– A célegyenesébe érkezett a felkészülés: a hétvégén Boldogkőváralján rajtol a magyar ralibajnokság. Hogy készül?
– Nagyon izgalmas itt lenni és együtt dolgozni a Tagai-csapattal, részt venni a magyar sorozatban – mondta a szerdán megtartott online sajtótájékoztatón Mads Östberg, a Citroën Rally Team Hungary pilótája, a WRC2 kategória világbajnoki címvédője. – Amellett, hogy ez remek felkészülés a világbajnoki futamokra, nagy ambícióink és céljaink vannak, és ugyanolyan alázattal állunk a magyar versenyekhez is, mint a vb-futamokhoz.
A Tagai Racing Technology műhelyében megtartott online sajtótájékoztatón elhangzott, hogy amint lapunk is megírta, Mads Östberg a magyar és a világbajnoki programját is a csapat autójával teljesíti, ami egyrészt kényelmes, másrészt ziccer, s ezt használta ki Balkányi György, a Citroën ügyvezetője, akinek tulajdonképpen köszönhetjük, hogy a WRC2 világbajnokát a magyar pályákon láthatjuk (a hétvégén még nem, mert ez a verseny nézők nélkül zajlik, de a következő futamokon): „A márka imázsépítése és ismertségének növelése szempontjából is fontos Mads magyarországi szereplése. A magyar ralibajnokságot is reflektorfénybe állítjuk, úgy gondolom, ezáltal még több külföldi versenyző indul majd a hazai sorozatban, és amikortól lehet, még több néző lesz a pályák szélén. A tervek szerint öt magyar futamon veszünk részt Mads-szel, ez lehet hat és lehet négy is, a célunk pedig, hogy megnyerjük a bajnokságot” – árulta el Balkányi. |
– Tud már valamit magyarul?
– Azt hogy kávé. Ez az egyik legfontosabb szó – mosolyog.
– Egy kétszáz kilométeres tesztről érkezett hozzánk: mit tud mondani a Citroën C3 Rally2-ről?
– Különböző fejlesztéseket kapott a fékrendszer, a hajtás, a hűtés, az aerodinamika – ezek mind-mind a könnyebb vezethetőséget, a jobb tapadást, a jobb teljesítményt szolgálják. Versenyzőként engem az utóbbi érdekel leginkább.
– A hétvégén egynapos versennyel kezdődik a hazai sorozat. Mikor indult legutóbb egynapos ralin és mi ennek a nehézsége?
– Talán másfél éve lehetett, Norvégiában egy téli sprintverseny zajlott le egy nap alatt, de az ilyen rövid menetek egyáltalán nem szokványosak a raliban. Az jelenti bennük a kihívást, hogy nincs időd bemelegedni, rögtön az első kanyartól kezdve a topon kell lenni.
– Noha nem először jár nálunk, a versenyhelyszíneket nem ismeri. Ki lesz a segítségére?
– Tagai Tamás, hiszen amellett, hogy a csapata készíti fel az autónkat a versenyekre, ő maga is évekig versenyzett, szerzett tapasztalatokat, követett el hibákat és ért el sikereket – ezekből mi mind-mind tanulni tudunk. Már egy egész könyvet írt nekünk, amit egyelőre nem nyitottam ki, de hamarosan arra is sor kerül.
– Ismeri a magyar élmezőnyt? Van valamilyen stratégiája ellenük?
– Őszinte leszek: nem. Néztem belső kamerás felvételeket és videókat, és biztos emlékeznem kellene a nevekre, de nem emlékszem. Elmondhatom azonban, hogy voltak, akik felvették velem a kapcsolatot, küldtek üzenetet, belsőkamerás felvételeket, szóval kedves fogadtatásban részesítettek. Nekem fontos, hogy jó viszonyban legyek az ellenfelekkel, jó látni az itteni összetartó hangulatot.
– Lesz egy fiatal csapattársa, Német László személyében. Megosztja majd vele a tapasztalatait?
– Szívesen adok neki technikai és beállítási tanácsokat, ha segíteni kell, természetesen segítek. Úgy gondolom egyébként, neki is lehet olyan tudása, ami számomra lesz hasznos.
– Elárulna valamit? Mitől ilyen sikeresek az északi pilóták a raliban?
– A franciák mostanában valamivel sikeresebbek, de bízom benne, hogy ez hamarosan megváltozik. A lényeg, hogy az északi országokban nagy kultúrája van a ralinak, rendes, kemény telünk van, s a jég jó alap, hogy az ember elkezdjen ismerkedni az autósporttal, megismerje a saját és autója határait. Nálunk megvan ehhez a kellő infrastruktúra és a megfelelő financiális háttér is.
– És a viking vér? Az nem számít?
– Dehogynem! Azt szoktam mondani, amikor gondom van magammal, a navigátorral, vagy az autóval, előveszem a viking szellemiséget és megoldom a problémát. Van erre egy hashtagem is: #vikingfix.
– A gyors problémamegoldás is a rali sajátja – de mi ön számára a sportág igazi varázsa?
– Mindig is arról álmodtam, hogy egy jó autót olyan gyorsan vezessek, amilyen gyorsan csak lehet, hogy elmenjek a határig. Szerintem ez a rali.