MotoGP: Vinales szerződést bont a Yamahával?

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2021.06.27. 09:18
null
Vinales és Aleix Espargaró egy csapatban jövőre? Van rá esély… (Fotó: Kovács Nikolett)
Szombat késő este Európa nagy része az Olaszország–Ausztria labdarúgó Eb-nyolcaddöntőre figyelt, de nem a MotoGP-ben érintettek – legalábbis az olaszok kivételével. Több, egymástól független spanyol és katalán hírforrás is tudni véli, hogy Maverick Vinales szerződésének év végi felbontását kérte a Yamahától, és 2022-ben Aleix Espargaró csapattársaként folytatja az Apriliánál.

Mint arról beszámoltunk, Vinales lemondta a pénteki sajtótájékoztatóját (csak a tévéknek nyilatkozott) egy hosszúra nyúlt és fárasztó technikai megbeszélés miatt.

Majd a szombat délutáni központi sajtótájékoztatón a következőket mondta: „Jól mennek a dolgok. Van tapadás, és így gyors tudok lenni. A gond az, amikor nincs tapadás, nem tudunk javítani. Pedig próbáljuk, sok mindent kipróbáltunk. Ezen a hétvégén viszont semmihez sem nyúltunk. Azt mondtam a csapatnak: ne nyúljatok a motorhoz! Így tökéletes. Egy klikket sem állítottunk.”

De akkor mire szolgált a hosszú és kimerítő egyeztetés? Szerintem soha egyetlen versenyhétvégén nem töltöttem még ilyen kevés időt a bokszban. Talán néhányszor voltam ott néhány kanyart csekkolni” – válaszolta az NSO kérdésére.

Kár, hogy nem egyeztetett a csapattal erről, persze, kit érdekel, hogy mit gondol a sajtó és a külvilág. Nyilván az a lényeg, hogy a saját dolgait megoldja, ami jelen esetben házul belül nem tűnik kivitelezhetőnek. Ha a távozás híre igaz, és ha volt hosszú megbeszélés péntek délután, akkor az a Yamaha csapatvezetésével és/vagy az Apriliával történt.

Vinales fizetése jelenleg évi több (a hírek szerint nyolc) millió euró, amekkora összeget az olasz gyár biztosan nem képes megadni neki. És akkor még ott van a lelépti díj, ami szintén milliós nagyságrend – euróban, természetesen. Mindez nem jelenti azt, hogy ne jöhetne össze a megállapodást. Vinales beérheti kevesebb pénzzel, ha végre megkapja a tiszteletet, amit most állítása szerint nem kap meg, a kivásárlási díjról pedig a Yamaha akár el is tekinthet, ha ők is inkább abban hisznek, hogy jobb külön utakon folytatni.

Hogy az Aprilia ezzel hibát követne el? Nem feltétlenül. Vinales ugyanis valóban az egyik leggyorsabb pilóta – jó napjain – és az egyik legnagyobb tehetség. Csak a fejében tenne már rendet valaki – bár ennek a gondolatát ő teljes mértékben visszautasítja.

A noaleieknek nagyon kellene még egy tapasztalt versenyző, és nem úgy néz ki, hogy Andrea Doviziosónak nagy kedve lenne visszatérni az állandó körforgásba.

Ha a fenti teória beigazolódik, akkor a Yamahának legalább egy, de Valentino Rossi nagyon valószínű visszavonulása esetén, két pilótát is találnia kell, egyet a gyári csapatba.

Ezt a helyet egyértelműen Franco Morbidelli érdemelné meg a legjobban, akit ehhez a Petronas-os szerződéséből kell kivásárolni, utána viszont a Petronas SRT-nek két emberre is szüksége lenne, és egyelőre nem tobzódunk a még szabad és nagyon tehetséges utánpótlásban.

Raúl Fernandezt nem véletlenül környékezték meg, de a Moto2-ben tegnap pole-t szerző spanyol továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy ő szeretne még egy évet a középső géposztályban maradni. Annak ellenére mondta ezt még szombat délután is, hogy reggel több spanyol portál (igen, megint ők...) tényként kezelte, hogy Fernandez fellép a MotoGP-be, és 2022-ben a Tech3-nál folytatja. „Mindenki erről kérdez, de végül a KTM azt mondta, hogy megadja nekem a lehetőséget, hogy még egy évet a Moto2-ben maradjak, és én nagyon örülök ennek. A nyári szünetben fogok még velük beszélni, de jelen pillanatban úgy tudom, hogy a Moto2-ben maradok még egy szezont.” A hangsúly pedig a „jelen pillanatban” szavakon van...

A YAMAHÁKAT KI GYŐZI LE?

Nézzük, hogy mi történt a pályán, és mit várhatunk a mai futamtól!

Vinales feltámadására többen is keresik a választ, Joan Mir próbálta elhumorizálni a helyzetet.

„Tuti, hogy kicserélték az egész motort. Ez egy új motor. Máskülönben nem lehetséges, amit látunk. Nem normális, hogy a motor nem segít neki a Sachsenringen, itt meg hasít. Valaminek lennie kell ott” – mondta kuncogva, kicsit pikírten a suzukis, aki bízik abban, hogy a dobogóért harcban lehet a mai Holland Nagydíjon.

„Fabio (Quartararo) elég gyorsnak tűnik. Aztán meglátjuk a másikat” – utalt Jack Miller Vinales-re, de a nevét nem nagyon akaródzott kimondani. „Úgy értem, tök utolsó volt a múlt héten, aztán meg eldöntötte, hogy tényleg feltűnik ezen a versenyhétvégén, szóval ez jó” – szólt szokásos szarkasztikus stílusában.

A hétvége kulcsa (főként Vinales-nek), hogy az asseni pályán híresen jó a tapadás, amin az új aszfalt csak tovább javított.

Hosszú idő után ráadásul egy olyan futamot nézhetünk majd, ami nem a gumispórolás versenye lesz, és nem kell tartalékolni az abroncsok kopása emiatt.

Maga a gumiválasztás is teljesen nyíltnak tűnik. Az FP4-et megnyerő Quartararo a kemény és a közepes hátsó keveréken dolgozott, míg Vinales használt puha gumival kezdett, amibe közel két harmadát pakolta bele a versenytávnak.

A Michelin a hétvége kezdetén még azt mondta, hogy a kemény hátsót (amiből az új aszfalt miatt két verziót is hoztak) nem tartják esélyesnek a futamra, ez mára megváltozott, és úgy tűnik mind a három fokozat opció lehet.

A puha főként a maximálisan döntött motor esetén ad jó tapadást és nagyon kicsi a degradációja.

A közepes a motor stabilitásában segít a jó tapadás mellett. Viszonylag jó ütemben melegszik fel, egyenletes teljesítményt nyújt, és még akkor is jól teljesít, amikor már sok kör van benne.

A kemény nagyon jó a stabilitás szempontjából, és bár lassabban melegszik fel, miután elérte a megfelelő hőmérsékletet, egyre jobban és jobban tapad. Ez állandó köridőket és kiszámítható viselkedést jelent.

Az eddig látottak alapján Miguel Oliveirának van még dobogóra esélyes tempója, de az első sorból induló Pecco Bagnaia és a második sorból rajtoló Johann Zarco is befolyásolhatja a dolgokat. Nekik megint nem marad más taktikájuk, mint berajtolni a Yamahák elé, és valahogy megtörni a ritmusukat. A versenytempójuk azonban jóval lassabb, ráadásul Zarco ezen a hétvégén sokkal jobban küzd a motorral, mint eddig bármikor, így fizikálisan is nagy kihívás lesz számára a futam.

FOGOK TUDNI MOTOROZNI EGYÁLTALÁN?

Ha valakinek nem kedvez a stabil gumiteljesítmény, az a 20-ik, élete legrosszabb MotoGP-s rajtpozíciójából induló Marc Márquez, mert így a többiek 100%-on mehetnek az elejétől a végéig. Az ő problémája persze sokkal komplexebb ennél jelenleg.

Pénteki esését követően akkora fájdalmai voltak, hogy este a kórházi felülvizsgálat mellett döntöttek, ami szerencsére semmi komolyat nem mutatott ki. „A jobb bokám egyre jobban és jobban fájt, egyre nehezebben tudtam menni, ezért nézettük meg. Kiderült, hogy nagyon begyulladt és bevérzett az ízület körülötte. Reggel az első gondolatom az volt, hogy egyáltalán tudok-e majd motorozni? Mert nagyon fájt a jobb lábam, és egyáltalán nem tudtam nyomni neki. A jobb karommal sem tudom nagyon erőltetni, szóval nagyon nehéz volt. Ez volt reggel. Aztán délutánra kicsit jobb lett. Bízom abban, hogy vasárnapra még jobb lesz.”

Talán először látni Márquezen, hogy egy esés még másnap is megviseli, másnap is hatással van rá. És nemcsak fizikálisan, hanem fejben is. Persze ő sem lesz fiatalabb, és sok mindenen ment át az utóbbi egy évben, de ez megint valami új, valami más az esetében.

Nem mindegy persze, hogy azért esel, mert próbálgatod a határokat, és ezért elmegy a motor eleje, vagy a motortól nem kapod meg a támogatást, amire számítasz.

Szombatra a Honda előállt egy újabb, jobb és biztonságosabb kipörgésgátló-beállítással, volt tehát értelme a kemény nyilvános kritikának pénteken.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik