Főleg a mezőny második felében rajtolók érezhették nehéznek a sorsukat. Addigra ugyanis a homokos, felázott talaj annyira mély lett, hogy néhányan még a kamionosok közül is elakadtak benne… Lehetett vontatni. Még jó, hogy volt mivel.
De ne szaladjunk ennyire előre!
Tizennégy órányi autózás után (szerencsére busszal mentek, nem kellett a versenyautót kínozni a több mint 800 kilométeres aszfaltúton), két kilométeres szuperspeciális várt a mezőnyre az első igazi versenynapon Kazany városában, amely ezúttal a tereprali lázában égett.
A leggyorsabb a 12-szeres Dakar-győztes Stéphane Peterhansel volt, akinek jól jött az első rajthely, mert akkor még viszonylag tiszta volt a pálya. Hogy aztán előny lesz-e az első helyen rajtolni vagy hátrány, az majd vasárnap derül ki.
„Szép, de nagyon rövid szakasz volt, amely elég széles volt ahhoz, hogy jó íveket lehessen rajta venni. A homok nekem még nem volt túl mély, de így sem lehetett nagyon trükközni, hiszen egy ilyen rövid pályán nem lehet kiszámolni, hogy mi az éppen elég, és mi a nagyon lassú. Érzésre mentünk…” – mondta a Peugeot első újkori Dakar-sikerét arató Peterhansel.
És akkor nézzük, mi történt a magyarokkal. A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a 25. helyen teljesítette a távot – lehetett volna jobb is, rosszabb is, de túl nagy jelentőséget azért sem a helyezésnek, sem a minimális időbeli különbségnek nem kell tulajdonítani.
A majd' 11 ezer kilométeres verseny ugyanis csak most kezdődik…
A szombati tábort a Kazany Arénában állították fel (ahol a világ egyik legnagyobb kivetítője is a versenyt hirdette), onnan hajtottak ki az autós párosok és a kamionos triók a városon belül kijelölt, épített pályára, amelynek homokos talaja alaposan megázott a nap folyamán. Ám aki azt hitte, hogy ettől keményebb lesz a homok, és könnyebb lesz rajta menni, nagyobbat nem is tévedhetett volna…
„A homok már néhány autó után nagyon felpuhult, és olyan mély lett a nyom, hogy alig lehetett benne haladni. Rövid szakasz volt, éppen csak arra elég, hogy bemelegítsünk, és szerintem az eredményből sem kell messzemenő következtetést levonni, hiszen ez csak a kezdet” – mondta Szalay, majd a legfontosabb kérdésre is megadta a választ.
Ugye, két hónapja ők ketten hatalmasat estek az országos bajnokság bábolnai futamán, s amellett, hogy rommá tört az Opel Mokka (a szervizcsapat emberfeletti munkával újjáépítette) az Opel Dakar Team pilótájának válla is megsérült. Az volt a nap nagy kérdése, hogy ami a hétköznapi életben elég, elég lesz-e a versenypályán is?
„A rajt előtt eszembe jutott, hogy figyelnem kell majd a vállamra, de aztán legközelebb akkor gondoltam rá, amikor már befelé gurultunk a táborba, akkor is azzal a felütéssel, hogy: nem kellett volna ennek fájnia? De szerencsére nem fájt, és ez nagyon jó hír, remélem, így is marad” – mondta Szalay.
Jó hírek ezek, mint ahogy jó hír az is, hogy Liszi László, bár jóval hátrébb rajtolt Szalayéknál, azok között volt, akik gond nélkül teljesítették a szakaszt, vagyis nem akadtak el. Küszködött, küszködött szegény Mitsubishi, de aztán csak megbirkózott az akadállyal.
„Óvatosan kellett mennem, hogy ne ássa el magát az autó, és hát rajtam is látszik az öt-hat év kihagyás, fel kell vennem a verseny ritmusát. Úgy saccolom, ez két-három szakasz után meglesz. Az pedig már ezen a rövid szakaszon kiderült, hogy egy-két dolgot muszáj változtatni az autón is. Csak apróságokat, amelyekkel komfortosabbá válik a Pajero” – mondta Liszi, aki a 61. helyről várja a folytatást. Miközben ő már vidáman nyilatkozott a táborban, a pályán éppen húzták vonták egymást az autók és kamionok.
Vasárnap ralis pálya vár a mezőnyre, ez azt jelenti, hogy az itiner szerint körülbelül száz méterenként követik majd egymást a jelek, szóval a navigátorok nem fognak unatkozni…
SILK WAY-RALI
1. szakasz, Moszkva–Kazany (össztáv: 853.85 km, ebből szuperspeciál: 2 km). Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Peugeot 2008DKR) 1:31, 2. Vasziljev, Zsilcov (orosz, Mini All4) 1:35, 3. Loeb, Elena (francia, Peugeot 2008DKR) 1:35, ...25. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 1:54, ...61. Liszi László, Liszi Norbert (magyar, Mitsubishi Pajero) 2:21. Kamionosok: 1. Maarten van den Brink, Péeter Willemsen, Daniel Kozlovsky (holland, belga, cseh, Renault) 1:51, 2. Vjaszovics, Haranin, Zsihulin (fehérorosz, MAZ) 1:54, 3. De Baar, Roesink, Rosegaar (holland, Renault) 1:54