as idényre alaposan átírja a Formula1 szabálykönyvét. A sportág történetének legnagyobb szabálymódosításával azt akarja elérni, hogy csökkenjenek a költségek, és nőjön a pilóták szerepe a versenyzés során.
A pénteken kiadott tervezet szerint a motorok méretét csökkentik, tartósságukat kétfutamosra növelik, az elektronikát szinte teljesen eltörlik, az autókat az edzések között a szerelők számára hozzáférhetetlenné teszik, csupán egy gumiszállítónak adnak engedélyt, és még számos egyéb módosítás várható.
A tervezetet május 4-én tárgyalják meg a csapatokkal Párizsban, a tíz meghívott istállóból hat jelezte részvételét, míg a McLaren, a Jaguar, a Toyota és a Minardi még nem szólt vissza az FIA-nak. A részletesen megtárgyalt és elfogadott szabályok listáját már június 30-án bejelenthetik, de legkésőbb 2005. december 31-ig ismertetni kell. A gumikról és az aerodinamikai változtatásokról még nem tett közzé nyilvános listát az FIA, de már előkészületben vannak a módosítások. Ezek ügyében a szervezet mérnöki gárdájának még különböző számításokat kell végeznie, amelyek alapján kiderül, milyen paraméterekre van szükség ahhoz, hogy elérjék a kívánt kanyarodási sebességet, tapadást és egyéb mutatókat.

Ha megvalósul a terv, 2008-tól csak defekt esetén láthatunk kerékcserét a Formula–1-es versenyeken
Ha megvalósul a terv, 2008-tól csak defekt esetén láthatunk kerékcserét a Formula–1-es versenyeken
Ha megvalósul a terv, 2008-tól csak defekt esetén láthatunk kerékcserét a Formula–1-es versenyeken
"Ez a valaha volt legnagyobb szabálymódosítás a Formula–1 történetében. Azért van rá szükség, mert rengeteg pénzt költenek a csapatok a sportágra, és már nem tudnak elég szponzort szerezni ahhoz, hogy fedezzék kiadásaikat. Ha nem teszünk valamit, elhatalmasodnak a problémák" – mondta Max Mosley, aki az FIA elnökeként szeretné elérni, hogy rendszeresen 24 szerepeljen autó a versenyeken. Az új csapatokat úgy segítené, hogy korlátlanná teszi az autók elemeinek adásvételét és kölcsönzését.
A Formula–1-es autók "lebutítása" Mosley szerint nem fog ártani a sportnak. Növekszik ugyanis az űr a kiscsapatok és a nagycsapatok között, valljuk be, a Minardinak jelenleg sokkal kevesebb esélye van a pontszerzésre, mint négy-öt évvel ezelőtt, pedig már az első nyolcat jutalmazzák. Ez azzal magyarázható, hogy a Ferrari és a Toyota több mint 300 millió dolláros költségvetéssel dolgozik, míg a Minardi alig tudja összeszedni azt a húszmillió dollárt, amellyel a motorszállítási szerződéseket fedezheti.
"Az embereket egyre kevésbé érdekli a Formula–1. Ha pedig senki sem nézi, mindegy, milyen csúcstechnikát alkalmaznak a csapatok. Az embereket elsősorban az emberek küzdelme köti le. Ha a technika eluralkodik a Formula–1-en, csökkenni fog az érdeklődés. Az lenne az ideális, ha a csapatok húszmillió dollárból megoldhatnák a teljes idényt, de jelenleg a Minardinak is kétszer ennyi a költségvetése" – fogalmazott Mosley.
Egyes csapatok jelenleg több pénzt költenek tesztelésre, mint versenyzésre, és Mosley szerint ez is elfogadhatatlan. A privát tréningeket kilométerben akarják korlátozni, nem pedig a teszteléssel töltött napok számában. ---- 2.4 literes, nyolchengeres hajtómű, hengerenként négy szeleppel
két versenyen át használandó erőforrás
előírt, olcsó gyártási anyagok vagy gyártási eljárás a motoroknál
standard elektronikai vezérlőegység
manuális váltó és kuplung
az elektronikus felfüggesztés és kormányszervó betiltása
standard fékek
az alsó súlyhatár 600 kilogrammról 550 kilogrammra csökkentése
a gumi szélességének csökkentése elöl, növelése hátul
tartalék autó betiltása
az edzések között elzárt autók
egyetlen gumiszállító az összes csapatnak
privát tesztek csökkentése
két készlet gumi a hivatalos időmérő edzésre és a versenyre
gumicsere a versenyen csak defekt esetén megengedhető, tankolás lehetséges
a konstruktőrök pontversenyében esetleg négy autó eredményei számítanának, egy istálló két csapatot indíthatna
a kasztni, a motor és egyéb alkatrészek korlátlan árusítása, kölcsönzése vagy cseréje a csapatok között
tizenkét istálló nevezhet, az indulási szándékot legkésőbb az előző év július elsejéig jelezni kell
garantált nevezés ama csapatoknak, amelyek állandó tagjai a mezőnynek ---- Michael Schumacher pénteken is vetélytárs nélkül maradt, a San Marinó-i Nagydíj első szabadedzésén 1:20.084 perces időeredményt produkált, ezt pedig sem akkor, sem pedig a délutáni tréningen nem sikerült megközelítenie senkinek. Az eddigi három futamot a pole pozícióból megnyerő hatszoros világbajnok tehát jó úton halad afelé, hogy a Ferrari hazai versenyén is diadalmaskodjon. Ezzel méltóképpen megemlékezne a tíz éve halálos balesetet szenvedő Ayrton Sennáról és egy éve elhunyt édesanyjáról is.
A délelőtti tréningen két másodperccel autózott gyorsabban, mint tavaly a hivatalos időmérő edzésen, és majdnem két és fél másodpercet vert a leggyorsabb nem ferraris pilótára, Ralf Schumacherre. Délután már kiegyenlítettebb volt az edzés, a melegebb aszfalton feljöttek a michelinesek. Az első két helyet Jenson Button és Szato Takuma szerezte meg a BAR-Hondával, a duó meg tudta előzni Schumachert, aki már más beállításokkal száguldott, mint néhány órával korábban.
Baumgartner Zsolt az első szabadedzésen még a bahreini aerodinamikai csomaggal ment, akkor az időeredménye nagyon elmaradt az élmezőnyétől. A második szabadedzésig a szerelők egy alsó légterelő lemezt és egy légbeömlő egységet is kicseréltek Zsolt négykerekűjében. Baumgartner aztán minden egyes körében javult, és az edzés végére öt másodperc alá csökkentette a különbséget az élen állókhoz képest: 1:25.760-as idejével alig egy tizeddel marad el csapattársától, Gianmaria Brunitól. ---- A pénteki szabadedzések összesített végeredménye: 1. Michael Schumacher (német, Ferrari, Bridgestone)* 1:20.084 (átlag: 221.752 km/óra) (34 kör), 2. Button (brit, BAR-Honda, Michelin) 1:20.966 (35), 3. Szato (japán, BAR-Honda, M) 1:21.159 (36), 4. Barrichello (brazil, Ferrari, B)* 1:21.443 (32), 5. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, M) 1:21.586 (22), 6. Trulli (olasz, Renault, M) 1:21.604 (36), 7. Davidson (brit, BAR-Honda, M) 1:21.643 (50), 8. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW, M) 1:21.661 (36), 9. Alonso (spanyol, Renault, M) 1:21.788 (38), 10. Coulthard (brit, McLaren-Mercedes, M) 1:21.795 (25), 11. R. Schumacher (német, Williams-BMW, M) 1:22.057 (37), 12. Webber (ausztrál, Jaguar-Cosworth, M) 1:22.167 (39), 13. Panis (francia, Toyota, M) 1:22.768 (39), 14. Da Matta (brazil, Toyota, M) 1:22.780 (35), 15. Massa (brazil, Sauber-Petronas, B) 1:23.043 (40), 16. Zonta (brazil, Toyota, M)* 1:23.161 (40), 17. Klien (osztrák, Jaguar-Cosworth, M) 1:23.211 (24), 18. Fisichella (olasz, Sauber-Petronas, B) 1:23.335 (37), 19. Wirdheim (svéd, Jaguar-Cosworth, M) 1:23.470 (54), 20. Heidfeld (német, Jordan-Ford, B) 1:23.866 (28), 21. Pantano (olasz, Jordan-Ford, B) 1:24.091 (31), 22. Bruni (olasz, Minardi-Cosworth, B) 1:25.653 (30), 23. Baumgartner (magyar, Minardi-Cosworth, B) 1:25.760 (24), 24. Glock (német, Jordan-Ford, B)* 1:26.254 (14), 25. Leinders (belga, Minardi-Cosworth, B) 1:27.025 (41)
A tesztpilótákat dőlt betűvel írtuk, csillaggal azokat jelöltük, akik az első edzésen érték el jobbik időeredményüket.

A további menetrend. Szombat: 9.00: harmadik szabadedzés; 10.15: negyedik szabadedzés (tv: RTL, 11.00 – összefoglaló); 13.00: hivatalos időmérő edzés, 1. rész (tv: RTL, ORF1 – élő); 14.00: hivatalos időmérő edzés, 2. rész (tv: RTL, ORF1, RTL Klub – élő). Vasárnap: 14.00: a verseny rajtja (tv: RTL, ORF1, RTL Klub – élő)

A vb-pontverseny állása

Pilóták

1. M. Schumacher 30
2. Barrichello 21
3. Button 15
4. Montoya 12
5. Alonso és Trulli 11-11
7. R. Schumacher 7, 8. Coulthard és Szato 4-4, 10. Massa és Webber 1-1

Konstruktőrök
1. Ferrari 51
2. Renault 22
3. BAR és Williams 19-19
5. McLaren 4
6. Sauber és Jaguar 1-1
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik