Schumacher "sikere" a sportág fekete napján

Vágólapra másolva!
2005.06.19. 21:54
Címkék
A címvédő, hétszeres világbajnok Michael Schumacher (Ferrari) nyerte meg a 2005-ös Formula-1-es szezon kilencedik futamát, az Egyesült Államok Nagydíját, megelőzve csapattársát, a brazil Rubens Barrichellót és a portugál Tiago Monteirót (Jordan-Toyota). A versenyen mindössze hat pilóta vett részt, miután a Michelin gumigyártó cég partnerei úgy döntöttek, hogy a felvezető kör után visszahívják autóikat a boxba, és nem indulnak el a futamon.
Szomorú kép a versenyről: a felvezető kör után az összes michelines autó kiáll (fotók: Reuters)
Szomorú kép a versenyről: a felvezető kör után az összes michelines autó kiáll (fotók: Reuters)
Szomorú kép a versenyről: a felvezető kör után az összes michelines autó kiáll (fotók: Reuters)
Szomorú kép a versenyről: a felvezető kör után az összes michelines autó kiáll (fotók: Reuters)
Szomorú kép a versenyről: a felvezető kör után az összes michelines autó kiáll (fotók: Reuters)
Szomorú kép a versenyről: a felvezető kör után az összes michelines autó kiáll (fotók: Reuters)

Több mint egy nap sem volt elegendő a Formula-1 főszereplőinek, hogy megegyezésre jussanak abban a válsághelyzetben, amely a Michelin gumiabroncsai miatt állt elő Indianapolisban, az Egyesült Államok Nagydíján. Mindennek az lett a szomorú eredménye, hogy a francia cég partnerei - összesen hét csapat - úgy döntöttek, hogy a felvezető kör után visszahívják a pilótáikat a boxba, és nem vesznek részt a versenyen. A futamon így csak a két Ferrari, a két Jordan és a két Minardi rajtolt el. A botrány felmérhetetlen erkölcsi károkat okozott a száguldó cirkusznak.

Mint azt megírtuk, Indianapolisban a felvezető körre még az összes autó elindult, ezt követően azonban - amint az a külföldi tévéközvetítéseken hallható interjúkból megjósolható volt - a hét michelines istálló pilótái visszatértek a boxba, és nem rajtoltak el az Egyesült Államok Nagydíján. A versenyben csak a két Ferrari, a két Jordan-Toyota és a két Minardi-Cosworth vett részt. A nézők különböző tárgyakat, palackokat dobálnak be a pályára.

A francia Michelin gumigyártó cég két órával a Formula-1-es világbajnoki szezon kilencedik futamának rajtja előtt jelentette be: nem engedi rajthoz állni azt a hét csapatot a 73 körös versenyen, amelyeknek ez a társaság szállítja a gumiabroncsokat.

Bernie Ecclestone (középen) nem gondolta volna, hogy 74 éves fejjel ilyet kell megérnie
Bernie Ecclestone (középen) nem gondolta volna, hogy 74 éves fejjel ilyet kell megérnie
Bernie Ecclestone (középen) nem gondolta volna, hogy 74 éves fejjel ilyet kell megérnie
A Michelin a Nemzetközi Automobil-szövetségnek (FIA) arra a közleményére reagálva tette meg a fenti bejelentést, amelyben a sportágat irányító világszervezet közölte, hogy nem engedi lecserélni a versenygépeken a gumikat. Ahhoz sem járult hozzá az FIA, hogy biztonsági okokból a célegyenes előtti oválkanyart egy sikánnal lassítsák le.

"Nem tudjuk garantálni a versenyzők biztonságát - szögezte le az FIA-nak írt levelében Pierre Dupasquier, a Michelin motorsport-igazgatója, valamint Nick Shorrock, a társaság Formula-1-es igazgatója.

Mint az már köztudott, a Michelin nem tudta megállapítani, mi okozta Ralf Schumacher rejtélyes defektjét pénteken, amely miatt a Toyota német pilótája nagy sebességgel a falnak csapódott, és később az orvosával konzultálva úgy döntött, hogy visszalép a további küzdelmektől.

Michael Schumacher még javában körözött a pályán, amikor a nézők már tömött sorokban vonultak hazafelé
Michael Schumacher még javában körözött a pályán, amikor a nézők már tömött sorokban vonultak hazafelé
Michael Schumacher még javában körözött a pályán, amikor a nézők már tömött sorokban vonultak hazafelé

A csapatvezetők a verseny előtt tanácskozásra gyűltek össze, és ekkor a jelentések szerint a Ferrari elöljárói kivételével az összes főember egyetértett abban, hogy a 12-es és a 13-as kanyar közé egy lassítót építsenek be. Ezt bólyákkal és az aszfalt megfestésével lehetett volna elérni.

Miután az FIA képviselői erre a lehetséges megoldásra is nemet mondtak, a Michelin partnerei megállapodtak abban, hogy a felvezető kör után kiállnak. (A befutó után ezek a csapatok KÖZÖS KÖZLEMÉNYT adtak ki, hogy tisztázzák a tényállást és megmagyarázzák elhatározásukat.)

Ron Dennis
Ron Dennis
Ron Dennis
"Ez egy sötét nap a Formula-1 számára" - értékelte a kialakult helyzetet Ron Dennis, a McLaren-Mercedes csapatfőnöke, miután Norbert Haug a rajt előtt a német RTL-nek adott nyilatkozatában ismertette, milyen közös döntés született.

"Ez a helyzet egyértelműen megmutatja, milyen nehézségekkel nézhetünk szembe, ha közös problémamegoldásról van szó - folytatta Ron Dennis. - A Michelin már pénteken jelezte nekünk, hogy baj van, ezután egyre nehezebb lett minden, és az Európában elvégzett próbák egyértelműen megmutatták, hogy így nem versenyezhetünk."

Flavio Briatore
Flavio Briatore
Flavio Briatore
"Ez olyan műszaki probléma volt a Michelinnél, hogy egyszerűen lehetetlenné tette a folytatást - mondta Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke. - Versenyezni akartunk, ha a pilótáink biztonságát garantálni tudjuk, és azzal sem törődtünk volna, hogy a Ferrari előttünk van. Azt is elfogadtuk volna, ha az FIA engedélyezi a kerékcserét a verseny előtt, és utána pontokat von le ezért."

Paul Stoddart
Paul Stoddart
Paul Stoddart
"Csak álltam ott, és néztem, mert a Jordan nem tartotta magát ahhoz, amit ígért - magyarázta Paul Stoddart, aki a csapatvezetői megbeszélésen szintén a bojkott mellett döntött, ám utána elindította két autóját a versenyen. - A reggeli találkozón azt ígérték, nem versenyeznek, ha nem építenek sikánt a 13-as kanyarba. Elképesztő és hihetetlen, hogy az FIA nem akart megállapodást kötni ebben a helyzetben, ezért ezt a döntést kellett meghozni. Ez szörnyű a sportág számára. Az FIA lesz..rja a sportot magát, ennek a szervezetnek csak a saját politikai játszmái fontosak."

A versenyre magára túl sok szót nem érdemes elvesztegetni. A két Ferrari gyorsan elhúzott a mezőnytől, majd szokás szerint - értsd: akkor, amikor csak csapattársa, Barrichello az ellenfele - Michael Schumacher győzött, miután a második boxkiállása után a kihajtásnál majdnem összeütközött brazil kollégájával.

A németek hétszeres világbajnokának ez volt a 84. győzelme, idén viszont először tudott nyerni. A portugál Tiago Monteiro (Jordan-Toyota) a kilencedik versenyén először állhatott föl a dobogóra. A mögötte végző indiai Narain Karthikeyan (szintén Jordan-Toyota), Christijan Albers és Patrick Friesacher (mindkettő Minardi-Cosworth) egyaránt először szerzett pontot/pontokat a Formula-1-ben.
Az Egyesült Államok Nagydíja, a vb 9. futama – végeredmény:
1M. SchumachernémetFerrari1:29:43,181 óra
2R. BarrichellobrazilFerrari+ 1,522 mp
3T. MonteiroportugálJordan-Toyota+ 1 kör
4N. KarthikeyanindiaiJordan-Toyota+ 1 kör
5C. AlbershollandMinardi-Cosworth+ 2 kör
6P. FriesacherosztrákMinardi-Cosworth+ 2 kör
---- A ---- A
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik