Hűvös, őszies időben kezdődött meg a Német Nagydíj első szabadedzése, amelyen a két héttel ezelőtti Brit Nagydíjat és a tavalyi, Hockenheimben megrendezett Német GP-t megnyerő Fernando Alonso volt a leggyorsabb. A Ferrari silverstone-i győzelmét sokan a diffúzorra irányított kipufogók korlátozásának tulajdonították, de Alonso tempója arra utal, hogy a szigorítás törlése után is számolni kell a Scuderiával.
Alonso legjobb eredménye 1:31.894 perc volt, ami több mint három tizeddel jobb Mark Webber két évvel ezelőtti pole pozíciós körénél, de még 3 és fél másodperccel elmarad Michael Schunmacher 2004-es abszolút pályacsúcsától.
A Ferrari pilótája mögött a Red Bull versenyzői zárták az első edzést, majd Felipe Massa és a két McLaren-pilóta következett a sorban.
A hatfős német kontingenst a Force Indiánál erre az edzésre Paul di Resta helyére beugró Nico Hülkenberg 7 fősre bővítette, míg az olaszok Jarno Trulli lecserélése és Vitantonio Liuzzi péntek délelőtti pihentetése miatt elfogytak. Volt viszont két indiai, Narain Karthikeyan gyorsabb, Karun Chandhok lassabb volt csapattársánál – utóbbi nem csoda, hiszen Heikki Kovalainen Trullit is rendszeresen verte, és Chandhok az eddigi pénteki szabadedzéseken rendre esőben vezetett, most tudott először több körön át száraz aszfalton autózni.
A pénteki program 14 órakor a második szabadedzéssel folytatódik.
AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA
A TOVÁBBI PROGRAM | ||||
PÉNTEK | ||||
2. szabadedzés | 14.00–15.30 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 11.00–12.00 | |||
Időmérő edzés | 14.00–15.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 14.00 |
Hűvös időben, 13 fokos levegőben kezdődött meg az első nürburgringi szabadedzést, amelyen elsőként Heikki Kovalainen hagyta el a boxutcát.
Az edzésen egy olasz pilóta sem ül autóba, Jarno Trullit ugyanis Karun Chandhok helyettesíti a hétvégén a Lotusnál, míg a Hispaniában az első edzésen Narain Karthikeyan kormányozza Vitantonio Liuzzi gépét.
Az első nyolc percben mindenki megfutotta ellenőrző körét, utolsóként Jenson Button hajtott ki a pályára. A versenyzők az erre a hétvégére közepesen kemény és lágy gumikat kapnak a Pirellitől, bemelegítő körében a többség a lágyakat használta – nem a versenyre valókat, hanem azt a plusz készletet, amit a Pirelli kipróbálásra hozott. A két, korábbi lágyhoz képest módosított keverékből az egyik készletet az első edzés után, a másikat a nap végén vissza kell adni a Pirellinek.
A tízperces csend után a pályára visszatérő pilóták közül Chandhok Lotusában a hajtűkanyarban a visszapillantó tükörből kiesett az üveg, az indiai visszament a boxba.
Az első mért kör Nick Heidfeldé, az átépített kipufogóval felszerelt Renault-val száguldó német 1:38.313-mal kezdett, majd 1:37.987-re javított.
Alonso a Ferrarival állandó sebességgel haladt, aerodinamikai tesztet végzett a Ferrari új alkatrészeivel. Nico Rosberg viszont keményen nyomta a Mercedesszel, első körében alig maradt el Heidfeld legjobbjától, a másodikban pedig 1:35.751-gyel az élre ugrott. A csütörtökön egy 1954-es Mercedes W196-ossal a klasszikus Nürburgringen köröző fiatal német 1:35.112-vel tovább javított.
Utána Lewis Hamilton érkezett az élre, a McLaren-pilóta 1:34.982-vel jelezte, hogy feledtetné az előző versenyek kisiklásait – a következő körében 1:33.576-ra javított, majd 1:32.996-os eredményt jegyzett. A hűvös időben az új lágy gumik jól bírták a folyamatos terhelést.
Közben a célegyenes végén Sergio Pérez és Rubens Barrichello is elfékezte magát, és kisodródott.
Alonso közepes, Vettel és Webber lágy gumin kezdte el a körözést. Az ausztrál és a német az élmezőnybe érkezett, de első két körében egyikük sem tudta egy másodpercnél jobban megközelíteni Hamilton legjobbját.
Webber a Dunlop-hajtűben elfékezte magát, míg Vettel a negyedik mért körében 1:32.760-nal az élre ugrott.
Alonso a keményebb keveréken 1.3 másodperces lemaradással az 5. helyen állt. Vettel 1:32.536-tal tovább javított, Webber 12 ezredre megközelítette a boxban várakozó Hamiltont.
Alonso 1.05-ös hátránnyal a 4. helyen állt, a közepesen kemény keverék neki is bevált.
Az edzés 54. percében Alonso a lágy próbagumira váltott. Az élen Vettel, Hamilton, Webber, Alonso, Button, Rosberg, Petrov, Massa, Schumacher, Alguersuari volt a sorrend.
Alonso az első lágy gumis körében 38 ezredre feljött Vettelre, aki szintén kint volt a pályán, és két ezredet javított addigi legjobbján.
A két héttel ezelőtti Brit Nagydíjat megnyerő Alonso egy visszafogottabb körben újra formába hozta gumijait, s a nap legjobb szektoridőit futva 1:32.037-tel az élre állt. Csapattársa, Massa 7 tizedes hátránnyal feljött a negyedik helyre Vettel és Webber mögé.
A legutóbbi nürburgringi futamot – két éve – megnyerő Webber Vettel elé ugrott, miközben Alonso tovább javított (1:31.981).
Az utolsó helyen álló Chandhok 23 perccel az edzés vége előtt 5 másodperces hátrányban volt csapattársához, a 16. Kovalainenhez képest.
A 8. helyen álló Schumacher a Dunlop-kanyarban elfékezte magát, a kavicságyba sodródott, de vissza tudott jönni a pályára. Glock az egyik kanyarban túlságosan ráfutott a kerékvető kőre, megsérült a Virgin első légterelője.
A pálya hossza: 5148 méter |
A verseny: 60 kör, 308.863 km |
Leggyorsabb kör: M. Schumacher (2004) 1:28.351 (átlag: 209.763 km/óra) |
Teljes gázzal: 12 mp a 11-es és a 13-as kanyar között, 62% a teljes pályán. Váltások egy körben: 58 |
Chandhok elmozdult az utolsó helyről, de még mindig 4 másodperc volt közte és Kovalainen között. Az utolsó két helyen a két Virgin állt.
Az edzés hajrájában a Red Bull pilótái a fehér felirattal ellátott közepesen kemény gumikon száguldottak, Alonso viszont a sárga betűs lágyon folytatta.
Kovalainen a hajtűkanyar előtt lefutott a pályáról, miközben Chandhok tovább javított, 2 másodpercre faragta hátrányát társával szemben. A Hispaniánál a csak az edzésre beugró Karthikeyan ugyanennyivel állt Ricciardo előtt, s az indiai tett egy kitérőt a bukótérben.
Az utolsó percekben Alonso próbálkozott még egy gyors körrel, és a legjobb szektoridőket futva 1:31.839 percre javította a csúcsidőt.
Buemi is gyors körön volt, az 5-ös kanyarban megcsúszott, és óriási tempóban csúszott a sóderágyba, amely meg is dobta az autót. A Toro Rosso végül a kavicságy közepén állt meg.
1. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:31.894 | átlag: 201.675 km/ó | 30 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:32.217 | 0.323 mp h. | 24 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32.268 | 0.374 | 27 |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:32.681 | 0.787 | 23 |
5. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:32.996 | 1.102 | 18 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.628 | 1.734 | 22 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:33.787 | 1.893 | 33 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:33.832 | 1.938 | 27 |
9. | Nico Hülkenberg* | német | Force India-Mercedes | 1:33.858 | 1.964 | 26 |
10. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:33.863 | 1.969 | 31 |
11. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:34.094 | 2.200 | 22 |
12. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.115 | 3.221 | 23 |
13. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.371 | 3.477 | 20 |
14. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:35.389 | 3.495 | 24 |
15. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:35.444 | 3.550 | 22 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:36.371 | 4.477 | 22 |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:36.392 | 4.498 | 29 |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:36.842 | 4.948 | 29 |
19. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:36.882 | 4.988 | 27 |
20. | Narain Karthikeyan* | indiai | Hispania-Cosworth | 1:38.504 | 6.610 | 22 |
21. | Karun Chandhok | indiai | Lotus-Renault | 1:38.765 | 6.871 | 19 |
22. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:39.279 | 7.385 | 24 |
23. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:40.109 | 8.215 | 23 |
24. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:40.428 | 8.534 | 22 |
*Tesztpilóták, csak az első szabadedzésen vettek részt |
Győzelem | Pole pozíció | Leggyorsabb kiör | |
1999 | Johnny Herbert | Heinz-Harald Frentzen | Mika Häkkinen |
2000 | Michael Schumacher | David Coulthard | Michael Schumacher |
2001 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Juan Pablo Montoya |
2002 | Rubens Barrichello | Juan Pablo Montoya | Michael Schumacher |
2003 | Ralf Schumacher | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen |
2004 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2005 | Fernando Alonso | Nick Heidfeld | Fernando Alonso |
2006 | Michael Schumacher | Fernando Alonso | Michael Schumacher |
2007 | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen | Felipe Massa |
2009 | Mark Webber | Mark Webber | Fernando Alonso |
A 2007-es futamig Európai Nagydíjnak hívták a viadalt. |