AKÁRCSAK ROSSI SISAKJÁN: A NAP ÉS A HOLD
Sokan bíznak abban, hogy a futam teljesen más történet lesz, mint amit az edzéseken láthattunk, vannak, akik egyenesen biztosak benne.
A rajtrács valóban nem feltétlenül mutatja az erőviszonyokat, hiszen más az egykörös tempó és más a versenyritmus. Általában a negyedik szabadedzés végeredményéből lehet kiolvasni, de nem Katarban, a nagyon nagy hőmérséklet-különbség miatt.
„Mintha két arcunk lenne. Amikor süt a nap, nagyon gyorsak vagyunk, de éjjel nem eléggé. A beállításokkal kényelmesen érzem magam nappal, de este már nagyon nem” – mondta Franco Morbidelli, aki ennél biztosan jobb eredményre számított. Lehet, hogy mindez arra vezethető vissza, hogy a 2019-es váz jobban tolerálja a rosszabb tapadási viszonyokat? „Nem tudom”.
Az olasz azért még így is azt gondolja, hogy a versenytempója jobb lesz az egykörösnél, ráadásul az időmérőn is tudott volna egy picit jobban teljesíteni, ha nem kési le az utolsó gyors körét egy-két másodperccel. Franky-ék nem a kimenetet taktikázták el, hanem előtte lévő körén a helikopter túl közel ment a pályához, felkavarta a homokot, így többen azt hitték, hogy elesett valaki, ezért lassítottak. Fabio Quartararo is így kapta meg idő előtt a kockás zászlót.
Az első sorba így is befért a két gyári yamahás, és nem csak ezért, hanem az egész hétvége alapján Ducati–Yamaha párharcra számíthatunk az első 5-6 helyen. Talán Aleix Espargaró érhet még oda az elejébe, legalábbis ő ebben bízik, és lát is rá esélyt.
ELFÚJJA A SZÉL?
Kérdés, hogy mekkora gondot okoz a szél, hiszen már tegnap este is homokfelhő zavarta meg MotoGP időmérőjének utolsó perceit, Maverick Vinales pár pillanatig azt hitte, hogy piros zászló is lesz miatta.
Az előrejelzések egyelőre bejöttek, nagyon erős szél fúj jelenleg a pályán, és épp ellenkező irányból, mint az elmúlt napokban, azaz a célegyenesben szembeszél van.
Hogy a naplemente meghozza-e a szokásos szélcsendet, az pár órán belül kiderül.
DE MIRE KELL MAJD FIGYELNI A FUTAMON?
Két komoly befolyásoló tényező lesz a mai napon: a gumikopás és az üzemanyag-fogyasztás. Innentől pedig megint csak megoszlanak a vélemények a győztes taktikáról.
A gyári yamahások terve egyértelmű: jó rajtot venni, és kiépíteni egy kis előnyt a futam elején, bízva abban, hogy mindenki, aki utánuk akar majd menni, az kinyírja az abroncsot már az első körökben.
Morbidelli szerint épp a gumikopás miatt annyira nem kritikus fontosságú a jó rajt, mint más pályákon, és inkább arra kell figyelni, hogy a végére maradjon elég a fekete aranyból.
Valentino Rossi saját bevallása szerint versenytempója annyira azért nem erős, mint a kvalifikációs teljesítménye, de tanítványa, jó barátja és most már csapattársa szerint Vale mindig képes meglepetést okozni, soha semmit nem szabad elhinni neki, és a dobogóra simán odaérhet.
Természetesen a Ducatisok bíznak a motorerőben. Egyrészt rögtön a rajt után, így Jack Miller is az első kettőbe várja magát az 1-es kanyarnál, és egyáltalán nincs kétségbe esve az 5. rajthely miatt. „Inkább nektek voltak elvárásaitok” – dobta oda az őt kérdező újságírónak.
Johann Zarco nem véletlenül próbálgatta a szélárnyékot már az edzések során. Ugyanis tudni akarta, hogy mennyit tud majd tartalékolni és „pihenni” ennek köszönhetően.
„Nem kell 100 százalék felett motoroznom, mint tavaly, hogy a többieken tudjak maradni, és ez sokat segíthet majd” – mondta a francia.
Összefoglalva tehát az elején senki sem akarja majd kinyírni az abroncsokat. Elvileg a Ducatiknak lehet egy kis előnyük a gumispórolásban a motorerő miatt. Az egyenesben sokat tudnak nyerni, de ehhez nagyon okosan is kell menni, főként a kigyorsításoknál. Mondhatnánk, hogy óvatos csukló kell, de tudjuk, hogy manapság inkább, jól beállított elektronika.
A Yamahások és talán a Suzukisok is a sornégyes blokk lágyságában bízhatnak.
A fentebb már említett hatalmas szél két helyen is tovább nehezítheti a helyzetet. Egyrészt a pályára fújt homok még inkább darálja a gumikat, másrészt a szembeszél miatt még kritikusabbá válhat a fogyasztás, márpedig ez a pálya igen érzékeny ebből a szempontból is.
A hangvillások tehát joggal bízhatnak abban, hogy a vörösek már csak emiatt is visszább kell, hogy csavarják a motort, és nem tudják majd annak minden erejét latba vetni.
Pont a fentiekben volt nagyon profi Andrea Dovizioso, aki mestere volt a tartalékolásnak, kivárt szinte az egész futam alatt, majd a végén behúzta azt.
GOND VAN, BABÁM
A hondásoknak továbbra sem kedvez a katari pálya. Nakagami Takaaki továbbra is fékgondokkal küzd, állítása szerint már Pol Espargarónál is jelentkeztek hasonló gondok. Nakagaminak a hármas kanyarban lévő rázkódás miatt folyton elmegy a féke, így a négyes kanyarnál rendszerint nem tud rendesen lassítani.
Pol ráadásul szombaton egy kicsit elveszítette a fonalat, ma reset gombot kell majd nyomnia. Túlerőlteti a dolgokat, így pedig nem lehet gyorsnak lenni.
És végül ejtsünk egy-két szót a regnáló világbajnokról.
Joan Miren először érezni a nyomást... Akárcsak Pol Espargaró, ő sem tudja megállítani a motort, nem tud egy jó kört összerakni, folyton hibázik. A különbség ugye „csak” annyi, hogy utóbbinak egy új motort kell közben megtanulnia.
A legnagyobb gond, hogy Mir nemcsak lassú, de egyenes tanácstalan is, és fogalma sincs, hogy hogyan tudnak ma kijönni ebből a gödörből.
Mondhatnánk, hogy valószínűleg ő már csak szabadulna innen, és Portimaóban látja magát, de ne felejtsük el, hogy az sem hagyott szép emlékeket benne tavaly novemberben.
GYORSASÁGIMOTOROS-VB, KATARI NAGYDÍJ
IDŐMÉRŐ EDZÉS
MOTOGP
1. Francesco Bagnaia (olasz, Ducati) 1:52.772
2. Fabio Quartararo (francia, Yamaha) +0.266
3. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) +0.316
MOTO2
1. Sam Lowes (brit, Kalex) 1:58.726
2. Raúl Fernández (spanyol, Kalex) +0.140
3. Bo Bendsneyder (holland, Kalex) +0.233
MOTO3
1. Darryn Binder (dél-afrikai, Honda) 2:04.075
2. Izan Guevara (spanyol, Gas Gas) +0.203
3. John McPhee (brit, Honda) +0.283