A Malajziai Nagydíjak történetében (ami 1991 óta íródik és három pályát érint – 1999 óta a
Sepang International Circuit ad otthont az eseménynek) 14 bajnokavatást láthattunk. Erre a
listára Pecco Bagnaia másodszor iratkozhat fel (négy évvel ezelőtt itt lett Moto2-es világbajnok),
amennyiben 11 ponttal többet szerez Fabio Quartararónál és nem veszít két pontnál többet Aleix
Espargaróhoz képest.
A francia dolgát leginkább egy győzelemmel vagy dobogós helyezéssel tudná ellehetetleníteni,
de a kilencedik helyről rajtolva nem lesz könnyű dolga neki sem. Az időjárás és egy esős futam
persze még egyszer a feje tetejére állíthat mindent, de egyelőre nézzük meg azt, hogy hogyan
jutottunk el idáig.
Már a pénteki FP1-en hatalmas kockázatot vállalt a mezőny egy része (köztük a két legnagyobb
bajnoki aspiráns), amikor az edzés végére nem tettek fel új hátsó gumit, bízva abban, hogy a nap
további része úgyis száraz lesz. Nem lett, hiszen a Moto2-es FP2 közepén megérkezett a nem
jósolt trópusi monszun, ami miatt csaknem egy órát állt a program.
A vízen kezdődő, majd a végére száradni kezdő második szabadedzésen nyilván senki sem tudott
javítani reggeli idejéhez képest, ami azt jelentette, hogy Bagnaia a 11. helyről várta a mai
napot, és imádkozhatott, hogy ma szárazon folytatódjon a hétvége.
Fohásza (nagyjából) meghallgatásra talált, de ez sem mentette meg a Q1-től. Az FP3 végén
ugyan bekopogtatott az eső, de a továbbjutásban Franco Morbidelli és egy bukás akadályozta.
Morbidelli hosszú idő után ismét mutatott valami előrelépést (Katar és San Marino után idén
harmadszor tudta elkerülni a Q1-et és egyáltalán bejutni a Q2-be), de mindeközben úgy
közlekedik a pályán (idén már nem először), mintha ez lenne élete első vb-hétvégéje és nem
tudná, hogy hol van… Az FP3 elején először saját csapattársát, majd a végén Bagnaiát és Marc
Márquezt akadályozta (és ami ennél fontosabb veszélyeztette) az ideális íven bóklászva.
Jutalmul két hosszú körös büntetést is kiosztottak neki, de ez nyilván nem adja vissza az elrontott
köröket.
Bagnaia egyik gyors köre tehát Morbidelli miatt ment a levesbe, míg a következő próbálkozásnál
elment alóla a motor eleje és bukott a 7-es kanyarban. Az FP3 alatt összesen nyolc esést láthattunk (Pol Espargaró duplázott), amit öt bukás követett az FP4-en (ebből három 14 másodpercen belül – Pol Espargaró harmadjára, majd Martin és Johann Zarco) és további hat az időmérő két szakaszán. Bagnaia bukásának pillanatában még a harmadik helyen állt, de az FP3 utolsó egy perce hozta a
szokásos tűzijátékot, így az olasz pillanatok alatt zuhant vissza a 11. helyre. A „legszebb” a történetben, hogy végül épp Morbidelli ütötte őt el az automatikus Q2-től ráadásul ezredre azonos köridőt futva (ilyen esetben a második legjobb idő dönt).
A Q1-et végül sikereresen abszolválta Bagnaia, nem úgy Jack Miller, aki egy emberes high side-
ot mutatott be a kettes kanyarban. Természetesen egész nap ment a taktikázás a versenyzők között, szinte mindenki kereste a szélárnyékot, többek között Marc Márquez is (aki szintén elcsúszott az FP4 végén). A nyolcszoros világbajnok végül (bár maga sem érti, hogy hogyan) egyedül is képes volt
továbbjutást érő kört futni.
Így jutottunk el a Q2-höz, ahol Jorge Martín már az első gyors körén megjavította Fabio Quartararo 2019-es pályacsúcsát. A második kimenetnél a spanyol még eggyel emelte a tétet, egy jó naggyal, aminek az eredménye a valaha futott leggyorsabb kör lett Sepangban, az első 1:57-es kör, egész pontosan 1:57.790, ami 513 ezreddel gyorsabb az eddigi rekordnál.
Ráadásul 456 ezred másodpercet vert a második helyezett Enea Bastianinire. Marc Márquez a Q2-ben is vonatozni próbált, mivel a hondások csupán a hátsó egyenesben több mint három tizedet veszítenek saját bevallása szerint. A csaliként kinézett Bagnaia azonban ismét hibázott, ezúttal a négyes kanyarban ment el alóla a motor eleje.
Márquez viszont másodjára is képes volt a gyors körre egyedül, így a harmadik helyen zárta az
időmérőt. Bagnaia végül a 9. helyen végzett, de még így is maga mögött tudta tartani Aleix
Espargarót és Quartararót, akik csupán 10-ikként és 12-ikként zártak.
Aleix Espargarónak eddig igen döcögősen alakul 300. világbajnoki hétvégéje. Pénteken
kuplunghiba (emiatt egy bukás) és egy elromlott szenzor hátráltatta az FP1-en, ahol összesen két
mért kört tudott futni. Ma reggel sem tudott önerőből gyorsulni, így végül jó barátja, Jorge
Martín (akivel menedzserükön is osztoznak) sietett a segítségére és meghúzta őt az FP3 végén.
Aleix Q2-es gyors körén is Martín mögött próbálkozott, de kicsúszott a 8-as kanyarban.
Quartararo idei legfontosabb kvalifikációja szezonjának legrosszabb eredményével zárult. Utolsó
gyors körén ő is majdnem bukott, de a legnagyobb gondot az FP4 során begyűjtött esése okozta,
ami után két ujját is fájlalta a bal kezén. Az időmérőt követő vizsgálatok megerősítették, hogy
középső ujja zúzódott és egy kisebb törést is találtak, de folytathatja a hétvégét.
Ahogy már említettük, az eső (amire számítanak) még erősen megkeverheti a lapokat vasárnap,
de ha lesz csapadék, ha nem, Bagnaia arra nem számíthat, hogy az előtte lévő pilóták félreállnak,
még akkor sem, ha márkatársakról van szó. Sem Martín, sem Bastianini nem fognak lemondani a
győzelemről vagy egy dobogós eredményről – ezt ki is jelentették.
Quartararónak még nála is sokkal nehezebb dolga lesz a Yamahán, egyedüli esélye a bajnoki
címvédés lehetőségének életben tartására, ha nem hibázik, és próbál minél közelebb maradni a
ducatishoz.
Az időmérő végeredménye itt tekinthető meg.
A Moto2-eseknél Ogura Ai indulhat az élről Tony Arbolino és Aron Canet előtt, míg bajnoki
riválisa, Augusto Fernández a hatodik rajthelyet szerezte meg.
A Moto3-asoknál Dennis Foggiáé lett a pole Izan Guevara és Sergio García előtt.