Szujó Zoltán: Tudtam, hogy nehéz út lesz

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2025.03.19. 20:48
null
Szujó Zoltán (Fotó: Árvai Károly)
Szujó Zoltánnak nem lehetnek könnyű napjai mostanában. Vannak, akik a lemondását követelik a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség elnöki tisztéről, az elnökség és a szakágvezetők azonban kiállnak mellette. A szakembert arra kértük, világítson rá a probléma hátterére.
Egyéb autó-motor
2025.03.17. 16:30

Az MNASZ elnöksége nyílt levélben állt ki Szujó Zoltán elnök mellett

A közleményt a szakági vezetők is aláírták.

 

– Elég nagy a turbulencia ön körül az utóbbi napokban. De azt is mondhatnám, felbolydult az autósport, vannak, akik a lemondását követelik. Mit szól ehhez?
– Amikor vállaltam, hogy a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség elnöke leszek, tudtam, hogy nehéz, konfliktusokkal teli menet lesz – mondta Szujó Zoltán, az MNASZ elnöke. – S hogy miként viselem? Televíziósként az átlagembernél jobban, hiszen megtanultam, nem nyerheti el mindenki tetszését az, amit csinálok. Azért azonban vérzik a szívem, hogy az átlag újságolvasó az egészből csak azt szűri le: balhé van az autósportban, és ez nem jó.

– Az egész ügy egy nyílt levélből indult, amelyben a Magyar Gyorsulási Szövetség elnöke, Kurtyán Ferenc az ön lemondását követeli…
– Annyiban helyesbítenék, hogy az egész ügy két darab, tavaly júniusi rendeletből indult, valamint összefüggésben van a jelenlegi gazdasági helyzettel.

– A gazdasági helyzettel?
– Igen, mert akárhogy is szépítjük, az autósport egy luxusterület, még akkor is, ha az ember a konyhapénzből veszi el a rávalót. Autósport nélkül lehet élni, még ha mi valljuk is, hogy nem érdemes. De a lényeg, hogy az indulóknál nagyon rányomja a bélyegét a gazdasági helyzet, a szervezők dolgát pedig az nehezíti meg, hogy elszálltak a rendezési költségek, így már nem éri meg annyira versenyt rendezni, mint korábban. Úgyhogy nemcsak a versenyzők, a rendezők sem tolonganak.

– Térjünk vissza a rendeletekhez, amelyekben a jelenlegi helyzet kiindulópontját látja. Mit tartalmaznak ezek?      
– Az egyiket az EU nyomására kellett bevezetni és nincs köze az MNASZ-hez: előírja, hogy minden versenyszervezőnek felelősségbiztosítással kell rendelkeznie annak érdekében, hogy ha bármi történik, legyen egy biztosítás, amely részben térít. A Németországban megszabott tételek alapján háromszázmilliós térítési összeget akartak bevezetni, ami úgy megdobta volna a versenyzők és a szervezők költségeit, hogy tönkretehette volna a sportot, úgyhogy ezt lealkudtuk húszmillió forintra. A versenyzők általában eddig is kötöttek biztosítást, de most már a versenyszervezőknek is kötelező. Ez az előírás.

– A másik rendelet?
– A tavalyi, nyergesi tragédia után, amely öt ember életét követelte, megváltozott még valami: az autósport-események is a sportrendezvények biztonságáról szóló rendelet hatálya alá tartoznak. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a rendőrség magánterületen is ellenőrizheti, sőt, kötelessége ellenőrizni, hogy a nézők biztonságban vannak-e az adott eseményen. A rendezvényeket pedig az MNASZ-től függetlenül tizenöt nappal a rajt előtt be kell jelenteni a területileg illetékes rendőrkapitányságon.

– Értem, de aligha ez volt az, ami kiütötte a biztosítékot. Mi volt a kiváltó ok?
– Egy húsz éve húzódó konfliktus, amelyre ennyi idő alatt sem sikerült megoldást találni. Az MNASZ azon az állásponton van, hogy a Magyar Gyorsulási Szövetség nem használhatja a szövetség megnevezést, mivel országonként egy sportágban csak egy olyan sportági szakszövetség lehet, amely jogosult arra, hogy versenyrendszert üzemeltessen. Ez pedig az MNASZ. Más kérdés, hogy a fent említett szervezet majdnem húsz éve működik, és kialakított egy saját versenyrendszert, amelyben nemcsak gyorsulási verseny van, hanem drift is, ami tovább nehezíti a helyzetet, hiszen ez két teljesen különböző szakág.

– Mi lehet a megoldás?
– Szerintem azt a kérdést kell eldönteni: hol van a helye az autósportban a szabadidősportnak. Erre keressük a választ. Ha a barátaimmal elmegyek háromszor nyolc percet gokartozni, az egyértelműen szabadidős tevékenység, de kérdés, hogy másfajta autókkal, utcai járművekkel, versenyautónak kinéző kocsikkal lehet-e gyorsulni, keresztbe csúszni szabadidős keretek között? A szövetségünk feladatának kell lennie, hogy biztonságos környezetbe terelje ezeket az eseményeket. És nem állítom, hogy a tököli rendezvények nem biztonságosak, sőt… De ki kell alakítani a szabadidős tevékenységek kereteit is.

– Mit gondol, rendezhető még ez a konfliktus békésen?
– Hiszek benne, hogy igen, mert az összeköt minket, hogy szeretjük az autósportot. Ha erre az alapra nem tudunk építkezni, akkor nem tudom, hogy mire.

– Oké, akkor úgy kérdezem: ki keressen kit?
– Már felvettem a kapcsolatot egy közvetítővel, aki vállalta a mediátor szerepét, és akinek a segítségével megpróbálunk érzelmek nélkül egy asztalhoz ülni.

– Térjünk vissza egy kicsit személyesen önhöz. Sokan nyílt levélben álltak ki ön mellett, de vannak, akik a lemondását követelik. Hova futhat ki ez az ügy?
– A tagság dönthet úgy, hogy idő előtt visszahív, de sokat jelent, hogy az elnökség tagjai és a szakágvezetők kiálltak mellettem, és ahogy korábban is mondtam, hiszem, hogy van megoldás.

 

Legfrissebb hírek

Az MNASZ elnöksége nyílt levélben állt ki Szujó Zoltán elnök mellett

Egyéb autó-motor
2025.03.17. 16:30

Frankl András MNASZ-életműdíjat kapott

F1
2024.09.22. 11:31

Szujó Zoltán: Az egytized százalékra, aki nem tud megfelelően viselkedni, nincs szükségünk

Egyéb autó-motor
2024.05.23. 13:47

Az MNASZ vizsgálóbizottságot állított fel a ralis tragédia kivizsgálására

Egyéb autó-motor
2024.03.28. 15:19

NS-klub: Dávid Sándor életműdíjat kapott a hazai szövetségtől

Egyéb autó-motor
2024.01.15. 08:52

Rali: Székesfehérváron startol az idei bajnokság

Egyéb autó-motor
2023.03.29. 14:27

Autósport: Vissza kell építeni a közösség bizalmát! – Szujó Zoltán

Egyéb autó-motor
2022.12.01. 17:38

Autósport: Szujó Zoltán a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség új elnöke

Egyéb autó-motor
2022.12.01. 14:07
Ezek is érdekelhetik