A diffúzorra irányított kipufogók korlátozását végül elfogadta a Red Bull-istálló, amelynek vezetői nyeltek egyet, és inkább a pályán zajló eseményekre összpontosítottak: sikerrel, Mark Webber és Sebastian Vettel ugyanis megszerezte az első rajtsort Silverstone-ban.
A McLaren-istálló győztesen került ki a zöld asztal melletti vitából, de az időmérőn nagyon leszerepelt: Jenson Button másfél másodperces hátránnyal az 5., Lewis Hamilton pedig Webbertől két másodperccel elmaradva a 10. rajtkockát szerezte meg. A britek legfeljebb Paul di Resta 6. helyezésének örülhetnek.
A Red Bull fő ellenfele ismét a Ferrari volt az időmérőn, Fernando Alonso újra megszorongatta a vb-címvédő istállót.
A Mercedes sem nyújtott meggyőző teljesítményt, Nioco Rosberg a 9., Michael Schumacher a 13. rajtkockát szerezte meg. A Renault-t nagyon visszavetette a kipufogókorlátozás, egyik pilótája sem jutott be a 10 közé.
Az újonc Daniel Ricciardo az utolsó helyen végzett, de az első, esős szakaszon kényelmesen bejutott a 107 százalékos határon belülre
AZ ELŐZMÉNYEK
A Red Bull-istálló húzta a rövidebbet a trükkös kipufogók korlátozásával, de a 3. szabadedzés eredményei alapján így is teljesítménybeli fölényben van a világbajnoki címvédő istálló a riválisokkal szemben. Ám az osztrák gárda nem is amiatt a 2-3 tized miatt aggódik, amit ezzel elveszít, hanem a Renault-motorok hűtése miatt. A csapat ugyanis ezzel indokolta, hogy a fojtószelep FIA által engedélyezett 10 százalékos nyitása helyett 50 százalékra lenne szüksége ahhoz, hogy ne menjen tönkre az erőforrása.
Horner a technikai igazgatók rendkívüli ülése után elfogadta, hogy a Red Bull hátrányban lesz a Brit Nagydíjon, és nem módosítanak ismét a szabályokon, de a jövőben lépéseket vár.
Az időmérő előtti időjárás-jelentések szerint nem várható eső a kvalifikációra – a Ferrari ugyanakkor megjegyezte, hogy sötét felhők keringenek a pálya felett, és kétségbe vonta a jóslatot.
1. SZAKASZ
Húszfokos levegőben kezdődött meg az időmérő, a pilóták azonnal a pályára hajtottak, a középcsapatok pilótái lágy gumikon száguldottak.
A Renault, a Ferrari, a Red Bull, a Mercedes és a McLaren pilótái kemény keveréken száguldottak.
Az első mért körök után Alonso és Massa volt az első két helyen, mögöttük Webber, Barrichello és Maldonado sorakozott.
Vettel 1:33.555-tel az élre állt, Alonso viszont a Brooklandsból kijövet kisodródott a pályáról, és a kavicságyon átgurulva tudott visszajönni.
Barrichello a lágy gumikon átvette a vezetést, majd Webber állt az élre. Kovalainen a lágy gumis körével a Mercedeseket is megelőzte a Lotusszal.
Massa, majd Maldonado ugrott az élre, a venezuelai 1:32.702-vel állt.
Schumacher és Rosberg feljebb jött a listán, de 9 perccel a szakasz vége előtt Heidfeld, Buemi és Alguersuari a Lotus mögött állt (persze a többi, új csapatnál versenyző pilótával együtt).
Webber 1:32.670-nel az élen állt, az újonc Daniel Ricciardo a 1:39.156-os 107 százalékos határon belül volt idejével (1:38.059).
Alonso kint maradt a pályán, és az 5. volt Webber, Maldonado, Massa és Vettel mögött.
A célegyenesnél szakadni kezdett az eső, ami azt jelentette, hogy Kovalainen a 16. helyen továbbjutott. Alguersuari, Buemi, Glock, Trulli, D'Ambrosio, Liuzzi és Ricciardo volt a kiesőzónában.
Három perc maradt hátra, esélytelen volt a javítás. A Toro Rossónál Alguersuari a legutóbbi két versenyen úgy szerzett pontot, hogy az első szakaszban kiesett, a gumispórolás bevált neki Valenciában, a csapat nem nagyon lehet kétségbeesve. Persze ha marad az esős idő, a többiek is spórolnak a gumikkal, és még az sem biztos, hogy vasárnap száraz pályán lesz verseny.
2. SZAKASZ
Az eső elállt az 1. szakasz után, nagy kérdés, a zápor után milyen gumikat használjanak a versenyzők. A Ferrarinál Alonso autójából takarították a kavicsot, a pálya gyorsan száradt.
A negyedórás etap elején azt jelentették, hogy nem fog esni, de az első előtt is ez volt a helyzet…
A pilóták többsége intermediate gumikon indult el, de néhányan kipróbálták a lágy slicket is, ami viszont túl veszélyes volt.
Az első mért körön a száraz pályás gumin száguldó Barrichello volt a leggyorsabb, majd csapattársa, Maldonado állt az élre 1:37.703-mal. Mindenki átváltott slick gumikra, Vettel a kemény keveréken száguldott.
Az élen gyorsan változott a helyzet, a pálya másodpercről másodpercre gyorsabbá vált.
Sutil különösen élvezte a körülményeket, 1:33.672-es ideje az első szakaszban futott egyéni legjobbjánál is jobb volt. A lágy gumik kiválóan működtek.
Az élcsapatok pilótái lágy gumikra váltottak, Alonso 1:31.727-tel állt az élre, Hamilton 8 tizeddel gyengébbet ment.
Két perccel a vége előtt Vettel bejött Hamilton elé, Massa pedig az élre ugrott 1:31.640-nel.
Az első tízben Massa, Webber, Alonso, Vettel, Hamilton, Di Resta, Maldonado, Pérez, Schumacher és Button volt, utóbbi veszélyben – főleg, mert Rosberg még jött egy körrel.
A Mercedes-pilóta feljött a 4. helyre, Button a kiesőzónába került. Egy köre maradt, akárcsak Schumachernek. A veterán nem tudott élni vele, az angol viszont simán bejött a tíz közé.
A végén Sutil, Pérez, Schumacher, Petrov, Barrichello, Heidfeld és Kovalainen esett ki. A Renault-nak vélhetően nagy gondot okoz a trükkös kipufogó korlátozása.
3. SZAKASZ
Az első tíz rajthelyért Massa, Webber, Alonso, Button, Rosberg, Vettel, Kobajasi, Hamilton, Di Resta és Maldonado csapott össze. A felhőzet felszakadozott, a nap kisütött.
A versenyzők azonban nem hezitáltak, azonnal kimentek a pályára, Silverstone-ban ugyanis sohasem lehet tudni, mikor ered el az eső.
Vettel és Webber ment a mezőny élén, a német 1:30.431-gyel, Webber 1:30.399-cel ért be. Alonso két tizeddel kikapott az ausztráltól, a további sorrend Massa, Button, Di Resta, Maldonado, Rosberg, Hamilton volt. A 2008-as Brit GP győztese 2 másodpercet kapott Webbertől, de csak 5 tizedet Buttontól.
Kobajasi a 8. helyre jött be Rosberg és Hamilton elé.
Három perccel a leintés előtt szemerkélni kezdett az eső, a pilóták – Di Resta, Maldonado és Kobajasi kivételével – visszamentek a pályára.
Button elrontotta a körét, Rosberg viszont felgyorsult – igaz, a köre végén inkább a boxba hajtott. Vettel sem erőlködött, Webberé lett a pole Vettel, Alonso és Massa előtt.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:30.399 | átlag: 234.599 km/ó |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:30.431 | 0.032 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:30.516 | 0.117 |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:31.124 | 0.725 |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:31.898 | 1.499 |
6. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:31.929 | 1.530 |
7. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:31.933 | 1.534 |
8. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:32.128 | 1.729 |
9. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32.209 | 1.810 |
10. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:32.376 | 1.977 |
11. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:32.617 | |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:32.624 | |
13. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:32.656 | |
14. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:32.734 | |
15. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:33.119 | |
16. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:33.805 | |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:34.821 | |
18. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.245 | |
19. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.749 | |
20. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:36.203 | |
21. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:36.456 | |
22. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:37.154 | |
23. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:37.484 | |
24. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:38.059 |