Holdbéli táj. Körös-körül sziklák – valódi labirintus. Így is hívják: a híres Kharafish-sziklák labirintusa, amelyből rettenetesen nehéz megtalálni a kivezető utat. A Fáraó-rali indulói azért megpróbálják, s néhány kivétellel rövidebb-hosszabb idő alatt sikerül is nekik. Még Ariadne fonala sem kell hozzá: „csak" egy pontos itiner és egy jó navigátor. Mondjuk azért az sem kevés.
A versenyzők közül sokan talán nem is tudják, hogy ezen a tájon, a „fehér sivatagban" a legenda szerint eltűnt egy több ezer fős perzsa hadsereg – amely le akarta vágni az utat, de a dűnék útját állták – nyom nélkül. Ma már más a helyzet – tudjuk meg sofőrünktől –, túrákat vezetnek errefelé, a vállalkozó kedvűek gyalogolhatnak reggeltől napestig. Átlagosan 3.5 kilométert tesznek meg óránként, ami elég jó, ha figyelembe vesszük, hogy a teve tempója kb. 6-7 km/óra... Mellesleg a mély homokban gyalogolni kábé annyira könnyű, mint maratonit futni a tengerben.
Amúgy ahogy megyünk egyre beljebb a sivatagban, úgy szigorodnak a szabályok. Míg Kairóban láttunk fiatal nőket fedetlen fővel, farmernadrágban (gyönyörűek voltak egyébként), addig itt már képtelenség megmondani, hogy a talpig feketébe öltözött nők közül ki hasonlít Naomi Campbellre és ki a vasorrú bábára. Ugyanis bent a sivatagban, az oázisokban szinte már alig élnek keresztények, a muszlimok pedig nagyon komolyan veszik a szabályokat. Itt a nők már nemcsak fekete ruhát, hanem fekete kesztyűt is viselnek, s nemhogy az arcuk nem látszik ki, de még a szemük sem – azt valamivel vékonyabb fátyol takarja, hogy kilássanak rajta.
Mindezt több mint 40 fokban.
De a szabály az szabály. Csakúgy, mint a terepraliban, ahol a tikkasztó hőség ellenére tűzálló ruhát viselnek a versenyzők, a megfelelő alsó ruházattal. Az sem túl kellemes. Főleg, hogy miközben a külső hőmérséklet 40 fok, addig a kocsiban van vagy hatvan, úgyhogy inni kell egész nap.
Az éllovas Jean-Louis Schlesser nem folytathatja a Fáraó-ralit. Az összetett világkupa első helyéért küzdő kétszeres Dakar-győztest azért zárták ki a versenyből, mert az FIA technikai ellenőre mérést végzett az autóján és az autójában a szűkítő nagyobb volt a megengedettnél. Schlesser elismerte a hibáját, s elfogadta a döntést, a világkupa küzdelem pedig gyakorlatilag ezzel véget is ért, hiszen ha Kalifa al-Mutajvej nem követ el nagy hibát, akkor övé a végső siker. |
Persze ez nem segít azon, ha ásni kell. Márpedig ezen a napon jó néhány autós kényszerül arra, hogy elővegye a lapátokat a dűnék között. Még a legjobbak is. Kalifa al-Mutajvej például, aki 27 perccel volt lassúbb ezen a napon, mint a világkupa-győzelemért vele harcoló Jean-Louis Schlesser. Szóval fordult a kocka. Most a rutinos francia van jobb pozícióban, de azért semmiképp sem bízhatja el magát. Nem is teszi. Sőt fölényes győzelme ellenére elárulja, nagyon nehéznek találta a csütörtöki napot.
„Elsőként rajtolni mindig nehéz, hiszen te nyitod az utat, nincsenek előtted nyomok. Navigációs szempontból ez a nap nehezebb volt, mint az előző, úgyhogy próbáltunk gyorsan, de óvatosan közlekedni" – mondta Schlesser, akinek így nyolc perc az előnye az összetettben. Al-Mutajvej azonban nem adja fel (miért is tenné?), sőt azt mondta, nem óvatoskodik mostantól, hanem tiszta erőből támad. Történt amúgy egy furcsa eset is: a csütörtöki két szelektív szakasz között a katonák megállították a versenyzők egy részét, hogy a főnök beszélni akar velük. Egyik sem mert ellentmondani, s miután elkészültek a közös fotók (mert persze ez volt a nyomós indok), mentek tovább. Más kérdés, hogy így késtek néhány percet a következő rajttól, ami néhány perces büntetéssel járt.
A motorosoknál Joan Barreda újabb szakaszgyőzelmet söpört be, s növelte előnyét az összetettben.
4. nap, Abu Mingar–Abu Mingar (össztáv: 527.75 km, ebből szelektív szakasz: 463.56 km) |
Autósok: 1. Patrick Sireyjol, Francis-Xavier Beguin (francia, belga, SMG Buggy) 4:52:28, 2. al-Mutajvej, Schulz (arab emírségekbeli, német, Mini All4) 7:11 perc hátrány, 3. Delahaye, Winocq (francia, Buggy) 10:06 p h. Motorosok: 1. Joan Barreda (spanyol, Husqvarna) 4:34:10, 2. Przygonski (lengyel, KTM) 5.33 mp h., 3. Goncalves (portugál, Husqvarna) 7:10 p h. |
Az összetettben. Autósok: 1. Kalifa al-Mutajvej, Andreas Schulz 15:17:52, 2. Delahaye, Winocq (francia, Buggy) 45:45 p h., 3. Gadaszin, Kuzmics (orosz, G-Force Proto) 1:00:03 óra h. Motorosok: 1. Joan Barreda 15:27:44, 2. Goncalves 12:51 p h., 3. Przygonski 18:21 p h. |