Vasárnap kora délelőtt szenvedett elképesztően durva balesetet Sophia Flörsch, a Macaóban versenyző Formula 3-as mezőnyben szereplő 17 éves német versenyző, amikor a futam 4. körében elvesztette uralmát a Lisszabon-kanyar féktávján, és a kanyarban a japán Cuboi So autóján gellert kapva a pályát szegélyező kerítésen gyakorlatilag átrepülve a mögötte lévő fotós állványzatnak csapódott.
A 17 éves lány a vasárnapi hírek szerint gerinctörést szenvedett, rajta kívül Cuboi mellett további két fotóst és egy pályabírót is kórházba szállítottak. Hamar kiderült, hogy Flörsch a balesetet követően végig eszméleténél volt, néhány óra múlva az is kiderült, hogy ugyan nyaki gerinctörést szenvedett, de sérülései nem életveszélyesek, végtagjait tudja mozgatni és hétfőn meg is műtik.
Ez ma már meg is történt, és a 17 éves lány Twitterén arról tájékoztatta az érte aggódókat, hogy a beavatkozás jól sikerült.
„Az első műtét rendben lezajlott, problémamentesen ment minden. Az orvosi csapat direkt apró lépésekkel halad, hogy elkerülje a kockázatot és a komplikációkat. A későbbiekben újabb műtétek következnek” – számolt be róla a versenyző Twitter-csatornája.
Sőt, a hétfői műtétet követően a versenyző édesapja közölte, hogy lányának a hetes nyakcsigolyája tört el, és óriási szerencsére a gerincvelője nem sérült, ami azt jelenti, hogy nem áll fenn teljes, de még részleges bénulás esélye sem.
Az örömteli fejlemények mellett közben az is kiderült, pontosan hogyan történt a baleset. Az egész folyamatot elindító pillanatról eddig nem került nyilvánosságra videofelvétel, így a Flörsch mögött haladó kínai pilóta, Kuan Jü-csou elmondására tudunk csak hagyatkozni.
E szerint Flörsch nagyon közel ment Jehan Daruvala autójához a Lisszabon-kanyar előtti féktáv felé közeledve, ezért nem tudott időben reagálni, amikor az indiai pilóta egy sárga zászlós figyelmeztetés miatt a féktáv kezdete előtt nem sokkal a fékre lépett. A német lány így eltalálta az indiai autóját, azonnal megpördült és utassá vált autójában.
Az elszabadult versenygépről „a pálya jobb oldali korlátjának csapódva rögtön leszakadtak a bal oldali kerekei, majd eltalálta a másik autót” – mondta a kínai. A baleset után hamar kiderült, hogy a féktáv kezdetén Flörsch 276 km/órás sebességgel haladt, amikor elvesztette uralmát a gép fölött.
Az Autosport szakírója, Jonathan Noble rámutat, hogy a macaói pályán az idei verseny előtt több kanyarnál is új, magasított kerékvetőket helyeztek el az eddigiek mellé, hogy a kanyarlevágásokat gátolják – ezek az F1-ből is ismerősek lehetnek.
Nagyon úgy fest, hogy bizarr módon, Flörsch kisasszony, illetve még inkább Cuboi, valamint a pályamunkások leginkább ennek köszönhetően maradtak életben, vagy úszták meg a súlyosabb sérülést. Ezek a kék hurkák ugyanis éppen annyira dobták meg az óriási sebességgel a menetiránynak háttal száguldó német autóját, hogy ne találja telibe a japán versenyző pilótafülkéjét.
Ehelyett csak megpattant Cuboi autóján Flörsch négy- – illetve ekkor már csak két – kerekűje, amelyet így nagy szerencséjére a leszakadó alkatrészek megfogására szolgáló – és az elmúlt években jelentősen megnövelt magasságú – kerítés lelassított, mielőtt az ideiglenesen emelt fotós állványzatban landolt volna.
A földre esve aztán az autóban lévő önműködő tűzoltó-berendezés is működésbe lépett – indokolatlanul –, és a helyszínen lévő orvosi személyzet azonnal megkezdte a versenyző kiszabadítását és ellátását.
„Noha a balesetben Flörsch mellett Cuboi és két fotós, valamint egy pályabíró is megsérült, a szerencse és a pálya biztonsági berendezései így is többek életét megóvták, s ha nem lett volna ott a fotósok állványzata, akkor is biztosan több sérültről számolnánk most be, sőt, Flörsch minden bizonnyal az állványnál jóval szilárdabb építménybe csapódott volna” – írja a balesetet elemző cikkében Jonathan Noble.
Az mindenesetre biztos, hogy a balesetet követően Jean Todt, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) vezetője közölte, a balesetet részletekbe menően kivizsgálják, hogy a megfelelő tanulságokat levonva a későbbiekben tovább javítsanak a pályák és a versenyautók biztonságán.
A videók megtekintését csak erős idegzetűeknek ajánljuk!