Dühöngött a szél. De úgy istenigazából, mintha sohasem akarna lecsillapodni. A csapatok elkezdték lebontani a „repülésre alkalmas” sátrakat, a versenyzők pedig kémlelték az eget, majd behúzott nyakkal fedezékbe húzódtak.
Utóbb kiderült, a versenyigazgatóhoz mentek, hogy beszéljenek az előttük álló kihívásról. Két mért szakaszt terveztek szerdára a tereprali-világkupa katari viadalának szervezői, de az már reggel látszott, lehetetlen lesz mind a kettőt megrendezni. Mert a rossz látási viszonyok miatt előbb egy, majd még egy órával elhalasztották a rajtot, végül abban maradtak, délelőtt fél tizenegykor hagyja el a tábort az első autó. Akkor már az is biztos volt, hogy a majdnem 350 kilométernyi mért szakaszból 119.39 maradt – ennyit tudtak biztonságos körülmények között megtartani.
„Jó döntés volt halasztani, mert bár egész nap fújt a szél, az ég legalább kitisztult, és jók voltak a látási viszonyok” – mondta a háromszoros Dakar-győztes Nasszer al-Attijah, aki hazai pályán a négyből eddig három szakaszt megnyert. Éppen a szerdait nem, mert azt egy defekt miatt (és mert a katari már sehová sem siet) elhalászta az orra elől Jazid al-Radzsi.
„Minden rendben volt, különösebb kaland nélkül megúsztuk a szakaszt és tartjuk az összetett második helyünket: ez számunkra a legfontosabb” – mondta Al-Radzsi, aki arról híres, hogy a célba érkezés után általában öt percnél többet nem tölt a táborban. Ebből hármat a mérnökével beszélget, majd kiszáll, aki ott van, azzal szóba áll két percre, és már el is hagyja a helyszínt. Neki nem kell a média, a családjáé a legnagyobb szaúdi bank, egyébként is elég neki a több mint egymillió követő a közösségi oldalán. (No meg az, hogy az édesapjához hasonlóan – akinek egyébként 23 gyermeke született – őt is a világ száz leggazdagabb embere között tartják számon.) Egyébiránt ha valakinek sikerül elcsípni, nagyon kedvesen nyilatkozik…
Magyar szempontból is elképesztően érdekesen alakult a nap: a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős az eddigi legjobb részeredményét elérve ötödikként végzett a szakaszon – a három gyári Toyotán kívül csupán a prototípus buggyval autózó amerikai Austin Jones előzte meg.
„Ezen a napon végre semmi gondunk sem volt – mondta Szalay, aki először versenyez Katarban. – A szél szerencsére megkegyelmezett nekünk, így lehetett egy jó napunk. Nagyon élveztem, hogy jó tempóban autóztunk, nem tévedtünk el, és maga a pálya is tetszett, legalább húsz kilométert tettünk meg közvetlenül a tengerparton. Két ellenfelünket is megelőztük, és összességében örülök az ötödik helynek, bár a negyediknek még jobban örülnék… Azért nem mondom az elsőt, mert a három gyári Toyotát lehetetlen megelőzni, ha nincs semmi gondjuk.”
A navigátora hozzátette: a szakasz nem lett sokkal könnyebb attól, hogy rövidebb lett, mert a szél elfújta a nyomokat, úgyhogy szinte semmit sem lehetett látni. Viszont elkerülték azokat a hibákat, amelyek eddig hátráltatták őket, jól működtek együtt csapatként, ennek köszönhető a jó részeredmény.
A szervezők csütörtökre egy 254.58 kilométeres szakaszt terveztek a verseny lezárásaként. Ha a szél is úgy akarja…
KATAR RALI, A TEREPRALI VK, 1. FUTAMA, DOHA
4. szakasz, Al-Harsszah (össztáv: 238 km, ebből a szelektív szakasz hossza: 119.39 km). Autósok: 1. Jazid Al-Radzsi, Michael Orr (szaúd-arábiai, brit, Toyota Hilux) 1:03:08, 2. Przygonski, Gottschalk (lengyel, német, Toyota Hilux) 2:34 p h., 3. Al-Attijah, Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 5:12 p h., …5. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 11:38 p h.
Az összetettben. Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Mathieu Baumel 9:36:06, 2. Al-Radzsi, Orr 1:16:06 ó h., 3. Przygonski, Gottschalk 2:00:59 ó h., …9. Szalay Balázs, Bunkoczi László 3:5:55 ó h.