Fából készítenek kerékpárt

Márványkövi FerencMárványkövi Ferenc
Vágólapra másolva!
2020.12.02. 12:26
Ha valaki szerint a favázas bringa csak álom, ébredjen fel! Andy Dix asztalosmester megrögzött kerékpáros, és fából készült járgánya könnyedén kenterbe veri a hagyományos bicikliket.

Már kapható a Twmpa fából készült gravel kerékpárja, amely Twmpa Cycles GR 1.0 néven fut – írja a tekintélyes brit bringás szakportál, a bikeradar.com. Az angol-walesi határ közelében található cég olyan kétkerekűt készített, amelynek egész váza kőris, és ugyanúgy néz ki, mint egy acélvázas bicikli.

A faváz súlya mindössze 1.8 kilogramm, a bringa pedig összesen kilenc kilót nyom. A pehelykönnyű „faszamár” ára már korántsem ilyen barátságos: csak a váz 950 ezer, míg a teljes bringa ára kétmillió forint.

A favázas bringákat gyártó cég alapításának ötlete Andy Dix fejéből pattant ki, aki mindamellett, hogy bútorasztalos, megrögzött kerékpáros is, már kétszer feltekert a Mount Everestre. Barátjával és üzlettársával, Miguel Ferrosszal két évig kizárólag kutatással, fejlesztéssel, formatervezéssel és a lehetséges problémák – például korhadás – felismerésével foglalkoztak, mielőtt elkészítették első fabiciklijüket.

„Minden megváltozott, amikor először ültem fel fakerékpárra – emlékszik vissza Andy Dix. – Azonnal rabul ejtett a tekerés minősége, egyszerűen semmihez sem hasonlítható érzés. A váz merev, ugyanakkor érzékeny, maga a bringa pedig elképesztően kényelmes. A legsilányabb minőségű utakon teszteltem, és szinte gond nélkül siklott át minden gödrön és hepehupán. Ez annak köszönhető, hogy a fa – a fémmel ellentétben – kitűnően nyeli el a rázkódást, még a karbonszálas változatoknál is hatékonyabban. Az első utamat követően az volt az érzésem, hogy a fakerékpár hamarosan elmossa a határokat az országúti, a gravel és a hegyi-, illetve terepkerékpárok között.”

 

 

Persze a Twmpa Cycles GR 1.0 nem csupán fából készül: a nyeregbe és a kormánycsőbe karbonbetétet helyeztek, míg a hátsó féktárcsa és dropout fém, illetve alumínium. A kerékpár villáját sem kőrisből gyártották. Dixéknek ugyanis figyelembe kellett venniük, hogy menet közben erős hatások érik, ezért inkább a karbonszál mellett döntöttek.

„Nem túlzás állítani, hogy a végtermék bombabiztos – állítja Dix. Az asztalosmester nem a levegőbe beszél, a kerékpár olyan ISO-szabvány szerint készült, amely szavatolja, hogy a faváz tíz évig bírja a gyűrődést, és az anyag nem fárad el.

„Terveink között szerepel, hogy további modelleket gyártunk. A fa tökéletes alapanyag a gravel kerékpárhoz, mert a súlynak nincs különösebb jelentősége, a kényelem azonban fontos szempont” – állította a tervező.

Fotó: shutterstock

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Legfrissebb hírek

Párizs 2024: Evenepoel sikere a kerékpárosok időfutamában, Valter a 22.

Párizs 2024
2024.07.27. 18:09

Párizs 2024: hatalmas fölény a női kerékpárosok időfutamában

Párizs 2024
2024.07.27. 16:12

Még mindig nem hordanak elegen bukósisakot

Csupasport
2023.11.29. 20:18

Pedálra, magyar!

Csupasport
2023.10.29. 08:39

Így válasszuk ki a megfelelő nyerget a kerékpárunkra

Csupasport
2023.10.03. 12:12

Tavak, erődök, várak a Vértesben – könnyen bejárható útvonalak bringával

Csupasport
2023.08.31. 12:30

Szokatlan, de működik: bringák négyzet és háromszög alakú kerékkel

Csupasport
2023.07.26. 11:15

A hegyikerékpározás új dimenziója: extrém bringatúra egy keréken

Csupasport
2023.04.10. 16:39
Ezek is érdekelhetik