Az életben nincs két teljesen egyforma nap, ez pedig hatványozottan igaz a versenypályán. „Nagyon mások voltak a körülmények, mint a múlt héten.” „Nem volt tapadásom hátul.” „Alig bírtam megállítani a motort.” „Melegebb volt.” „Párásabb volt a levegő.” – Hogy csak néhányat említsünk a MotoGP-pilóták többszörösen visszacsengő péntek esti nyilatkozataiból az első edzésnap után.
A számok mást mutatnak
Csupán a versenyzőket hallgatva az embernek a nap végén az volt a benyomása, hogy sokkal lassabb köridőket láthattunk, mint egy héttel ezelőtt, de az eredmények mást mutatnak. Persze kérdés, hogy pontosan mihez viszonyítjuk a megváltozott körülményeket.
Tény, hogy a múlt vasárnaphoz képest melegebb volt. Napközben hatalmas volt a forróság, nem hűlt le annyira a levegő estére sem, mint akkor, illetve a páratartalom is valóban magasabb volt.
Az egy héttel korábbi első edzésnaphoz képest azonban már korántsem volt olyan bődületesen nagy az eltérés, a motorok és a pilóták azonban nagyon érzékeny műszerek. Egy-egy fok, néhány százalék, és minden a feje tetejére borulhat, de legalábbis az érzés megváltozik.
A rosszabb tapadási viszony ellenére szinte ugyanolyan köridővel lehetett a legjobb 10 közé kerülni és egyenes ágon a Q2-be jutni, mint egy héttel ezelőtt. Akkor 1:53.901 volt ez a bizonyos köridő, tegnap pedig 1:53.914. (Egy hete Joan Mir pontosan ugyanilyen idővel lett 11-ik.)
Az első tíz helyezett személye sem változott meg jelentősen, nyolcan múlt héten és most is a TOP10-ben végeztek az első napon, egyedül Valentino Rossi és Pol Espargaró szerepelt lényegesen (érts három tizeddel) gyengébben, helyüket meglepetésre Jorge Martin és Stefan Bradl vette át.
Rossi is egyike volt azoknak, akik a hátsó gumi tapadásával szenvedtek, míg Pol Espargaró egész nap túlerőltette a motorozást, ami miatt egyetlen hibátlan kört sem tudott összerakni, folyton leesett az ívről, és a motort sem tudta megállítani rendesen.
A spanyol 17-ikként a legrosszabb hondásként zárt, Taka Nakagami és Álex Márquez egy nagyobb és egy kisebb esés ellenére is előtte végeztek, míg Bradl ugye a TOP10-ben várja a folytatást.
De vissza a mezőny elejére! Az első négy helyen ugyanazokat láthatjuk, mint egy héttel ezelőtt, Jack Miller és Pecco Bagnaia nyitja a sort, míg mögöttük Johann Zarco és Fabio Quartararo helyet cseréltek, azaz jelenleg három Ducati áll az élen, az első ötbe pedig mind a négy gyári motoron versenyző ducatis befért Jorge Martinnak köszönhetően.
Ezt látva ismét azt gondolhatnánk, amit a múlt héten is, hogy ezt a versenyt csak a bolognaiak nyerhetik meg. A Katari Nagydíjon nem így történt, meglátjuk, most hogyan alakul majd.
Szél az első napon alig volt, a következő két napban azonban az előrejelzések szerint megérkezhet, és sokan még drukkolnak is ennek. Többen abban bíznak ugyanis, hogy a Ducatikat ismét érzékenyebben és hátrányosabban érinti majd, ha feltámad a szél, ami várhatóan megint szembeszél lesz. „A Ducatik jóval gyorsabbak az edzéseken, de nem annyival gyorsabbak a versenyen” – mondta Franco Morbidelli.
„Rodeo ride”
Jack Millert láthatóan egyáltalán nem zavarták a rosszabb körülmények, nemcsak múlt heti FP2-es, de időmérőn futott körénél is jobbat futott most. Sőt! A probléma, ami a múlt héten hátráltatta – és amit velünk, újságírókkal természetesen nem volt hajlandó megosztani – már a múlté, és abszolút hisz a jó eredményben a folytatás során is.
Az ausztrálnak volt egy hatalmas rodeója este, amit szerencsére ő nyert meg, és nem a motor. „A családi kincsek rendben vannak” – nyugtatott meg mindenkit a becsapódás érzékeny pontjára utalva.
Remények és egy taktikai hiba
Látványosat gyorsult még Miguel Oliveira és Danilo Petrucci is, mindketten nyolc tizedet nagyjából, így csak ezredekkel csúsztak ki a legjobb tíz közül, ahol Aleix Espargaró Apriliáján továbbra is tartja magát, sőt előbbre is lépett a sorban.
Ami talán furcsa, hogy pont az a Maverick Vinales nem panaszkodott a tapadásra, akinek a Yamahával együtt ez érzékeny pontja az utóbbi években. A spanyol továbbra is magabiztos, sőt azt tervezi, hogy a mostani futamon előbb próbál majd meg az élre állni, a gumikopás miatt pedig nem aggódik.
Joan Mirék eltaktikázták magukat, későn hívta őt be a csapat gumicserére, így az utolsó tervezett gyors körre már nem maradt ideje.
Teher alatt nő a pálma
Franco Morbidellinek nagyjából úgy kezdődött a mostani hétvége, ahogy a múltkori befejeződött, azaz problémákkal. Az első szabadedzésen mindkét motorja füstöt ontott magából. Az egyik Yamahában később blokkot cseréltek, de bevallása szerint mind a két erőforrás megúszta az esetet, és egyiket sem kellett kivonni az allokációból. Vissza már nem cserélik a hétvégén, tehát egyik motorjában új blokk, a másikban pedig az egyik füstölő marad. Valószínűleg túlöntötték az olajat, és ez okozta a gondot.
Morbidelli a nehezítés ellenére is nyugodt maradt, és simán megugrotta a top10-hez szükséges időt.
Ami a múlt heti gondot illeti, továbbra sem tudják, hogy pontosan mi okozta, de ennek ellenére – vagy éppen ezért – nem kockáztatnak, és minden alkatrészt kicseréltek, ami csak egy kicsit is gyanúba keveredett, mint a probléma esetleges forrása.
Felmelegítve a gumi sem jó
10 első és 12 hátsó gumit használhatnak a versenyzők egy hétvégén száraz pályára való abroncsokból. Ami az első gumit illeti maximum ötöt használhatnak keverékenként (puha, közepes, kemény), míg a hátsó abroncs esetén maximum 6 puha, 5 közepes és 4 kemény keverék az, amit be kell osztaniuk.
Vannak tehát olyan gumik, amiket a csapatok bekészítenek, fel is melegítik, hogy bevetésre készen álljanak, majd végül mégsem használják őket. Nyilván ezek nem mehetnek a kukába, hatalmas pazarlás lenne, így a következő futamon, amikor ugyanaz a típusú gumi játszik az adott pályán, keverékenként kettőt ezekből is visszakapnak a versenyzők.
Ahogy említettük már, a pilóták nagyon érzékeny műszerek, és minden apró változást megéreznek, így azt is, ha korábban már felmelegített gumit kapnak, mert a többszöri hőváltozás befolyásolja, egész pontosan rontja a gumik teljesítményét, tapadását.
Minimális különbségekről van csak szó természetesen, talán csak századokról, de egy ilyen szoros mezőnyben, ahol sokszor tényleg csak ezredek döntenek, ez bizony perdöntő lehet. Főként ezen a pályán, ami még az átlagosnál is érzékenyebb minden időjárási és egyéb körülmény változására.
Az első edzésnap után több pilótánál is előjött ez a téma, Joan Mirnek épp a teljesen új gumit tették fel később, a korábban már felmelegítetten pedig nem tudott olyan jó kört futni.
Egyik versenyző sem szeretett volna ezzel a jelenséggel takarózni – nem újdonság ez az életükben, és mindenkire azonos feltételek vonatkoznak –, de egy újabb apróság került mégis a figyelem középpontjába. Azaz új és új gumi között is van különbség az életükben, kérdés, hogy ezt valahogy jelöli-e majd a jövőben a Michelin, és mi is tudhatunk-e majd róla, hogy mikor mennek teljesen új vagy éppen már felmelegített abronccsal.
És bár senki sem használta ezt kifogásként, ne felejtsük el, hogy a gumira a legkönnyebb panaszkodni. Amióta világ a világ ez így van a motorversenyzésben, és így is marad.
MOTOGP
DOHAI NAGYDÍJ
12.15: Moto3, 3. szabadedzés (Tv: Arena4)
13.15: Moto2, 3. szabadedzés (Tv: Arena4)
14.00: MotoGP, 3. szabadedzés (Tv: Arena4)
16.30: Moto3, időmérő (Tv: Arena4)
17.15: Moto2, időmérő (Tv: Arena4)
18.15: MotoGP, 4. szabadedzés (Tv: Arena4)
19.00: MotoGP, időmérő (Tv: Arena4)