Banki ügyintézőből az F1 mókamestere – Eddie Jordan története

I. SZ.I. SZ.
Vágólapra másolva!
2025.03.30. 10:19
Eddie Jordan és az első magyar Formula–1-es pilóta, Baumgartner Zsolt (Fotók: Imago Images, AFP)
Soha többé nem lesz olyan csapatfőnök a Formula–1-ben, mint Eddie Jordan. A március 20-án 76 évesen elhunyt ír üzletember igazi rocksztár volt, szókimondó mókamester, a tárgyalóasztal mellett határozott és meggyőző, de túl kedves és emberi ahhoz, hogy a Ron Dennis által Piranha Clubnak nevezett közegben felérjen a csúcsra. Számunkra azért is kedves marad az emléke, mert az ő csapatában állt rajthoz először az első magyar F1-es pilóta.

Ha meg akarta találni az ember Eddie Jordant a Formula–1-es paddockban vagy kedvenc klubja, a skót Celtic páholyában, egyszerű dolga volt – a nevetés irányát kellett követnie. Élvezte az élet minden pillanatát, kevés F1-es sikerét ugrándozva ünnepelte, a fogadásokon is mindig a középpontban volt. Barátságos, szellemes karakter, aki három évtizeden át megkerülhetetlen alakja volt az F1-nek.

Eddie nem azt akarja, hogy gyászoljuk őt, hanem azt, hogy ünnepeljük, amit élete 76 éve alatt elért” – mondta róla David Coulthard, akivel Jordan az utolsó éveiben közös podcastben osztotta meg a véleményét az F1-ről.

Nagyon kellemes ember volt, mindig mindenben a jót kereste, ritkán panaszkodott, nem is lehetett igazán komolyan venni. De igazi versenyző volt, harcos, aki minden bajból ismerte a kiutat” – fogalmazott Bernie Ecclestone.

Cantor Fitzgerald Grand Prix Ball
Rocksztár és mókamester – zenekarával F1-es versenyhétvégéken is fellépett
. 16/06/2022. Ascot, United Kingdom. Eddie Jordan during Ladies Day on the third day of Royal Ascot, United Kingdom. PU

EDMUND PATRICK JORDAN 
Született: 1948. március 30., Dublin 
Elhunyt: 2025. március 20., Fokváros 
Nemzetisége: ír 
Versenyzőként: gokart (1971–1973), Formula Ford (1974), brit F3 (1975–1977, 1979), Formula Atlantic (1978), Formula–2 (1979), Le Mans-i 24 órás (1981) 
Csapatvezetőként. Eddie Jordan Racing: F3 (1981–1987), F3000 (1985–1991). Jordan Grand Prix: F1 (1991–2005) 
Sikerei versenyzőként: ír gokart bajnok (1971), ír Formula Atlantic-bajnok (1978) 
Sikerei csapatvezetőként: brit F3-as bajnok (Johnny Herbert, 1987), F3000-es bajnok (Jean Alesi, 1989), F1 konstrukrőr-vb-3. (1999) 
A Jordan Grand Prix F1-es statisztikái 
Rajtok: 250 
Győzelmek:
Dobogós helyezések: 19 
Pole pozíciók:
Leggyorsabb körök:
Legsikeresebb idény: 1999 (2 győzelem, 6 dobogós helyezés, 61 pont, 3. helyezés a csapat-vb-n) 

NÉVJEGY

A ma 77 éve született Eddie Jordan édesanyjától, Eileentől örökölte jó emberismeretét és kiemelkedő meggyőzési képességét, mindketten lyukat tudtak beszélni az emberek hasába. Eddie közepesen gyenge tanuló volt, de tizenévesen lenyűgözte azzal iskolatársait, hogy bármikor kölcsönvehette anyja autóját. 1966-ban, tizennyolc évesen befejezte tanulmányait, elvégzett egy könyvelői gyorstalpalót, mert nagynénje állást szerzett neki a helyi nemzeti bankban.

Feladata az ügyfelekkel való kapcsolattartás és az új befektetések kezelése volt, hamar kiemelkedett kollégái közül azzal, hogy nála kötötték a legtöbb új szerződést. Élete 1970-ben vett fordulatot, a banki sztrájk alatt a francia partokhoz közeli Jersey szigetén vállalt munkát pincérként és villanyszerelőként, s rendszeresen kijárt a tengerparti gokartpályára, és 22 évesen rákattant a versenyzésre. Miután 1971-ben visszatért az eredeti banki állásához, vett egy saját gokartot, és a hétvégéit versenyzéssel töltötte, első évében rögtön sikeres lett, megnyerte az ír gokartbajnokságot.

Bankárként a tehetős ügyfelekkel remek kapcsolatrendszert épített ki, így amikor feljebb akart lépni a gokarttól, volt kitől kölcsönt felvennie. A Formula Fordba lépve egy kárpitvállalat lett a szponzora, csakhogy nem pénzt adott, hanem szőnyeget – így Jordan kénytelen volt kibérelni egy üzletet, és azokon a hétvégéken, amelyeken nem volt verseny, szőnyegeket árult. 1976-ban, 27 évesen kettős lábtörést szenvedett, a kezelések során kihullott a haja, anyja javaslatára azután parókát hordott, és egész életében viselte, aki nem tudott róla, észre sem vette rajta.

Jordan adósságból adósságba verte magát, de esze ágában sem volt lassítani, visszatért a versenyzéshez és 1978-ban 30 évesen ír Formula Atlantic-bajnok lett, 1979-ben már Silverstone-ban élt egy kis házban újdonsült nejével, Marie-val, akitől négy gyermeke született. Üzleti érzékét is bizonyítja, hogy a 3000 fontért vett házikót később 13 500-ért adta el. Miután 1980-ban saját csapatot alapított, olyan fiatalokat versenyeztetett, akik fizettek neki. Egy bizonyos Wyatt Stanley például nyerőgépek üzemeltetéséből kereste meg azt az 1700 fontot, amit Jordan az ülésért kért, majd egy zsákban hozott 17 ezer darab 10 centessel törlesztett…

Johnny Herbert 1987-ben Jordan autójával lett F3-as bajnok

Az 1983-as idényre elég stabil lett a csapat ahhoz, hogy a fiatal Martin Brundle-t a puszta tehetsége miatt szerződtesse, és az angol kis híján legyőzte Ayrton Sennát az F3-as bajnokságban. Négy évvel később Johnny Herbertnek sikerült megszereznie a bajnoki címet, Jordan ezt követően már az eggyel magasabb kategóriára, az F3000-re koncentrált, abban Jean Alesivel ért fel a csúcsra 1989-ben.

Töretlen volt a fejlődés, nagy tehetségeket fedezett fel Jordan, aki a csapat silverstone-i bázisát bővítve 1991-re belevágott az F1-es kalandba. Akkoriban sok kis istálló próbálkozott, a 26 rajthelyre 34 autó pályázott versenyhétvégénként, nem volt szükség akkora anyagi garanciára az induláshoz, mint manapság. Jordan viszont alaposan megszervezte az istállóját, s Gary Anderson remek autót tervezett 1991-re. Az olasz Andrea De Cesaris és a belga Bertrand Gachot is fizetett azért, hogy versenyezzen, de közben remek pilóták is voltak. Bár a csapatnak eleinte előselejtezőn kellett részt vennie, hogy egyáltalán részt vehessen a legjobbakkal közös időmérőn (rendkívül stresszes időszak volt), az idény felétől erre nem volt szükség, és az évet a konstruktőr-vb ötödik helyén zárta.

Michael Schumacher Deutschland re im Gespräch mit Teamchef Eddie Jordan Irland beide Jordan F
Michael Schumacher csak egy versenyen indult nála, de a debütálás lehetőségének megadása örökre Jordan dicsősége marad

1998, Belga Nagydíj: Damon Hill 
Az esős futam három okból marad örökké emlékezetes. Az első a 13 autót érintő rajtkarambol, amely után újra kellett indítani a futamot. A második a tisztán vezető Michael Schumacher és a lekörözött David Coulthard ütközése és az azt követő jelenet a bokszutcában. A harmadik pedig a Jordan első győzelme, Damon Hill és Ralf Schumacher kettős sikere. 

FORMULA-1 - JORDAN, SCHUMACHER, HILL PODIUM
1999, Francia Nagydíj: Heinz-Harald Frentzen 
Újabb esős verseny, ezúttal a verseny közben eredt el az eső, és a riválisokkal ellentétben a Jordan a vizes gumikra váltás közben eléggé megtankolta az autót ahhoz, hogy Frentzen eljusson a célig, így egy bokszkiállással megúszta, és győzött. 
1999, Olasz Nagydíj, Heinz-Harald Frentzen 
A vb-címért harcoló Mika Häkkinen az élen autózva kicsúszott, a győzelmet Frentzen örökölte meg tőle, és három futammal a vb vége előtt tíz pontra felzárkózott a holtversenyben élen álló Häkkinen, Eddie Irvine párosra. Ez volt a Jordan egyetlen száraz pályás sikere az F1-ben. 

2003, Brazil Nagydíj: Giancarlo Fisichella 
A Sao Pauló-i esőben teljes volt a káosz, a pálya több minden pontján csúszkáltak az autók. A tervezett táv háromnegyedénél a kicsúszó Mark Webber elszabadult karekének nekiütközött Fernando Alonso, és a súlyos balesetet követően véget vetettek a futamnak. A helyszínen az elsőként leintett Kimi Räikkönen kapta meg a győztesnek járó trófeát, de mivel ilyenkor az egy körrel korábbi állás számít, végül Fisichelláé lett a díj. 

GYŐZELMEK AZ F1-BEN

Sőt, Gachot helyére a Belga Nagydíjra szerződtette a német Michael Schumachert, a Mercedes programjának tehetségét, akinek versenyeztetéséért a német gyár versenyenként 150 ezer eurót ígért. Csakhogy Schumacherre egy futam után lecsapott a Benetton, így Jordannek annyi jutott a Schumi-szoriból, hogy a leendő hétszeres világbajnok az ő autójával debütált az F1-ben.

A Jordan a következő két évben nem tudta megismételni első évének biztató eredménysorát, de az 1990-es évek második felére visszatért a mezőny erősebbik felébe. Az 1996-ra a Benson&Hedges dohánymárkával kötött szerződésének köszönhetően stabil anyagi háttere lett a csapatnak, a klasszikus sárga festést kapó autóba 1998-ra szerződtette a világbajnok Damon Hillt, aki abban az évben Belgiumban megajándékozta első győzelmével. Heinz-Harald Frentzen 1999-ben a Jordan legjobb idényében két futamot is megnyert, és dobogós lett az egyéni vb-n.

Ezután egy futamgyőzelem jött össze 2003-ban, ugyanabban az évben, amelyben Jordannek köszönhetően magyar versenyző is Formula–1-es pilótává vált. 

Frank Tamás és Eddie Jordan 2003 tavaszán hozta tető alá azt a szerződést, amelynek értelmében Baumgartner Zsolt több privát teszten és három pénteki szabadedzésen is beülhet az év elején Giancarlo Fisichella révén futamot nyerő Jordan-Ford volánja mögé. Baumgartner Hockenheimben és a Hungaroringen száguldhatott egy-egy pénteki gyakorláson, két olyan pályán, amelyet remekül ismert a junior kategóriákból.

Ezeken kellőképpen meggyőzte Eddie Jordant arról, hogy hozzá forduljon, miután a Magyar Nagydíj szombat délelőtti edzésén Ralph Firman balesetet szenvedett, és nyilvánvalóvá vált, hogy nem tud rajthoz állni. Délután az időmérőn már Baumgartner ült Jordan sárga autójában, s másnap első magyarként részt vehetett élete első F1-es versenyén. A három szabadedzésre szóló szerződés végül két futamot jelentett, és bár tárgyaltak a 2004-es hosszabbításról is, erre nem jött össze az anyagi fedezet, Baumgartner a következő évet a Minardinál teljesítette.

Nagyszerű személyiség, nem arrogáns, mindig udvarias és kedves volt. A sportemberek önimádóak, arrogánsak, őrülten magabiztosak, akik gyakorlatilag bármire képesek azért, hogy elérjék, amit akarnak. Ő túlságosan rendes volt” – mondta Jordan pár éve a formula.hu szaklap podcastjében Baumgartner Zsoltról, de ezeket a szavakat akár önmagáról is mondhatta volna.

SENKI SEM ÜNNEPELT ÚGY GYŐZELMET, MINT EDDIE JORDAN

Jordan szó szerint rocksztár volt, a nagydíjak programjában sokszor kapott helyet a V10 koncertje, a zenekarban Jordan dobolt, s alkalmanként David Coulthard és Damon Hill is beszállt. Marketingmágusként mindig képes volt a csapatára irányítani a figyelmet, gyönyörű nőkkel vette körül magát és az autóit, sosem fogyott ki az ötletekből.

Ezek már a Jordan-istálló utolsó évei voltak az F1-ben, a privát csapatok esélytelenné váltak a gyári támogatást élvező istállók ellen. Jordan 2005-ben 75 millióért adta el istállóját, amelyből Midland, aztán Spyker, majd Force India lett, ma pedig Aston Martinként szerepel.

Eddie Jordan éveken át a BBC szakértőjeként dolgozott, 2012-ben ő leplezte le Lewis Hamilton Mercedeshez szerződését. 2015-ben a 32 millió fontért megvásárolt Sunseeker luxusjachtjával körbeutazta a földet. Tavaly utolsó ügyleteinek egyikével Adrian Newey bízta meg, a Red Bulltól távozó mérnök azt kérte, találjon neki csapatot és kösse meg az új szerződését. Jordan szíve hazahúzott, Newey pedig ma már az Aston Martinnál, a Jordan régi silverstone-i bázisán kamatoztatja tudását.

Eddie Jordan Sunseeker jachtja

 

Legfrissebb hírek

Egy norvég farmról a világ tetejére – így vált Kari Brattset Győrben is vezérré

Kézilabda
1 órája

Csak itt volt otthon – Keleti Ágnes-sorozat, utolsó rész

Képes Sport
16 órája

Kivirágzott a Haas – az amerikaiak egyedi festéssel készülnek Szuzukára – képek

F1
22 órája

Cunoda azonnal dobogóra állna a Red Bull-lal a Japán Nagydíjon

F1
2025.03.30. 14:30

A Ferrari jelentős fejlesztési csomaggal készül a Bahreini GP-re – sajtóhír

F1
2025.03.29. 16:37

„Nem kell félni semmitől” – torinói interjú Egri Zsuzsanna táncművésszel

Képes Sport
2025.03.29. 13:08

Cunoda be fogja fejezni az idényt a Red Bullban – Marko

F1
2025.03.29. 12:06

Régi idők hírnöke – Hosszú Kávé Móré Imrével

Képes Sport
2025.03.28. 13:49
Ezek is érdekelhetik