Africa Race: Gyilkos pálya volt – Kovács Miklós

TÓTH ANITA HELYSZÍNI JELENTÉSETÓTH ANITA HELYSZÍNI JELENTÉSE
Vágólapra másolva!
2017.01.04. 21:10
null
Kovács Miklós egysége ötödik a kamionosok összetett versenyében (Fotó: Qualisport)
Homokdűne, kiszáradt folyómeder, kősivatag – az Africa Race harmadik szakaszán volt minden, mi szem-szájnak ingere. Így köszönt be a Szahara.

Kicsi a világ! Mert bár irdatlan távolságok vannak Marokkóban, ha az Africa Race szóba kerül, mindenki sorolja az útvonalat, a nehézségeket, néhányan még egy-két versenyzőt is meg tudnak nevezni. Legyen szó a legeldugottabb település ütött-kopott, szebb napokat látott kávézójáról, vagy a sivatagi turizmust szem előtt tartó, nyugati kényelmet ígérő, út menti szállodáról.

És szurkolnak. Nézik a tévében, amely települések pedig olyan szerencsések, hogy elhalad mellettük a verseny, az ott lakók kimennek megnézni a színes-szagos versenygépeket. A gyerekek sivalkodnak és fáradhatatlanul integetnek, de persze csak tisztes távolból, mert azért egy kicsit tartanak is a gyors és hangos járművektől. Így történt ez szerdán is, amikorra a viadal egyik legfárasztóbb napját jelezték előre a szervezők.

Az „étlapon" szerepelt homokdűne, kiszáradt folyómeder, kősivatag – minden, mi szem-szájnak ingere. És persze, a technika ördöge is akcióba lendült...

A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős megúszta nagyobb problémák nélkül, fegyelmezetten autózott, és jó tempót diktált, tudva, az igazán nagy különbségek Mauritániában alakulnak majd ki a versenyzők között, semmi ok sincs a fölösleges kockázatvállalásra a veszélyes, sziklás, marokkói utakon.

„A dűnesor elején más nyomot választottunk, mint a többiek, és fenn is akadtunk az egyik tetején, de úgy, hogy a Mokka mind a négy kereke a levegőben volt, így az a furcsa helyzet állt elő, hogy nem kifelé kellett lapátolni a homokot az autó alól, hanem befelé, hogy a kerekeknek legyen min megtámaszkodniuk – mesélte az Opel Dakar Team pilótája, Szalay Balázs, aki a 15. helyen zárta a szakaszt, az összetettben pedig a 13. az autósok között. – Elsőre nem sikerült az alátalpalás, de másodikra már igen, így körülbelül tíz-tizenöt percet veszítettünk. Nem sokkal később a párhuzamos nyomon, magunk mellett megláttuk Kovács Mikiéket, ők választották a jó irányt, így egy darabig mentünk egymás mellett, azután nekünk sikerült egy kicsit meglépni. A többi dűnén már csont nélkül átmentünk, sőt, előzgettünk is, a kősivatagba érve pedig 330 kilométert jöttünk az orosz Korosavcev porában. De szerencsére jó tempót diktált, úgyhogy nem volt okunk a panaszra."

Míg az autósoknál ezúttal is a gyári Minivel száguldó Vlagyimir Vasziljev volt a leggyorsabb, a motorosoknál új csillag született: amit a 18 éves izraeli Teddy Sella művel, attól mindenkinek eláll a lélegzete, aki valaha is látott már terepraliversenyt. Az a gyár, amelyik ezt a teljesítményt látva nem ajánl azonnal szerződést ennek a fiúnak, akár már holnap visszaadhatja az ipart.

A kamionos mezőnyben egyáltalán nem meglepő módon továbbra is a Dakar-győztes Andrej Karginov viszi a prímet, míg a magyar Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió a szakaszon negyedikként ért célba.

„Gyilkos pálya volt, a legjobban az a része tetszett, amikor a kiszáradt folyómederben autóztunk, mert akkor 140-150 km/órás tempóval lehetett menni vagy tíz kilométeren keresztül. Az eredménnyel elégedett vagyok, azt tettük, amit elterveztünk, nem szabad az elején kihajtani a lovakat a kocsiból, mert az Mauritániában nagyon megbosszulja magát" – mondta Kovács, aki az összetettben az ötödik helyről várja a folytatást.

Az Opel Dakar Team kamionos egységének, a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert párosnak meggyűlt a baja a technika ördögével: egy durrdefekt után vették észre, hogy hátul mindkét oldalon eltörtek a laprugók az MAN-ben, így kénytelenek voltak kimenni az aszfaltútra a pálya felénél, s közúton megközelíteni a tábort. Így ugyanis van esélyük arra, hogy rendbe hozzák az MAN-t, és büntetéssel ugyan, de folytassák a versenyt.

„Körülbelül a szakasz feléig minden hibátlanul ment, a kamion úgy ment át a dűnéken, mint kés a vajon, én is kezdtem egyre jobban belelendülni. Kaptunk azonban egy durrdefektet, és azt mondom, szerencse, mert kerékcsere közben vettük észre, hogy az egyik oldalon négy, a másik oldalon három laprugónk eltört. Így nem lehetett vele továbbmenni a versenypályán, mert félő volt, hogy kiszakad a komplett hátsó híd, ezért úgy döntöttünk, kimegyünk az aszfaltútra, és a kihagyott GPS-pontok miatti büntetéssel ugyan, de legalább folytatjuk a versenyt."

AFRICA RACE 2017

3. szakasz, Tagunit–Assza (össztáv: 525.35 km, ebből szelektív szakasz: 433.07 km). Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev, Konsztantyin, Zsilcov (orosz, Mini) 4:17:30, 2. Magnaldi, Borsotto (francia, Ford Buggy) 3:16 perc hátrány, 3. Sireyjol, Beguin (francia, belga, Buggy) 5:49 p h., ...15. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 49:07 p h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Dmitrij Nyikitin (orosz, Kamaz) 4:28:17, 2. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 42:23 p h., 3. Valtr, Pliny, Skrobanek (cseh, Tatra) 47:00 p h., 4. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 1:23:03 ó h. Motorosok: 1. Teddy Gev Sella (izraeli, KTM) 4:54:39, 2. Ullevalseter (norvég, KTM) 21:07 p h., 3. Gabari (marokkói, KTM) 36:41 p h.

Az állás. Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev 9:06:04, 2. Magnaldi 28:41 p h., 3. Thomasse, Larroque (francia, Optimus) 49:05 p h., ...13. Szalay Balázs 1:59:11 ó h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov 9:43:04, 2. Valtr 1:11:29 ó h., 3. Tomecek 1:37:45 ó h., ...5. Kovács Miklós 2:36:15 ó h., ...Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN). Motorosok: 1. Teddy Gev Sella 10:53:10, 2. Ceci (olasz, Honda) 51:05 p h., 3. Ullevalseter 1:07:43 ó h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik