Pompás időjárás köszöntötte a Formula–1-es mezőnyt Szuzukában, és az előrejelzések szerint az egész hétvégén napos, legfeljebb kissé felhős idő lesz a Japán Nagydíjon, amelyen nem lehet esőre számítani.
A Szingapúri Nagydíj óta eltelt szűk másfél hétben megmozdult a pilótapiac: a visszavonulását csütörtökön Szuzukában bejelentő Michael Schumacher helyére a Mercedes szerződtette Lewis Hamiltont, akinek a helyét Sergio Pérez veszi át a McLarennél. Ez az első versenyük a fejlemények nyilvánosságra hozatala óta, érdekes lesz figyelni, hogyan viselkednek csapataiknál.
Schumacher visszavonulásának bejelentése nagy vihart kavart csütörtökön, pedig, ha belegondolunk, rajta kívül csak egy pilóta van a mezőnyben, aki már a kilencvenes években versenyzett – a nyolc évvel a német után, 1999-ben debütáló Pedro de la Rosa.
Az edzésen két beugró pilóta szerepel, a finn Valtteri Bottas szokás szerint Bruno Sennát helyettesíti a Williamsnél, míg a holland Giedo van der Garde Heikki Kovalainen autójában ül a Caterhamben.
A 7. és a 18. kanyar között újraaszfaltozott pályán 25 fokos levegőben, 30 fokos aszfalton kezdődött meg a száguldás. Elsőként Vergne hajtott ki a pályára, őt követték a többiek az installációs körre. Utolsókként Button és Maldonado hagyta el a boxutcát.
A McLarennel a tavalyi futamot megnyerő Button váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kap, rajta kívül Schumachert sorolják majd vissza a rajtrácson, a németet tíz hellyel Vergne szingapúri kilökéséért.
Button egyébként már felajánlotta a McLaren vezetőinek, hogy segíti Hamiltont a vb-címért folyó csatában, ha ez szükséges, és ugyanezt tette Grosjean is a Lotusnál. A Ferrarinál Massa már hónapokkal ezelőtt felajánlotta segítségét Alonsónak, egyedül a Red Bullnál nem volt még szó róla, hogy Webber támogatná Vettelt – de biztosak lehetünk benne, hogy megteszi, ha olyan helyzetbe kerül.
Pérez a Sky Sportsnak azt mondta, nem érez különbséget a Sauber-garázsban azok után, hogy bejelentették McLarenhez távozását. „ Az autóban ugyanakkor kis plusz motivációt ad, hogy az utolsó hat versenyen a lehető legjobb eredményt érjem el, és szépen búcsúzzam a csapattól" – mondta a mexikói.
Schumacher jött vissza elsőként a pályára, de egy kör után megint a boxba hajtott.
Kulisszatitok: Van der Garde a Caterhamben sima hétköznapi zokniban vezet, a tűzállót ugyanis elfelejtette elhozni a csapata Szuzukába.
Rosberg, majd Kobajasi is kidugta az orrát a pályára, de mért kört egyikük sem futott, újra elcsendesedett Szuzuka. A következő próbálkozó Hamilton volt az edzés 20. percében. Az első mért kört ő futotta, 1:37.435-tel kezdett.
Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke a BBC-nek azt mondta, Pérez mellett Di Resta és Hülkenberg is Hamilton utódjelöltjei között volt, de nem rájuk esett a választás.
Hamilton másodikra 4 tizedet javított (1:37.008), aztán 1:34.910 került a neve mellé. Az angol természetesen a Pirelli kemény keverékű gumiján száguldott, az olasz vállalat a lágy mellé az idén a legkeményebb típust hozta el a tavalyi közepesen kemény helyett.
Miután fél óra eltelt a tréningből, Button – akinek Japán a második hazája (már csak a barátnője miatt is) –, szintén kiment a pályára, akárcsak jövő évi csapattársa, Pérez. A Toro Rosso boxában lázasan dolgoztak Vergne váltójának megjavításán. Mivel ez nem a versenyen használatos eszköz, nem kell büntetéstől tartania a franciának – elég baj neki, hogy nem lehet kint a pályán.
Button végül mért kör nélkül ment vissza a boxba, miközben a két Ferrari megjelent a pályán. Massa egy másodperces hátránnyal a 2. helyre jött fel Hamilton és Pérez közé, Alonso a 10. helyen nyitott, miközben autója rossz egyensúlyára panaszkodott.
A Red Bull-lal Webber és Vettel is a pályán volt már, az ausztrál megcsúszott a célegyenes előtti sikánban. Webber az újabb körében már 4 tizedre megközelítette Hamiltont, mögöttük Massa, Alonso és Grosjean sorakozott.
A hazai pályán száguldó Kobajasi bejött Hamilton és Webber közé – a japán sokat vár a hazai versenyétől, amelyen végre igazán versenyképes autóval áll rajthoz.
PÉNTEK |
7.00–8.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
8.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek. |
A héten betegséggel bajlódó Petrov az edzés felénél a 10. körét kezdte meg, úgy tűnik, meggyógyult a Caterham orosz pilótája. Webber 1:34.856 perces eredményével átvette a vezetést.
Vergne elhagyta a boxutcát, de Di Resta és Button továbbra is ott maradt, hármuknak nem volt még mért köre.
40 perccel az edzés vége előtt az első tíz helyen Webber, Hamilton, Rosberg, Kobajasi,. Massa, Hülkenberg, Maldonado, Pérez, Alonso, Grosjean volt a sorrend, a tíz pilóta egy másodpercen belül volt egymáshoz képest. Räikkönen a 11., Schumacher a 13., Vettel a 14. helyen állt.
Button 35 perccel az edzés vége előtt megfutotta első mért körét, amellyel az 5. helyre jött fel. Az angol állítólag Japánba érkezve a repülőtéren addig osztogatta az autogramokat, hogy arra koncentrálva véletlenül kis híján a tokiói vonatra szállt fel, amikor a rajongói szóltak neki, hogy nem az megy Szuzukába…
Az incidens nem zavarta meg, második körében már az élre is ugrott, 1:34.507-tel. Hamilton rövidesen feljött mögé a 2. helyre.
A versenyzők értelemszerűen a kemény keverékű gumikat használták, amelyeket az edzés után le kell adni. A lágyak a második tréningen kerülnek fel az autókra.
Az edzést kihagyó Kovalainen azt mondta Szuzukában, hogy szeretne megállapodni a Caterhammel a hosszabbításról – ami azt jelenti, hogy nem feltétlenül áll jól a Sauberrel folyó tárgyalása. Maldonado érdekesebb nyilatkozatot tett: szerinte koránt sem biztos, hogy 2013-ban is a Williamsnél versenyez. Pedig a 30 millió dolláros szponzorpénze révén maradhatna – a háttérben egy esetleges sauberes szerződés állhat, vagy az, hogy Venezuelában a közelgő választások eredményétől is függ, hogy az állami cégek folytatják-e támogatását.
Pérez a gyors 130R kanyarban lefutott az útról, de szerencséjére nem törte össze az autóját. Az új aszfalton a pilóták igyekeznek megtalálni autójuk határait.
Negyedórával a leintés előtt Button, Hamilton, Webber, Rosberg, Schumacher, Kobajasi, Massa, Di Resta, Hülkenberg, Maldonado, Alonso, Pérez, Räikkönen, Grosjean, Ricciardom, Vergne, Vettel, Bottas az első 18 sorrendje. A gumik már kopottak, az üzemanyag mennyiségével még lehet játszani, így javulhatnak az időeredmények – bár nincs sok jelentőségük.
Nem is nagyon javultak már az eredmények a végén, a két McLaren maradt az élen, Vettel pedig a 17. helyen – utóbbi pozíciója kétségtelenül csalóka az erőviszonyokat illetően.
Az edzés végén Rosberg autója műszaki hiba miatt leállt a pályán (az olajnyomás csökkenése miatt a motor biztonsági okokból automatikusan leállt), miközben Button a Degner-kanyar előtt lesodródott az útról. Előtte többen is így jártak, ahol az új aszfalt és a régi csatlakozik, jelentősen változik az út tapadása, ami az első edzésen még kifog a pilótákon.
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:34.507 | átlag: 221.202 km/ó | 20 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:34.740 | 0.233 mp h. | 26 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:34.856 | 0.349 | 24 |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:35.059 | 0.552 | 18 |
5. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:35.122 | 0.615 | 20 |
6. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:35.199 | 0.692 | 27 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:35.283 | 0.776 | 24 |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:35.299 | 0.792 | 18 |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:35.474 | 0.967 | 22 |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:35.478 | 0.971 | 24 |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:35.484 | 0.977 | 26 |
12. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:35.584 | 1.077 | 24 |
13. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:35.691 | 1.184 | 22 |
14. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:35.724 | 1.217 | 21 |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:36.123 | 1.616 | 19 |
16. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:36.222 | 1.715 | 25 |
17. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:36.366 | 1.859 | 23 |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:36.389 | 1.882 | 24 |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:37.716 | 3.209 | 17 |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:38.295 | 3.788 | 23 |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:38.616 | 4.109 | 25 |
22. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:39.043 | 4.536 | 25 |
23. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:39.374 | 4.867 | 22 |
24. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:39.688 | 5.181 | 19 |
Győztes | Pole pozíció | Leggyorsabb kör | |
2002 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2003 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Ralf Schumacher |
2004 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Rubens Barrichello |
2005 | Kimi Räikkönen | Ralf Schumacher | Kimi Räikkönen |
2006 | Fernando Alonso | Felipe Massa | Fernando Alonso |
2007 (Fudzsi) | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
2008 (Fudzsi) | Fernando Alonso | Lewis Hamilton | Felipe Massa |
2009 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Mark Webber |
2010 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Mark Webber |
2011 | Jenson Button | Sebastian Vettel | Jenson Button |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 8 | 13 | 194 |
2. | Sebastian Vettel | 2 | 5 | 11 | 165 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 13 | 149 |
4. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 10 | 142 |
5. | Mark Webber | 2 | 2 | 11 | 132 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 9 | 119 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 7 | 82 |
9. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
10. | Felipe Massa | – | – | 8 | 51 |
11. | Paul di Resta | – | – | 8 | 44 |
12. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
13. | Kobajasi Kamui | – | – | 6 | 35 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 31 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
16. | Bruno Senna | – | – | 7 | 25 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 3 | 6 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 297 |
2. | McLaren-Mercedes | 261 |
3. | Ferrari | 245 |
4. | Lotus-Renault | 231 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 101 |
7. | Force India-Mercedes | 75 |
8. | Williams-Renault | 54 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 14 |