Fotó: AFP
Sainz autója a baleset után
Fotó: AFP
Sainz autója a baleset után
Ez még nem lett volna tragédia, hiszen az egyik BMW-pilóta talpra rántotta, de a navigátora Michel Perin megsérült (a vállában tört el egy csont), emiatt nem folytathatták a küzdelmet. A vezetést a dél-afrikai Giniel de Villiers vette át, de nem lehet nyugodt, hiszen három perccel sem vezet csapattársa, Mark Miller előtt.
A motorosoknál Cyril Despres volt a leggyorsabb, de továbbra is Marc Coma vezet – mindketten (az autósokkal egyetértésben) azt nyilatkozták, hogy pokoli nehéz volt a szakasz, életük legnehezebb 220 kilométere.
Ami a magyar Dési Jánost illeti, ő is kiért a szakaszról, igaz, nem minden nehézség nélkül. Többször elesett, egyszer szerelnie is kellett, s még így is a szerencsésebbek közé tartozott. Legalább kiért. Más kérdés, hogy újabb büntetésre számíthat, mert megint kihagyott két GPS-pontot, amit érintenie kellett volna. „Húszas-harmincas átlagot jöttünk – kegyetlen volt” – foglalta össze az élményeit a motoros.
A MAGYAROK EREDMÉNYEI
Miután a szervezők minden, a dűnék között rekedt egységet kihoztak a táborba, elkészült a szakasz hivatalos végeredménye is. A viadal honlapja szerint így Palikék az 50. helyen "értek" célba, a Liszi, Fenesi páros a 77. helyen zárta a napot. Előbbi egység kicsúszott az első tízből, a 12. helyről várja az utolsó két napot, míg Lisziék az 55. helyről vágnak neki az utolsó napoknak.
Dési János a 82. időt motorozta, így 65.-ként folytathatja szereplését, míg a Szaller Zoltán, Pócsik László, Csitári Tibor kamionos trió pillanatnyilag a 11., miután csütörtökön 21. lett.
Az autósaink közül Szalay Balázs és Bunkoczi László még az előre megadott tervek szerint teljesítette a szakaszt (a 14. helyen célba érő pilótáról bővebben keretes írásunkban olvashatnak), nem sokkal később a rendezők úgy döntöttek, hogy a 220 kilométeres szelektívről 175 kilométernél kihozzák a versenyzőket, mert rengetegen akadtak el a puha dűnék között.
Többek között sajnos a Palik László, Darázsi Gábor kettős is, amely a nagyágyúk kiesése miatt jó eséllyel pályázott volna akár az összetett nyolcadik helyre is. Ám a dűnék között gondja támadt, meg kellett várnia a Szaller Zoltán vezette versenykamiont és csak együtt tudtak kijönni a szakaszról. Azt, hogy pontosan mi történt velük, még nem tudni.
A Liszi László, Fenesi József duóról ellenben van információnk – a szakasz 166. kilométerénél eltört a Mitsubishijükben a bal első féltengely, s órákon keresztül próbálták versenyképes állapotba hozni az autót. Nem adták fel, de hogy mennyi büntetésre számíthatnak, azt nem tudni.
Mint ahogy azt sem, mire számíthatnak azok, akiket kihoztak a szakaszról – vagy számíthatnak egyáltalán retorzióra, hiszen nem az ő döntésük volt, hogy hamarabb kijönnek a pályáról…
Nos, újabb nehéz ügy - már nem az első ezen a Dakaron – amelyet a zsűri old majd meg.
LASSÚ VOLT, EZÉRT NEHÉZ
Szalay Balázs és Bunkoczi László teljesítette a La Riojába tartó szakaszt, amelybe a mezőnyből jó néhány pilótának (többek között két gyári versenyzőnek is) beletört a bicskája. A tapasztalatokról a tizedik Dakarján versenyző Opel-pilótát kérdeztük.
– Azon szerencsések közé tartozott, akik végig tudták verekedni magukat a pokoli nehéz csütörtöki szakaszon. Hogy sikerült?
– Nagyon nehéz volt, három defektet kaptunk, felforrt a vizünk és később az üzemanyagunk is. A végén már nem mertem leengedni a kereket a dűnék előtt, nehogy bármelyik leforduljon a felniről, de így meg nem bírtunk felmenni a homokdombokra. Úgyhogy visszatolattunk és mégiscsak leengedtük. Nagyon féltem, hogy negyedszer is defektet kapunk.
– Mi volt a legnehezebb ezen a szakaszon?
– Az, hogy nem lehetett pihenni. Lassú volt az egész, de folyamatos koncentrációt igényelt, és folyamatos igénybevételt az autótól is. És amikor az itinerben azt írták, hogy vége a dűnéknek, akkor fel kellett még mászni egy homokhegyre és jöttek megint. Képzelheti, amikor az ember már azt hiszi, hogy minden rendben és lelkileg is így készül, akkor beküldik megint a dűnék közé.
– Sokan voltak bent a pályán?
– Nagyon sokan. A rajt után tíz kilométerrel beértünk egy tevefüves szakaszra, és legalább harminc embert láttunk körös körül. Ahol a benzinünk felforrt, ott is jó sok autót láttam, de jellemző a pálya nehézségére, hogy húsz percet álltunk és csak hárman előztek meg. Többek között Csaguin, de a Kamazt sem láttam még ennyire lassan menni.
– Gondolom, ezek után megkönnyebbülés volt meglátni a célt.
– Nagyon nagy. És ilyen még nem történt, odajöttek az ellenfelek és megölelgettek minket, és egyfolytában azt hajtogatták – ilyen nehéz napjuk még sohasem volt. Hát nekünk se nagyon...
DAKAR 2009
12. SZAKASZ, FIAMBALA–LA RIOJA (össztáv: 485 km, ebből szelektív szakasz: 220 km) Autósok: 1. Giniel de Villiers (dél-afrikai, Volkswagen) 4:06:43 ó 2. Mark Miller (amerikai, Volkswagen) 16:17 p h. 3. Robby Gordon (amerikai, Hummer) 25:27 p h. ...14. Szalay Balázs (Opel) 2:35:24 ó h. ...50. Palik László (Nissan) 7:41:32 ó h. ...77. Liszi László (Mitsubishi) 8:26:42 ó h. |
Motorosok: 1. Cyril Despres (spanyol, KTM) 3:57:37 ó 2. Marc Coma (spanyol, KTM) 1:23 p h. 3. Gerard Farres Guell (spanyol, KTM) 9:47 p h. ...82. Dési János (KTM) 8:15.04 ó h. |
AZ ÖSSZETETT ÁLLÁSA Autósok: 1. De Villiers 43:46:58 ó 2. Miller 2:35 p h. 3. Gordon 1:18:52 ó h. ...12. Palik 16:50:48 ó h. ...27. Szalay 28:02:21 ó h. ...55. Liszi 60:35:44 ó h. |
Motorosok: 1. Coma 47:51:30 ó 2. Despres 1:29:48 ó h. 3. David Fretigné (francia, Yamaha) 1:33:55 ó h. ...65. Dési 22:38:17 ó h. |