Elsőként az amerikai hadsereg gyakorlatozó katonái vágtak neki a zord folyóknak a partra szálláshoz használt masszív, többszemélyes felfújható gumicsónakokkal.
A néhány évtized alatt végbement szemléletváltás annak köszönhető, hogy ezek a hajók szinte mindent kibírtak, mert egyre ellenállóbb anyagból készültek, irányítóik pedig mind nagyobb biztonságra törekedtek, mivel a kalandos terep miatt eleinte gyakoriak voltak a balesetek. És mivel a vállalkozó szelleműeknek így mind kevesebbet kellett törődniük a testi épségükkel, egyre inkább az élményszerzés került előtérbe.
Az első raftingtúra ugyanis mindig azzal kezdődik, hogy védőruhában bele kell ugranunk a hideg vízbe, így szokjuk a közeget, és tudjuk, milyen érzés a vízbe esni, s ott hogyan irányíthatjuk a testünket, míg biztonságos részre érünk. Minél hamarabb forduljunk a hátunkra, a lábunk pedig legyen előttünk, hogy távol tartsuk magunkat a szikláktól. Kicsit pszichés feladat is, mert meg kell szoknunk, milyen például, amikor lesodródunk egy kisebb vízesésen, és néhány másodpercig a víz alá kerülünk. Főleg annak lehet nehéz, aki viseli ugyan a mentőmellényt, amely visszadobja a víz felszínére, de nem tanult meg úszni. Az első csobbanás után viszont senkiben sem marad félelem – ami jobb is, mert hamarosan úgyis jön a második és harmadik csobbanás, csak már élesben.
Ami különlegessé teszi a raftingot a többi extrém sporttal szemben, a csapatösszetartó erő, mivel egyszerre legalább négy ember irányítja a csónakot.
Az élmény hat fokozata
1. Könnyen hajózható síkvíz, kisebb zúgókkal és kanyarokkal, kevés hullámmal. Inkább evezés, jól belátható.
Rába folyó
2. Gyorsabb folyású víz, már nehezebben leküzdhető, kicsit örvényes, itt-ott természeti akadályokkal. Salza (Ausztria)
3. Erős, örvénylő sodrás, kisebb vízesésekkel, figyelni kell az útirányra, mert nem mindig egyértelmű.
Soca (Szlovénia)
4. Már igazán nehéz, sziklás folyó, erős hullámzással, gyors zúgókkal és éles kanyarokkal, több vízeséssel.
Soca bizonyos szakaszai (Szlovénia)
5. Annyira nehéz fokozat, hogy kötelező bejárni előtte a pályát! Nagyon gyors folyó, annak minden elemével, nagy víztömeg, nehéz irányban tartani a hajót.
Savinja (Szlovénia)
6. Annyira nehéz terep, hogy gyakorlatilag lehetetlen rajta raftingolni, csak bizonyos időszakokban.
Defereggenbach (Ausztria)
Idővel azonban mindez kontroll alatt tartható, és ahogy egyre magabiztosabbá válunk a vizeken, mind nagyobb kihívásokkal nézhetünk szembe. Ugyanis mint mindent sportágban, itt is léteznek fokozatok, a vadvizeket hatos skálán osztályozzák.
Érdemes mesterséges pályán kezdeni, amilyeneket nagyobb folyókon – például a Dunán – alakítottak ki a zsilipeknél, de a természetes környezet ad igazi raftingélményt.
Nagyon figyeljünk az időjárás-előrejelzésre, mert az esős napokon megnövekvő vízhozam még egy könnyű pályát is veszélyessé tehet, de néhány fokozatot biztosan dob rajta.
Ilyen Ausztriában a Salza-folyó, Szlovéniában a Soca, Romániában a Cserna vagy Szlovákiában a Bela-patak, amelyeket Budapestről néhány óra utazással el lehet érni. Kora reggeli indulás esetén délben már fel is csatolhatjuk a védősisakot.
Amire mindig szükség van
CSÓNAK ÉS EVEZŐ. A gumicsónak 4–12 fős, amelyet evezőlapátokkal lehet irányítani, valamint távol tartani a szikláktól a szűk folyórészeknél.
NEOPRÉN RUHA. Néhány milliméter vastag, az egész testre ráfeszülő vízhatlan öltözet, amely a hideg víztől óvja és melegen tatja a testet.
MENTŐMELLÉNY. Az elsődleges védőfelszerelés, mely véd a szikláktól és fenn tart a vízen, ha belesnénk a folyóba. Érdemes feltűnő színű mellényt hordani, mert könnyebben észrevehető, és könnyebb követni a társat, ha esetleg elsodródna.
SISAK. Másodlagos védőfelszerelés, védi a fejet az ütközésektől, de fontos, hogy stabilan illeszkedjen, ne lötyögjön, miután felvettük.
MENTŐKÖTÉL. Akár húszméteres is lehet, a végén jól látható, zsákszerű anyaggal, amellyel visszahúzható a csónakba a vízbe esett társ.
(Megjelent a Vízi sportok magazinban, 2016-ban.)