Biciklivel járták be a Földet

Márványkövi FerencMárványkövi Ferenc
Vágólapra másolva!
2020.03.04. 12:41
Magyar bringások, akik több ezer kilométert tekertek, hogy beírják magukat a honi kerékpározás történelemkönyvébe. Elevenítsük fel, hogy kik ők, merre jártak, és mikre vállalkoztak.

Vannak, akik nem tudnak egy helyben maradni, úgy érzik, mindig menniük kell valahova. Ilyenkor kerékpárra ülnek, és eltekernek akár a világ legtávolabbi szegletébe is. Igazi sportemberek, akiket az adrenalin, a kalandvágy és a jó szándék hajt, és ha kell, a megpróbáltatásokkal is bátran szembenéznek. Bringások, akik nemcsak a világot, hanem önmagukat is fel szeretnék fedezni, és ezért bármilyen áldozatra képesek.

Szabó Ádám, becenevén Szalag 2015. június 15-én indult Föld körüli útjára, ez alatt 39 országban járt, és 47 000 kilométert tett meg Ms. Holiday nevű bringájával. Több mint három évig volt távol lakhelyétől, Egertől, ahová 2018. augusztus 20-án gurult vissza.

A sportember 10 éven át tervezgette az utazást, legfőbb célja az volt, hogy megmutassa mindenkinek, érdemes kilépnünk a komfortzónánkból. Kevés pénzzel, ám annál több becsvággyal vágott neki a kalandnak.

Szállásra nem költhetett, ezért mindvégig nomád körülmények között élt: sátorban aludt. A közgazdász végzettségű fiatalembernek nem volt jelentősebb bringás múltja, egy snowboardbaleset után kezdett el kerékpározni rehabilitációként. Először csak a munkahelyére járt bringával, ám mielőtt nekivágott volna a nagy kalandnak, végigbrusztolt egy európai körutat is. A nagy utazást egy 18 kilós, acélvázas járgánnyal teljesítette, a drótszamáron kívül – egyvalakit leszámítva – nagyrészt nem volt útitársa. Bár számos alkalommal került kemény kihívás elé, főként a Himalájában és a Pamír-hegységben, sosem fordult meg a fejében, hogy feladja küldetését. S ha már ilyen távol került otthonától, ültetett 43 fát is.

Csupasport-magazin: Száz nap a pokolban


A Magyarországon is népszerű, Korinthosz-győztes Enrico Maggiola szeptember végén befejezte a futóedzését, és átment a zebrán – elütötték, kómába esett, az orvosok nem bíztak a felépülésében. Most már újra fut – mik a tervei, hogyan élte meg, hogy második esélyt kapott?


Erről, és persze sok minden egyéb szabadidős érdekességről írunk a Csupasport magazin első számában, amely március 10-én jelenik meg! A 100 oldalas magazinon kívül olvasóink kapnak egy 16 oldalas versenyeredményes mellékletet is.



Illés Adorján egy telekommunikációs cégnél dolgozott, mielőtt Föld körüli útra kelt. Bár munkahelyén megbecsülték munkáját, kis idő elteltével úgy érezte, többre vágyik. Mint mondta: „Kötöttnek éreztem magam és az életemet, amiből szerettem volna kilépni, úgyhogy eladtam a bútoraimat, a könyveimet, a ruháimat, és vettem egy biciklit, amellyel útnak indultam.”

2015. június 13-án, szombat hajnalban indult Budapestről Szabó Ádámmal, és másfél évig utaztak együtt, ám amikor Malajziába értek, úgy érezte, eljött az idő, hogy egyedül is kipróbálja magát.

„Közös utunk során az volt a legnehezebb pillanat, amikor előálltam az ötletemmel, hogy váljunk szét – emlékezett vissza Illés Adorján, aki Szabó Ádámhoz képest egy évvel később, 2019 júliusában tért haza. – Utána egy évig egyedül tekertem, ám a sors kétszer is összehozott minket: egyszer Japánban, egyszer pedig San Franciscóban – onnan együtt bicikliztünk le Mexikóig, majd újra egyedül mentem tovább.”

Erdélyi Zsolt debreceni túrakerékpáros nem kisebb dologra vállalkozott, mint hogy végigteker az egykori vasfüggöny mentén. A 10 000 kilométeres bringaúton 145 nap alatt 20 országban járt. A vasfüggöny felszámolásának 30. évfordulója előtt tisztelegve, 2019. május 5-én pattant nyeregbe, hogy teljesítse az EuroVelo 13-at, a Vasfüggöny-útvonalat, amely a norvégiai Kirkenesből indul, és – többek között – Magyarországot is érintve egészen Bulgáriáig vezet. A 120 naposra tervezett út végül 145 naposra sikeredett, és 2019. október 5-én ért véget, ekkor érkezett vissza Magyarországra.

„A német-cseh határ közelében eltűnt a pénztárcám, amelyben nemcsak a bankkártyám, hanem az összes személyes iratom is volt, így haza kellett utaznom pár napra, hogy pótoljam a hiányzó dokumentumokat. Ám más is lassította a menetet: a sok fényképezés, a filmezés és a túra dokumentálása szintén több időt vett igénybe, mint gondoltam” – mesélte a bringás, miután hazaérkezett. Ám a legnagyobb megpróbáltatása mégsem ez volt. A 40 kilogrammos menetfelszerelés miatt csaknem 18 kilót fogyott, és a hegyes, emelkedős szakaszokkal is csak nagy nehézségek árán birkózott meg.

(Nyitókép: globoport.hu)

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik