ÖREG TYÚKBÓL LESZ A JÓ LEVES
„Gallina vecchia fa buon brodo” – olvashattuk az ünnepléshez felvett pólóján 2009. október 25-én, amikor megnyerte eddigi utolsó világbajnoki címét.
Azaz öreg tyúkból lesz a legjobb leves, ahogy az olasz mondás tartja. „Igen ám, de az öreg tyúkok már nem tojnak. Kivéve engem” – mondta akkor Valentino kezében egy műanyag tojással és rajta egy kilences számmal, amely világbajnoki címeinek számát jelképezte (egyben a hetediket a királykategóriában).
A póló miértjét az adta, hogy az akkor 30 éves tavulliai korát már akkor is sokan kritizálták, miszerint kezd elfáradni és kiégni.
Sepang, 2009 (átkattintással)
AZ ÖRÖKIFJÚ, AKIBŐL NEM FOGY EL A LENDÜLET
„Egy véget nem érő Pán Péter karakter, aki képes fiatal, motivált és lelkes maradni” – mondta róla Lin Jarvis, a Yamaha MotoGP-team csapatvezetője, és nem gondolják ezt másképp a hozzá közel állók.
Mostani szerelői közül többen már 15 éve dolgoznak mellette, és mindig elmondják, hogy Valentino nemcsak magát motiválja, hanem bizony őket is. És nagy motiváció és munkaszeretet kell ahhoz, hogy valaki már 15 esztendeje szinte egész évben távol legyen a családjától.
Példátlan hosszú karriert tapos az olasz, akinek az idei lesz a 24. vb-szezonja. Ez idő alatt 382 futamon állt rajthoz, ami rekord. Ebből 230 futamon megszakítás nélkül versenyzett, ezt a csúcsot a 2010-es mugellói lábtörése szakította meg – előtte soha egyetlen hétvégét sem hagyott ki.
A 382 alkalomból 232-szer állt a dobogón, 115-ször annak a legmagasabb fokán.
A leghosszabb győzelmi karrier már most is az övé a sportágban, hiszen első és eddigi utolsó győzelme között, melyet a 2017-es Holland Nagydíjon zsebelt be, 20 év és 311 nap telt. A sorban Loris Capirossi követi őt 17 évvel és 49 nappal...
A mostani versenyzők sorában nem találunk olyat, aki nem ismerné el ezt a hosszú pályafutást, és bizony olyannal sem beszéltem eddig, aki el tudná képzelni, hogy 40 évesen még versenyezzen majd.
A ROSSI-MÁNIA ÖSSZETEVŐI
Hogy pontosan mikor vált egyenlővé a neve a MotoGP-vel, azt nehéz lenne megmondani, népszerűsége együtt nőtt a sikereivel.
Ennek egyik pillére győzelmeinek ünneplése volt, szinte mindig kitalált valami geget a barátaival már a futamot megelőzően. Ezek a vicces jelenetek az egész világot bejárták (pedig akkor még social médiáról nem is hallottunk, és az internet is csupán gyerekcipőben járt), s fordítottak fiatalokat és időseket a motorsport felé, akik korábban sosem néztek meg egy futamot sem.
A másik jellegzetes Rossi-motívum az izgalmas test test elleni, sokszor utolsó körös harcokban rejlett. A Doktor valószínűleg az esetek többségében lazán ki tudott volna motorozni a képből, de nem tette, egyrészt mert nem akart unatkozni, másrészt mert pontosan tudta, tudja, hogy hogyan kell show-t csinálni a pályán is.
Gibernau ellen az utolsó kanyarban Jerezben (átkattintással)
Lorenzo ellen Katalóniában(átkattintással)
Rossi emlékezetes előzése Stoner ellen Laguna Secában (átkattintással)
A test test elleni küzdelmek mellett pszichésen is igyekezett „minden segítséget megadni” mindenkori legnagyobb ellenfelének, és bizony az esetek nagyobb részében sikerült is sikeresen felbosszantani a kiszemelt áldozatot. A legősibb ellenfél sokáig honfitársa, Max Biaggi volt.
Rossi vs. Biaggi (átkattintással)
Legendássá vált rajtszámát édesapjától, Graziano Rossitól örökölte, aki 46-osként húzta be három világbajnoki futamgyőzelmét 1979-ben, fia születése után nem sokkal. Úgy látszik, már Grazianónak is szerencsét hozott Vale érkezése.
Természetesen ők a legsikeresebb apa-fia páros a motorsport történetében.
MEGLEHET A TIZEDIK?
„Nehéz, de nem lehetetlen” – nyilatkozta már többször maga az érintett és a hozzá közel állók is. Valentinón nem fog múlni, az biztos, hiszen továbbra is remek formában van, simán felveszi a kesztyűt a többiekkel, ha a motor is engedi. Az elmúlt két évben a Yamaha sajnos nem tudott megfelelő gépet biztosítani ehhez, ennek is a következménye, hogy tavaly egyetlen egy futamot sem nyert és dobogón is csak ötször állt – ami még mindig jobb szezon, mint amiket anno a Ducatival futott.
Az utóbbi évek legsikeresebb versenyzője, Marc Márquez még lábadozik a decemberi vállműtétje után, ahogy Jorge Lorenzo is felépülőben van a kézműtétjéből, ráadásul még a Hondával is össze kell szoknia. Cal Crutchlow szintén nincs százszázalékos formában a brutális lábtörését követően, ami főként a szezon elején talán megkönnyítheti a Doktor dolgát.
Persze ott vannak a Ducatik és a csapattárs, Maverick Vinales, aki szintén nagyon ki van éhezve a sikerre és bizonyítani akar.
Az eddigi téli tesztek után Rossi bizakodóbb, a Yamahának sikerült előbbre lépni – kérdés, hogy ez elég lesz-e a futamgyőzelmekhez és a végső sikerhez.
„Számomra egy szép kihívás bebizonyítani, hogy ebben a korban is lehet valaki versenyképes. Az első pilóta vagyok, aki negyvenévesen szerepel a MotoGP-ben, de talán a jövőben mások is versenyeznek majd eddig az életkorig. Ilyenkor még mindened megvan ahhoz, hogy a határon motorozz egy MotoGP-motorral, még akkor is, ha manapság többet kell dolgozni azért, hogy versenyképes legyél, mint tíz évvel ezelőtt. A legnagyobb motiváció, hogy szeress motorozni. De főként azok az érzések, amiket megélsz egy jó verseny, egy győzelem vagy csak egy dobogós helyezés után. A küzdelem, amiket a versenyeken megélsz, s a tudat, hogy még mindig versenyképes vagy és tudsz harcolni a győzelemért. Ezért sem gondolok sokat a múltra, inkább a jelenre koncentrálok” – mondta a bajnok.
A Rossi-drukkerek nyilván vágyják a tizediket, sokan pedig az elmúlt tíz évben és most is azt találgatják, hogy meddig versenyezhet még az olasz.
Graziano szerint akár még 46 esztendősen is. Nyilván stílszerű lenne, ha fia 46 évesen vonulna vissza, és ha a Yamaha ismét versenyképessé tud válni, nem nagyon látjuk okát, hogy miért ne hosszabbítana.
A világon talán csupán két ember érez emiatt egy kis keserűséget, Graziano és Vale édesanyja, Stefania, akik nagyon szeretnének már nagyszülők lenni, ám ez szinte esélytelen, amíg a Doktor versenyez.
Negyvenévesen a modern motorsport élvonalában ott lenni egyedülálló teljesítmény. De nem volt ez mindig így. Az 1950–70-es években még nagyon más volt a gyorsasági motorosport, és bizony az átlagéletkor is jóval magasabb volt. A legidősebb futamgyőztes,Fergus Anderson 44 évesen és 237 naposan nyert 1953-ban Barcelonában. Negyven év feletti győztes még Jack Findley (42 évesen és 85 naposan, 1977, Ausztria) és Leslie Graham, aki 41 évesen és 21 naposan nyert 1952-ben szintén Barcelonában. Bizonyos sportágakban a mai napig nem ritka, hogy 40 vagy akár 50 évesen versenyezzenek és érjenek el nagy sikereket, ilyen például a vívás, a lövészet. Hogy egy magyar példát is hozzunk, Elek Ilona 41 évesen lett olimpia bajnok 1948-ban Londonban. Az amerikai kosárlegenda, Michael Jordan az utolsó szezonjában, 2003-ban az első olyan játékos lett, aki a negyvenet betöltve 43 pontot dobott egy mérkőzésen az NBA-ben. A jelenkorba lépve itt van Tom Brady (41), aki alig két hete a hatodik NFL bajnoki címét nyerte meg a New England Patriots színeiben. Kristin Armstrong a 2016. évi nyári olimpiai játékokon női egyéni időfutamban egy nap híján 43 esztendősen védte meg az olimpiai bajnoki címét kerékpározásban. Visszatérve a technikai sportokra, Max Biaggi 41 évesen lett Superbike-világbajnok 2012-ben, míg Carlos Sainz tavaly 55 évesen nyerte meg a második Dakar raliját. Ez utóbbi szakágban és versenyben persze nem olyan ritka a 40 év feletti korosztály, nemcsak indulóként, hanem győztesként is. Nasszer al-Attijah idén 48 évesen győzött harmadszor, Stéphane Peterhansel 2017-ben 51 évesen húzta be a hetedik diadalát autóval (előtte hatot nyert motorral), de Nani Roma is 41 volt legutóbbi Dakar-győzelmekor 2014-ben, idén pedig második lett. Ami pedig a szenvedélyt és a keréken való száguldástól függést illeti,Michael Schumacher 41 évesen tért vissza a Formula–1-be, de a pár nap múlva 45 esztendős Sébastien Loeb sem áll még készen arra, hogy szögre akassza a bukósisakot. |
ÉS AKKOR NÉZZÜK, HOGYAN KÖSZÖNTI SZÁMOS SPORTLEGENDA (A FENT EMLÍTETTEK KÖZÜL IS) A DOKTORT!
• Világbajnoki bemutatkozás: 1996. március 31. • Első világbajnoki futamgyőzelem: 1996. augusztus 18. • Első világbajnoki cím (125 kcm): 1997 • 250 kcm-es világbajnoki cím: 1999 • Első 500 kcm-es világbajnoki cím: 2001 • Első MotoGP-világbajnoki cím: 2002 • Hondától a Yamahához igazol: 2004 • Eddigi utolsó világbajnoki cím: 2009 • Lábtörés, ami után (4) futamot kell kihagynia, karrierje során először: 2010. június 5., Mugello • Yamahától a Ducatihoz igazol: 2011 • Visszaigazol a Yamahához: 2013 • Eddigi utolsó világbajnoki futamgyőzelem: 2017. június 25. Az egyedüli pilóta a sportág történetében, aki négy kategóriában is világbajnok lett, hiszen az 500 kcm-es géposztályból MotoGP lett 2002-ben. |
100. győzelem: 2009. június 27., Holland Nagydíj, Assen (átkattintással)