Csak egy valaki tudta Austinban megverni Marc Márquezt: Marc Márquez
Pedig minden a regnáló világbajnok elképzelései szerint indult. Jól kapta el a rajtot, elsőként fordult az egyes kanyarban, és sorra futotta a leggyorsabb köröket folyamatosan növelve előnyét Valentino Rossi és az egész mezőny előtt.
Már három másodperc volt az előnye, amikor a 9. körben a 12-es kanyar féktávján elesett. Ezen a ponton a versenyzők 330 km/h-ról 60 km/h-ra lassítanak vissza hatodikból egyesbe váltva vissza. Ez a versenynaptár legerősebb féktávja.
Az esés sok szempontból nagyon fájdalmas (szerencsére Márquez nem sérült meg), de a legrosszabb, hogy nem volt előjele. Sem a futamon, sem a hétvége során, sőt Márquez idén sokkal kevesebbet esik, mint a korábbi években. Nyilván ezt a mostani bukást sok edzésen elszenvedett bukásra cserélné be.
Márquez bukása után Valentino Rossi örökölte meg az első helyet, aki maga is azt gondolta, hogy most vagy soha, ideje újra a dobogó legfelső fokára állni. De Álex Rins ott volt fél másodperccel mögötte, nagyon jó tempót motorozva. Látható volt, hogy az nyeri a futamot, aki jobban tud spórolni a gumikkal.
Ez a valaki végül Rins lett, aki négy körrel a vége előtt szánta el magát az előzésre.
Ugyan a 12-es kanyarban Rossi próbált alávágni és visszatámadni, de kisodródott, így Rins könnyen vissza tudta venni az első helyet, sőt egy kis előnyt is szerzett így.
Az utolsó kört ugyan nagyon megnyomta a Doktor, de ez sem volt elég a fiatal spanyol ellen, aki megszerezte élete első királykategóriás győzelmét.
Benne volt ez már a levegőben, és egy hatalmas álom beteljesülése ez a Suzuki csapatnak, akik sokkal kisebb költségvetésből gazdálkodnak, mint a három éllovas márka. Mégis Maverick Vinales után (ő 2016-ban Nagy-Britanniában győzött) már a második fiatal tehetségből csinálnak futamgyőztest.
Rins ráadásul az első pilóta, aki három kategóriában (Moto3, Moto2 és MotoGP) is győzni tudott Austinban.
Hiba, hiba hátán – kármentéssel
Ha már szóba jött Vinales, a spanyol yamahásnak ismét borzalmas versenye volt. Először is kiugrott a rajtnál – Joan Mirrel egyetemben – majd a csapat rossz feliratot táblázott neki (büntetést a bokszutca áthajtás helyett), így ahelyett, hogy kijött volna az áthajtásos büntetésre, kiment egy hosszú körös büntire, mielőtt persze végrehajtotta volna a kötelező penzumot.
Ennek ellenére 11-ik lett, ami szép mentésnek számít.
De nem akkora és nem olyan édes mentésnek, mint amit Andrea Dovizioso vitt véghez a tegnap elbaltázott időmérő után. Az olasz a 13. helyről rajtolva már az első kör végén hatodikként jött és végül negyedikként tudta befejezni a futamot, ráadásul átvette a vezetést az összetettben!
A legjobb Ducatis és a többiek
Hiába futott Dovizioso remek versenyt, nem ő lett a legjobb ducatis, hanem a Pramac csapat versenyzője, Jack Miller. Az ausztrál azon két pilóta egyike volt (Danilo Petrucci mellett), aki előre és hátra is puha keveréket rakatott fel, ami a végére annyira elfogyott, hogy többet fordult a könyökkoptatóján, mint a fekete aranyon a motorján.
„Láttam, hogy Dovi körről körre rohamosan közeledik. Mondtam magamban, hogy ó ne, utol fog érni. Szóval rá kellett tennem még egy lapáttal. Annyira jó érzés volt újra pezsgőzni, hogy elmondani sem tudom” – préselte ki még megmaradt rekedtes hangjából gondolatait Miller, aki most először tudott száraz MotoGP-futamon dobogóra állni.
Eddigi első és egyetlen királykategóriás pódiumát 2016-ban Assenben szerezte, amikor megnyerte az esős megmérettetést.
A legjobb rookie ezúttal is Fabio Quartararó lett hetedikként.
A Honda borzalmas napot zárt, hiszen Cal Crutchlow is bukott még a futam elején, míg Jorge Lorenzónak ismét technikai gondja akadt (reméljük, hogy nem láttuk jól az első képeket, és nem a lánc esett le megint...), és fel kellett adnia a versenyt.
Három futam után tehát Dovizioso vezeti bajnokságot három ponttal Valentino Rossi előtt és öt ponttal Álex Rins előtt. Márquez mai hibája után a negyedik helyre esett vissza kilenc pontos lemaradással.
Lüthi újra a csúcson, de Pasini a nap embere
Mozgalmasan indult a Moto2-es futam. Rögtön a rajt után még a célegyenesben volt egy hatalmas bukás. Fabio Di Giannantonio vesztette el az uralmát motorja felett és ütközött bele Joe Roberts-be, majd elsodorták az előttük haladó Xavi Viergét, akit az utóbbi két futamon az ág is húz. Nagy szerencse, hogy egyikük sem sérült meg.
Még fel sem ocsúdtunk a hármas bukásból, amikor a 10-es kanyarban az első két futamot megnyerő Lorenzo Baldassarrit érte utol a balszerencse, amikor Jorge Martin egy pillanatra kiesett a ritmusból egy bukkanó miatt, mentenie kellett, az olasz pedig nem tudta elkerülni, és hátulról beleszáguldott a tavalyi Moto3-as világbajnokba.
Egészen a nyolcadik körig, amikor Lüthi végre átvette a vezetést és többet nem is adta ki a kezéből. Az első két futamon a svájci teli tankkal szenvedett a féktávokon az első körökben, és most is azt lehetett látni, hogy nem tudta mindig a tervek szerint megállítani a motort. De azt is lehetett látni, hogy ezt a szenvedős időszakot most a második helyen kell átvészelni, utána viszont nagy dolgokra lehet képes.
És lett is. Nem hibázott, és többet nem is engedte ki a kezéből a vezetést, így a 2017-es San Marinói Nagydíj után először ismét győzni tudott. Abban az évben végül második helyen zárt a bajnokságban mielőtt fellépett volna egy évre a MotoGP-be.
Márqueznek később Marcel Schrötter okozott nehéz perceket. A 10. körben kisebb csoda kellett ahhoz, hogy mind a ketten motoron maradjanak.
Márqueznek teljesen elfogyott a gumija a nagy védekezésekben, így végül az ötödik helyig csúszott vissza.
Navarro bebiztosította magának élete első Moto2-es pódiumát (ez a harmadik szezonja a középső géposztályban), de a nap embere címet nálunk mégis az a Mattia Pasini nyerte, aki negyedikként ért célba helyettesítő pilótaként úgy, hogy most hétvégén motorozott először az új Triumph blokkal. Mi ez, ha nem bizonyíték, hogy rossz döntés volt őt szerződés nélkül hagyni...
A legjobb újonc, ahogy az első két futamon, most is Enea Bastianini lett.
Nyolc futamon nyolc győztes a Moto3-ban
Ismét parádésan izgalmas versennyel kápráztattak el minket a legkisebb kategória versenyzői.
A pole-ból induló Niccoló Antonelli csak az első három körben tudott az élen motorozni, aztán szépen kicsúszott a potenciális győztesjelöltek közül.
Rövid kitérő után, amikor Alonso Lopez vezette a mezőnyt, Suzuki Tatsuki, Antonelli csapattársa állt az élre. A japán nagyon magabiztosan versenyzett, volt, hogy egy másodperccel vezetett, ami egy kisebb hiba után két tizedre olvadt, de utána ismét előny építésébe tudott kezdeni. Ebbe a hajrába azonban belehibázott, és a 13. körben a 7-es kanyarban bukott. Csupán 6 kört kellett volna kibírnia hiba nélkül a SIC58 Squadra Corse versenyzőjének, de élete első világbajnoki pódiuma továbbra is várat magára.
Suzuki bukása után Andrea Migno örököte meg az első helyet, Aron Canet, Lopez és Gabriel Rodrigo előtt.
Az utolsó két körben igazi tűzijáték következett. Canet átvette a vezetést, aztán Rodrigo is megelőzte Mignót, aki mögött bejelentkezett a dobogóért Jaume Masia is. Az előző futam győztese megint a semmiből jött vissza, hiszen a futam felénél csak 18. volt annak ellenére, hogy a negyedik helyről rajtolhatott.
Ha valamit ma visszanéznek a Moto3-as futamból, az az utolsó kör második fele legyen.
A hátsó hosszú egyenes után (ami egyébként a leghosszabb egyenes az egész versenynaptárban) Migno a szélárnyékot kihasználva betette a motor Canet mellé, aki csodálatosan verte vissza a támadást. Olyannyira, hogy a kanyar csúcspontján már Rodrigo volt a második.
Három kanyarral később Mignónak ismét védenie kellett visszaszerzett második helyét, de ekkor már csapattársa, Masia támadta – sikerrel.
Mignónak még a célrafordítóban is akadt egy nagy pillanata, amikor a rázókövön majdnem bukott, de sikerült a motoron, és végül a dobogón maradnia.
A csapattársak belharca közben Canet „simán” megnyerte az Amerika Nagydíjat.
„Csodás érzés újra győzni” – kezdte nyilatkozatát Aron Canet. „Nagyon sokat agyaltam a motoron a futam közben, és csak az volt bennem, hogy nyomni kell, de a gumira is vigyáznom kell közben, és csak az utolsó két körben szabad mindent kiadni magamból. Szerencsére bevált a taktikám. Olyan rég álltam dobogón, hogy bárki elveszítené az önbizalmát, velem sem volt másképp. De most ismét magabiztos vagyok.”
„A warm up után nagyon rosszul éreztem magam, és nagyon hálás vagyok a csapatomnak. Ha mezőny legjobb motorján ülsz, akkor könnyű ilyen versenyt futni. Nagyon örülök, de van még hova fejlődni. Nagyon nehéz verseny volt, az elején a többiek nagyon agresszívak voltak, nem is tudtam mit kezdeni a helyzettel. Hihetetlen, hogy vezetem a bajnokságot, nagy szavak ezek” – értékelte futamát Masia.
„Az utolsó hat körben nagyon szenvedtem a gumimmal, de nem akartam feladni. Fontos volt, hogy dobogóra állhassak, hiszen régen élhettem át ezt utoljára. Az utolsó két körben már tényleg nagyon nehéz volt, de nem adhattam fel” – mondta Migno, aki utoljára tavaly Le Mans-ban volt a pódiumon.
A világbajnoki összetett nagyot változott, Masi és Canet vezetnek 45 ponttal, míg Lorenzo Dalla Porta és Antonelli a harmadik helyen osztoznak holtversenyben 32 ponttal. Az eddig élen álló Toba Kaito már csak ötödik, miután a mai futamon nullázott. A japán 11. körben bukott a 21. helyről.
A mai napon tehát folytatódott a tavaly Thaiföldön indult sorozat, miszerint azóta nem sikerült egyetlen versenyzőnek sem dupláznia, azaz nyolc futam alatt nyolc különböző győztest ünnepelhettünk a Moto3-asoknál.
GYORSASÁGIMOTOROS-VB, RED BULL GRAND PRIX OF THE AMERICAS, AUSTIN
MOTOGP
1. Alex Rins (spanyol, Suzuki) 41:45.499 perc
2. Valentino Rossi (olasz, Yamaha) 0.462 másodperc hátrány
3. Jack Miller (ausztrál, Ducati) 8.454 mp h
Az állás: 1. Andrea Dovizioso (olasz, Ducati) 54 pont, 2. Rossi 51, 3. Rins 49
MOTO2
1. Thomas Lüthi (svájci, Kalex) 39:11.508 perc
2. Marcel Schrötter (német, Kalex) 2.532 másodperc hátrány
3. Jorge Navarro (spanyol, Speed Up) 3.836 mp h.
Az állás: 1. Lorenzo Baldassarri (olasz, Kalex) 50 pont, 2. Schrötter 47. 3. Lüthi 45
MOTO3
1. Aron Canet (spanyol, KTM) 39:06.761
2. Jaume Masia (spanyol, KTM) 0.909 másodperc hátrány
3. Andrea Migno (olasz, KTM) 1.077 mp h
Az állás: 1. Masia 45 pont, 2. Canet 45, 3. Lorenzo dalla Porta (olasz, Honda) 32