Mintha a Marson versenyeztek voltak. Ha van idejük, biztosan gyönyörködtek volna a tájban, így azonban csak szemvillanásnyi időkre ámultak el a furcsa formájú sziklákon, amelyek hol gombára, hol emberi arcra hasonlítottak – a szél formálta, lyuggatta őket kénye-kedve szerint, s az embernek néha tényleg az volt az érzése, az űrben jár.
Nem a véletlen műve, hogy itt, a Wadi Rumban forgatták a Mentőexpedíció című mozit Matt Damon főszereplésével. A film magyar kötődése, hogy a benne szereplő marsjárót az Opel Dakar Team tervezte és építette, sőt, jó néhány hétig karban is tartotta a forgatás alatt, úgyhogy a szervizcsapat tagjai számára nem volt ismeretlen a terep. A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős azonban először versenyzett itt az Opel Grandland X-szel, ezen a szokatlan sprintversenyen, amely ötvözte a sivatagi megméretéseket a rövid távú, úgynevezett Baja-futamokkal. Két és fél napon keresztül főként homokon és helyenként köves utakon száguldott a mezőny: két 211 és egy 80 kilométeres szelektív szakaszt teljesítve (plusz egy három kilométeres, bemelegítő szuperspeciált még csütörtökön).
Szalayékra szombaton már „csak” 211 kilométer várt (a pénteki hosszú szakasz, csak éppen az ellenkező irányból) – ami alapvetően ugyanolyan nehéz volt, mint az előző napi, még akkor is, vagy éppen amiatt, hogy a nyomok az előző napi eltévedések miatt már tényleg a szélrózsa összes irányából vezettek.
„Végig a határokat feszegettük: az autóét és a sajátunkat is, mert szombaton elsőként rajtolva fogalmunk sem volt róla, mennyire vannak mögöttünk a többiek. A köveken tartottunk a defekttől, de szerencsére megúsztuk – összességében azonban nagyon kiélezett verseny volt ez. Mamutnak neveztük el ezt az öreg kocsit, amit a mostani versenyre rakott össze a csapat, mert a rendes autónkkal a marokkói versenyre készülünk, és időben nem fért volna bele az utaztatás, de végül csak sikerült nyerni vele, ami miatt nagyon boldog vagyok. Újra versenyben vagyunk a világkupa-győzelemért” – mondta Jakub Przygonski. |
„Nem voltak igazán nagy dűnék, hanem inkább kisebb lankákon, homokos utakon vezetett az utunk, rengeteg tevefüvet és kisebb sziklát kellett kerülgetni az elmúlt napokban – mondta Szalay Balázs. – Izgalmas, jó pályák voltak ezek, jó felkészülést jelentettek a Dakarra még akkor is, ha pénteken a motor melegedése miatt álltunk viszonylag sokat, szombaton pedig azért kellett óvatoskodnunk az utolsó negyven kilométeren, mert elfogyott az üzemanyag. Pontosabban nem fogyott el, csak ellöttyent a benzin, úgyhogy a jobbkanyarokat szívem szerint elkerültem volna. A helyzet az, hogy nem érkezett meg időben a rendes üzemanyagtankunk, a segédtank viszont csak százhetven literes, ami egy ilyen hosszú, forró szakaszra éppen határeset. Mi most ezzel szenvedtünk. A pálya végén már mintha tojásokon lépkedtem volna.”
Szalay hozzátette: a hetedik hely miatt nem csalódott, mivel előzetesen is azt gondolta, legfeljebb a hatodik elérhető: a négy Minit és a Peugeot-t ugyanis technikailag lehetetlen lett volna megelőzni. A győzelmet a lengyel Jakub Przygonski szerezte meg, aki így nagy lépést tett a világkupa-győzelem felé, amelyért hárman vannak versenyben. Az éllovas Vlagyimir Vasziljevnek 112 pontja van, a második Orlando Terranovának 111, míg a most nyerő lengyelnek 109 – szóval azé a dicsőség, aki Portugáliában diadalmaskodik.
Később érkezett a hír: egy vetélytárs kizárása miatt Szalayék végül a hatodik helyen fejezték be a szakaszt, azaz nem hat, hanem nyolc vk-pontot szereztek.
BAJA JORDAN, VK-FUTAM, AKABA
Abszolút végeredmény: 1. Jakub Przygonski, Timo Gottschalk (lengyel, német, Mini All4) 5:28:14, 2. Terranova, Graue (argentin, Mini All4) 3:50 perc hátrány, 3. Vasziljev, Zsilcov (orosz, Mini All4) 6:22 p h., ...6. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 1:58:27 ó h.