Hódít az e-sport a labdarúgás világában is! A harmincéves William Still tevékenykedett már edzőként a belga bajnokságban, a Reimsnél pedig videóelemzőként és másodedzőként dolgozott. Az edző története úgy kerek, ha tudjuk, a sikertelen szereplés miatt elbocsátották a Reims előző mesterét, Óscar Garcíát, helyére ideiglenesen a fiatal belga szakembert nevezték ki. Will Still profi szinten sosem futballozott, idejének nagy részét sokkal inkább fociszimulátor-játékokba fektette, amelyek segítettek neki átlátni a taktikákat, a játékrendszereket és az egyéb részleteket, amelyek a való világban űzött labdarúgásban is tetten érhetők, valamint korábbi edzői munkáiból is rengeteg tapasztalatot szerzett.
A virtuális térben űzött játékok egyre részletesebbek és bonyolultabbak, kezdőként nagyon nehéz felvenni a versenyt a profikkal, mert kihívást jelent a megfelelő taktika, felállás és játékosok mozgatása és úgymond a használata. Az elején ritkán akad sikerélmény, de logikus gondolkodással, jó döntésekkel, és a belefektetett idővel és energiával szép eredményeket lehet elérni.
Nos, a Reims e-sportból érkezett edzőjének megvan a lehetősége rá, hogy bizonyítsa, a játékban megszerzett tudást át lehet ültetni sikeresen a valós sportokba.
Will Still profinak vallhatja magát a fociszimulátorok világában, de sokan vannak, akik hasonló képességűek, mégsem tudnak, vagy nem akarnak a valódi futballban karriert építeni, ők valószínűleg az e-sportban találták meg a helyüket. Jelentős pénznyereményekért, nagyszabású versenyeken csapnak össze csapatban és egyéniben a legkülönfélébb játékokban. Jelenleg a stratégiai és akciójátékok a legnépszerűbbek, de például Molnár Gábor, Szoboszlai Dominik e-sport csapata, a DomiNation eSports sikeres játékosa a FIFA nevű futballszimulátorban mérkőzik meg hétről hétre.
„Naponta négy-hat órát szoktam a játékkal foglalkozni, szerencsére főállásban – mondta lapunknak Molnár Gábor a versenyekre való felkészülésről. – A DomiNation eSports keretein belül rengeteg projekt van, amiért én is felelek, és részt kell vennem a tervező és szervező folyamatokban, továbbá valamilyen szinten a csapatot is vezetnem kell. Nekem teljesen új, hogy már nem csak játékosként szerepelhetek az e-sportban.”
Az e-sport és a hagyományos sport között egyébként sokkal több közös vonás van, mint azt elsőre gondolnánk. Ezt a profi futballisták is felismerték, és közülük egyre többen indítottak e-sport csapatot, például Casemiro, Sergio Agüero vagy éppen Szoboszlai Dominik. Az e-sportban nyilván nem lehet annyira testileg elfáradni, de szellemileg ugyanúgy képes leterhelni, mint bármelyik másik sportág.
„Aki a nagypályás futballban jól teljesített és eredményes volt, az valószínűleg az e-sportban is előnyt élvez – hasonlította össze Molnár Gábor a labdarúgást az e-sporttal. – A valódi pályán szükséges képességek, és persze a térlátás nagyon fontos az online világban is. Az állóképesség az e-sportban más formában jelenik meg: nehéz és monoton tud lenni, amikor akár nyolc órán keresztül kell teljesíteni a legmagasabb szinten. Leginkább külföldön jellemző az, hogy a csapatok háttérmunkákért felelős stábokkal dolgoznak, de nálunk is van már táplálkozási tanácsadó és nemzetközileg elismert videóelemző is, mi magunk pedig milliméterről milliméterre felvázoljuk az egyes lehetőségeket, amelyeket a meccseken megoldhatunk.”
Az e-sport folyamatosan fejlődik – igaz, még mindig nagy hangsúlyt kap és ezzel együtt egyre több vitás helyzetet is szül a kérdés, hogy mitől számít egyáltalán sportnak. Valószínűleg objektív, mindenkinek elfogadható választ a közeljövőben sem kapunk erre a dilemmára, ami viszont biztos, hogy az e-sportban rengeteg újdonság van, s a fiatal generációnak aktív elfoglaltságot is jelent, a háttere pedig a különböző rendezvényekkel, szponzorokkal és pénzjutalmakkal már most professzionálisnak számít.
Ráadásul a virtuális térben szerzett gólnak is felhőtlenül lehet örülni.