Krzysztof Holowczyc azt mondja, könnyű volt. Azért, mert ennek az autónak az igazi terepe a homok, míg a többiek küszködnek, ő úgy ment át a szakaszon, mint kés a vajon. Jó neki. Mások egészen sokat szenvedtek ezzel a feladattal. Más kérdés, hogy ennél csak nehezebbek jönnek majd Chilében, a hírhedt Atacama-sivatagban.
A Dakar-rali szervezői csütörtökön, magyar idő szerint éjjel fél kettőkor bejelentették, hogy törlik a pénteki Fiambalá–Copiapo szakaszt a rossz időjárási viszonyok miatt. Az Andokban ugyanis hatalmas hó esett, az utak havasak és jegesek, vagyis nem lehet rájuk küldeni a komplett Dakar mezőnyt – a motorosokat, a szállítókamionokat és buszokat. Így azután a mezőny később rajtol (délelőttre kissé javulnak a körülmények, mert kisüt a nap), és nem teljesít mért szakaszt. A viadal szombaton a hírhedt Copiapo–Copiapo hurokszakasszal folytatódik. |
A nap vicce az volt, hogy Orlando Terranova azért nem tudta folytatni a versenyt, mert elvesztette a navigátorát. Nem szó szerint, hanem összevesztek szerdán, Andy Grider pedig fogta magát és hazarepült. Hááát...
És akkor nézzük, mi történt a magyarokkal.
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a 29. helyen végzett. S akár előrébb is végezhetett volna, ha nem áll meg az autója hatvan kilométerrel a szelektív célja előtt.
De leállt, körülbelül hatvan kilométerrel a cél előtt. Se kép, se hang. Ahogy két napja, s ahogyan három napja is. Egyvalami tehát biztossá vált: a problémát nem sikerült megoldani, bár ez akkor, abban a pillanatban aligha vigasztalta a versenyzőket.
„Huszonnyolc percet álltunk ott, pedig a szakasz eleje megint nagyon jól sikerült. Bár most a mezőny elejében rajtoltunk, így is sikerült ötöt előzni és remekül haladtunk, amíg meg nem állt az autó. Igazából már a szemünk se rebbent, hiszen tudtuk, mi következik. Vártunk fél órát és újraindultunk. A cél után néhány méterrel aztán újra megállt, még szerencse, hogy csak ötszáz méterre volt a tábor, így be tudtak húzni minket" – mondta Szalay Balázs, aki ha nincs a majd' félórás ácsorgás, a 22. pozíció körül ért volna célba Bunkoczi Lászlóval. Persze, az efféle mateknak az autósportban nincs értelme.
A Sebestyén Sándor, Bognár József kettős két nehéz, de nagyon tanulságos napon van túl, s ami a legfontosabb versenyben van! Újoncként ez már önmagában dicséretes teljesítmény, az meg aztán pláne, hogy a Toyota-páros minden nap előrébb küzdi magát egy kicsit. És bár előfordul, hogy küzd a homokkal, egyszer nekik segítenek, máskor ők segítenek – bajtársiasságból jelesre vizsgáznak.
„Az a legrosszabb, amikor a kamionok előznek – az egyenesen félelmetes – mondta Sebestyén Sándor. – Amúgy nagyon kemény pályák ezek, meg kell küzdeni velük, s néha előfordul, hogy az itiner sem pontos, szerdán előttünk ugratott be valaki egy jó mély árokba, mert nem számított rá, hogy ott lesz. Azért ez egyáltalán nem kellemes látvány. Amúgy nekünk szerdán is és csütörtökön is a szakasz vége volt a legnehezebb, a mély homok még mélyebb, mire mi odaérünk, mert addigra már áthajt rajta jó néhány kamion. Ez enyhén szólva sem közelíti meg a dolgunkat."
A navigátor, Bognár József hozzátette: „Az a legérdekesebb, hogy mire azt hinnéd, már vége, végre beérsz a célba, akkor mindig betesznek valami kis csattanót. Vagy egy patakátkelést, vagy mély homokot. A sok félreállt autó és kiesett motoros pedig óvatosságra inti az embert."
Az Opel Dakar Team kamionos egysége, a Darázsi Zsolt, Hoffmann Péter, Vörös Ferenc trió szerdán a 26., csütörtökön a 33. helyen zárta a szakaszt a Dakaron. Az MAN-legénység vigyázott a „bringára", és végig hatalmas csatában volt az ellenfelekkel. Ment az adok-kapok, előztek ők is és előzték őket is – Darázsi még azt is megkockáztatta, nem bánná, ha minden nap ilyen lenne.
„Ebben a szakaszban volt minden. Szivatós rész ugyanúgy, mint száguldozós, egy kilométerrel a vége előtt pedig matekóra. Felborult egy autó, eltorlaszolta az utat, azt próbáltuk valahogy kikerülni. A végén már tökön-paszulyon át mentünk, de hála istennek beértünk a célba. Mondjuk a szakasz során háromszor legalább megfürödtem, mert amikor nyolcvannal belecsapódtunk a folyóba, bejött a víz a kabinba" – mesélte még a szerdáról Darázsi Zsolt, aki csütörtökön azt is elárulta, a nagy „fürdőzésben" tönkrement a kamionjában a központi kerékfújó rendszer, úgyhogy éjszaka azt szerelték. Muszáj volt, anélkül esélyük sem lett volna a dűnéken. Csakhogy így kevesebb figyelem jutott a futóműre, úgyhogy csak reggel derült ki, tönkrement az MAN-ben a gátló.
A fiúk tehát gátlócserével kezdték a napot, majd két kilométer megtétele után a turbó megadta magát, úgyhogy azt is ki kellett cserélni, így 24 percet késtek a rajttól.
„A szakaszon minden rendben volt, egy gázon mentünk fel a hegytetőre, a végén még kihúztuk a mély homokból Sebestyén Sanyiékat, de aztán már viszonylag simán jutottunk el a célig" – a mondta Darázsi, aki az összetettben a 24. helyről várhatja a folytatást, bár a késés miatt nyilván kap majd büntetést.
A motorosoknál Cyril Despresé volt a nap – a francia ezzel növelte előnyét az összetettben legfőbb riválisával, Marc Comával szemben.
Chilecito–Fiambalá (össztáv: 416 km, ebből szelektív szakasz a motorosoknak: 185 km, az autósoknak: 148 km) |
Autósok: 1. Krzysztof Holowczyc, Jean Marc Fortin (lengyel, belga, Mini) 2:10:51, 2. Gordon, Campbell (amerikai, Hummer) 1:01 perc hátrány, 3. Peterhansel, Cottret (francia, Mini) 3:52 p h., …29. Szalay Balázs, Bunkoczi Lászó (magyar, Opel Antara) 1:09:22 ó h., …99. Sebestyén Sándor, Bognár József (magyar, Toyota Land Cruiser) 4:23:22 ó h. |
Motorosok: 1. Cyril Despres (francia, KTM) 2:28:33, 2. Coma (spanyol, KTM) 1:41 p h., 3. Barreda (spanyol, Husqvarna) 12:42 p h. |
Kamionosok: 1. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, Iveco) 2:34:30, 2. Loprais, Almási, Ernst (cseh, Tatra) 14 mp h., 3. Biasion, Albiero, Huisman (olasz, Iveco) 1:19 p h., …33. Darázsi Zsolt, Hoffmann Péter, Vörös Ferenc (magyar, MAN) 1:35:08 ó h. |
AZ ÁLLÁS |
Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret 11:58:03, 2. Holowczyc, Fortin 4:18 p h., 3. Roma, Périn (spanyol, francia, Mini) 10:39, …38. Szalay, Bunkoczi 5:40:35 ó h., …98. Sebestyén, Bognár 16:32:18 ó h. |
Motorosok: 1. Cyril Despres 14:19:00, 2. Coma 9:51 p h., 3. Rodrigues (portugál, Yamaha) 47:56 p h. |
Kamionosok: 1. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald 13:44:43, 2. Stacey, Van Goor, der Kinderen (holland, Iveco) 4:21 p h., 3. Biasion, Albiero, Huisman 4:25 p h., …24. Darázsi, Hoffmann, Vörös 5:41:33 |