MotoGP: Vinales megállította a Ducatikat – nem is akárhogyan

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2021.03.28. 21:16
null
Vinales megállította a Ducatikat – nem is akárhogyan (Fotó: motogp.com)
Ez a gyönyörű a MotoGP-ben, hogy teljesen kiszámíthatatlan. Még annál is jobban mint, amit gondoltunk. Tudtuk, hogy a téli teszt eredményére nem szabad támaszkodni, de a mai futamon váratlan feltámadásokat és nagy csalódásokat is láthattuk.

 

A rajt azon forgatókönyv szerint zajlott, amit Jack Miller megálmodott, a második sorból másodikként fordult az egyes kanyarban csapattársa, Pecco Bagnaia nyomában.

Hogy a ducatisok mosolya még szélesebb legyen Johann Zarco és a 14-ik (!!) helyről rajtoló Jorge Martin is csatlakozott elől a márkatársakhoz.

„Azt hittük, ez a futam itt el is ment” – vallotta be a leintés után Lin Jarvis, a Yamaha Motor Racing igazgatója.

Fabio Quartararo és Maverick Vinales néhány kör után lépésről lépésre elkezdte előzgetni a vörösöket és a nyolcadik körben már Bagnaia és Zarco mögött voltak. Ők ketten a 11-ik körben cseréltek helyet, ami után a spanyol az üldözőkre ragadt, míg csapattársa elkezdett visszább csúszni.

Közben – és ez volt az egyik nagy meglepetés – a suzukisok a kilenc és tizedik helyről egyre közelebb kerültek a dobogóhoz. Azt ugyan már sokszor láthattuk tőlük, hogy nagyon jól tudnak tartalékolni a gumival, de annyira elveszettnek tűntek a hétvége során – főleg Joan Mir – hogy ekkora felzárkózás nem volt a képben tőlük.

És mi lett volna, ha Álex Rins nem felejti el megnyomni a rajtot segítő elektronikai program gombját a motoron...? Nyilván még jobban meg tudta volna óvni a hátsó abroncsot, és nem esett volna vissza a futam végére.

De térjünk vissza a Yamahákra és azon belül is Vinales-re! Bagnaia egészen a 15. körig tudott ellenállni a spanyol közeledésének, majd támadásának, amikor is elveszítette a vezetést.

Vinales négy körrel később már több mint másfél másodperces előnnyel bírt és innentől már csak elveszíteni tudta volna a versenyt, de nem tette. Megállította a Ducatik évek óta tartó egyeduralmát Katarban és 2017 után ismét megnyerte a szezonnyitót.

Két körrel a vége előtt úgy tűnt, hogy végül nem is lesz gyári Ducati a dobogón, miután Mir megelőzte Bagnaiát. Sőt, még Zarcón is talált fogást, így másodikként fordult rá a célegyenesre az utolsó alkalommal. Tudta, hogy mennyivel gyorsabb motorok vannak mögötte, és hogy milyen hosszú egyenes előtte a célvonalig, ezért egy kicsit szélesebben fordult, hogy még nagyon tempóval tudjon kigyorsítani, de a terv nem működött, év végül mindkét vörös ördög kikerülte őt.

Nagy kérdés, hogy mi történt Valentino Rossival, de főként Franco Morbidellivel, aki egyedül a fényévekkel lassabb Lorenzo Savadorit maga mögött tartani.

A LCR-esek megint sok pénzt rántottak ki a csapattulajdonos Lucio Cecchinello zsebéből, hiszen Nakagami Takaaki és Álex Márquez is buktak, akárcsak Danilo Petrucci már rögtön az első körben.

Enia Bastianini 10-ik helye élete első MotoGP-futamán külön kiemelendő eredmény.

KATARI NAGYDÍJ
MOTOGP (22 kör, 118.4 km)

1. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) 42:28.663 perc
2. Johann Zarco (francia, Ducati) +1.092 másodperc hátrány
3. Francesco Bagnaia (olasz, Ducati) +1.129 mp h.

Határozott szezonkezdet

A középső kategória versenye nem hozott túl nagy izgalmakat az utolsó kört leszámítva, cserébe érzelmekből nem volt hiány.

A rajtot a második sorból rajtoló Marco Bezzecchi kapta el a legjobban, és vezetett is az első két körben. Aztán jött Sam Lowes és egy-két hibától eltekintve elkezdte a saját tempóját motorozni. A kilencedik körben már egy másodperc felett volt az előnye, amit a 17. körre megduplázott.

Mögötte azért változott a helyzet. Bezzechit először az újonc Raúl Fernandez előzte meg, majd a leggyorsabb köröket folyamatosan megfutó Remy Gardner is.

A csodás teljesítményt nyújtó újonc, Raúl Fernandez a 9-ik körig tartotta magát a második helyen, majd egészen a leintést megelőző második körig a harmadik helyen haladt, amikor először Bezzechi, majd Fabio DiGiannantonio is megelőzte.

A két olasz még megküzdött egymással az utolsó körben, sőt a 10-es kanyarban DiGia meg is előzte honfitársát, aki ugyan csak centiméterekkel, de lemaradt a pódiumról.

Lowes-t ugyan az utolsó előtti kör elején figyelmeztették a felügyelők, hiszen harmadjára is elhagyta a pályát, de szerencséjére az utolsó körben már nem hibázott, a szél sem fújta le sehol, így megnyerte a futamot. Az utolsó brit, aki az összes kategóriát figyelembe véve utoljára megnyert egy szezonnyitót, nem más volt, mint Barry Sheene, aki az 1979-es Venezuelai GP-n győzött az 500-asok között.

Az már csak egy extra fűszer, hogy mindez Lowes 7-ik győzelme, ami Sheene legendássá vált rajtszáma.

A második helyen célba érő Gardner esélye a győzelemre az első körökben ment el, amikor több pilótán is át kellett rágnia magát, de jövő héten ő is újra próbálkozhat.

DiGiannantonio harmadik helye hatalmas érzelmeket szakított fel a pilótában, csapatában, és talán mindenki másban is, aki szemtanúja volt a jelenetnek. Talán nem kell magyarázni, elég, ha annyit mondunk, hogy az olasz idén tért vissza a Gresini-alakulathoz és vitte őket a pódiumra. A Gresini Racing utolsó dobogós helyezéséig a Moto2-ben egészen 2016-ig kell visszatekernünk az eredménylistát, amikor az aragóniai futamot épp Sam Lowes-nek köszönhetően nyerték meg.

A mai bemelegítő edzéseket követően egy perces néma megemlékezést tartottak Fausto Gresini emlékére, így még nehezebb volt az érintetteknek ma rajthoz állni.

KATARI NAGYDÍJ
MOTO2 (20 kör, 107.6 km)

1. Sam Lowes (brit, Kalex) 40:03.123 perc
2. Remy Gardner (ausztrál, Kalex) 2.260 mp h.
3. Fabio di Giannantonio (olasz, Kalex) 5.228 mp h.

Masia mestermunkája

Test-test elleni küzdelem, kontaktok, elhajlott fékkarvédő, túlvállalt féktávok, mások kiütése, pályaelhagyások, közel tíz különböző pilóta, aki ideig-óráig vezetett, szóval csak egy átlagos Moto3-as futam.

Aminek a végén győzött a tapasztalat és az újonc lendület.

Előbbit egyrészt a győztes, Jaume Masia, másrészt a pole-man, századik futamát teljesítő Darryn Binder testesítette meg.

Kettejüket a rutinon kívül még valami összeköti, mindketten márkát váltottak az idei évre, Masia Hondáról KTM-re ült át, míg Binder épp fordítva.

Közéjük ékelődött be az újonc Pedro Acosta, Masia csapattársa. „A Moto3-verseny egy őrület. Túlságosan izgalmas már nekem” – főnökük, Aki Ajo, akinek fia, a korábbi kiskategóriás versenyző, Niklas Ajo idén Masia vezetőmérnökeként dolgozik a csapatnál.

Acosta mellett még egy újoncnak, Izan Guevarának sikerült beférnie a TOP7-be.

Egy harmadik rookie is szerephez jutott ma, de abban sem neki, sem három társának nem volt köszönet.

Xavier Artigas a harmadik körben vállalta túl a 6-os kanyar féktávját, elesett, és dominóként sodorta el John McPhee-t, Andrea Mignót és Jeremy Alcobát, mindezt a hetedik-tizedik helyen.

Artigas-t két hosszúkörös büntetéssel jutalmazták manőveréért, amit a következő futamán (praktikusan a jövő héten) kell teljesítenie.

Az egész futamot meghatározta az egy kilométer hosszú célegyenes és a szélárnyékharc, amit itt láthatunk évről évre. Az egyenes elején még hatodik vagy, a végén vezetsz és vica versa, ahogy ezt sokan megtapasztalták a 18 kör alatt.

KATARI NAGYDÍJ
MOTO3 (18 kör, 96.8 km)
1. Jaume Masia (spanyol, KTM) 38:29.620 perc
2. Pedro Acosta (spanyol, KTM) 0.042 mp h.
3. Darryn Binder (dél-afrikai, Honda) 0.094 mp h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik