Ezúttal párban autóztak<br>a hódítók

Tóth anita jelenti AtarbólTóth anita jelenti Atarból
Vágólapra másolva!
2005.01.10. 22:32
Címkék
Atar nem túl vidám hely. Az iszonyatos szegénységet látva az ember örül, hogy nem ide született.
A falu (amely mauritániai viszonylatban nagynak számít) lepusztult házakból áll, a piacon legyek által belepett húst, kenyeret és datolyát árulnak, a boltokban szőnyeget, ezüst ékszereket, valamint kendőket vehet a turista. Már, ha bírja az itteni kereskedők stílusát. Mert az a minimum, hogy elkezdik ráncigálni a karját, és nagy hangon próbálják rátukmálni az árujukat, ha kell, ha nem.
A főtéren szamarak ácsorognak - enni csak némelyiknek van mit, hiszen a sivatag homokjában fű nemigen terem -, az ideiglenes taxik platóján a dakarosok érkeznek városnézésre. A gyerekek a turisták után rohannak, ajándékot kéregetve, majd amikor egy copfos kislány hozzájut egy golyóstollhoz (nagy kincs ez errefelé), visítva rohanni kezdenek utána. A jellegzetes fehér vagy halványkék helyi viseletben lévő férfiak a főtéren mentateát isznak - a bitangerős és szirupszerűen édes-mentolos létől még a halottak is felébrednek. A nők a gyöngyfűzés szünetében a marokkóhoz hasonló társasjátékot játszanak - fából faragott széles és lapos pálcikákat dobnak fel, hogy azok egymásra eséséből kiderüljön, ki kap pontot.

Folytatódik a homokvihar

A nap csak néhány percre süt ki, az időjárás most sem a jobbik arcát mutatja felénk. És ha hinni lehet a híreknek, lesz ez még rosszabb is. A reptérre visszaérve legalábbis erre utalnak a rendezők. Így történhet, hogy a mai szakaszt 656-ról 400 kilométeresre rövidítik le, mivel az előrejelzések szerint heves esőzés és homokvihar várható Kiffa közelében - a táv többi részét összekötő szakaszként teljesíti a mezőny.
De maradjunk egyelőre az Atar-Atar körnél, amelynek 483 kilométere bizony okozott fejtörést a versenyzők számára. Ezt bizonyítja, hogy rengeteg volt a bukás és a technikai probléma ezen a napon: az esélyesek közül Pal Anders Ullevalseter eltörte a kezét, a korábbi N-csoportos ralivilágbajnok, Gregoire de Mevius pedig, miközben rommá törte a Nissant, csúnyán megütötte az arcát (hosszú sebek éktelenkedtek rajta), bár az első hírek szerint nem súlyos az állapota. A korábban a győzelemre is esélyesnek tartott Maszuoka Hirosi ezzel szemben műszaki gondok miatt kényszerült a verseny feladására. A Mitsubishi szervizcsapata bármilyen problémát képes lett volna orvosolni akár a szelektív szakaszon is, kivéve a motorgondot, mert sok mindent lehet cserélni az autókban szerviz címén, de erőforrást nem.

Szavazás

Ki nyeri az autósok versenyét a 2005-ös Dakaron?

Írja be az itt látható számot!

Szavazás

Melyik lesz a legjobb magyar páros a 2005-ös Dakaron?

Írja be az itt látható számot!

…és ki lesz a legjobb motorosunk?

Írja be az itt látható számot!
----
Ki nyerjen ma? Feldobunk egy tízest?
Ki nyerjen ma? Feldobunk egy tízest?
Szerencsére verseny is volt: a motorosok küzdelmében jó ideig úgy tűnt, Marc Comának áll a zászló, ám a spanyol motorjából öt kilométerrel a tankolási zóna előtt kifogyott az üzemanyag. Márkatársa, Giovanni Sala segített neki a szorult helyzetben, de több mint tizenöt percet így is elveszített, úgyhogy a szakaszgyőzelemre nem volt esélye. Azt Cyril Despres szerezte meg, aki ezzel át is vette a vezetést az összetettben Fabrizio Meoni előtt. Szinte hihetetlen, hogy napról napra más a helyzet az élen a motorosoknál, és a különbségek még most sem túl nagyok, úgyhogy folytatódhat ez a tendencia.
Az autósoknál az előző szakaszt megnyerő Luc Alphand indult az élről, ám mindössze nyolcvan kilométert tett meg a távból, amikor utolérte csapattársa, az összetettbeli éllovas Stéphane Peterhansel. Ettől kezdve együtt autózott a címvédő és a korábbi alpesi síző, utóbb mindketten azt mondták: rendkívüli módon élvezték a csapatmunkát.
A központi kerékfújó rendszer betiltása miatt a puha homokos rész kezdeténél mindketten megálltak azért, hogy csökkentsék a guminyomást, majd a második ellenőrző ponton azért, hogy felfújják a kerekeket. (Ennek azért van jelentősége, mert a leengedett gumik jobban szétterülnek a homokon, ezért könnyebb velük menni, viszont a köves részre érve újra fel kell fújni őket a defektveszély miatt.)

Újra hódítanak a Mitsubishik

Szóval a két francia mitsubishis együtt száguldott a cél felé, ami azt jelentette, hogy Peterhanselnek két perc előnye volt (mivel két perccel később rajtolt), ez azonban végül másfélre csökkent, mert be kellett iktatnia egy kerékcserét. Amint arra talán emlékeznek, a vörösöknél tavaly csapatutasításban közölték, hogy az utolsó napokban Maszuokának segítenie kell Peterhanselt, és nem szabad egymás ellen harcolniuk. Nos, az idén egyelőre nincs semmiféle felsőbb utasítás (mivel bármelyik pilótának lehet technikai gondja), úgyhogy elvileg szabad a vásár…
A harmadik helyen ezen a napon Jutta Kleinschmidt érkezett, igaz, jó félórával a háromgyémántos pilóták mögött. Oka is van a késlekedésnek: Bruno Saby autójában elromlott a váltó, és a német hölgy azt segített megjavítani. Mindez megerősíti azt, amit a Dakar egyetlen női győztese a szünnapon mondott: ő egyelőre megelégszik a harmadik pozícióval, mert a Mitsubishiket úgysem lehet megelőzni.
Persze, lehet, hogy ez csak udvariaskodás, és Kleinschmidt kisasszony kivárásra játszik. ---- 25. Telefónica Dakar-rali
10. nap, Atar-Atar (összekötő szakasz: 8 km, szelektív szakasz: 483 km, összekötő szakasz: 8 km).
Autósok: 1. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero V60) 5:22:58, 2. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 1:27 p h., 3. Kleinschmidt, Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 30:19 p h., …27. Palik, Darázsi G. (magyar, Nissan Pick-Up) 2:54:59 ó h.
Motorosok: 1. Despres (francia, KTM 660) 5:28:26, 2. Meoni (olasz, KTM 660) 10:08 p h., 3. Esteve Pujol (spanyol, KTM 660) 12:24 p h., …48. Nagy P. (magyar, KTM 660) 2:44:18 ó h., 49. Varga (magyar, KTM 660) 2:45:39 ó h.
Kamionosok: 1. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 7:49:49, 2. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 17:09 p h., 3. J. de Rooy, Colebunders, Smulders (holland, belga, holland, DAF) 26:04 p h.
Az összetettben
Autósok: 1. Peterhansel 28:08:55, 2. Alphand 21:28 p h., 3. Kleinschmidt 1:10:45 ó h., …14. Palik 15:15:10
Motorosok: 1. Despres 29:12:53, 2. Meoni 9:13 p h., 3. Coma (spanyol, KTM 660) 16:02 p h., …28. Varga 7:57:05 ó h., …90. Nagy P. 32:14:48 ó h.
Kamionosok: 1. Kabirov 37:47:51, 2. Bekx (holland, DAF) 2:17:19 ó h., 3. J. Sugavara (japán, Hino Ranger) 4:26:45 ó h.

Következik: 11. nap, Atar-Kiffa (összekötő szakasz: 34 km, szelektív szakasz: 400 km, összekötő szakasz: 261 km) ---- Szomorú, de szinte alig van olyan év, hogy ne veszítene el valakit a Dakar-família. Ez itt tényleg olyan, mint egy nagy család, és sajnos most megint eggyel kevesebben lettünk.
A Zuérat-Tisit szakaszon (amely a viadal egyik legnehezebb napjának számított) elesett, és súlyos belső sérüléseket szenvedett a 69-es rajtszámú motoros, José Manuel Perez. A spanyol versenyzőhöz, akinek ez volt a negyedik Dakarja, néhány perc alatt odaért az orvosi helikopter, a táborba szállította, ahol életmentő műtétet végeztek el rajta.
Ezek után repülővel Dakarba, majd Alicantéba repítették, de a sérülései olyan súlyosak voltak, hogy az orvosok már nem tudták megmenteni az életét.
José Manuel Perez 41 évet élt.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik