Motorsport: Azt szeretnénk, ha a MotoGP afféle hívószó lenne – Weingartner

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2021.03.20. 08:36
null
Weingartner Balázs (Fotó: Árvai Károly)
Két világszínvonalú versenypálya, utánpótlás-nevelés és gazdaságfejlesztés – többek között ezeket a célokat tűzte zászlajára a Magyar Autó-motor Sport Fejlesztési Ügynökség (HUMDA), amelynek első embere, Weingartner Balázs bízik benne, hogy a MotoGP afféle „hívószó” lesz.

 

– A HUMDA tavaly alakult meg, működik, és sokan meg is keresik, mégis azt hiszem, az elején kell kezdenünk: mi volt az alapvető koncepció a szervezet megalakulásakor?
– Megfogalmazódtak feladatok az infrastruktúra fejlesztésével kapcsolatban – akár a Hungaroring régóta húzódó felújításáról, akár az új MotoGP-pálya építéséről beszélünk –, és ennek kapcsán elkezdődött egyfajta stratégia kidolgozása, amely minden részletre kiterjedően vette górcső alá a hazai autó- és motorsportot – nyilatkozta lapunknak Weingartner Balázs, a HUMDA elnök-vezérigazgatója. – A legemblematikusabb feladat nyilván a felújítás és az építkezés, de ott van az üzemeltetés is, ami szintén nem könnyű feladat.

– Ha nem tévedek, a legutóbbi ilyen nagy döntés a Hungaroring építése volt majdnem négy évtizede. És most itt az új MotoGP-pálya Hajdúnánás környékén.
– És szögezzük is le gyorsan, hogy nem csupán egy világszínvonalú sportlétesítményről beszélünk, hanem térségfejlesztésről, utánpótlás-nevelésről, nemzetközi versenyekről, a lehetőségek maximalizásáról. Mert nem lehet cél, hogy azért építsünk MotoGP-pályát, hogy évi egy hétig használjuk, ha már a kormány tíz évre kifizeti a jogdíjat, figyelmet fordít arra, hogy a megvalósítás ne csak társadalmi, hanem gazdasági ügy is legyen. A Hungaroring felújításával pedig az eddigi harminchat év után a következő harminchatot írjuk meg, szem előtt tartva, hogy az építkezés milyen kitörési pontokat jelent, s ugyanez a helyzet a MotoGP-pálya esetében is. Nem az a cél, hogy a hazai pályák között – ideértve a magánüzemeltetésben lévőket is – versenyt gerjesszünk, hanem hogy valóban az ország érdekeit nézzük.

– Mit várnak a MotoGP-projekttől?
– Azt szeretnénk, ha a MotoGP afféle hívószó lenne, hogy egy eddig nem elérhető közeg előtt is megnyissa Magyarországot. A világbajnoki mezőny a legjobbkor érkezik, hiszen hamarosan maximalizálják a futamok számát, így a naptár bővítésére csak egymás rovására lesz esély. Ezért is fontos, hogy nekünk a szokványos öt- helyett tízéves szerződésünk van. A MotoGP, csakúgy, mint a Formula–1, vonzóvá tehet egy versenypályát, a hobbimotorosok is szívesen teszik próbára tudásukat ott, ahol előttük Marc Márquez vagy Andrea Dovizioso tette magasra a mércét. A tervek szerint kinyitjuk majd a kapukat a tesztelésre jelentkező csapatok, a gyárak és beszállítók előtt, illetve bízunk benne, hogy a motorgyárak is megtalálják maguknak a pályánkat.

– Ziccer, hogy Brno kiesik a naptárból?
– Mindenképp lehetőség, hiszen azok a környező országokbeli szurkolók, akik évről évre odazarándokoltak – például annak idején Talmácsi Gábor miatt –, most felfedezhetik maguknak a magyar pályát. A motorozás szerelmeseit célozzuk meg, akik a világbajnoki futam hetén kívül is elzarándokolhatnak a pályánkra.

– Az infrastruktúra fejlesztésén kívül melyek az ügynökség fő feladatai?
– Az egyik legfontosabb a sportdiplomácia, hiszen az autó-motor sport különleges szelete a sportnak, itt szükség van háttérbeszélgetésekre a megállapodások előtt – cégünk lefolytatja ezeket, kvázi előkészíti a terepet. Aztán fontos feladat a gazdaságfejlesztés, a szemléletformálás, a kutatás-fejlesztés ösztönzése és persze az utánpótlás-nevelés.

Palkovics László és Weingartner Balázs: együtt a hazai motorsport fejlődéséért
Palkovics László és Weingartner Balázs: együtt a hazai motorsport fejlődéséért

– Sok tehetséges vagy magát tehetségesnek tartó versenyző keresi önöket?
– Nagyon sok. Volt, aki azzal érvelt, hogy Palkovics László miniszter úr egy interjúban megígérte, MotoGP- és Formula–1-es versenyzője is lesz hazánknak, és ő erre tökéletesen alkalmas. Persze jó lenne magyar versenyzőnek szurkolni mindkét sorozatban, de egyrészt ezt a miniszter úr 2030-ig vizionálta, másrészt az ügynökség nem úgy akar segíteni, hogy átvállalja a versenyeztetés költségeit, hanem ügyek mentén akarjuk képviselni a sportszakma támogatását. Persze ha egy versenyzőnél azt látjuk, hogy az út nagy részét már megtette, és csak az utolsó kis lépés megtételében kell segítség, akkor van értelme átgondolni az ügyet. De alapvetően nem ez a tervünk, hanem hogy kineveljük a jövő autó- és motorsportnemzedékét.

– Hogy kezdenek neki?
– Először is fel kell mérni, hogy az egyes szakágakban hogyan állnak a fiatal versenyzők, azt követően lehet továbblépni. Kifejezetten szeretnénk nagyot meríteni. Hogy ezt most klubokban, képzőközpontokban, esetleg közös edzésekkel tesszük meg, tulajdonképpen mindegy is. A lényeg – és ezt szolgálja a jelenleg futó szimulátorbajnokság is –, hogy találjunk olyan tehetségeket, akik egzakt mérési folyamat során sikereket érnek el, akiknek a szem-kéz-láb koordinációja olyan jó, hogy érdemes élesben is kipróbálni őket. Különböző korosztályokban zajlik majd a felmérés, a jelenlegi élversenyzőket pedig mentorként vonjuk be a programba. Pillanatnyilag hat-nyolc olyan fiatal van a látókörünkben, akinek már van valamiféle háttere, s akivel rövid időn belül el lehet kezdeni a közös munkát.

– Népszerű az autó-motor sport a mai gyerekek körében?
– Szerencsére igen, ám annak ellenére is van vele feladat bőven, hogy zajlik már versenymérnökképzés és sportágspecifikus edzőképzés is az országban. Jó lenne ugyanis ezeket úgy összehangolni, hogy a végeredmény egy ütőképes magyar csapat legyen – versenyzővel, mérnökkel, edzővel, hazai támogatói háttérrel.

– Esetleg magyar válogatott?
– Az sem ördögtől való, sőt.

– Az autó- és a motorsportszövetség külön működik, ám így az ő összehangolt munkájukra is szükség lesz.
– Így van, és nincs is semmiféle ellenállás emiatt, mint ahogy a két nagy versenypálya együttműködése is szükséges lesz, hogy a lehető leghatékonyabb munkát végezzük, és kihozzuk a maximumot a lehetőségekből. Ha például a Hungaroringen bizonyos rendezvényekre a zaj vagy a betelt naptár miatt már nincs lehetőség, akkor azt átvisszük a MotoGP-pályára, és ha van olyan csapat, amelyik Budapest közelségét részesíti előnyben, az meg menjen a Hungaroringre. A folyamatos kihasználtság, az események optimalizálása az ország érdeke.

Világbajnokok a vezetőségben
Michelisz Norbertet és Talmácsi Gábort senkinek sem kell bemutatni – előbbi túraautóvilágkupa-sikerével a magyar autósport, utóbbi nyolcadliteres világbajnoki címével a magyar motorsport legnagyobb nemzetközi sikerét érte el. Ők mindketten tagjai a HUMDA igazgatóságának, tapasztalatukkal, tudásukkal sokat tehetnek hozzá a célok kijelöléséhez és az utánpótlás-neveléshez, amelyben már eddig is aktívan közreműködtek. Rajtuk kívül Sárfalvi Péter korábbi világbajnok öttusázó, államtitkár-helyettes és Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke vállalta, hogy szakértelmét az ügynökség javára fordítja.






Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik