Immár tizenharmadik alkalommal is nagy érdeklődés övezte az Egy nap az utánpótlásért című konferenciát, amelyet az Utanpotlassport.hu szerkesztősége – a Magyar Edzők Társasága szakmai együttműködésével – a Lurdy Ház Rendezvényközpontjában tartott meg. A telt házas eseményen Versenyzés vagy fenyegetettség? Tehertétel vagy örömforrás? címmel tartott előadást Prof. Dr. Fülöp Márta pszichológus, a HUN-REN Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos tanácsadója, a Károli Gáspár Református Egyetem egyetemi tanára.Prof. Dr. Fülöp Márta pszichológus, a HUN-REN Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos tanácsadója, a Károli Gáspár Református Egyetem egyetemi tanára.
– jelölte ki az előadás lényegét a pszichológus.
A minden sportolót és edzőt érintő témát kísérleteken keresztül bontotta ki dr. Fülöp Márta, amelyek eredményei egytől egyig azt bizonyították, hogy a stresszhez való hozzáállásunk kulcskérdés a sikeresség tekintetében.
Ebben az állapotban pedig nagyon erős a szorongás, ami miatt az energiavesztés is magasabb, továbbá lelassul a döntéshozatal. Viszont, amikor a szituációt kihívásként értelmezzük, akkor van egy tér előttünk, mivel nem elkerülünk valami rosszat, hanem
A női tenisz Grand Slam-tornákon azt rögzítették a kutatók, hogy a szoros helyzetekben – game-ek vagy szettek végjátékában –, milyen taktikát választanak az egyes játékosok. A tanulmányból kiderül, hogy „aki nem áll át a támadó taktikára, az lesz a vesztes.”. A férfiak esetében krikettmérkőzések adatait vették alapul, amelyek azt mutatták, hogy ők tovább képesek proaktív játékra, de
Egy másik vizsgálatban a labdarúgókat kérdezték arról, hogy melyik a komfortosabb helyzet számukra: amikor vesztésre áll a csapat, és be kell lőni a tizenegyest ahhoz, hogy ne kapjon ki, vagy amikor döntetlen a mérkőzés, és ha berúgja, akkor győz az együttes. „Érthető módon a legtöbben a második helyzetet preferálták. A számok azt mutatják, hogy míg az első, fenyegető szituációban mindössze hatvanhét százalékban értékesítik a büntetőt, a második esetben ez a ráta már kilencvenkét százalék. Ezt azzal magyarázhatjuk, hogy
A pszichológus szerint fontos, hogy megfelelően értékeljük a teljesítményt. „Ha belegondolunk, a versenyeken vannak harmincötödik helyezettek is. Kérdezhetnénk, hogy ő minek megy oda. Ugye az messze nem dobogós hely, de vajon miért csinálják? Azért, mert el kell különíteni az abszolút és a relatív teljesítményt.
Fontos, hogy ez maradjon meg és ne mindig másokhoz mérje magát a versenyző. Míg a relatív teljesítményt a másokhoz viszonyított eredmény adja meg, ami abban az esetben káros lehet és a sportoló elveszítheti a motivációját, mert másokkal összehasonlítva csak a hatvanötödik a sorban.
(Kiemelt képünket készítette: Vasas Attila)