Szerencsére Budapest időjárása nem kifejezetten extrém, a 2023-as atlétikai világbajnokságon remélhetőleg senki sem panaszkodik majd a maratonfutáson tapasztalt brutális meleg vagy akár hideg miatt, de az biztos, hogy van a világnak néhány olyan szeglete, ahol kicsit nehezebb megfelelő időt kiimádkozni egy ilyen kemény versenyhez. A fohásznál persze biztosabb módszernek tűnik a technika, márpedig Katar már nemegyszer bizonyította, hogy amit arrafelé megálmodnak, abból ilyen-olyan módon, de valóság lehet.
A 2019-es atlétikai vb és a 2022-es labdarúgó-vb utáni újabb grandiózus terv az olimpia 2036-ban. Három évvel ezelőtt kicsit elcsúsztatták a világbajnokságot, augusztus helyett csak szeptember végén kezdődött, de Dohában így is nagyon meleg volt.
A szervezők enyhén meglepő időpontra, éjfélre tették a maratonfutás rajtját, így „mindössze” 30 fokot mutatott a hőmérő, a női mezőny harmada nem is bírta végigfutni a 42 kilométert.
Ami ma még kevésbé lehetségesnek tűnik, az másfél évtized múlva szinte már rutin, ráadásul Katar nem az az ország, ahol különösebben számítana a pénz. A mostani focimeccseken sem nagyon látni izzadó szurkolókat, hiszen a stadionokat is hűtik, az ülések alatti kis fúvókák 21 fokos hőmérsékletet biztosítanak.
„A visszajelzések igen pozitívak – mondta Szaud Abdulaziz vezető mérnök, aki évekig dolgozott a labdarúgó-világbajnokságon alkalmazott klímarendszeren. – Bebizonyítottuk a világnak, hogy képesek vagyunk megoldani ilyen problémákat. A légkondicionált maratoni pálya is megvalósítható, hiszen mérnöki szempontból bármi lehetséges.”
Katarban ez nem lenne akkora újdonság, hiszen már ma is vannak hűtött utcák, sőt, egy városi parkban 1100 méteres légkondis futópálya is épült.
(az AFP nyomán)
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!