MotoGP: Bastianini győzelemre vitte a Gresini-csapatot, bárcsak Fausto is megélhette volna

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.03.06. 18:30
null
Az idény első dobogója (Fotó: Getty Images)
Ducati-győzelem Katarban, de nem a gyári csapattól, és még csak nem is egy idei motoron. A bolognaiak drámaian rossz napot zártak, de Enea Bastinaini sikere az ő csalódottságukra is szépségtapasz. A MotoGP-éra legszorosabb top4-es befutóját hozta a 2022-es szezonnyitó.

De nézzük, hogyan is jutottunk el oda, hogy az alig több mint egy éve elhunyt Fausto Gresini által megálmodott MotoGP-be való független csapatként való visszatérés egy ilyen sikerrel vette kezdetét.

A rajtot a két gyári hondás, Brad Binder és Bastianini kapta el a legjobban, míg a pole-ból induló Jorge Martin pillanatok alatt a nyolcadik helyen találta magát. Marc Márquez próbálta megszerezni a vezetést, de Pol Espargaró nem hagyta magát.

A futam első pár körében nem volt túl sok akció, a rajt után nem sokkal kialakult sorrendben megindult a vonatozás. Bastia próbált erőből elmenni a célegyenesben Joan Mir melett, de a Suzukik tényleg sokat gyorsultak.

A hatodik kör elején aztán beindult a mozgolódás, Marc Márquez hibáját kihasználva az egyes kanyar féktávján, Brad Binder ölébe hullott a második hely, míg a negyedik pozíciót Bestia vette át Mirtől. Egy körrel később Enea Márquezt is megelőzte, Mir pedig még egy helyet veszített Aleix Espargaróval szemben.

A Ducatisok mélyrepülése is ekkor kezdődött, Jack Miller technikai hiba miatt (az első hírek szerint elektronikai meghibásodás) feladni kényszerült a futamot.

Öt körrel később jött a következő dráma, Pecco Bagnaia épp Martint akarta megelőzni az egyes kanyarban, amikor elment alóla a motor eleje, és egy hatalmas esés után mindketten a kavicságyban végezték. Pecco azonnal odament elnézést kérni a spanyoltól, akin nyilván ez már nem sokat segít. Persze hibák és versenybalesetek előfordulnak, de házon belül ez mindig extrán kínos és fájdalmas.

Bastianini a 13. körben Brad Binderen is átrágta magát, így már csak egy ember maradt előtte, az akkor egy másodperccel vezető Pol Espargaró.

Ahogy azonban arra számítani lehetett, az utolsó körök meghatározóak voltak a gumik szempontjából. Ugyan a hondások nagyon jól tudtak vigyázni a puha hátsó keverékre, de ez sem volt elég ma Bestia ellen, aki csapatával együtt a rajtrácson döntött úgy, hogy mégis a közepes hátsóval szállnak harcba.

Öt kör alatt le is dolgozta a hátrányát, majd négy körrel a vége előtt a célegyenesben erőből elment a HRC-s mellett, aki ráadásul ki is sodródott az egyes kanyarban, így további egy pozíciót veszítve a harmadik helyen tudott visszatérni.

Bastianini azonnal egy másodperces előnybe került, ami az utolsó körben elolvadt ugyan, de Binder már nem került támadási pozícióba. Nagy elégtétel ez a KTM-nek is, akik a tavalyi év második felében csalódást csalódásra halmoztak, és teljesen elvesztették a fonalat, többek között a hátsó tapadás kapcsán.

Nem sokon múlt, hogy az utolsó dobogós helyért kialakuljon egy testvérharc a végén Aleix Espargaró fantasztikus futamának és utolsó köreinek köszönhetően. Ehhez a 17-ik körben persze Marc Márquezt is maga mögé kellett utasítania.

A Suzukisok hétvégi berobbanása egy hatodik és egy hetedik helyre volt végül elég Joan Mir és Álex Rins sorrendben. A címvédő Fabio Quartararo végül kilencedik lett, miután a célvonal előtt honfitársa, Johann Zarco még erőből megelőzte.

Fausto Gresini évek óta dolgozott azon, hogy ismét a saját neve alatt szerepelhessen csapata a királykategóriában, ami 2015 és 2021 között az Apriliával közösen működött. Az alakulatot most felesége, két fia és évtizedes üzlettársa irányítja, akik utoljára 2006-ban élhették át, hogy milyen érzés a legfontosabb géposztályban versenyt nyerni.

GYORSASÁGIMOTOROS-VB, KATARI NAGYDÍJ
MOTOGP (22 kör, 118.4 km)

1. Enea Bastianini (olasz, Ducati) 42:13.1980 perc
2. Brad Binder (dél-afrikai, KTM) 0.346 másodperc hátrány
3. Pol Espargaro (spanyol, Honda) 1.351 mp h.

Első alkalommal a dobogón, és rögtön győztesként

Legalábbis a Moto2-ben, hiszen a mai futamgyőztes Celestino Viettinek tavalyi bemutatkozó évében két negyedik hely volt a legjobb eredménye. Valentino Rossi pilótájával nem sokan foglalkoztak a szezon előtt, már a kvalifikációs teljesítménye is meglepetés volt, de ezt ma sikerült egy hibátlan motorozással megfejelnie.

Tökéletes rajt és első körök után azonnal kicsekkolt a versenyből, a többiek még a nyomát sem nagyon láthatták. A húsz körös futamot 6,1 másodperces előnnyel húzta be.

Érdekes lesz megfigyelni, hogy a szezon további részében hogyan teljesít majd.

A második helyért szintén nem volt nagy harc, a csapatot és motort váltó (Aspar Teamtől Pons Racing, Boscoscuróról Kalex) Aron Canet szintén hamar ellépett a többiektől, de Vietti tempója neki is sok volt.

Így továbbra is várnunk kell, hogy megismerjük a nyakában feltűnő parafa csokornyakkendő történetét, amit csak egy futamgyőzelem során leplez majd le.

A dobogó legalsó fokáért Ogura Ai, Sam Lowes, Augusto Fernandez és Tony Arbolino maradtak versenyben, bár Arbolino hibája után a kilencedik körben, amikor majdnem telibe találta Ogurát a hatos kanyar bejáratánál, nagyjából ki is írta őt a versenyből. A döntés az utolsó körre, sőt az utolsó kanyarra maradt.

Fernandez a kör elején megelőzte Ogurát, így úgy tűnt, övé lesz a harmadik hely. A japán alatt azonban elment a motor eleje, gyakorlatilag el is esett, de végül mégsem. Miközben tehetetlenül csúszni kezdett a földön, eltalálta az ideális ívről lesodródó Fernandezt, aki gyakorlatilag a motoron tartotta ezzel Ogurát, miközben ő nyilván ritmust és tempót vesztett, sőt majdnem el is esett.

Ez a megtorpanás bőven elég volt Sam Lowes-nek, hogy végül ő állhasson fel a dobogóra tavalyi csapattársa előtt.

A tesztek után nagy esélyesnek kikiáltott Pedro Acosta versenye már az első körben elúszott. Jake Dixon hibája Fermín Aldeguert is reagálásra késztette, ami a mellette motorozó Acostát is hatalmas hátrányba hozta. A mezőny végéről, egész pontosan a 26-ik helyről végül a 13-ik helyig tudott visszajönni.

MOTO2 (20 kör, 107.6 km)
1. Celestino Vietti (olasz, Kalex) 39:53.637 perc
2. Aron Canet (spanyol, Kalex) 6.154 mp h.
3. Sam Lowes (brit, Kalex) 10.181 mp h.

Büntetések, mennyből a pokolba, győzelem közel öt év után

Nincs Moto3-as futam, amit ne előzne meg néhány büntetés. Ezúttal a pole pozíciót megszerző, Izan Guevara, a bajnoki esélyes Dennis Foggia és egyik lehetséges kihívója, egyben csapattársa, Suzuki Tatsuki időmérős munkája veszett kárba. Veszélyes bokszutca elhagyásért mindhármukat a rajtrács végére sorolták, plusz egy-egy hosszú körös büntetést is teljesíteniük kellett, míg Foggia egy további hosszú körös büntetést kapott, amiért keresztbe motorozott a célegyenesben szombaton.

Guevara csapatfőnöke, Jorge Aspar Martinez meglehetősen kiakadt a büntetést miatt, de nem azért, amit elsőre gondolnánk. Nem vitatta, hogy pilótája megmozdulása nem volt a legszerencsésebb, de szerinte a mezőny nagy része büntethető lett volna a kvalifikáció utolsó perceiben. Logikátlannak és kiszámíthatatlannak érzi a döntéseket, és szerinte toppilótákkal akartak ma példát statuálni... Nos, nem ez az első (és biztosan nem is az utolsó) alkalom, amikor ehhez hasonló kritikát hallunk a MotoGP-felügyelők munkája kapcsán.

Annyira nem az utolsó, hogy Aspar a verseny után megint a plafonon volt, de ne szaladjunk ennyire előre.

A pole pozíciót Sasaki Ayumu örökölte meg, aki kilőtt a rajtnál, és úgy tűnt simán bezsebeli a győzelmet. A harmadik kör végén már közel egy másodperccel vezetett, amit a hatodik körre megduplázott, újabb három kör alatt pedig már három másodperc felett volt az előnye. A tizenegyedik körben azonban jött a dráma, a 6-os kanyarban majdnem dobott egy high side-ot. Ugyan motoron maradt, de az idom félig letört a motorról, ami láthatóan motorozhatóvá vált. Hogy a gumija ment-e szét, vagy más technikai hiba okozta a dolgot, azt egyelőre nem tudni, de a japán első győzelmének ünneplése helyett a futam feladására kényszerült.



Az első helyet Andrea Migno örökölte meg, aki egyedüli hondásként tartotta magát a KTM-Husquarna-GASGAS armadával szemben. Az utolsó körben a mögötte haladó Sergio Garcia, Toba Kaito és Deniz Öncü trió addig gyepálta egymást, hogy lélegzetvételnyi előnyhöz juttatták ezzel az olaszt, de Garciának sikerült ismét utolérnie. A célegyenesben végül a motorerők csaptak össze, Mignónak pedig sikerült centiméterekkel Garcia előtt maradnia, és a 2017-es mugellói futam után újra győznie.

Garcia a futam elején kapott egy hosszúkörös büntetést, amiért összeért Carlos Tatay-al, aki emiatt elesett, és ez volt az újabb eset, amin Aspar kiakadt. Ismét nem azért, mert jogtalannal érezte a döntést, hanem mert a harmadik helyen célba érő Toba Kaito nem kapott büntetést egy nagyon hasonló eset után, aminek Jaume Masia lett az áldozata.

A büntisek közül Dennis Foggia mentette a legnagyobbat, aki végül hetedik lett, Izan Guevarával a nyomában.

Suzuki versenye már a negyedik körben véget ért, ráadásul esése során tavalyi csapattárstát, Lorenzo Fellont is magával rántotta.

embed_kod=
|
nso_uj_cikk_embed
nso_uj_cikk_embed
mceBlockPasteEnd

 

MOTO3 (18 kör, 96.8 km)
1. Andrea Migno (olasz, Honda) 37:59.522 perc
2. Sergio García (spanyol, Aspar) 0.037 mp h.
3. Toba Kajto (japán, KTM) 0.573 mp h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik