Marc Márquez üstökösként robbant be a MotoGP kategóriába, sporttörténelmi rekordok sorát írva. Két világbajnoki cím után tavaly már nem jöttek olyan könnyen az eredmények, küzdött a motorral, erősödtek az ellenfelek, miközben ő sokszor forrófejűbb volt a kelleténél, és akkor még nem beszéltünk a Valentino Rossi és közte kialakult háborúról a pályán és azon kívül is.
Mindezek kellettek ahhoz, hogy saját bevallása szerint is sokkal érettebb versenyzővé váljon, akiről ezek után már senki nem mondhatja, hogy csak azért lett világbajnok a legnagyobbak között, mert aktuálisan a legjobb motoron ült. Idén bizony a Honda messze nem a legjobb motor, és véletlenül sem lesz valaki háromszoros MotoGP-világbajnok.
Csak idő kérdése volt, hogy a szezon végéhez közeledve mikor lesz meg a bajnoki cím. Nagyon kevés esély volt rá, hogy ez már Motegiben, a Honda hazai pályáján megtörténhet. Ehhez ugyanis az kellett, hogy Márquez nyerjen, Jorge Lorenzo ne végezzen a dobogón és Rossit a 14.-nél rosszabb helyen intsék le.
A verseny első drámai pillanata a hetedik körben történt, amikor a 10-es kanyarban Rossi bukott, és feladta a futamot.
ROSSI BUKÁSA
Márquez ekkor már vezetett, azaz a feladat ráeső részét teljesíteni látszott, de Lorenzo a második helyen haladt. A következő körökben Andrea Doviziosóra és a mögötte haladó két suzukisra szegeződött minden szem, hiszen folyamatosan jöttek fel a spanyol yamahásra.
Mégis úgy tűnt, hogy Lorenzo tartani tudja magát, egészen a 20. körig. A 9-es kanyarban ő is hibázott, kicsúszott alóla a motor és a kavicságyban végezte.
A történet vége: Marc Márquez az idei év MotoGP-világbajnoka.
MOTO2: DRÁMAI ELSŐ KÖRÖK – EZEN DŐLT EL A BAJNOKI CÍM?
A megszokottnál nyugodtabb Moto3-as futamot láthattunk Motegiben. Brad Binder ugyan már világbajnokként érkezett Japánba, de ez semmit sem vetett vissza az akarásából. Kellett ugyan hozzá Andrea Migno hibája, de Binder már az első kör végén az élre állt, és ott is töltötte a verseny 99 százalékát. Nyolc körrel a vége előtt ritmust váltott és sorra futotta saját leggyorsabb köreit, közel nyolc tizedmásodperces előnyt kiépítve. Úgy tűnt, ezzel el is dőlt a verseny, ám Enea Bastianini nemcsak tartotta a lépést a dél-afrikaival, de utol is érte két körrel a vége előtt és már csupán a megfelelő támadási pontot kereste. Ezúttal három kanyarral a leintés előtt meg is találta azt, s a célvonalig lévő hosszú egyenes és szélárnyék ellenére is meg tudta szerezni a győzelmet 17 ezred másodperccel Binder előtt. Bastianini ezzel az eredménnyel feljött az összetett második helyre, ami a jelenlegi harmadik helyezett, Jorge Navarro első körös esésének is köszönhető. Navarronak kiugrott a válla, így kérdéses, hogy a következő futamokon hogyan teljesít majd. A dobogó harmadik fokára Ono Hiroki állhatott fel, akinek ez élete első világbajnoki dobogós helyezése, ám a Moto2-es futam leintése után érkezett a hír, hogy Onót diszkvalifikálták, mivel nem érte el a minimum súlyhatárt. Nicolo Bulega örökölte meg a 3. helyet – nem mindennapi születésnapi ajándék a 17. születésnapját ma ünneplő olasznak. |
Négy futammal a vége előtt izgalmasabb bajnokságot nem is kívánhattunk volna, hiszen Johann Zarcót és Álex Rinset csupán egy pont választotta el a Japán Nagydíjra érkezvén. Motegiben azonban nagyon rosszul alakultak a dolgok a spanyol versenyzőnek, aki minden edzésen szenvedett. Pénteken ráadásul bukott is, így csak fájdalomcsillapítókkal tudta folytatni a hétvégét. A 22. helyről rajtolva fontos volt, hogy minél hamarabb felzárkózzon, de a jó startot követően csak az első kanyarig jutott, ahol bukott. Visszaállt ugyan a versenybe, de nem sikerült pontot szereznie.
A második kör végén Zarco másik nagy ellenfele, Sam Lowes is a sóderágyban kötött ki, így a francia ölébe hullott a lehetőség, hogy megvédhesse bajnoki címét, elsőként a Moto2-es kategória történetében.
Azonban Zarco sem kezdett a legjobban, bár a negyedik hely vitathatatlanul jobb a nullázásnál.
Thomas Lüthi a rajt után egyből az élre állt, és Franco Morbidellivel szépen el is léptek a többiektől. A verseny felénél a svájci Morbidellit is maga mögött hagyta, és közel két másodperces előnyt épített ki.
Eljött azonban a futam azon pontja, amikor a hátsó gumik drasztikusan fogyni kezdenek. Számtalan alkalommal láthattuk már idén, hogy Zarco ilyenkor kerekedik a mezőny fölé, és ez most sem volt másképp. Többször is megfutotta saját leggyorsabb körét, és négy kör alatt már csak hét tizedre volt Lüthi mögött.
Minden esély megvolt rá, hogy a történelem ismételje önmagát, és Lüthi a tavalyi Malajziai Nagydíj után idén is elveszítsen egy versenyt Zarcóval szemben úgy, hogy végig ő vezetett, kivéve az utolsó kört.
A svájci ezúttal azonban jól kezelte a helyzetet és a gumikat, így megszerezte idei harmadik győzelmét. Karrierje során eddig csak egy olyan szezonja volt, hogy kettőnél több futamdiadalt jegyzett, 2005-ben, amikor megnyerte a 125 kcm-es bajnoki címet. Idén ez volt a harmadik sikere, mellyel feljött az összetett harmadik helyre.
A japánok újabb örömét Morbidelli rontotta el, aki maga mögött tartotta Nakagami Takaakit, leszorítva ezzel a dobogóról.
GYORSASÁGIMOTOROS-VB, JAPÁN NAGYDÍJ
MOTOGP
1. Marc Márquez (spanyol, Honda) 42:34.610 perc
2. Andrea Dovizioso (olasz, Ducati) +2.992
3. Maverick Vinales (spanyol, Suzuki) +4.104
4. Aleix Espargaró (spanyol, Suzuki) +4.726
5. Cal Crutchlow (brit, Honda) +15.049
6. Pol Espargaró (spanyol, Yamaha) +19.654
Az összetett állása
1. Marc Márquez 273 pont – világbajnok
2. Valentino Rossi (olasz, Yamaha) 196
3. Jorge Lorenzo (spanyol, Yamaha) 182
MOTO2
1. Thomas Lüthi (svájci, Kalex) 42:45.854
2. Johann Zarco (francia, Kalex) +0.386
3. Franco Morbidelli (olasz, Kalex) +5.863
Az összetett állása
1. Johann Zarco 222 pont
2. Álex Rins (spanyol, Kalex) 201
3. Thomas Lüthi 179
MOTO3
1. Enea Bastianini (olasz, Honda) 39:24.273
2. Brad Binder (dél-afrikai, KTM) +0.017
3. Nicolo Bulega (olasz, KTM) +4.002
Az összetett állása
1. Brad Binder 269 – világbajnok
2. Enea Bastianini 164
3. Jorge Navarro (spanyol, Honda) 143